mboost-dp1

Microsoft Corporation

64-bit får gennembrud med Windows 7

- Via DailyTech - , redigeret af Emil

Det er efterhånden længe siden, de første 64-bit processorer kom frem, men det er gået meget langsomt med at få softwaren til at følge med. Microsoft har længe lavet en 64-bit udgave af Windows, både i en XP og Vista-version, men de har ikke haft den store udbredelse.

Microsoft forventer, at med Windows 7 vil billedet ændre sig, og regner således med, at den kommende udgave af deres operativsystem primært vil blive solgt i 64-bit udgaven.

Der er flere faktorer, som hjælper en 64-bit Windows 7 på vej, den ene er prisen på hukommelse. RAM-priserne er i dag så lave, at det ikke koster meget at komme over grænsen for, hvad 32-bit udgaven af Windows kan håndtere.

Ud over de lave RAM-priser, så er DDR3-RAM blevet mere almindeligt med Intels Core i7. For at udnytte DDR3-RAM optimalt skal man have tre RAM-klodser i sin computer. Vil man have mere end 3 GB hukommelse, så er det næste skridt 6 GB, hvilket kræver et 64-bit OS at udnytte. DDR3-RAM er dog stadig noget dyrere end DDR2-RAM, men prisen forventes at falde markant i løbet af i år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Coney
22. jan. 2009 12:00
Lyder godt... så kan det være at det ikke længere skal være så skide besværligt at finde drivere:S
Gravatar #2 - webwarp
22. jan. 2009 12:01
Endelig :D

Betyder så forhåbentlig også, at udviklere m.m vil have mere fokus på området, så man ikke skal leve med buggy drivers, og halv færdige løsninger...

Og spilbranchen: Nu må I til at tage jer sammen og sørge for at spilene virker, uden man skal til at vælge kompatibilitet med 32 bit !!
Gravatar #3 - Tumleren
22. jan. 2009 12:01
Ud over de lave RAM-priser, så er DDR3-RAM blevet mere almindeligt med Intels Core i7


Mere almindeligt ja, men almindeligt? Tror jeg næppe. Kender måske én eller to som bruger DDR3 ram - det er stadig for dyrt i forhold til hvad vi reelt har brug for.

Men de har da ret i hvad de siger om mængden af RAM, som nemt kommer over 32-bit grænsen pga. den meget lave pris.
Gravatar #4 - Kedekede
22. jan. 2009 12:03
Så får køleskabe der går på nettet og bestiller varer hjem også gennembrud?

Det sker ikke. Heller ikke med 64bit windows.
Gravatar #5 - webwarp
22. jan. 2009 12:06
#4 god argumentation.. Øh hvorfor ikke ? Er i min verden med alle fordelene, underligt, at det ikke allerede er sket..
(ligesom at køleskabet er en naturlig ting)
Gravatar #6 - Kedekede
22. jan. 2009 12:13
#5.
Det er ikke et argument. Det er bare min mening. Men nu tror jeg at jeg vil lade jer, der har forstand på det, diskutere det i stedet for.

Gravatar #7 - demolition
22. jan. 2009 12:14
Ja, det er efterhåden på tide at folk får skiftet til 64-bit. Jeg har selv kørt med XP x64 i 3½ år nu, men på trods af lidt bøvl med nogle drivere, så har det ikke været så grelt et problem. Min Canon scanner kunne jeg dog ikke bruge, da de direkte skrev at de ikke ville lave en 64-bit driver, og jeg ikke kunne finde alternativer. Men hvem bruger også en scanner i dag?
Gravatar #8 - NinjaZee
22. jan. 2009 12:23
#4: Jeg skal i hvert fald helt sikkert have 64-bit Windows 7, jeg har allerede i de sidste 2 år været begrænset fra at bruge alle mine 4GB ram p.g.a. 32-bit OS. Og jeg vil bestemt fraråde enhver jeg kender at købe 32-bit hvis de skal have Windows 7.

Sidst på året tror jeg det er rigtig svært at finde programmer/spil der ikke virker på 64-bit, i går sad jeg faktisk lige og kiggede på denne tråd hvor folk skriver hvilke spil de har kunne køre i W7 64-bit:
http://windows7forums.com/windows-7-games/1601-lis...

Min næste computer (om ca. 5 mdr.) bliver helt klart Core i7, og dermed med DDR3 ram, og dermed med triple-ram og så skal der selvfølgelig 6GB i og ikke 3!
Sådan 3 klodser kan man f.eks. få i okay kvalitet til 1400,-
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...

Eller rigtig gode til 1758,-
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...

Eller de allerbilligste til 929,- som sikkert er den slags ram som de fleste køber:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480...

Under 1000,- for 6GB ram det er altså ikke ret dyrt... Og det er nok faldet 30-50% om ½ halvt år.

