mboost-dp1

Flickr - Jasmic

Abe i USA styrer robot i Japan med hjernen

- Via New York Times - , redigeret af Net_Srak

I USA har aben Idoya foretaget noget som ingen andre har gjort før, den har fået en robot til at gå, udelukkende ved at tænke på det. Robotten befandt sig ikke en gang i nærheden af aben, men i et laboratorium i Kyoto Japan.

Det er forskere på universitetet Duke i North Carolina, under ledelse af Miguel A. L. Nicolelis, der har gennemført det succesfulde forsøg. Nicolelis har tidligere haft held med at få en abe til at kontrollere en kunstig arm, udelukkende ved at bruge hjernen.

Denne gang blev aben trænet til at gå på et løbebånd, alt imens at man overvågede hjerneaktiviteten i det det område af hjernen, der kontrollerer bevægelse og motorik. I alt registrerede de signalerne fra 250-300 neuroner, samtidig med at de analyserede hvordan aben gik. Disse signaler blev behandlet af en computer, der efterfølgende sendte dem til Japan, her fik de robotten til at gå på et tilsvarende løbebånd, og et videosignal af dette blev sendt tilbage til USA.

Hver gang at aben kunne få robotten til at gå i takt med den selv, så fik den en belønning. Efter en times tid besluttede forskerne at stoppe abens løbebånd. Aben fortsatte med at stirre på robotten og fik den til at gå videre i 3 minutter, udelukkende ved at tænke på det.





Gå til bund
Gravatar #1 - DMadsen
16. jan. 2008 12:53
Jeg tænker på at en masse newz bruger vil skrive nogle kommentarer.... GØR DET!! xD
Gravatar #2 - ice2001
16. jan. 2008 12:57
det giver lidt et hint om hvordan fremtidens krige vil blive udkæmpet
Gravatar #3 - karga
16. jan. 2008 12:59
ALT for blæret og nøj hvor er det bare en sci-fi fans våde drøm :P eller måske ikke våd, men hed er den da!
Gravatar #4 - Wikzo
16. jan. 2008 13:00
#1: OK!

Lyder utrolig spændende. Nogen der ved, om der findes videoer af forsøget på nettet?
Gravatar #5 - NioBe
16. jan. 2008 13:06
2#
Kunne godt forstille mig overskiften på en avis i fremtiden: Aber har overtaget jorden!!! Føj en krig...!

Men total sci fi at de har fået udviklet sådan en teknologi... Ville være sejt hvis jeg skulle hjælpe min mor med hendes maskine.... Hun skulle bare sørge for at robotten var tændt og jeg var fri for at rejse 3 timer for at klikke "Okay" på computeren...! LOL!
Gravatar #6 - Jackiass
16. jan. 2008 13:09
Aben fortsatte med at stirre på robotten og fik den til at gå videre i 3 minutter, udelukkende ved at tænke på det.

Er de sikker på at det ikke bare var videosignalet fra Japan der laggede?
Gravatar #7 - übermann
16. jan. 2008 13:11
#6
så ville der også have gået 3 minutter før den startede med at gå, og det er ikke nævnt
Gravatar #8 - frikadunse
16. jan. 2008 13:20
#4
Nej, der er ikke videoer af det, men du kan lave en simulation ved at åbne [url= ved siden af hindanden.

(pst. Den er [url= her i virkeligheden)
Gravatar #9 - EmilFP
16. jan. 2008 13:20
hvaa er vi ikke kommet ud over det punkt hvor vi bliver imponeret over afstand? Det er da fuldkommen ligemeget hvor ting befinder sig nu med nettets udbredelse.
Gravatar #10 - frikadunse
16. jan. 2008 13:23
#9
Nej, der er stadig nogle få tilbage som hænger i bremsen. Det er også derfor at hele forsøget ikke er udført i USA, det ville nemlig betyde at forskerne ikke fik pr. omtale på afstandende i forsøget :-D
Gravatar #11 - T-Hawk
16. jan. 2008 13:29
Udover det siger de jo i klippet #8 linker til at planen er at folk med lammelse skal kunne gå igen.
Det er SATME sejt. Hvis de så kan gøre det trådløst, og rimeligt sikkert, ikke noget med nogen der hacker mine ben tak ;), så er det da sindsygt praktisk.
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
16. jan. 2008 13:34
Idoya for President! It can't get any worse
Gravatar #13 - dingo
16. jan. 2008 13:37
jeg tænker: AFR, tag den pistol op. Sæt den for panden. Try ....
Gravatar #14 - T-A
16. jan. 2008 13:40
#9
hehe det er da fordi at Japan er så hardcore til at lave robotter.

