mboost-dp1

Acer

Acer vil overhale Dell i USA

- Via New York Times -

Det går godt for den taiwanesiske computerproducent Acer, så godt, at selskabet går efter at overhale Dell og overtage pladsen som den anden mest sælgende computerproducent i USA.

Acer har de seneste par år øget salget af computere markant, i 2007 ved at opkøbe den amerikanske computerproducent Gateway og i 2008 opkøbte de Packard Bell. Selv uden opkøb af firmaer går det den rigtige vej for Acer.

Sidste år havde firmaet 10,9 % af markedet og Dell havde 15, men efter udgangen af første kvartal i år havde billedet ændret sig. Acers andel er således vokset til 11,6 % imens Dell har måtte se sin andel skrumpe til 13,6 %.

En af årsagerne til succesen, ud over at producere computere til en lav pris, er kun at sælge via forhandlere. Denne strategi blev indledt i 2000, på et tidspunkt hvor Dell høstede meget ros for deres direkte-til-kunden salgsmodel, men siden er tendensen vendt. Flere og flere køber af forhandlere og det nyder Acer godt af nu.





Gå til bund
Gravatar #1 - Louis
29. jun. 2009 06:46
Hvis det skal ske, så skal de nok stramme op på produktkvaliteten.
Gravatar #2 - hviidskid
29. jun. 2009 06:53
Acer one er nu også et godt lille produkt. Og hvis man baserer statestiken på antal solgte enheder hjælper netop denne model godt til.

Her hjemme er Acer repræsenteret godt i fx Bilka og flere og flere købere er klædt godt på til at købe computer i en sådan butik. Det hjælper selvfølgeligt også at stort set alle i dag kan klare sig med de laveste specificerede maskiner på markedet.

#1 Hvad er der galt med produkt kvaliteten? Eksempler tak. Man kan jo ikke bare slynge sådan noget ud.
Gravatar #3 - compax
29. jun. 2009 06:54
Utroligt, når man tænker på hvor en elendig kvalitet deres produkter er i, Jeg har endnu ikke oplevet en som har været tilfreds med deres Acer computer, Den larmer, den går nemt i stykker, plastikket virker billigt osv. det er som regel de kommentar jeg hører fra folk.
og ligeledes med deres Acer netbook, Jeg sidder med sådan en lige nu og skal hen fona for at indlevere den for en ven, han har haft den i 2 mdr og den er nu også gået i stykker, mangen til bras finder man ikke mange andre steder.
Gravatar #4 - hmeco
29. jun. 2009 07:03
min bror ejer en acer travelmate og den har det samme problem som alle andre acer bærbare, de flækker i hengslerne.

og efter et stykke tid knirker de når man flytter på dem.
Hardware sammensætningen er vel ok til den prisklasse de ligger i, men en hårdere skald vil ikke skade på det.

jeg har selv i dag en lenovo w500 som jeg er meget glad for.
generalt bærbare producenter burde lære noget at lenovo hvad der angår byggekvalitet..

feks. aluminiums hængsler.
Gravatar #5 - v1ct0r
29. jun. 2009 07:05
Jeg købte en 24'' Acer skærm.. Lortet gik i stykker efter en uge, ved at den kun kunne vise hvidt. Jeg fik den ombyttet til en skærm der havde en konstant høj hyletone. Jeg fik den igen ombyttet men det var det samme. Så fik jeg den endelig refunderet den og købte en Samsung skærm.

Jeg køber aldrig noget af deres lort mere.
Gravatar #6 - Flexo82
29. jun. 2009 07:17
Jeg vil godt lige pointere at jeg har haft 2 Acers førog sidder lige nu med en One lige nu. Jeg har aldrig haft problemer med nogen af dem. Min søn har endda spildt mælk og saft i min One og den kører stadig som en drøm.

Derimod har jeg kun haft problemer med den Dell jeg købte til min kone.

