mboost-dp1

unknown

Alvorlig sikkerhedsfejl på cliche.dk’s ASP-servere

- Via Mail fra MaCPaCk - , redigeret af Net_Srak

newz.dk brugeren MaCPaCk har opdaget en alvorlig sikkerhedsfejl på webhotellet Cliche’s ASP-servere, i forbindelse med at han rodede med nogle scripts.

Fejlen betyder, at man igennem fil-funktionerne i et ASP-script kan få adgang til filer som ligger uden for ens eget webhotels område, ved at angive stier som “../” og lign. i sine scripts, og den skyldes en fejl i opsætningen på serverne. Ved at udnytte denne fejl, kan man i realiteten stjæle alle andre kunders materiale, og sabotere deres websider.

MaCPaCk kontaktede Cliche pr. mail d. 3/8 angående fejlen, men fik ikke svar på om den var blevet rettet, eller om Cliche overhovedet var klar over denne fejl. Vi har på newz.dk forsøgt at kontakte Cliche d. 7/8, men har nu, tre dage senere, stadig ikke modtaget noget svar.

Opdatering: Jf. udtalelse fra fra Morten Bonavent i Computerworld, så er der nu gennemført omfattende sikkerhedsopdateringer.





Gå til bund
Gravatar #101 - kasperd
11. aug. 2005 06:41
[url=#15]#15[/url] TullejR
kan man ikke også skrive til filerner på denne måde?
Ikke nødvendigvis. Jeg ved ikke noget om IIS og ASP, men hvis man f.eks. kørte Apache og PHP, så får apache brugeren altså ikke skriveadgang til alle filer bare fordi man har en fejl i php opsætningen. I øvrigt kan nogle af disse checks på filnavn nemt omgås ved brug af symbolske links.

[url=#28]#28[/url] loldongs
http://smartguy.dk/butik/VisEfterType.asp?mid=55&typeID=15'
Pas på, der er folk, der er blevet sagsøgt for at bringe den slags links. Men heldigvis blev den sidste jeg læste om frikendt. Jeg har i øvrigt selv en gang fundet et lignende hul på et dansk nyhedssite. I løbet af 1-2 måneder kontaktede jeg dem en håndfuld gange. Til sidst fik jeg at vide, at de ikke havde tid til at lukke hullet. Så så jeg ingen anden udvej end at melde dem til Datatilsynet.

[url=#31]#31[/url] macpack
Inden jeg overhoved valgte af sende nyheden til cliche.dk - Så kontaktet jeg cliche.dk pr. mail og ventede til de svaret tilbage..
I så fald er beskrivelsen i nyheden ikke helt korrekt.

[url=#63]#63[/url] bugger
Hans hjemmeside er nede for øjeblikket.
Den virkede fint, da jeg lige prøvede http://cubus-adsl.dk/

[url=#75]#75[/url] fiskah
Oppetid på 99%
Det er ikke nogen høj oppetid. Hvis de kun lover 99% og ikke kan holde det, så er det ikke særlig godt. Jeg bemærkede på et tidspunkt, at pil lover 99% oppetid eller pengene tilbage. Samtidigt skriver de, at den reele oppetid hidtil har ligget over 99,9%.

Det vil sige at man kan forvente en nedetid på højst 2 timer per kvartal, men den skal op på ca. 22 timer før man får pengene tilbage.
Gravatar #102 - steffan
11. aug. 2005 06:49
#101 ang PIL.dk. Det lover de stadig ;)

--------------------------------------------------

I den tid vi har drevet Web Hotel, har vi nøje overvåget vores "oppetid". Det er ikke uden stolthed, at vi kan konstatere, at vi har haft en oppetid på over 99,9%.

Vi tør derfor godt garantere en oppetid på minimum 99%. Hvis vi ikke overholder denne oppetid, skal der ikke afregnes i det aktuelle kvartal.

--------------------------------------------------
Gravatar #103 - shockman
11. aug. 2005 06:50
# 83

okay? jamen så må det jo være chefens skyld.
synes altid cheferne/direktørerne vil gøre det så billigt som muligt, også selvom der er risiko for fejl. men det er vel sådan en firma overlever; så billigt som muligt.

det er lidt forkert kan man så sige, overfor kunderne, men på den anden side, så er de små firmaer jo næsten nødt til at gøre det så billigt som muligt, for at kunne overleve.

skal så lige siges at jeg ikke kender cliche.dk, så ved ikke helt hvor store de er. men jeg arbejder selv i et lille firma, og der skal det jo selvfølgelig også gøres så billigt som muligt.
Gravatar #104 - EmKay
11. aug. 2005 07:30
#100
What the f***????? Et af mine er også på.. That's it! Jeg skifter.. :o(
Er der nogen der har noget ondt at sige om unoeuro.com? For ellers falder valget på dem.