Det er ikke tilfældigt at man kun ser aben som en animation.. Denne abe har sikkert fået skåret toppen af kraniet af så det er nemmere for dem at stikke elektroder i hjernen på den og så har den nok også et drop med antibiotika og smertestillende.

Men ja for os mennesker vil denne type forskning betyde at proteser engang vil kunne blive meget bedre end i dag da de allerede vil kunne forstå kroppens signaler som om de var en af vores egne lemmer.
Gravatar #15 - Coney
16. jan. 2008 13:43
#14 det skræmmende er at du sikkert har ret:S Det ville sikkert ikke være god pr. hvis de lammede skulle have skåret issen af!


Men under alle omstændigheder en ret fantastisk teknologi hvis de kan få det til at virke. Jeg går igang med at drømme om dengang hvor man skriver i word ved at tænke på det:) Forestil jer en computer uden taster:P
Gravatar #16 - johan
16. jan. 2008 13:45
Er jeg den eneste der ser en masse muligheder ud over krig, med denne teknologi. Væk med mus og tastatur, nu tænker man sig bare til sine handlinger på computeren... stakkels Logitech..

Eller hvis man mister en arm,,, vupti får man en ny.
Gravatar #17 - frikadunse
16. jan. 2008 13:47
#14
Det er ikke tilfældigt at man kun ser aben som en animation.. Denne abe har sikkert fået skåret toppen af kraniet af så det er nemmere for dem at stikke elektroder i hjernen på den og så har den nok også et drop med antibiotika og smertestillende.

Ja, det er derfor!!!?

Ellers er det fordi at Japan også er hardcore til at lave computere. Så hardcore faktisk, at det var billigere for dem at lave en simulation af en gående abe, end det var at sende en medarbejder ud og filme den rigtige abe! ;-)

(Faktisk findes der jo hætter med elektroder i som med stor success bruges på mennesker til samme type forsøg, jeg tror det er en dårlig idé at skære kraniet åbent på en abe, som man lige har lært IKKE at hive i elektroderne, og gå på et løbebånd)
Gravatar #18 - T-A
16. jan. 2008 14:07
#17
De hætter du tænker på man bruger til at få et biled over hjerneaktivitet giver normalt et meget groft biled.
og når de har kunne spore det ned til kun 200-300 enkelte neuroner, så kræver det nok at de har prober helt inden i hjernen på aben.

Man kan jo have lært aben at gå på løbebånd lang tid før man begyndte at skære i den.
Jeg er nu ikke et eller andet PETA fjols men det er vigtigt at vi også lige husker at tænke en tanke på de flere tusinde chimpanser der hvert år bliver opfostret og lader livet for at vi kan få vores teknologi.

Med medicin og nødvendig teknologi har jeg ingen problemer.. Men desværre går der rigtig mange aber til kosmetik og der er nu min personlige grænse.
Gravatar #19 - moestrup
16. jan. 2008 14:10
der har sgu da bare været en ping/latency/forsinkelse på 3 minutter!
Gravatar #20 - Hald
16. jan. 2008 14:22
Det er uhyggeligt hvad USA logger for tiden, hjerneaktivitet på en abe.. nu stopper de altså, det er lidt for nysgerrigt..

Håber Lego Technics køber rettighederne til teknologien :-P
Gravatar #21 - NioBe
16. jan. 2008 14:45
#16
At få en ny arm er ikke noget nyt... den har værret udviklet længe nu...
Men hvis du skal bruge en langdistance arm til at trykke på "MOAR"'s tastatur med, er den da ganske gilmrene :D

... Eller spanke kæresten for den sags skyld hvis man nu liiiige er ude på firmarejse... HA!
Gravatar #22 - Blank
16. jan. 2008 15:19
hmm..
hvad er der nyt i det..!