Jeg vil til hver en tid anbefale Acer over Dell, men "that just my two cents"
Gravatar #7 - ph1l
29. jun. 2009 07:19
#6

Jeg er heller ikke vildt begejstret for Dell - gør' det selv. Dem har jeg kun oplevet problemer med. Er enig i, at Acer kunne producere bærbare m.m. i en bedre "skald" ja. Derudover bryder jeg mig ikke om deres pre-installed software. Det gælder iøvrigt ALLE producenter. De er fyldt med crap og crap l0rt. En ren installation er ALTID godt på pc'er købt med "pre-installed" OS.
Gravatar #8 - Alrekr
29. jun. 2009 07:21
Jeg oplevede at skærmen flækkede på min Aspire 5003wlmi, ved at jeg skulle lukke skærmen. Tog fat 2/3 oppe ad venstre side af skærmen, lukkede ned og åbnede igen. Vupti, en flæk fra der, hvor jeg holdte til nederste højre hjørne. Det var ikke en fabriksfejl (ahva?). Heldigvis dækkede forsikringen. Et par måneder efter var den gal igen - computeren kunne ikke tænde, overhovedet. Sendte den direkte til Acer (udenom TDC) hvor de først skiftede harddisken, virkede ikke. Så skiftede de det hele (motherboard, ram, alt undtaget det man kan se) og så har den da også virket siden. Det kan anbefales at sende selv, når de går i stykker - det tager 5 dage med UPS, selvom den skal til Hamborg. Acer er ikke noget jeg anbefaler. Halvdelen af dem fra min gym-klasse kunne rapportere om samme problemer med deres Acere - ikke en eneste virkede uden problemer.
Gravatar #9 - ZM4573R
29. jun. 2009 07:26
Nu ville jeg hverken anbefale Acer eller Dell til nogen som skulle købe en ny laptop, er faktisk blevet spurgt og på det sidste har jeg haft svært ved at svare præcis hvad man bør købe for en laptop, det virker ikke som om at der er nogen gode alternativer tilbage.
Min svigerfar ahr haft ualmindelig dårlige erfaringer med sin Acer, blevet ombyttet to gange, han er endt med at købe en ny computer fordi det var for risikabelt at miste data så let.

Jeg er utilfreds med min egen zepto, den har fået skiftet motherboard to gange. Det eneste jeg egentlig er rigtigt glad for det er Lenovos T-serie.. (har en T61). Den er i god kvalitet og maskinen kører bare.
Kæresten har den lidt billigere SL-serie, en SL300 som kører fortrineligt og den LED-oplyste skærm er bare i topklasse.. også er det en 13,3" som vejer ca. 2kg, Netbooks, go hom.. :)

Nå, ikke for at komme for meget off-topic.. Det er da flot at et ringe mærke er ved at overgå et ringere mærke. Der er ikke så meget at sige. Hvis man endelig skal købe noget som man regner med går i stykker (acer, zepto, Dell mm.) så skal man sørge for at det er i en velfunderet virksomhed så de stadig eksisterer 12 måneder senere når man skal have det byttet. Det har jeg ærligt talt frygtet lidt for mht. min zepto.

Udover det så er Dell jo altid et godt skoleeksempel for alle som studerer økonomi, netop grundet deres direkte-til-kunden salg.. Men ærgeligt at det er ved at vende, det er jo netop det system som Zepto har adopteret herhjemme, dog lidt blandet med salg via forhandlere.
Gravatar #10 - Sverkel
29. jun. 2009 07:27
Jeg får da tit kunder i mit service center som er noget så glade for deres Acer maskiner :D De er dog meget kede af at de nu er gået i stykker ;)

Hvis man ellers fjerner alt det .... som følger med på en Acer til at starte med kan det faktisk være en ganske god maskine.

Dog er Acers service rigtig god. Når vi sender dem til rep har vi dem typisk tilbage efter et par dage igen hvor andre steder er op til 3 uger om det :S
Gravatar #11 - v1ct0r
29. jun. 2009 07:40
#10 Acer var flere uger om min skærm.. Og jeg tror endda det eneste de gjorde var at rengøre den.
Gravatar #12 - Saxov
29. jun. 2009 07:44
the dark prince (10) skrev:
Dog er Acers service rigtig god. Når vi sender dem til rep har vi dem typisk tilbage efter et par dage igen hvor andre steder er op til 3 uger om det :S
huh.. ? de par gange jeg har haft problemer med min dell, stod der en tekniker ude hos mig dagen efter.. hvorfor pokker skulle man dog sende sin maskine af sted til rep, det er da deres ansvar at komme ud og lave den hvor man er..
Gravatar #13 - Siggehandf
29. jun. 2009 07:47
Jeg syntes nu at Dell faktisk laver nogle gode maskiner. Jeg har eget 2 Dell bærbare, 1 workstation og der har jeg kun været fuldt ud tilfreds. Det har virket kanont og har aldrig haft noget der ligner problemer med dem.

