mboost-dp1

Tønder kommune

Alle skoleelever i Tønder får USB-nøgle med open source-software

- Via Softwarebørsen - , redigeret af Net_Srak , indsendt af mkhansen

I samarbejde med Videnscenter for Software har Tønder Kommune valgt at alle folkeskoleelever og folkeskolelærer i kommunen skal have en USB-nøgle.

USB-nøglen bliver udleveret i morgen kl. 11 og vil indeholde en række forskellige open source-programmer. Programmerne anvender eleverne allerede i skolerne, og nu får de en kopi, de kan tage med hjem.

Med projektet ønsker Tønder Kommune at signalere, at de er helt med fremme, når det gælder brugen af it i folkeskolerne. Hos Videnscenter for Software er man glade for Tønder Kommunes engagement i brugen af open source-software. Den falder fint i tråd med Videnskabministeriets ønske om, at open source anvendes i det offentlige, hvor det giver mening.





Gå til bund
Gravatar #1 - jokke
16. dec. 2008 14:57
fedt.. så mangler vi bare alle de langsomme kommuner, hvor det er de gamle politikere der har magten også åbner øjnene for andet end microsoft produkter..

Lyder som tønder kommune har en fornuftig borgmester.
Gravatar #2 - Coil
16. dec. 2008 14:59
Første skridt mod et samfund med open source som grundlag ?
Gravatar #3 - Oculus
16. dec. 2008 15:00
Så må vi håbe deres lærer ikke konfiskerer skidtet og gir' dem eftersidning ;)
Gravatar #4 - RMJdk
16. dec. 2008 15:14
Jeg synes vi skal have opensource i folktinget istedet for, ikke mere lukket Anders Fjog, væk med ham den standart og ind med OPEN SOURCES!!!
Gravatar #5 - TXX
16. dec. 2008 15:17
Tønder Represent! Fanmer fucking på tide! (undskyld sproget). Mener dog der har været nogle skoler rundt omkring der har været fan af OpenOffice. Men også på tide at ende livet for de gamle word 95 stile!
Gravatar #6 - Mosin
16. dec. 2008 15:23
jokke (1) skrev:
Lyder som tønder kommune har en fornuftig borgmester.


Har du prøvet at google ham, han hedder (Vagn Therkel Pedersen).
Gravatar #7 - bbb2020
16. dec. 2008 15:24
#5
Men også på tide at ende livet for de gamle word 95 stile!

Ja! Lad os da endelig gi' Microsoft skylden for dårlige stile, nu vi er igang :-)
Gravatar #8 - dk-hat
16. dec. 2008 15:24
Den bliver slettet, og fyldt op med musik og halløj... Og hvad skulle de også bruge den til ellers...

Giver da ingen mening at det ikke bare er et par links..... eller måske en nøgle pr. klasse....

Tilføjet... nu jeg tænker over det er det måske også meningen.... doh...

I altfald meget flot af tønder kommune..
Gravatar #9 - chase-
16. dec. 2008 15:24
Gravatar #10 - TXX
16. dec. 2008 15:37
bbb2020 (7) skrev:
#5

Ja! Lad os da endelig gi' Microsoft skylden for dårlige stile, nu vi er igang :-)


Haha, ikke fordi det var dårligt, men jeg fortrækker en opdateret version af OpenOffice frem for Word 95.
Gravatar #11 - angrysurmøgstodderasshole
16. dec. 2008 15:38
DET er satme god stil. Hvis Tønder kan, så kan alle andre steder, som man siger i København. ahem :)
Gravatar #12 - Bean
16. dec. 2008 16:00
"USB-nøglen bliver udleveret i morgen kl. 11 og vil indeholde en række forskellige open source-programmer. "

Dvs. gratis programmer som frit kan downloades. Tønder betaler altså kun for de nøgler de køber, og hvad er de på? vel 4 gb eller noget. Dvs 100-300 kr per elev. hmm.. det er da stadig ok.
Gravatar #13 - mathiask
16. dec. 2008 16:02
#12
jeg tror jeg så en nøgle i Føtex på 4 gb til 69 kroner. Tønder kommune kan nok få en smule mængderabat.
Gravatar #14 - jnejne
16. dec. 2008 16:03
#13
Ja men skoler plejer at betale overpriser for hardware... min gamle skole gav fx 250kr pr firewire kabel... købte selv kabler for 17 kr
Gravatar #15 - Windcape
16. dec. 2008 16:11
dk-hat (8) skrev:
Den bliver slettet, og fyldt op med musik og halløj... Og hvad skulle de også bruge den til ellers...

