mboost-dp1

Flickr - Emuishere Peliculas

7 Digital: DRM-fri musik sælger fire gange mere end musik med DRM

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak

Den engelsk baserede online musikbutik 7-Digital, siger at musik uden DRM, sælger fire gange så meget som musik med DRM, hvilket har ført til at 80% af deres salg er DRM-fri.

Ben Drury fra 7 Digital, mener at det skyldes MP3 formatet, da denne er kompatibel med mere eller mindre alle afspillere og mobiltelefoner. Et plus for musikselskaberne er, at de kunder der køber DRM-fri musik, i større grad køber flere numre tilhørende det samme album.





Gå til bund
Gravatar #1 - nolife
12. nov. 2007 09:38
Det er da en selvfølge at et universelt format, der stort set fungerer med alle afspillere, sælger bedre end andre.

Syntes det har taget noget tid for online-musik tjenester at finde ud af at folk gerne vil have DRM fri musik i mp3 format.
Gravatar #2 - sparrez
12. nov. 2007 09:38
Ja det er utroligt at det ikke snart går op for musikindustrien hvordan verden hænger sammen idag...

Heldigvis er der dog ved at ske et mindre ryk i den rigtigt retning.
Gravatar #3 - Martinta
12. nov. 2007 09:43
#1

helt enig, kan ikke se hvorfor det skulle tage dem så lang tid at finde ud af :o
men nu hvor de ved det kan vi jo håbe de fortsætter i den retning
Gravatar #4 - rmariboe
12. nov. 2007 10:33
Yes! Lad de frie markedskræfter regere igen, så forbrugerne får en chance for at få, hvad de vil have! About time...
Gravatar #5 - fornuften
12. nov. 2007 10:49
#4: rmariboe

Yes! Lad de frie markedskræfter regere igen, så forbrugerne får en chance for at få, hvad de vil have! About time...


Lige en pedantisk kommentar...

Det er nu de frie markedskræfter, der gerne vil have DRM.

Vi er enige om at det er godt at markedet vælger fra.

Jeg håber det holder.

Selvfølgelig er det vigtigste at blive fri for DRM, men jeg ved bare ikke hvor begejstret jeg er for mp3-formatet. Det er godt nok vidt udbredt, men der findes vidst andre formater som er mindst lige så gode. (ogg-vorbis, flac) Min største bekymring ved mp3-formatet er dog patenter.

Har jeg ikke ret i at der er noget patent-bøvl med p3-formatet?
Gravatar #6 - moulder666
12. nov. 2007 11:24
#5
Lige en pedantisk kommentar...
Det er nu de frie markedskræfter, der gerne vil have DRM.


Erm, nej?

Hvis du dermed hentyder til, at firmaerne repræsenterer de frie markedskræfter, fordi de handler ud fra det de mener slutbrugeren ønsker, har vi da her lige fået bevist, at det bestemt ikke er tilfældet!

Hvis du mener at firmaerne ER de frie markedskræfter, så nej...firmaerne er ikke dem, der beslutter hvad slutbrugeren gerne vil have...de beslutter, hvad de kan FÅ, men så heller ikke mere.

Slutbrugerne vil slippe for DRM, og firmaerne vil gerne sørge for at tjene så meget som muligt, så de ignorerer slutbrugerens ønsker...meget forståeligt, men denne nyhed var nu meget rar at modtage - det kan ende med at flere og flere "ser lyset!" :-)
Gravatar #7 - Human
12. nov. 2007 15:27
Jeg så hellere, at jeg kunde hente mit musik i .wav format.
Gravatar #8 - BluepaiN
12. nov. 2007 16:00
#7 Og så at hver sang fyldte... Lorte-meget?

Jeg har ingen problemer, så længe at mp3-filerne er over 128 kbps. Har alligevel ikke højtalerne til at høre forskel, når det kommer derover. Og dem som råber højest, er som regel også de mest utilfredste - nemlig dem der har brugt 75.000 kr. på højtalere og kabler, (selvom man ikke kan høre en disse forskel, hvis du spørger mig) og derfor vil de jo også have noget for pengene.