Hulk.. Mit FTP-password har ligget offentligt tilgængeligt i over 2 år! :*o(
Ja.. Ska nok ta en kiks.. Men stagivæk...
Gravatar #105 - rndgit
11. aug. 2005 07:31
Hmm synd for Morten & co.
Gravatar #106 - tbresson
11. aug. 2005 07:34
Tja, pas nu på de ikke sagsøre jer for at poste om en sikkerheds fejl, det er jo ret trendy't ;-)

Og så i øvrigt har jeg selv haft Cliche, og jeg har kun dårlig ting at sige om dem, dette gældende både service, support, kvalitet og hosting (specielt deres mail servere).

Så jeg anbefaler folk kigger efter noget andet.. det gjorde jeg, og jeg har fundet noget MEGET bedre, dog koster det hele 3 kr. mere pr. måned!! hehe
Gravatar #107 - macpack
11. aug. 2005 07:39
#106
Hvilken host har du nu.?
Gravatar #108 - Redhack
11. aug. 2005 07:50
Der er flere tidligere medarbejdere som her på newz.dk nævner at Cliche også har afdelinger i Norge & Sverige. Er det muligt at de måske har samme sikkerhedsbrist hvis de bruger samme system/software?
Gravatar #109 - Redeeman
11. aug. 2005 07:54
jeg har nu aldrig haft problem med deres mailserver, kun at den ganske få gange har været nede... jeg er dog ved at skifte helt væk fra cliche, og over til selv at hoste
Gravatar #110 - macpack
11. aug. 2005 07:58
#108
Helt sikkert ja.


#109
Må rindrømme af deres mail server har været nede en del...
Men dette har de vist fået rettet her på det sidste.
Gravatar #111 - slartie
11. aug. 2005 08:32
Fra http://www.clichehosting.com/dk/?wid=140&mid=4... (cliche driftstatus):

25-07-2005 - Ingen uregelmæssigheder i øjeblikket

Hvad snakker I om. De har ingen problemer for øjeblikket. Alt kører som Hans i Grethe. Verden er vores eget lille smørhul og intet kunne være bedre ;) *tør hosten*
Gravatar #112 - steffan
11. aug. 2005 09:08
#104, Ja præcis det var også bare min første tanke... :S
Gravatar #113 - thx2k
11. aug. 2005 11:01
#23 du anbefaler UnoEuro fremfor B-one men jeg syntes nu det er tankevækkende så meget de to ligner hinanden rent designmæssigt. Mener erstat deres "1" med et "b" og du har samme design. Forklaringen kunne jo være at UnoEuro har sjålet med arme og ben men nok mere sandsynligt er det, at det er samme firma. Jeg ved det ikke, så jeg hører gerne om jeg har uret.

Som nu afgående Cliche kunde har jeg brug for et alternativ. Kender nogen et godt og billigt webhotel der også tilbyder asp.net?
Det sidste noget Cliche har lovet når de har testet færdig. Det har sjovt nok gjort i 2-3 år nu. Det må siges at være en grundig test.
Gravatar #114 - ymme
11. aug. 2005 11:16
Jeg kan godt anbefale UnoEuro, og jeg kan også sige, at de ikke har noget med B-one at gøre. UnoEuro er under samme firma som dets storebror wannafind.dk som laver mere seriøse webhosts. Jeg har aldrig oplevet fejl på deres servere endnu. Og de har i hvert fald backup af ALT. (Jeg kører på wannafind server!)
Gravatar #115 - steffan
11. aug. 2005 11:17
#113, de linger da ikke hinaden. langt fra. Hvis de to designs ligner hinaden, vil en mill. andre sitet ligne hinaden. ;)
http://www.unoeuro.com vs. http://www.b-one.nu
Gravatar #116 - ZkiiFreak
11. aug. 2005 11:42
#113:
TJek da lige needhost.dk ud... ;-)

/Zkii
Gravatar #117 - mr_x
11. aug. 2005 11:47
#83 hahaha et af de andre hosting firmaer ejet af bona holding hedder AHAA aps.