Giver da ingen mening at det ikke bare er et par links..... eller måske en nøgle pr. klasse....

Tilføjet... nu jeg tænker over det er det måske også meningen.... doh...

I altfald meget flot af tønder kommune..
Folk gider ikke downloade pratiske ting hvis de kan undgå det.

Gravatar #16 - Niversen
16. dec. 2008 16:12
so what om de giver 150 per nøgle... budskabet er da at de skal lære at bruge disse programmer...

jeg syntes det vil være fedt hvis alle offentlige steder gjorde som tønder... open source så længe produktet er tilsvarende godt...

så kan man måske få lidt mere velfærd?? nah...
Gravatar #17 - Leonhard
16. dec. 2008 16:15
"Med projektet ønsker Tønder kommune at signalere, at de er helt med fremme når det gælder brugen af it i folkeskolerne."

Ja, men de har åbenbart ikke helt fået lært det der såkaldte interweb at kende endnu.

Hvad er pointen i at udlevere OSS på en USB stick når det er frit tilgængeligt på nettet? Hvis man var fremme i brugen af it ville man da have lært eleverne både hvordan de henter det, installere det, og konfigurerer det, samt fået lært dem hvordan man installere Linux på en computer og sætter driver op så skidtet virker.

Kald det hvad det er, et onsvagt stunt for at få et politiks skulderklap fra regeringen "Nøj, i tønder kan de finde ud af USB sticks.....".
Pengene kunne bruges langt bedre, end at kaste rundt med usb sticks.

#16, Du spare ikke penge ved at bruge penge på at distribuere gratis software, frem for ikke at distribuere gratis software...
Gravatar #18 - Bateman
16. dec. 2008 16:16
Det er da en meget fin ide. Håber det smitter af på andre kommuner.
Gravatar #19 - kimji
16. dec. 2008 16:32
Ikke andet end et PR stunt. Som en anden sagde tidligere, de skulle heller undervise dem i at implementere det i deres hverdag, og så fortælle dem hvor det kan hentes henne.

Lidt lige som talemåden om at det er bedre at give en mand en fiskestang så han kan fange sine egen fisk, i stedet for at bare forære ham gratis mad.
Gravatar #20 - Bladtman242
16. dec. 2008 16:33
@4: i LOL'ed :D
@19 ^^ du har nok ret. men det er faktistk overaskende mange folkeskole/gymnasie elever der ikke kan finde ud af selv at downloade og installere programmer.
Gravatar #21 - sio2
16. dec. 2008 16:35
#17+ #19 Det er altså ikke alle fra 0. til 9 klasse der har deres egen pc, og det er ikke alle der bare lige får lov til at installere linux på far og mors computer, selvom det ville være en god ide.

Så high five til Tønder, det er da den mest geniale måde at få børnene til at indse at der findes andet end M$. Bare vi havde en kommune der var ligeså langt fremme. Hvis først man har prøvet open office og ligende er der ikke langt til f.eks Linux.

I Syddjurs skal man downloade en windows app bare for at få lov at hente en blanket til kørekort og pas!
Gravatar #22 - Krissam
16. dec. 2008 16:38
#19 give a man a match and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm till the end of his days!