Nu har jeg dog en Thinkpad og der må jeg sige... når det kommer til en kontor bærbar, så er det altså nummer et.

Gravatar #14 - Zeales
29. jun. 2009 07:52
Min mening er at jeg vil hellere havde noget stort analt, end at bruge en Acer simpelthen fordi det er det værste lort. Alt det der er præinstalleret, og den generally fysiske holdbarhed har jeg aldrig set værre.

Med Dell har jeg det som Maxtor harddiske. Enten forbliver den din buddy resten af livet, eller også går den i stykker efter 2 uger, én enkelt gang.
Gravatar #15 - slartie
29. jun. 2009 07:53
300+ Dell laptops i vores "maskinpark" .. 5-7 har haft problemer indtil videre over en 2 årig periode. Nu bruger vi så kun deres Latitude serie. Jeg ved ikke om de er bedre end resten af Dell's produktportefølje. Tekniker på stedet samme eller næste dag, og eet besøg har altid været nok. Ikke så skidt endda.

Acer ... jeg har solgt rigtigt mange af dem da jeg var konsulent, og fået næsten lige så mange retur til rep en eller flere gange. Siden skiftede vi til Dell og alt var fryd og gammen. Nu kender jeg ikke Acers regnskaber, men reparationer må æde en del af bundlinjen.
Gravatar #16 - atrox
29. jun. 2009 08:09
Her på firmaet har jeg haft gode erfaringer med HP/Dell. Må godt nok indrømme at jeg anser Acer for at være discount på linje med Medion, Zepto osv. De personer som jeg ha rhjulpet med deres bærbare computere, der ser man en tydelig tendens når man rammer en Acer. Der er altid installeret helt umuligt mange ubrugelige programmer som bare forringer oplevelsen for brugeren.

Acer burde virkelig tage sig tid til at lave nogle brugerundersøgelser og finde ud af om folk rent faktisk har noget at bruge de programmer til.

Rent hardware/fejl mæssigt må jeg dog sige at Acer hverken er værre eller bedre end så mange andre. Dog er deres byggekvalitet en ren joke.
Gravatar #17 - Pernicious
29. jun. 2009 08:11
#12

Der er vist noget du har misforstået - det er ikke en virksomheds ansvar at komme ud til kunden og lave et produkt onsite. Det er muligt de tilbyder det som en tillægsydelse, som f.eks. Dell gør det. Du har onsite-service på din computer, men det er et tilvalg, der koster ekstra (dog ofte standard tilvalg på deres business-serier).
Gravatar #18 - -N-
29. jun. 2009 08:11
Dell design er virkelig blevet grimt, så der er ikke noget at sige til at folk køber noget andet :-D

Jeg kan ikke helt følge folks holdning til Acer, personligt kender jeg mange som er ok tilfredse med deres Acer ud fra det argument at man får, hvad man betaler for.

Ja holder ikke længe, men sådan er det. De er billige og på den måde ok.

Jeg har selv en IBM r40 fra 2003 (første centrino generation) og den triller stadig derudaf på 6. år. Til word, surfing osv. behøver man ikke mere og den køre wow classic med ca. 30fps og har en batteri levetid der stadig overgå mange nye bærbare. Det var dengang IBMs mainstream serie og kostede 14k, hvilket nok var ca. 6k mere end for en tilsvarende acer. De 6k kunne jeg i mellemtiden have købt en ny Acer for og jeg ville have stået ca. samme sted i dag. Så måske Acer er dårlig kvalitet, men de er dæleme også billigt.

