mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
5m/s .. Det er pænt hurtigt! Hvor mange gange hurtigere er det en fars maxi puch?
Har de fanget det på video :)?
Har de fanget det på video :)?
Tjae og så igen.. Den vejede 40 kg.. Hvad vejer en satelit ikke.. de vejer vel over 100 kg? Og garanteret meget mere :)
iflg wiki har de et stykke vej endnu:)
jordens escape velocity er omkring 11 km i sekundet... så tror de skal smide noget mere power på den magnet.
jordens escape velocity er omkring 11 km i sekundet... så tror de skal smide noget mere power på den magnet.
Det jo værd at bemærke at det var en model.
Det jo klart man ikke når op på flere hundrede kilometer i timen, når banen er 7 meter. Hvis nu banen var 500m havde det nok set væsentligt anderledes ud!
Det jo klart man ikke når op på flere hundrede kilometer i timen, når banen er 7 meter. Hvis nu banen var 500m havde det nok set væsentligt anderledes ud!
Hvis nu banen var 500m havde det nok set væsentligt anderledes ud!
Men der skal vel så være 500m lodret op i luften, og der er måske lidt vildt? Det skal da ikke være tangentielt med jorden i hvert fald.
(Bare glem det, jeg tror nok jeg fik noget bladet sammen, der ikke havde noget med hinanden at gøre...)
Jeg vil nødigt være den irriterende skeptikker, en masse år før det endelig lykkes.
Men jeg tror simpelthen ikke på det kan lade sig gøre. Som #8 siger, havde det nok set en del anderledes ud med en 500m rampe. Men come on, tror I selv på det? Selvfølgelig er der Taipei 101 der skraber hele 509 meter i vejret, men prøv lige at overveje en acceleration der skal til for at opnå de 11km/s på længde af 500m (hvis vi nu antager at det er så meget det kan lade sig gøre at bygge lige op i luften, taget Taipei 101 i betragtning)
Men jeg tror simpelthen ikke på det kan lade sig gøre. Som #8 siger, havde det nok set en del anderledes ud med en 500m rampe. Men come on, tror I selv på det? Selvfølgelig er der Taipei 101 der skraber hele 509 meter i vejret, men prøv lige at overveje en acceleration der skal til for at opnå de 11km/s på længde af 500m (hvis vi nu antager at det er så meget det kan lade sig gøre at bygge lige op i luften, taget Taipei 101 i betragtning)
Ifølge DENNE artikel, arbejder man med planer om en "cirkel" med en diameter på 2 km, og en fart op mod 10 km/sec.
Hvis jeg ikke har helt misforstået ideen, så er det at lave en cirkelformet bane, hvor der acceleres over adskillige timer indtil hastigheden der er nødvendig er opnået, hvorefter objektet ledes ud på et sidespor som er selve affyrelsesrampen.
Lyder da yderst spændende at bruge et magnetfelt til at accelerere genstanden op billigt. Dette vil jo kunne give os nye fordele.
Dette er vidst allerede blevet brugt ved lynhastighedstog, som de fik op på 300km/t(ret mig hvis jeg tager fejl) i frankrig. Men til sende raketter op med er da lidt af en nyhed. Men den skal de vidst arbejde mere på hvis de skal ud af jordens kraftfejl :P
Dette er vidst allerede blevet brugt ved lynhastighedstog, som de fik op på 300km/t(ret mig hvis jeg tager fejl) i frankrig. Men til sende raketter op med er da lidt af en nyhed. Men den skal de vidst arbejde mere på hvis de skal ud af jordens kraftfejl :P
#17: Maglev-togene kører da vist noget hurtigere end 300 km/t. Jeg har været ude at køre med Korails (Korea) hurtig-tog, de kører 300 km/t, og det er blot et elektrisk tog med hjul, så det er slet ikke så eksotisk som Maglev..
#7: 11km/s er vist rigtig nok (hvis man ellers kan stole på wiki). Husk det er kun for at komme tilnærmelsesvist uendeligt langt væk fra jorden, i gravitionelt vakum (kun jordens tyngdekraft).
I den virkelige verden er varierer det dog, afhængigt af retningen, andre himmelelementers placering osv.
Dog skal man huske på at 11km/s er escape velocity! Dvs. overkill for at sætte en satellit i et geostationært kredsløb.