Det lyder som om cliche har arvet noget:

>>kunde: Jeg har et problem.

>>support: Aha
klik!
dut! dut!.........
Gravatar #118 - EmKay
11. aug. 2005 12:03
#113
... asp.net?
Det sidste noget Cliche har lovet når de har testet færdig. Det har sjovt nok gjort i 2-3 år nu. Det må siges at være en grundig test.


Fra cliche.dk:
Understøtter jeres servere ASP.NET?
Nej det gør de ikke. Vi regner med at kunne tilbyde dette i løbet af år 2005, når børnesygdommene er overstået og den nye Windows 2003-server er gennemtestet af vores teknikere.


De har flyttet deres "forventet tid for åbning af ASP.NET" rigtig mange gange. Mener at jeg kan huske at have læst at de forventede at have det klar medio 2003. Det må være nogle alvorlige børnesygdomme...
Gravatar #119 - warren
11. aug. 2005 12:05
Nu har jeg siddet og læst at der er mange server der har denne fejl, og det åbenbart er meget udbredt. Jeg tænkte på om man ikke skulle sende hisorien til ekstra-bladet - så de kan lave en artikel ud af det, og få dem til at nævne newz.dk som kilde.

Det kunne da være mega fedt at se hvad ekstra-bladet kan grave frem, og se hvilken kommentar de får fra de forskellige webhost direktøre...
Gravatar #120 - shockman
11. aug. 2005 12:09
det er også din skyld det hele MaCPaCk! :o)
Gravatar #121 - stjalke
11. aug. 2005 12:11
Deres kundeservice er den mest elændige, jeg nogensinde har oplevet, og/eller hørt om. Jeg skifter så snart min hotel-leje er betalt..

Jeg har flere gange, måtte fortælle dem hvordan de skulle config'e deres PHP service.. og ringe gang på gang om newb-ting som browscap.. useless!
Gravatar #122 - hgul
11. aug. 2005 12:49
#116 .. Du mener ikke seriøst du anbefaler needhost.dk? Det er da en samling folk der ikke aner spor om hvad de har med at gøre .. Aldrig har jeg stiftet bekendtskab med et så uprofessionelt firma ..

UnoEuro er klart værd at kigge på ..

Det undrer mig egentlig ikke, at Cliche nu har problemer .. De er jo ikke ligefrem kendt for at være verdens bedste hostingfirma .. :o)
Gravatar #123 - webwarp
11. aug. 2005 13:08
Hmm .. For adskillige år siden, nok 5 år siden, fandt jeg oxo samme fejl hos freepaq'z servere - Der var d oxo muligt at gå ud i root og 1: Se de mp3 numre de selv havde liggende på serveren, 2: Få adgang til samtlige andre webhoteler, dog ikke med skriveadgang ..
Gravatar #124 - bugger
11. aug. 2005 13:23
[url=#101]#101[/url] Den fungerer stadig ikke for mig. Det må være min udbyder (tele2).

[url=#90]#90[/url] Nu er du heldig at dette er et site med venlige nørder for den slags kan give en lang ferie i hotel tremmely.
Gravatar #125 - DUdsen
11. aug. 2005 14:36
#124 ah så slemt er det ikke og det er ikke mediet han offentligt gører fejlen i, der sagsøger eller andmelder.
Enten skal cliche anmelde ham, og så er det under ingen omstendigheder noget der ville blive vurderet som en alhvorlig forbrydelse der givet ret meget mere en minimums straf altså nok noget der ligner 3-6mdr betinget plus noget bøde værk.
Eller også vælger cliche at se det som en tjæneste og ikke et andgreb på dem og så sker der ikke ret meget mere vid det end at han får sine 15minuters berømmelse.

#122 den fejl #99 omtaler er lavet af samme firma der driver unoeuro, og hvad har du egentligt af data på needhost?

Iøvrigt syntes jeg det er ret sjovt at se hvor knyttede folk er til deres lowcost hostingfirmaer baseret på ingen ting, og hvorforskellige folks opfattelse er at samme firma.
Jeg tror ikke der er ret mange af den der går fri for at lave en helvedes bunke fejl og værre alt for useriøse omkring sikkerhed til at jeg ville bryde mig om at overlade alt for følsomme oplysninger til de firmaer!
Gravatar #126 - hgul
11. aug. 2005 14:43
#125 .. Jeg har heldigvis ingen data ved needhost.dk men jeg bestilte d. 3 maj i år et .org domæne hos dem .. Jeg befandt mig på daværende tidspunkt i USA i forbindelse med min uddannelse, men det burde ikke være noget problem ..