Hvis man ikke har det store behov for en computer råder jeg folk til at købe billigt og fortæller fordele/ulemper ved det. Det er nu generelt HP's billige serie jeg råder folk til, for personligt har jeg ikke oplevet de store problemer med dem. Men har nu set rigtig mange Acer køre upåklageligt de første par år og de skal altså bare skiftes efter tre.
Gravatar #19 - hgul
29. jun. 2009 08:41
Louis (1) skrev:
Hvis det skal ske, så skal de nok stramme op på produktkvaliteten.


Jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt, taget Gateway's kvalitet i betragtning. De kan selvfølgelig have forbedret kvaliteten siden jeg reparerede Gateway Computere i Californien, men jeg var i hvert fald ikke voldsomt imponeret over dem dengang.
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
29. jun. 2009 09:54
#15
Jag har også kun haft positive med Dell, deres maskiner og support, både som privat, men også i de firmaer jeg har har været konsulent for.

Jeg har præsteret at finde en Dell maskine på lossepladsen, hvor bundkortet var defekt.
Kontrollerede serienummeret på deres side og så der stadig var garanti på den.
Dagen efter kom der en tekniker og skiftede bundkortet, samtidig med han grinede lidt af min historie :D

Med hensyn til Acer, er det en udemærket "billig" maskine, men kvaliteten er samtidig derefter, med defekter på mange af maskinerne.
Gravatar #21 - graynote
29. jun. 2009 10:03

Har I lagt mærke til, at alt efter, hvem man snakker med, så er idéerne om, hvilke mærker, der er dårlige, meget forskellige?

Det er der en årsag til.

For inden man begynder at klandre en bestemt producent for kvaliteten af deres bærbare, så er det altså værd at huske på, at bortset fra kabinettet, så er de så godt som ens indvendigt.

Der kun en lille håndfuld producenter af specielt skærme, chipsets, batterier og grafikkort, så af de mange hundrede forskellige bærbare, man kan finde, er langt de fleste teknisk identiske.

Kun meget sjældent er der tale om decideret dårlige mærker - det er som regel enkelte produktlinjer, der er noget galt med, og det sker på skift for de forskellige producenter, og oftest viser det sig at være et enkelt komponent, der er synderen.

Min pointe er, at vil man undgå produkter, der fejler, så er det en dårlig idé at kigge på producenter frem for produktlinjer - tænk på, hvor mange gange "stabilitetstrofæet" har skift hænder mellem nVidia og ATI, mellem Intel og AMD, og mellem forskellige HDD-chipset- og bundkortproducenter.

I en verden, hvor teknologier og komponent udskiftes så hurtigt, nytter det simpelthen ikke at til- eller fravælge en producent på grund af gamle erfaringer.
Gravatar #22 - Scapegoat
29. jun. 2009 10:45
Måske sælger Acer flere netbooks end Dell?

Har kigget lidt på Dell's netbooks, og det er bare for dyre i forhold til at de ikke har _så_ meget ekstra at byde på. Du kan selv vælge et bagcover, det er vist ved at være det.

+Mener ikke at man kan købe Dell netbooks i butikkerne.

Jeg tror det har meget at sige om disse tal.
Gravatar #23 - hmeco
29. jun. 2009 11:24
#22

ja det kan være de sælger flere laptops, men det er nok ikke fordi at de er specielt gode, men mere fordi det går alt for tit i stykker

(totalskadet)
Gravatar #24 - jesp3739
29. jun. 2009 11:35
Never!!!!

Personligt ville jeg altid vælge en Dell fremfor en Acer. Dell laver gode computere og har god service, de kommer altid hjem til mig indenfor 2 dage efter jeg har ringet og fikser min computer. Det eneste problem er måske deres priser som er lidt høje.

Har virkelig fortrudt jeg købte en Zepto istedet for en Dell. Zepto har verdens dårligste support.
Gravatar #25 - Jakob Jakobsen
29. jun. 2009 11:41
#24
Har haft en Zepto der gik i stykker på grund af en meget kendt produktionsfejl.
Dette skete da den var over et år gammel, så Zepto ville ikke reparere den, medmindre jeg beviste at det var en oprindelig produktionsfejl, selv om fejlen var meget kendt.
Så nej jeg vil ikke have Zepto igen.
Gravatar #26 - photonatic
29. jun. 2009 11:43
#21: Det er korrekt, at der ikke findes mange producenter af enkelte hardware, fx grafikkort og chipsets. Men de enkelte bærbar-producenter har stadig ret frie hænder til at bestemme valget, monteringen og sammensætningen af disse komponenter.