Det der så bliver spændende, som jeg ikke kan huske matematikken til, er hvor stor centripetalkraften bliver for payloaden? Vil den være så lav at mennesker kan overleve i flere timer i denne accelerator?
I den virkelige verden er varierer det dog, afhængigt af retningen, andre himmelelementers placering osv.
Dog skal man huske på at 11km/s er escape velocity! Dvs. overkill for at sætte en satellit i et geostationært kredsløb.
Det der så bliver spændende, som jeg ikke kan huske matematikken til, er hvor stor centripetalkraften bliver for payloaden? Vil den være så lav at mennesker kan overleve i flere timer i denne accelerator?
Mht. at bygge højt; der er jo ingen der siger, at rampen skal stå og stritte op i luften - man kan jo bare bygge ned i jorden...
F.eks. har man da miner på, så vidt jeg husker, omkr. en kilometers dybde.
F.eks. har man da miner på, så vidt jeg husker, omkr. en kilometers dybde.
#Alle
I artiklen står der at de satser på at få den op på knap 1000 km/t, hvorefter en løfteraket tager over. Det er smart fordi de springer det stykke af en normal rakets acceleration over hvor:
1. raketten er tungest (pga. brændstof)
2. Luftmodstanden er højest (pga af den tætte atmosfære.
Når det så er sagt er det her vist kun en nyhed hvis man er kineser. De arbejder stadigvæk på at forske i selve fremdriften og svæveafstanden på maskinen - noget som på ingen måde er banebrydende i forhold til maglev togene der har kunnet det i mange år. Og så burde journalisten eller oversætteren fyres - magen til sammenrod af begreber skal man lede længe efter.
I artiklen står der at de satser på at få den op på knap 1000 km/t, hvorefter en løfteraket tager over. Det er smart fordi de springer det stykke af en normal rakets acceleration over hvor:
1. raketten er tungest (pga. brændstof)
2. Luftmodstanden er højest (pga af den tætte atmosfære.
Når det så er sagt er det her vist kun en nyhed hvis man er kineser. De arbejder stadigvæk på at forske i selve fremdriften og svæveafstanden på maskinen - noget som på ingen måde er banebrydende i forhold til maglev togene der har kunnet det i mange år. Og så burde journalisten eller oversætteren fyres - magen til sammenrod af begreber skal man lede længe efter.
Hvis de kan holde 1.2g over en strækning på 500m, så får jeg det til ca. 108m/s eller ca. 390km/h ved "mundingen". Det tager i øvrigt 9.2sek at tilbagelægge de 500m.
Altså skal der noget mere spark i magneterne hvis de skal op på undvigelseshastigheden på 11.2 km/s.
Hvilken satellit kan for resten holde til de accelerationer der skal til? I den cirkelring der bliver omtalt, vil centripetalaccelerationen være på 10.200g. (av mit hoved)
Altså skal der noget mere spark i magneterne hvis de skal op på undvigelseshastigheden på 11.2 km/s.
Hvilken satellit kan for resten holde til de accelerationer der skal til? I den cirkelring der bliver omtalt, vil centripetalaccelerationen være på 10.200g. (av mit hoved)
Åj ja - og man kan jo "bare" bygge skidtet i et bjerg. Kilimanjaro er oplagt med det nærhed til ækvator og relative fremkommelighed. Så får man et udgangshul i over tre kilometers højde, og med lidt snilde kan man måske pumpe lufttomt i drivkanalen, eller i hvert fald så det svarer til lufttrykket på toppen. Udgifterne vil rasle ned...
En sidenote til de 11km/s:
Det er starthastigheden for at objekt, der ikke accelerer efter de 11km/s er nået, dvs. ikke selv medbringer fremdrift (fx. en geværkugle, eller som i dette tilfælde, et stykke højteknologisk elektronik der blivet smidt ud i rummet).
Af samme grund behøver en raket heller ikke starte med 11km/s for at forlade solsystemet, den skal blot have ekstra brændstof med.
Det er starthastigheden for at objekt, der ikke accelerer efter de 11km/s er nået, dvs. ikke selv medbringer fremdrift (fx. en geværkugle, eller som i dette tilfælde, et stykke højteknologisk elektronik der blivet smidt ud i rummet).
Af samme grund behøver en raket heller ikke starte med 11km/s for at forlade solsystemet, den skal blot have ekstra brændstof med.