Ej spøg til side...
Må sige det er et fedt koncept, så må vi bare håbe nogle flere kommuner følger trop.
I

#21 Hvor ser du helt præcist at de siger noget som helst om at de bør installere linux på deres pcer istedet?
Gravatar #23 - Bladtman242
16. dec. 2008 16:38
17^^ korrekt, men mange har computer selv. og jeg tvivler på de har givet dem linux ;)
Gravatar #24 - Modvig
16. dec. 2008 16:39
Det er sjovt at se at istedet for at det skal gavne børnene at få denne software, så de kan arbejde hjemme, så er målet istedet at signalere at Tønder Kommune er længere fremme end resten af landet kommuner xD
Gravatar #25 - thethufir
16. dec. 2008 17:26
Sådan! Det er selvfølgelig det der mangler! Open-Source skal indoktrineres helt fra folkeskolen :) Så kan det være vi på den "rette" side kan blive nogen flere ;)

Så mangler vi bare resten af Danmark.....
Gravatar #26 - Motter
16. dec. 2008 17:57
Det kan vel for fanden være lige meget hvad de skriver deres stile i, bare de lærer noget når de er i skolen. OO, Office, edit, notepad who gives a damn...
Gravatar #27 - izym
16. dec. 2008 18:32
#26 Da ikke hvis skolen/kommunen kan spare massere af penge ved, at bruge open source software i stedet.
Gravatar #28 - Louis
16. dec. 2008 18:47
Jeg kan ikke finde nogle steder HVILKE open-source programmer, det er der ligger på USB-nøglen.
Gravatar #29 - bartholin
16. dec. 2008 18:52
Hvis det skulle give ordentlig mening burde det da laves som de de nøgle der kan gøre med U3.

Der hvor man kan installerer programmer på selve usb nøglen og samtidlig gemme filer på den.

Så giver det pludselig rigtig god mening for mig.
Gravatar #30 - jesperbill
16. dec. 2008 19:26
Funny :/ - det har jeg ikke , så meget som et hint at vide, om at vi skulle få udleveret nogle usb-nøgler?

Jeg går selv i skole, på bredebro folkeskole, som netop ligger i Tønder kommune ..

Jeg tror sku ik helt på det må jeg erkende, men jeg giver lige en melding imorgen om hvad der er dukket op på mit bord :D

(!:
Gravatar #31 - blaest_jens
16. dec. 2008 19:50
#1 Så er det lidt sjovt at tænke på at Borgmesteren måske har et alkoholmisbrug...

Meget godt initiativ synes jeg. Håber bare at de kan få det bedste ud af det.
Gravatar #32 - Taxwars
16. dec. 2008 20:08
Hvor stor er den og hvor hurtig er den?
Gravatar #33 - thethufir
16. dec. 2008 20:21
#25 Åh jeg elsker at blive rated flamebait af windows-fanboys :)

Det sjove er at det somregel altid er folk der ikke selv tør sige deres mening der stemmer.

Nogen der kan fortælle mig hvor i min post noget er flamebait ? Jeg ved godt jeg siger den "rette" side... Men læg mærke til mit ";)" det er ens betydende med at jeg siger det i en spøg.. Og at det skal tages med et gran salt..


(og nej.. det her er ikke flame... Det er kun irellevant ;) )
Gravatar #34 - themuss
16. dec. 2008 20:40
Så må man håbe de lige smider lidt BP på for at holde den høje Tønder-standard
Gravatar #35 - arne_v
16. dec. 2008 20:48
#31

Det har #6 allerede hintet os om.
Gravatar #36 - Leonhard
16. dec. 2008 21:37
#21 Hvad er din pointe? Hvis barnet ikke har adgang til en computer hvor han må installere software...... hvorfor er en usbkey så bedre end at lærer ham/hende at hente og installere softwaren?
Det kan da kun ses som en bedre løsning, for om 8 år når han/hun så rent faktisk har en computer, hvad er så best, mindet om at der én dag i skolen blev delt grimme nøgleringsdimser ud, eller en real viden om opensource og hvordan man henter og installere software?

Og selv hvis lille Henrik ikke må installere linux på sin fars computer, så vil det være en langt mere lærerig oplevelse at han får lov til at lege med det i skolen, end det er at få en blå plastik dims i hånden.
Men den blå plastik dims giver kommunen PR, så selvfølgelig er den vigtigere.