Bush har været præsident siden år 2000, og han har styret hele verden fra USA
Gravatar #23 - springby
16. jan. 2008 15:25
hvorfor bruger de ik mennesker til at lave sådanne forsøg? min første tanke var at grunden nok var at det var et farligt forsøg men da jeg havde siddet og tænkt lidt nærmere over det kom jeg frem til den konklusion at det jo er USA! de mangler simpelthen folk med normal hjernekapacitet!
Gravatar #24 - Pephers
16. jan. 2008 16:22
Minder mig om introvideoen til StarCraft 2 hvor han også styrer hans dragt/robot :D
Gravatar #25 - T-A
16. jan. 2008 17:32
#21
Rigtig nok at man har længe arbejdet med at styre maskiner via tanker men det har været meget primitivt.

Protese arme bliver styret at forskellige muskelspændinger man stadig kan lave i stumpen der stadig er tilbage dvs. spænder du muskel x gør armen y og det lærer man så med tiden at bruge.

Flere luftvåben har lavet forsøg med at ens tanker skal kunne give et simpelt op, ned, højre og venstre signal. Her er det bare mennesket det er i "slave mode" dvs at du skal lære at hæve eller sænke aktiviteten i et område i hjernen men dette kræver meget koncentration (hvilket jo lige netop er det en jagerpilot ikke har meget i overskud af med alt det andet han skal lave).

Det nye ved dette forsøg er at man går ind og tager fat i lige det sted hvor man tænker den komplekse tanke at tage et skridt hvilket kræver rigtig mange små muskeljusteringer.

I fremtiden vil man ved at udbedre denne teknik kunne integrere den komplette motoriske del af vores hjerne direkte til en maskine så vi vil have mulighed for at kunne foretage flere tusinde output i sekundet.

Tænk at kunne styre samtlige flaps og ror på et fly med mindre koncentration end det vil kræve for dig bare at bruge den ene hånd.
Gravatar #26 - el_barto
16. jan. 2008 18:09
Overskriften burde ændres til "Abe i USA styrer olien i Mellemøsten uden hjerne"
Gravatar #27 - icebreaker
17. jan. 2008 01:52
#23

jeg tror simpelthen at aber tænker på en anden måde, og det kan gøre at de kan lave denne vedvarende hjerneaktivitet.

Der er jo mange forskerer der siger at mennesker ikke bruger 100% af deres hjerne. Det kan være aber bruger en lille del som mennesker ikke bruger endnu.
Gravatar #28 - T-A
17. jan. 2008 08:21
#27

De dele af hjernen de måler på her er utrolig ens på mennesker og chimpanser, så det er ikke grunden.

Det er en gammel myte at mennesket ikke bruger hele deres hjerne og kommer fra den gang hvor vi ikke var klar over at forskellige dele af hjernen er dedikeret til forskellige ting.
Så det er rigtigt at vi aldrig bruger hele hjernen på samme tid men der er ikke et eneste sted som vi aldrig bruger.
Gravatar #29 - springby
17. jan. 2008 13:08
#27
det giver jo slet slet ingen mening. hvis aber bruger en del af hjernen som mennesker ikke gør hva er så ideen i at bruge aber? går da ud fra at meningen er at mennesker og ikke aber skal bruge det... men synes nu hele denne artikel belyser meget godt essencen af USA's måde at tænke på. minder en smule om molbo'erne. ideen er go men det hele bliver udført på en måde så man tænker "nej nej nej".

besides: ja hurra! det er vel nok godt arbejde at de ka finde en abe der ved hvordan den bevæger sine ben... derimod hatten af for risgnaskerne! hvordan laver man et elektronisk kredsløb der oversætter hjernens signaler? hvordan ved man om et givent signal et til højre fod og om det er store-tåen eller lille-tåen man vil bevæge? måske ka jeg bare ikke se logikken men jeg synes nu det er rimeligt hardcore O_o
Gravatar #30 - springby
17. jan. 2008 13:15
#28

jeg er både enig og uenig. jeg tror ikke at vi bruger hele hjernen. langt fra.

det er rigtigt at der er forskellige dele af hjernen der tager sig af forskellige ting. de såkaldte intelligenser. nu er der jo en masse kloge hoveder der har kommet med forslag til hvor de forskellige ting bliver beregnet. set ud fra det tror jeg alligevel der er lidt om dén "myte" at vi kun bruger omkring 7-10% af den samlede hjernekapacitet. hvis det stod sådan til at vi bruge den fulde kap. tror jeg ikke vi ville være hvor vi er idag. kort sagt: ondskab er primitivt og gavner intet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login