Jeg ønskede ikke at bestille webhosting samtidig, og det kan være der det er gået galt, men jeg ved det ikke ..

Omkring 14 dage senere, har jeg endnu ikke modtaget en bekræftigelse og kontakter så deres supportafdeling .. Ups, regnskabsafdelingen havde ikke opfanget min bestilling som værende betalt .. Det starter jo godt .. Men d. 24. maj, opretter de endelig mit domæne ..

Jeg venter så på de tilhørende oplysninger, men der kommer ikke nogen email, og jeg vil så ikke kontakte dem, hvis de er kommet med snailmail .. Man ved jo aldrig ..

Efter jeg er kommet hjem fra USA, finder jeg jo så ud af, at mine oplysninger ikke er dukket op, og jeg sender endnu en mail til dem hvor jeg spørger efter mine oplysninger ..

De dukkede så sjovt nok op i en mail, 2 sekunder efter jeg svarede supporteren på hvilke jeg ville have - de forstod mig åbenbart ikke i første omgang - og så er han så fræk at skrive, at de er blevet genudsendt .. Hvem de har sendt dem til ved jeg ikke, men i hvert fald ikke mig .. Og for at det ikke skal være løgn, så er de til deres kommende system, så jeg kan stadig intet gøre ..

Så bad jeg om at få mit auth-id, og det påstod de, at der i hvert fald ikke var på mit domæne .. En af mine gode venner snakkede med en partner ved det firma de køber deres .org domæner igennem, og han kunne så oplyse om, at det var der ..

Jeg har nok sendt 20+ mails til deres "supportafdeling" som de vover at kalde den, før jeg fik auth-id og efterfølgende fik låst mit domæne op .. Og var tvunget til at nævne datatilsynet før der skete noget ..


At nogen folk er glade for lowcost hostingfirmaer og andre har meget dårlige oplevelser skyldes vel netop, at med den lave pris kan det være svært at give en ensartet support, og kvaliteten er derfor svingende fra den ene kunde til den anden .. Ikke at en høj pris nødvendigvis betyder kvalitet .. Scannet har også lidt problemer med det .. ;o)
Gravatar #127 - Ronson ⅍
11. aug. 2005 14:57
#116: Man skal godt nok ikke vælge needhost hvis man har tænkt sig rent faktisk at bruge webhotellet da. De 8-10GB trafik man har er meget hurtigt væk, når de tilbyder de webhotelstørrelser som de gør.

#126: Har også haft problemer ved domænekøb (uden hotel) hos dem, så du er ikke alene :)
Mails der ikke kommer frem før man skriver til dem og den slags.
Gravatar #128 - laubjerg
11. aug. 2005 15:11
Okay. Denne nyhed kan jeg virkelig bruge til meget, "Alvorlig sikkerhedsfejl på cliche.dk's ASP-servere". HAHAHA!!! Til grin, åååhh nej hvordan skal min hverdag nu hænge sammen? LOL
Gravatar #129 - kasperd
11. aug. 2005 15:13
[url=#124]#124[/url] bugger
Det må være min udbyder (tele2).
Ja, det må det næsten være. Serveren er nemlig også på en IP adresse, som tilhører Tele2, så der er ikke ret mange andre, som har mulighed for at knække det. Hvad er din IP adresse? Det kan jo være I rent faktisk har to adresser, som burde ligge i samme segment. Computerne kunne så forledes til at tro de kan snakke direkte sammen uden at skulle gennem nogen router.
Gravatar #130 - KaW
11. aug. 2005 15:25
#108 >
Jeg har været i praktik hos dem, og jeg mener de havde flere flersprogede supportere. Er ikke helt sikker, men tvivler på de har specifikke afdelinger.

Da jeg var der var de igang med at omkode den danske, engelske og vistnok svenske portal til et nyt system.

Det skal siges at jeg synes programmøren er meget erfaren og husker at jeg synes at han skrev ekstrem hurtigt php :) (Det er Thomas Daugaard/TDaugaard hvis nogen husker ham). Men i den tid jeg var der oplevede jeg dog en intern intrige, mellem chefen og den oprindelige skaber af Cliche.