#28 Trykket er eksponentielt aftagende med højden. I 3 km's højde er der ca 90% atm lufttryk og i 50 km 0.001 atm. Så det er i den rigtige ende der bliver taget fat. Faktisk bliver mange raketopsendelser til 100km og derunder affyret fra fly af samme grund (det er dog svært at opnå kredsløb da det er hastigheden der kræves for at opnå kredsløb der er svær at opnå for raketten, og det er svært at lave en raket tilstrækkelig hurtig og samtidig lille nok til at kunne bæres af et fly.
Derudover vil 3 km give mulighed for en blødere kurve til afsættet uden at man behøver at grave startområdet ned, hvilket nedsætter centripetalkraften.
Endelig er det de færreste opsendelser der er til geostationært kredsløb - 200-400 km er f.eks. rumfærgens rækkevidde.
Derudover vil 3 km give mulighed for en blødere kurve til afsættet uden at man behøver at grave startområdet ned, hvilket nedsætter centripetalkraften.
Endelig er det de færreste opsendelser der er til geostationært kredsløb - 200-400 km er f.eks. rumfærgens rækkevidde.
#25:
Centripetalaccellerationen er ligefrem at udregne: v^2/r = 100.000.000 m^2/s^2 / 1000 m = 100.000 m/s^2
Del med tyngdeaccellerationen og du får tallet i "g-kraft":
100.000 m/s^2 / 9.81 m/s^2 = 10193g
En smule mere end de 12g en jagerpilot skal kunne klare, uden at besvime :)
Edit: Ah nvm... opdagede lige #27 havde regnet det ud :S
#3:
Langt de fleste satelliter vejer i omegnen af 40kg. Den danske Ørsted satellit vejer f.eks. kun 63 kg.
Centripetalaccellerationen er ligefrem at udregne: v^2/r = 100.000.000 m^2/s^2 / 1000 m = 100.000 m/s^2
Del med tyngdeaccellerationen og du får tallet i "g-kraft":
100.000 m/s^2 / 9.81 m/s^2 = 10193g
En smule mere end de 12g en jagerpilot skal kunne klare, uden at besvime :)
Edit: Ah nvm... opdagede lige #27 havde regnet det ud :S
#3:
Langt de fleste satelliter vejer i omegnen af 40kg. Den danske Ørsted satellit vejer f.eks. kun 63 kg.
Det lyder da interessant, da man ved hjælp af maglev-teknologier kan opnå nogle temmelig høje hastigheder, sær hvis man placerer det i et lufttomt rør. Men i det aktuelle projekt vil det nok være udendørs, eller i et bjerg.
Iøvrigt er det vist snart gammel nyhed, kan huske jeg læste om ideen i bladet "Illustreret Videnskab" tilbage omkring årtusind-skiftet. Dengang var planen at en "maglev-slæde" skulle samarbjede med en raket helt fra start, dvs. fra 0 km/t, og at hele systemet skulle placeres i et bjerg.
Iøvrigt er det vist snart gammel nyhed, kan huske jeg læste om ideen i bladet "Illustreret Videnskab" tilbage omkring årtusind-skiftet. Dengang var planen at en "maglev-slæde" skulle samarbjede med en raket helt fra start, dvs. fra 0 km/t, og at hele systemet skulle placeres i et bjerg.
#38
Hvor har du info om at de fleste satelliter vejer omkring 40 kg??
LANGT de fleste vejer over 500 kg
se link til typiske kommunikationssatelliter (som er dem der er flest af)
http://www.space.gc.ca/asc/eng/satellites/commerci...
Ørsted satelliten mener jeg vi fik med op gratis fordi den er så lille (går ind under betegnelsen microsatellit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miniaturized_satellit...
Hvor har du info om at de fleste satelliter vejer omkring 40 kg??
LANGT de fleste vejer over 500 kg
se link til typiske kommunikationssatelliter (som er dem der er flest af)
http://www.space.gc.ca/asc/eng/satellites/commerci...
Ørsted satelliten mener jeg vi fik med op gratis fordi den er så lille (går ind under betegnelsen microsatellit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miniaturized_satellit...
De fleste satelitter vejer ikke meget mere end 40 kilo, det er jo ikke ligefrem kæmpe kommunikationssattelitter der bliver sendt ud hver gang. Oftest er det måske satelitter til at måle bestemte mængder af forskellige stoffer og så sende tilbage til jorden igen. Det løber ikke op på de 500kg medmindre det virkeligt er 1960'er teknologi vi har med at gøre :S
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.