#27 Ja, man spare en masse penge, hvad 150kr sparet per usbkey? Hvad hjælper det at man spare penge på OSS hvis man smider pengene efter billige reklamestunts i stedet for bedre undervisning.
Gravatar #37 - sio2
16. dec. 2008 21:39
#22

samt fået lært dem hvordan man
installere Linux på en computer og sætter driver op
så skidtet virker


Her!
Gravatar #38 - sio2
16. dec. 2008 21:53
#36 det er da bedre at de ser at der er en verden udenfor M$ end at de ikke gør.

Det jeg kan se af computerundervisning i folkeskolen, er at det er totalt udulige lærer der skal undervise mine børn (jeg har 2 i folkeskolen). De ved intet om computere, de kan end ikke få deres smartboard til at fungere. Men hvis børnene kunne se at det ikke kun var MS der fandtes, føler jeg at der er lys for enden af tunnele
Mine børn må lide hårdt under at de ikke har adgang til M$ - de kan ikke altid få deres fødselsdags cd'er til at virker, Pixeline fungere ikke altid under wine, og div. julekalendere kan ikke ses altid ses på dr.dk. Men de har fundet ud af at deres lærer ikke kan modtage i .odf format - og det syntes de faktisk er lidt sjovt, da de kan læse alt hvad læren sender til dem.

En USB nøgle reder ikke verden fra M$ - det ved jeg godt, men den er et stort skridt i den rigtige retning.
Vores skole's kommentar til Linux og OO var at, hvis det kunne halvdelen af hvad jeg påstod, så brugte de det jo allerede!!

Det ville helt klart være bedre hvis man fik lov til at lege med det i skolen. Men vores skole er ca. 200 lysår fra at overveje at bruge OO. Så en USB-nøgle virer som et enormt skridt, i betragtning af at 75% af mine børns lærer ikke ved hvordan sådan en fyr bruges!
Gravatar #39 - dev1
16. dec. 2008 22:07
Men det betyder vel at kommunen bruger den besparelser de får ved gratis licenser til at opgradere IT udstyret samt opkvalificere lærerne så eleverne herved får mest muligt for pengene.
Det ville jo være et godt træk hvis de lærer så begyndte at ligge deres undervisnings materiale ud på nettet til inspiration for andre skoler, det er jo stadigvæk samfundets penge de leger med.

Desværre er jeg bange for at det er en løsning der bruges for at kommunen kan holde gammelt hardware i luften og spare den investering væk, som det ville være at investere i fremtiden. Men det bør #30 jo vide nået om siden han er studerende i den omtalte kommune.
Det er også sjovt at se at mange af de kommune hvor man bruger open source er udstyret ældre end de kommuner der hårdnakket bruger MS produkter i deres miljø.

Men spændende debat vi har kørende her, især fordi folk bruger mere tid på at flame de forskellige sider istedet for at kome med konstruktive forslag til at forbedre undervisningen som helhed, hvad enten man bruger open eller closed source.

Gravatar #40 - rekun
16. dec. 2008 22:31
Ja det blir jo helt sikkert et kæmpe spild af pange. Inden næste år har alle deres elever smidt dem væk, dels fordi de nemt blit væk i skoletasken, og fordi at OpenOffice (regner med at den er på sticket) bare ikke når op på Office 2007's højde. Det ville være at skyde sig selv i foden, at få eleverne til at bruge OpenOffice, dårligere ordbog, dårligere muligheder pæn opsætning, ingen automatisk indholdsfortegnelse til projektopgave og et design som slet ikke er så ungdommeligt som office 2007.