Ontopic: Meget fedt at man nu kan få DRM-fri musik, men hvad med at de også satte priserne ned? Jeg ville helt klart købe mere musik, hvis det bare var billigere. Men som det er nu, så har jeg som studerende ikke råd til at give 150 kr, for en cd.
Gravatar #9 - OxxY
12. nov. 2007 16:00
.wav er spild af plads og bandwidt. .flac (eller lign) med max komprimering tak!
Gravatar #10 - OxxY
12. nov. 2007 16:12
#8 lad os antage at vi siger lossless(flac) i stedet for PCM(wav). Så fylder en gennemsnits cd ca 350megabyte, mindre hvis det er en standard popcd på 40-45 minutter. Jeg vil tro at de fleste vil mene at en cd samlng på 200CD'er er en rimelig pæn størrelse. Ved 350mb/cd bliver det til ca 68gigabyte.
Moderne netværksafspillere med inbygget hardisk har efterhånden 120-250gigabyte hardisk plads, dvs plads til en 400-800 cd'er. Kan ikke se nogen grund til at der skal ofres lydkvalitet når vi nu alligevel "alle sammen" har hurtige internet forbindelser og masser af hardisk plads. MEN jeg har bestemt ikke noget mod at man har muligheden for at vælge MP3/WMA/MP4 hvis man ikke har noget mod komprimeringen. (At musikken så er for dyr er en helt anden diskussion)

Og for dem af os der nu rent faktisk godt ka høre forskel på billige og dyre anlæg (generalisering jeg har hørt anlæg over 300.000 jeg ikke ville eje), så ja, det er klart vi gerne vil have musikken i det format som producenterne mente det skulle optages i, og ikke komprimeret.

ps. skrev #9 inden #8 kom frem :)
Gravatar #11 - Okda
12. nov. 2007 18:22
#10 helt enig, man kan sagtens høre forskel på mp3 og et bedre format, hvis man bare har et nogenlunde anlæg. Det er i øvrigt for langt ude, at man skal betale så høje priser, som man gør nu, for et skrabet og dårligt format.
Gravatar #12 - tewic
12. nov. 2007 21:01
Den dag hvor de sælger det online i .flac format så vil jeg overveje at købe min musik fra online shops. Der er intet værre end mp3 som skratter derud af med dens lave bitrate.

Dog skal butikkerne også sikre sig et godt og sikkert samt brugervenligt system som har en stor del musik, ellers er der ingen fordel ved at købe det online.

Har altid ønsket mig en shop hvor det kan købes i flac, og hvor man så hvis man mister det (ved hdd crash eller ligende), nemt lige kan hente det igen.

Jeg tror at online shops må indse hvad det er der gør piratkopiering attraktivt, det er ikke kun at det er gratis, men også brugervenligheden og muligheden for at hente det nemt igen uden at skal betale ekstra osv. og at der er alt slags musik.
Gravatar #13 - zin
12. nov. 2007 21:41
#6:
Uanset hvor meget du påstår og råber, så er DRM et påfund af musikindustrien - like it or not. Det er et produkt af kapitalisme for at forsøge at forhindre folk i at ulovligt kopiere musiknumre til deres venner (eller sælge det) fordi det skulle give mindre profit.
I dette scenarie ser vi faktisk et eksempel på at en industri har vokset sig så stor og er så korrupt af de penge de selv har tjent, at de har penge til at financiere en hel tredje underskuds industri, for at forsøge at stoppe udviklingen. Det er heldigvis ikke lykkedes dem. Det er dog ikke overstået endnu. Langt fra.
Og det er ikke blevet gjort fordi et bundt kloge hoveder har sagt "det er fordi, forbrugerne vil have det på dén måde!", det er blevet gjort fordi et bundt radikale mennesker har sat sig for at gå i direkte modkamp med industrien og kopieret til højre og venstre for at sprede musik af alle arter og alle typer - og så er det da pudsigt at et band som Lordi for første gang siden 70-80'erne vinder et melodigrandprix, under denne, skal vi sige, udvikling, synes du ikke?
Gravatar #14 - CJ2
12. nov. 2007 22:13
Selv med en sølle 2mbit linie kan man hente wav rimeligt hurtigt. På juno.co.uk kan man ofte vælge mellem wav og 320 kbps mp3. Det synes jeg er et godt valg. Det gør det mere attraktivt end de ulovlige filer efte min mening. 192 kbps mp3 og wma/drm som i mange shops er lige til at lukke op og skide i, så hellere de ulovlige vbr mp3'er, som ikke er prangende.

Egentlig stadig ingen tvivl om at allofmp3 egentlig havde det rigtige setup. De manglede bare lige at lave de rigtige aftaler... Som så aldrig var blevet til noget fordi musikindustrien humper 10 år efter sund fornuft..

On topic så har 7digital også en del 320 kbps mp3er i shoppen, og det er et fint tegn efter min mening.

Latterligt at sølle mp3 skal kost det samme som en cd, når lyden er elendig - der ikke er distributionsomkostninger -andre betaler markedsføring m.m.
Gravatar #15 - henne
13. nov. 2007 08:19
#14: Ja, og det er egentligt utroligt at pirat-markedet kan tilbyde brugerne den brugervenlighed som industrien ikke magter.
Og så endda helt uden nogen form for distributionsomkostninger, for det gør folk jo næsten selv (med p2p i hvert fald).