Og her kan dårlige lodninger, fejlplaceringer af komponenter og/eller underdimensionerede køleprofiler som øger varmen i kabinettet, eller sågar en ikke-tilbundsgående test af tilhørende software med andre software alle være grunde til, at man får en dårlig oplevelse med sin bærbar. Endelig kan det også tænkes, at maskinen er håndteret på en måde, som Acer ikke har forestillet sig, fx at smide sin bærbar ind i rygtasken uden en mini-taske til at beskytte den, så den bliver udsat for tryk fra ens tykke universitetsbøger og andet.

Med andre ord er det bærbar-producentens opgave at have en tilfredsstillende QA og gode produktdesignere.

De problemer jeg har oplevet med mine Compaq/Dell-bærbare skyldes dårligt design, mener jeg selv.
Gravatar #27 - ShamblerDK
29. jun. 2009 12:56
hviidskid (2) skrev:
Acer one er nu også et godt lille produkt. Og hvis man baserer statestiken på antal solgte enheder hjælper netop denne model godt til.

Her hjemme er Acer repræsenteret godt i fx Bilka og flere og flere købere er klædt godt på til at købe computer i en sådan butik. Det hjælper selvfølgeligt også at stort set alle i dag kan klare sig med de laveste specificerede maskiner på markedet.

#1 Hvad er der galt med produkt kvaliteten? Eksempler tak. Man kan jo ikke bare slynge sådan noget ud.


CHRIST... jeg er IT-supporter i en større virksomhed og laver desuden computere for venner og bekendte i min fritid. Det har jeg brugt de sidste 20 år på. Din udtalelse er meget typisk for hvad de fleste computer-illitterære folk vil sige om Acer. De er billige og ser godt ud på papiret, men for SATAN deres fejl-rate er igennem loftet. Her taler jeg af 100% personlig erfaring. Jeg har lavet fejlfinding på Acer siden de kom frem engang i sin tid, og det er godt nok den argeste omgang skidt man kan finde nord for Sydpolen. Kort sagt er det #1 siger 100% korrekt. DIN udtalelse er der imod den der "bare er slynget ud".
Gravatar #28 - p1x3l
29. jun. 2009 15:21
#27 ye det flot du it-supporter bliver du nogen siden sendt til en comp der virker ?... vis firmaert har flest acer og du repper flest acer .. er det så acers skyld ? ..... så giver lidt en skid for du siger du it-supporter loool... som lige netop den er nyhed siger er acer ved at være rimelig populær ... derfor må man så regne med nogle af dem så ska reppes.

btw har en acer 6530g er sq nice nok langsommeste ved den er turion 2x2ghz cpu

men udover det vilket er fint til det meste :) er der blu-ray og hdmi udgang ... så ka cut de 3500 af prisen i der bluray afspiller
x3650 gfx / 4gb ram / 320gb hdd / 16" 16:9 1360*768

sq nice nok bærbar nåt man fik den til halv pris

synes virker en heeel del bedre en deres ældre modeller men hey.. nok ik muligt de ku ha ændret sig en smugle
Gravatar #29 - ignuz
29. jun. 2009 15:32
Den høje andel af Acer computere der går i stykker er vel bare et trick for at opnå endnu flere solgte enheder:)
Gravatar #30 - hviidskid
29. jun. 2009 19:46
#budda
Jeg er så ikke IT supporter. Og jeg har ikke brugt hverken 7 eller 100 år på at fejlfinde på acer bærbare. Men jeg har da brugt et par timer i ny og næh på at arbejde på en acer one uden at møde de store forhindringer.

Min nuværende Dell (nypris 12500DKK i 2007) synes at være lavet lidt billigt. Knappen til at tænde wifi virker ikke helt som den skal. CD/DVD drevet har aldrig virket. Efter et par udskiftninger af den lokale it supporter fik jeg istedet en plastik dummy front til at sætte på. Man bruger jo egentligt ikke et sådan drev til noget alligevel.