Jeg synes kun det var hyggelgt at være der, ihvertfald som praktikant fra folkeskolen.
Gravatar #131 - ekimrebyc
11. aug. 2005 15:57
Til alle jer, der har haft problemer med cliche eller leder efter anden hosting, kan jeg kun anbefale geekhosting.
Jeg har kun haft gode erfaringer med dem.
Kig her for mere information: skadeligt link fjernet af admin

Ps. Jeg har ikke noget med dem at gøre ud over at være en tilfreds kunde. :)
Gravatar #132 - DUdsen
11. aug. 2005 16:04
#126 har du oplevet nogen der kunne finde ud af den slags sådan uden problemer, i samme prisklasse.
Jeg skulle igennem 5-6 mails hos surftown før jeg fik fat i en supporter lige fattede det med at jeg ikke overflyttede mit domøne til deres DNS server, og jeg heller ikke købte et nyt.
Generelt har jeg oplevet at de har en standard løsning og det er så det, går man væk fra den går der kludder i tingene.
Og det er vel mere eller mindre dem alle sammen.
Det er lidt det der undre mig man ved sku da at du ikke får god og kompetent service til 5-9dkk pr måned, hverken hos cliche eller unoeuro, ihvertfald ikke konsistent, god service.
Går man klassen over altså op til ca 50dkk eller det tilsvarende i euro/pund/dollar ser det anderledes ud men...

#127
Needhost reklamere faktisk med fri trafik og surftown jeg også ligger på gør det samme men tæller stadigvæk op til 10gb
Hvem laver ikke det trick.
Og er det egentligt mere end 1-2% af deres kunder der nogen sinde kommer i nærheden af 10GB trafik?

de er vel nermest nødt til at love mere end de kan levere for det gør deres konkurenter jo!
Gravatar #133 - MR Bacardi
11. aug. 2005 16:06
Admin:
Fjern lige #131's link, det linker til en side der automatisk poster en besked på en eller anden gæstebog, beskeden er ikke just venlig.
Gravatar #134 - bugger
11. aug. 2005 16:12
[url=#129]#129[/url] Jeg kommer fint igennem hvis jeg bruger en proxy, så hvis ikke det er en cached side, så lyder det sandsynligt.
Gravatar #135 - amokk
11. aug. 2005 16:15
#131 smut med den slags ting.
#133 done

#132 jeg havde samme problem da jeg ledte efter webhotel, jeg VIL selv køre min DNS... Jeg fandt så ud af, at på www.unoeuro.com kan man bare sætte et kryds når man opretter, hvor der står "jeg vil selv køre DNS" eller lign. - så slipper man for at vente på overflytning samt gebyr for flytning osv.

I øvrigt var det muligt for mig at læse mig til alt hvad jeg havde brug for at vide i deres support, der er f.eks. lagt en phpinfo() op på hver af deres PHP servere så man kan se hvilke extensions der er osv.

Deres support er også kvik nok, selv om jeg skriver et spørgsmål kl 1 om natten kan jeg være heldig at få svar en times tid senere, jeg tror de har nogle folk på akkord til at svare på spørgsmål :-)
Gravatar #136 - weee
11. aug. 2005 16:31
Avalonia har længe haft samme fejl. De har heller intet gjort til mit kendskab. En skam for ellers godt koncept.
Gravatar #137 - Ronson ⅍
11. aug. 2005 16:40
#132:
Og er det egentligt mere end 1-2% af deres kunder der nogen sinde kommer i nærheden af 10GB trafik?

Det er jo sådan set lidt ligegyldigt, og hvis ikke, kan man spørge sig selv om vi andre ikke burde kunne bruge langt flere, hvis alle de andre ikke opbruger deres 'kvoter'. Jeg har købt et 500 MB webhotel og er midt på måneden nødt til at lade mit download-php-script skifte over til en helt anden server, fordi de ikke helt har fattet at 10 GB er voldsomt lidt i forhold til webhotellernes størrelser.

Så hvis der er nogle der kan henvise til/tilbyde et sted med 1000 MB med "fri" trafik til omkring 18 kr/måned vil jeg blive glad :)



Og mens jeg skriver dette indlæg ser jeg lige at de nu tilbyder de dobbelte størrelser til samme pris.. Jamen hurra! Så kan folk lukke deres hjemmeside dobbelt så hurtigt som før!