Men det er jo nok den vanedannende balance mellem produktionspris og profit på alm. cd'er (fabrikken får 3,75 for en trykt cd incl. trykt cover) der har gjort musikindustrien til en gammel klam narkoluder der kun forstår at skrue priserne op og servicen ned.
Dengang en LP reelt kostede noget at producere var der jo ingen problemer. (kostede så vidt jeg husker 100kr i udsalg og kunne vist ikke lige presses for 3,75)
Gravatar #16 - libertyx
13. nov. 2007 08:32
#15:

En presset vinyplade kan laves for under én krone, hvis oplaget er stort nok.

Prisen på musik er noget dem der sælger det bestemmer. Om nogen synes det er for dyrt er jeg principielt ligeglad med. De kan købe det hvis de synes, eller de kan lade være. Men FORDI de synes det er for dyrt giver det IKKE adgang til at kunne høre musikken gratis. Jeg synes også, at den nye Ford Mondeo 2,5T Stationcar til 474.000 kr. plus udstyr og fælge er for dyrt. Men bare fordi Ford er nogle kapitalistiske narkoludere der skruer prisen op til VW-niveau berretiger det mig ikke til at hente en Mondeo og stille den i garagen så jeg kan køre i den når det passer mig. Jeg behøver ikke at eje den - det rager mig langsomt om jeg ejer den eller ej - bare den er der når jeg skal bruge den...

Kan I se pointen?

Nåå nej - naturligvis kan I ikke det - En bil kan man jo holde imellem hænderne - det er lidt sværere med en fil man kan hente på nettet... Det er jo "bare" nogle elektriske signaler i en ledning... Bare en "kopi" - originalen har de jo stadigvæk... Yeah Right!

Men så sus da hen i Tivoli og forlang at få en tur i radiobilerne uden at betale for det - Her får I jo heller ikke noget med hjem, udover OPLEVELSEN....
Men den koster altså stadigvæk - medmindre I snyder jer til en tur! - Og svindel og snyd er som bekendt ikke lovligt i Danmark.


Mvh Hans-Henning
Gravatar #17 - henne
13. nov. 2007 14:28
#16: Hvis du nu bare var lidt konsekvent, og fattede hvad analogier kan bruges til og hvad de ikke kan bruges til så kunne du måske argumentere for din sag.
At du så ikke kan det, er tydeligt for enhver med dit indlæg.

Jeg forsøger ikke at sige noget som helst om piratkopieringens moralske slagsider, men derimod om en industri som ikke har i sinde at rette sig ind efter kundernes ønsker.
Og bare rolig, jeg køber aldrig musik, da jeg aldrig hører musik.

Og nej, vinyl-plader kan ikke trykkes for 1 kr incl cover, da masteren ikke holder insane længe (20000stk) og koster pænt meget at fremstille. Det er så nok også irrelevant for dit mavesure indlæg.

Hvis en person tager en kopi af en cd som han aldrig villet have betalt for, er industrien så gået glip af et salg?
De har jo ikke kostet industrien noget direkte, håber jeg da alle kan blive enige om, modsat din fuldstændigt latterlige tivoli-analogi, da radiobiler ikke kører gratis (vedligehold, strøm, efterspørgsel), og man reelt bare lejer en radiobil i et stykke tid, og får lov til at belaste den i et stykke tid.

Indirekte er noget svært noget, (ja jeg ved godt vi hermed udforder din mentale kapacitet til mere end at købe en Ford), for hvordan afdækker man et salg man ikke har haft?
Industrien er jo helt på det rene med at de har tabt flere milliarder end mange landes samlede BNP, for de estimerer at enhver nedgang i styk-salg ganget med retail-prisen, så er den hjemme.
Så er maksimum i hvert fald defineret, og reelt kan man heller ikke sige at der ikke findes indirekte tab overhovedet, det må være minimum. Balancen derimellem er svær at finde, og det er endnu sværere at finde en at sende regningen til, for et salg som man burde have haft, men ikke havde.

Men skal kunderne overhovedet være gidsel i denne sag? Denne nyhed viser jo med al tydelighed at branchen kunne tjene mere, hvis de sparede pengene på DRM og gav kunderne det de ønskede.
Samlet set vil kunderne ikke kopiere amok så deres idoler går på røven. Modsat kunne man mene at det ikke ville skade med en smule mere talent i moderne musik-udgivelser.
Det er så det industrien nok er ved at lære, omend meget langsomt. Præcist som en narkoluder på afvænning.

Jeg er klar over at industrien ejer produktet og kan bestemme prisen, men kunderne er altså også i deres gode ret til at svigte groteske prissætninger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login