Dette er IKKE sagt for at svine OO til, men synes at lige præcis skoleelever har flere muligheder i Office 2007, da de har en masse funktioner de elsker at bruge, som kommer i et mindre 80'er agtigt design (ja gik i skole sidste år, så kan godt huske hvorn det var :D)

Beklager tønder, men tror sgu ik får ret mange skoleelever til at hoppe med på OpenSource, da der ingen fordel er for dem alligevel (ja, ved godt mor og far betaler, men det skider de sgu da på, og mor og far er jo heller ikk ligefrem vant til opensource så det blir nemt at overbevise dem i at det er lort) og at de bare ik når op på højde med Microsoft's tilbud som jo er standarden pt.
Gravatar #41 - j_jorgensen
16. dec. 2008 23:46
#40

Enig! Og der er IKKE noget OO-software der når på højde med Outlooks funktionalitet...slet ikke når den kobles op mod en Exchange 2007 server. Og med integration til Sharepoint. Nope. Not gonna happen. Og så er der brugervenlighed, opsætning/interaktion mellem produkterne... nah.

Jeg tror at Tønder kommune ser en mulighed for at spare licens-kroner. Hvad de så ikke ser, er at de bare skubber besværet (og dermed tiden (=pengene)) med dokument-konvertering/andet bøvl med softwaren over på brugernes side istedet...men det rammer dem i nakken. Se eksemplet med hende datteren hvis lærer ikke kunne åbne odf'er.

Når skoler oa. køber MS-software, får de en PÆN rabat - og giver samtidig elever mulighed for at stifte bekendtskab med MS' softwaresuite. Og den kan de komme MEGET langt med. Alt er dokumenteret og lige til at gå til, hvis interessen er der. Hvis blot skolerne havde midler til at udnytte MS' software lidt bedre (eks. dokument-deling/portaler), så kunne de allerede der spare tid og besvær med dokumentudveksling.
Gravatar #42 - arne_v
17. dec. 2008 00:06
#40

Nu har jeg brugt tekstbehandling i 80'erne. WP 4 for DOS, DECtext etc..

Så din antydning af at OOo har et 80'er agtigt design fortæller kun mig en ting: at du er typen som udtaler sig om noget uden at vide noget om sagerne.

Gravatar #43 - 12V
17. dec. 2008 00:41
Jeg holder styr på IT'en i en lille tysk privatskole i Tønder kommune, de har et meget meget stramt budget. Skolelederen er meget åben for besparelser, så det var let at give dem forskellige gratis open source programmer. De havde i forvejen kun gamle office pakker, og kun en enkelt licens som bare var blevet installeret igen og igen. Da jeg fortalte skolelederen om det, skulle der lovligt til. Men office pakker til de 20 maskiner var ikke til at finansere.
De er i øvrigt meget tilfredse med OpenOffice, de savner intet fra MS Office.

Jeg tror USB pinden er en god idé. Hvis eleverne kender f.eks. OpenOffice fra skolen, og er glade for det. Så tror jeg de godt kunne finde på at installere den derhjemme, nu hvor hele pakken ligger i lommen.
Gravatar #44 - Windcape
17. dec. 2008 00:53
j_jorgensen (41) skrev:
Enig! Og der er IKKE noget OO-software der når på højde med Outlooks funktionalitet...slet ikke når den kobles op mod en Exchange 2007 server. Og med integration til Sharepoint. Nope. Not gonna happen. Og så er der brugervenlighed, opsætning/interaktion mellem produkterne... nah.
Og så problemer med at brugerne SKAL bruge Windows, og IE.

Yep, virkelig smart...
Gravatar #45 - myplacedk
17. dec. 2008 06:21
Motter (26) skrev:
Det kan vel for fanden være lige meget hvad de skriver deres stile i, bare de lærer noget når de er i skolen. OO, Office, edit, notepad who gives a damn...

Og så må skolen endelig ikke bruge tid på at lære eleverne noget om IT?

Er det ikke lidt rigeligt gammeldags at tro, at skolen kun handler om at læse, skrive og regne?
Gravatar #46 - myplacedk
17. dec. 2008 06:31
rekun (40) skrev:
Ja det blir jo helt sikkert et kæmpe spild af pange. Inden næste år har alle deres elever smidt dem væk, dels fordi de nemt blit væk i skoletasken,

Jeg er ret sikker på at projektet ikke handler om at eje en USB-stick. De handler nok nærmere om at gøre opmærksom på at der findes alternativer til Microsoft, og måske hvad open source er for noget. Det opnår de uanset hvor mange nøgler der stadig er i brug et år senere.

