I en blogpost har ejeren af adblock, Eyeo GmbH, løftet sløret for en helt ny indtægtskilde for firmaet – under navnet ‘Acceptable ads Platform’ (AAP).
Selskabet vil lade annoncører købe sig adgang til at vise ‘acceptable reklamer’ for brugerne af Adblock Plus. I praksis skal det ske gennem et system, som annoncører logger ind i og foretager en købsproces igennem.
Dette skal ske gennem real-time bidding, som er kendt fra den digitale annonceverden. Der nævnes dog ikke noget om Eyeos eventuelle indtjening på systemet.
’The AAP will offer a feedback mechanism embedded in each ad, which will let you say whether you thought that particular ad was great, good, bad or complete shit. This feedback will then figure into which ads get selected on a live auction,’ skriver Ben Williams, der er en del af ledelsen i Eyeo GmbH, i en blogpost.
Denne real-time bidding på reklameplads betyder få sekunder fra reklamepladsen på et website er købt, til vinderens reklame vises for en bruger. Hvilke reklamer, der vises til hvilke brugere, baseres ofte på tracking.
Den internationale organisation for online annoncører, Interactive Advertising Bureau, har med selskaber som Google og AppNexus i ryggen udtalt kritik af det nye tiltag fra Adblock Plus, som organisationen kalder afpresning.