Toshibaen før dellen holdt meget kort tid. Tasterne på tastaturet blev ved med at falde af. Så den er parkeret på en hylde i kælderen. Muligvis en mandags model.

Min gamle IBM kostede i 2000 23000DKK. Den virker stadigvæk og batteriet holder uden problemer 1 time. Det er godt nok den tredie harddisk, men det er vist mere et vidne på min brug af maskinen end noget andet.

Min helt gamle Toshiba fra 1995 kostede over 35000DKK. Den virker også stadigvæk og batteriet holder også her over en time.

I dag kan man købe en vandvittig hurtig og velfungerende maskine med en HD på 250GB+ ,3 gb ram og 1 gb dedikeret grafik hukommelse til 4000kroner. Og nej jeg ved ikke om den kan køre Crysis. Jeg forventer på ingen måde at denne maskine kan holde til det samme som min gamle IBM og da slet ikke til det som den første Toshiba kan holde til. Hvorfor? Ja der er nok anvendt lidt dyrere materialer til en maskine til 35000DKK end til en maskine til 3500DKK.

Men at man kan være 100% korrekt i en udtalelse... Ja den står jo så for din regning. En Citroen C1 er måske hverken verdens mindste, største, hurtigste eller flotteste bil. Men den sælger nu godt alligevel. At jeg beder om eksempler på problemer med produkt kvaliteten er et udtryk for at jeg er interesseret i at finde ud af hvad #1 mener med kvalitet. For mig er den største kvalitet ved eksempelvis en Acer eller Emachine bærbar fra Bilka jo netop den lave pris. Jeg er ret sikker på at min næste maskine bliver enten en Acer eller Emachine til 3000 til 3500DKK. Så skal der bare en fornuftig SSD i den og så kører det jo fint.

Så nu slynger jeg bare lige noget ud igen.
Måske er det dig der er elendig til at fejlsøge?
Måske er det dig der for tilsendt alle defekte acer bærbare i hele verden fordi at Presidenten for Acer Corp international ikke kan lide din hårfarve.
Måske er alle pisse ligeglade med hvad fanden du har spildt dit ligegyldige liv på?
Måske du bare er lidt mavesur over at din Acer ikke kan køre Crysis.
Gravatar #31 - hviidskid
29. jun. 2009 19:50
#27
Forøvrigt går der 56 it supportere på en IT ingeniør. Fejlsøg den fuckfjæs. At der er nogen der praler med at være IT supportere er mig en gåde.

Hej se mig, jeg er computer snedker. Og det er ikke ment nedværdigende om snedkere.
Gravatar #32 - hviidskid
29. jun. 2009 20:00
#27
Jeg så forøvrigt en Toyota der var punkteret i går. Helt utroligt at der er nogen der gider ofre penge på sådan en ringe bil.

Jeg havde engang en Toyota. Den løb tør for benzin i tide og utide. Så sådan en skal jeg aldrig have igen.

Alle mine venners Toyotaer kører altid for stærkt inde i byen. Det har resulteret i mange bøder og mistede kørekort. Så nu skal jeg køre dem alle steder. Det er bare træls. Så et råd fra mig vil være at holde sig fra de der Toyotaer.

På mit arbejde har vi en Toyota firmabil. den løber også altid tør for benzin.

På mit abejde hvor jeg har arbejdet i 73 år har vi en Toyota. Den har vi ikke andet en bøvl med. Så vil den ikke starte uden nøgle. Og engang imellem kan den ikke komme ud fra parkeringspladsen hvis der holder en anden bil i vejen. Jeg håber snart at vi får en Ford i stedet for. De løber aldrig tør og kan altid komme ud fra parkeringspladser.

Min kones Ford starter altid. Ikke ligesom min nabos Toyota. Uha den er grim. Der er mange af børnene på gaden der ikke tør gå forbi den om aftenen.
Gravatar #33 - -N-
30. jun. 2009 06:18
#21 Det er rigtigt hvad du siger, men kvaliteten i moderne computere bliver primært afgjort af, hvilke typer af f.eks. kondensatorer der bliver brugt, hvor mange osv.

Derfor er det stor forskel på asus og gigabyte, gigabyte bruger bedre kvalitet og har flere kondensatorer til at holde systemet stabilt.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login