Personligt håber jeg de fleste er smidt væk eller bliver brugt til noget andet. Hvis eleverne kan lide software håber jeg da den bliver installeret på deres computere.

rekun (40) skrev:
og fordi at OpenOffice (regner med at den er på sticket) bare ikke når op på Office 2007's højde.

Hvad kan Office 2007, som en folkeskole bare ikke kan undvære?

(Og hvordan klarede vi dog livet i de gamle dage, da vi måtte nøjes den MS Office 2003?)

rekun (40) skrev:
dårligere ordbog, dårligere muligheder pæn opsætning, ingen automatisk indholdsfortegnelse til projektopgave og et design som slet ikke er så ungdommeligt som office 2007.

Ordbogen synes jeg personligt slet ikke de skal bruge alligevel. Pæn opsætning synes jeg nu går ganske fint, den automatiske indholdsfortegnelse ligeså, og designet... Har du set hvordan en skole ser ud? Jeg tror ikke der er nogen grund til at vægte "ungdommeligt" (som du så vælger at kalde det, jeg har nogle andre forslag) design specielt højt.

rekun (40) skrev:
Dette er IKKE sagt for at svine OO til,

Så skulle du nok holde dig til facts. ;-)

rekun (40) skrev:
og at de bare ik når op på højde med Microsoft's tilbud som jo er standarden pt.

Det er så subjektivt. Personligt synes jeg det er ved at være en del år siden at Microsoft kunne følge med open source-tilbuddene, når det kommer til fx. generel "office-arbejde", browsere, email... Det kommer helt an på hvordan du stiller kriterierne op.
Gravatar #47 - stadel
17. dec. 2008 07:44
Jeg synes det er en god idé - måske ikke nødvendigvis at udlevere usb-sticks med opensource (cd'er er da billigere!) - men at skolerne kan spare mange tusinde kroner årligt på softwareindkøb.

Der har jo været en masse snak om at der ikke er råd til at vedligholde skolerne, så det er naturligvis et nemt sted at spare penge, der kan bruges til mere nødvendige formål.
Gravatar #48 - izym
17. dec. 2008 08:26
Jeg tror ærlig talt at nogle forældre faktisk føler sig mere trygge ved, at installere noget fra en usb-nøgle, som deres barn har fået fra skolen, end hvis skolen bare siger "hent det og det".
Gravatar #49 - illishar
17. dec. 2008 08:43
Hvis man køber 100-1000 USB-stiks (med logo), så kan man få dem ned til 20,- ex moms.
Vi bruger dem som alternativ til eg. kuglepenne, som deles ud til kunderne. (Dog køber vi en lidt bedre kvalitet til 69,- mener jeg.)
Det er derfor ikke nødvendigvis en stor udgift for Tønner. Dog ser jeg et større udgiftpotientiale, i det at fylde alle sticksene. Det kan sandsynligvis ikke gøres af mindre end "IT-folk", som der i kostpris koster ca. 400,- per time? Det vil tage ca. 5 arbejdsdage at fylde dem? Hvilket så vil koste ca. 15k. oveni sticksene? (Det kunne da være værre.)

Derudover, hvis de så er smarte/fornuftige, så bruger de, de sparede licens-penge, på uddannelse, oplysning, dokumentation og vejledninger omkring de nye OS-produkter, ligesom #39 nævner. Men med dette, så konkluderer man så også samtidigt, at OS-produkter ikke er billigere end MS. (Og der er derfor ikke nogen reel grund til at skifte.)
Gravatar #50 - KaW
17. dec. 2008 09:11
illishar (49) skrev:
Dog ser jeg et større udgiftpotientiale, i det at fylde alle sticksene. Det kan sandsynligvis ikke gøres af mindre end "IT-folk", som der i kostpris koster ca. 400,- per time? Det vil tage ca. 5 arbejdsdage at fylde dem? Hvilket så vil koste ca. 15k. oveni sticksene? (Det kunne da være værre.)


De kunne da lave det i en undervisningstime hvor de selv lærer og downloade og fylde deres usb-pen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login