Har de gidet skrive en lille nyhedsmail eller notits på siden til os eksisterende kunder? Næh.. Gad vide om vi også har dobbelt plads.
Gravatar #138 - travelm8
11. aug. 2005 16:47
Her er et link til en lignende diskusion ang. cliche og manglede service. skadeligt link fjernet af admin
Gravatar #139 - mrmorris
11. aug. 2005 16:51
#135 Ja servicen er hurtig, dog meget kontante svar. Men jeg savner dog virkelig nogle lidt mere professionelle ting som SSL, PEAR, SSH osv. hos dem.
Gravatar #140 - ymme
11. aug. 2005 17:21
#139 Det er der unoeuros storebror tager over med wannafind. De tilbyder meget mere til 39 kr/md

Tilbyder alle i dag ikke mere eller mindre "ubegrænset trafik". Jeg tror ikke der er hold i noget af det, for firmaerne tjekker det alligevel, og der står også i deres forretningsbetingelser at bevidst overforbrug ikke er tilladt!?!?!?
Gravatar #141 - hgul
11. aug. 2005 17:26
#132 .. Ja .. leweb.dk som desværre er lukket nu .. Og det kan ikke passe man skal behandles som jeg blev af needhost.dk - og gang på gang var de samtidig frække nok til at skrive, jeg bare kunne købe en af deres services .. Hvorfor skulle jeg?
Gravatar #142 - EmKay
12. aug. 2005 06:13
#104
Så har jeg skiftet webhotel for mine 4 domæner, der lå hos Cliche. Det gik faktisk overraskende hurtigt.
Og så er UnoEuros kontrolpanel jo mega nice i forhold til hvad man havde af muligheder for administration hos Cliche.
Cliches mailadmin var jo mildest talt forvirrende og dårlig designet og det var jo sådan set det eneste man havde af administration.
Gravatar #143 - kasperd
12. aug. 2005 06:34
[url=#133]#133[/url] MR Bacardi
det linker til en side der automatisk poster en besked på en eller anden gæstebog
Det er lidt uheldigt når den slags kan lade sig gøre. Var det en gæstebog, hvor man kunne poste beskeder med en GET request (I så fald ville jeg betragte det som et sikkerhedshul i gæstebogen), eller var der tale om en side som brugte noget javascript til at generere en POST request?
Gravatar #144 - emil fra sygiroen.dk
12. aug. 2005 08:06
Hmmm... Det er ikke en fejl i Windows Server 2003 ... Jeg har lige testet efter på min egen server og der kan jeg ikke!
Gravatar #145 - STICH
12. aug. 2005 08:21
Har der ikke været en pæn del nedetid på newz.dk, fra en gang i går aftes af?
Gravatar #146 - macpack
12. aug. 2005 08:32
#144
Det er ikke samme script som jeg har brugt så.
Gravatar #147 - MR Bacardi
12. aug. 2005 09:15
offtopic:
#143
Ja. Det var muligt at skrive via en GET request.
Meget dårligt programmeret, men det ændrer ikke det at linksne ikke skal postes her, eller udnyttes på nogen anden måde.
Gravatar #148 - DUdsen
12. aug. 2005 09:36
#143 når vi ser bort fra et regulært login system hvordan skal en gæstebog så beskyttes imod den slags?

#144 #146 hvis det ikke er en fejl men en feature der burde værre slået fra pr default må du heller lige se på configurationen af den win2k3 server du har testet på macpack, det er det store spørgsmøl er det MS der har en fejl i deres win2k3 eller kan folk bare ikke hitte ud af at konfigurere den.
Gravatar #149 - mrmorris
12. aug. 2005 11:02
#145 Jo, fik noget socket fejl. Kunne tyde på MySQL eller PHP var ved at blive opdateret til en nyere version.
Gravatar #150 - amokk
12. aug. 2005 11:49
#148
Man kan beskytte den på mange måder. F.eks. gøre som newz.dk har (havde) et hidden felt med et unikt nummer , som der blev kigget på ved indsending. Dette nummer vil ikke være muligt at lave som en del af en standard URL og derfor vil man ik kunne submitte dataene. Eneste mulighed jeg i den sammenhæng kan se, er at man kører den fremmedes gæstebogsformular i en iframe, og derefter i hovedsiden, via javascript udfylder forms og aktiverer submit, men jeg ved ikke en gang om det kan lade sig gøre mere. (submitte forms i andre frames) eller om sikkerheden har forhindret dettet.

mht. win2k3 er det folk der ik kan finde ud af at opsætte det..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login