"64-bit får gennembrug med Windows 7" - JA SQ!
Gravatar #9 - LupusGrey
22. jan. 2009 12:25
Jeg kører pt. med 64-bit udgaven af Windows 7 beta'en og jeg var overrasket over hvor lidt bøvl jeg har haft på grund af det. Det eneste jeg ikke har kunnet få til at virke er mit webcam.
Gravatar #10 - GurliGebis
22. jan. 2009 12:25
Jeg kører også 64bit udgaven, og den kører lige så stabilt som Vista (hvis man ser bort fra de BSOD som min virusskanner laver - formentlig fordi den også er i en tidlig beta).

#10> Det meste burde virke uden videre, og der er efterhånden 64bit drivere til alt hardware som bare er nogenlunde nyt.
Gravatar #11 - Izaaq
22. jan. 2009 12:29
Jeg har ingen erfaring med at køre 64bit-OS, men sidder stadig og sumper rundt med XP 32bit.

Hvad kan jeg forvente af at skifte til 64bit? Kan jeg bare køre videre med alle mine gamle spil og programmer? Eller siger det bare *knas* og så ryger det hele på gulvet?

Min plan er at gå efter Win7, når den kommer ud i final. Og det kan da godt friste at købe 64bit-versionen, når jeg nu alligevel har en 64bit 'cessor. Men ikke hvis al min software står af!
Gravatar #12 - astor
22. jan. 2009 12:38
prisen på ram har absolut ikke været en medvirkende årsag til at jeg ikke bruger 64bit. Jeg klarer mig fint med 4 GB ram. Jeg tror snarere problemer med drivere har været årsagen til at folk generelt har holdt sig borte fra 64bit.
Gravatar #13 - mhartvig
22. jan. 2009 12:38
#11 - Nej. Du skal sikkert formatere din computer (med win7 install), og installere dine ting igen:P
Gravatar #14 - el_barto
22. jan. 2009 12:42
DDR3 har hidtil ikke givet meget valuta for pengene. 2-3 gange så dyrt men kun 10% ekstra ydelse. Måske skifter det med i7?
Gravatar #15 - luuuuu
22. jan. 2009 12:49
#8

Det er da nemt at finde et par bambus RAM klodser til 400kr. Forstår ikke folk siger det er åh så dyrt at købe DDR3. Ja, hvis du skal have XtremeTech Ultra Uber RAM Domination MONSTERKILL 6GB pack, ja, så koster det jo ogå.
Gravatar #16 - webwarp
22. jan. 2009 12:49
#14 ja og så skal du da være heldig, at kunne finde en test, der giver 10% mere ydelse.. Sidst jeg læste reviews (bevares et stykke tid siden), var DDR3 langsommere end DDR2...

Men er enige i jer, der siger, at det nok ikke lige er ram-priserne, der afgør salget af 64 bit.. Det tror jeg mest er ude i butikkerne, hvor de altså ikke gider bøvle med at lave support på et 64 bit system, fordi at fru jensens gamle programmer nu pludselig ikke virker ... Det er bare nemmest at sælge 32 bit, og så gør man måske bare det..?
Gravatar #17 - SiniSael
22. jan. 2009 12:59
er dybt dybt overrasket hvor godt Windows 7 beta kører i 64 bit - har faktisk mindre probs med drivere til min aldrende maskine end jeg havde til vista(ironisk da det er de samme drivere jeg bruger) for fik ik liv i min bluetooth på vista - men den virkede efter jeg fortalte win7 hvor vista driverne lå.

Og jeg har kørt 64 bit over flere omgange men eneste ulempe er enkelte og meget få programmer samt langt mere driver bøvl(som man kun har en gang da derefter ligge de parat på disken til næste gang)

En ting er sikkert når jeg skifter til i7 core bliver det med 64 bit os, enten Vista eller Win7. Win7 er overraskende godt og kører bedre og hurtigere end min tweaket vista(på min laptop ihvertfald - tør ik at installere det på den stationære på grund af den gamer jeg på :D ) Men en korrekt opsat Vista er nu heller ik at fornægte på stabilitet og hastighed, til trods for alle de "haters", men Win7 lover godt for selv vista "haters" ^^
Gravatar #18 - Bermann
22. jan. 2009 13:25
#12 understøtter 32-bit OS ik kun 3gb ram?
Gravatar #19 - Bermann
22. jan. 2009 13:25
#9 sad i præcis samme situation. W7 64 bit, og kun webcam (og PCI Mem) der ik fungerede optimalt. Jeg har en zepto laptop, og gik bare ind på deres ftp side med drivers og hentede den til webcam (for en ordenlig uninstall) genstart, og så installerede igen, og nu funger det perfect... Min w7 beta brokker sig dog stadig over PCI memory drivers ik fungerer men jeg kan simpelthen ik finde ud af hvor jeg får den.
Gravatar #20 - NinjaZee
22. jan. 2009 13:33
Suk... Besked 1-16 ser ud til at være blevet overskrevet med 17´s tekst, underligt med en periodisk fejl af den slags. Det ligner ellers en typisk fejl med at kommentar-teksten ikke har fået tilknyttet et message-id, men kun id på selve nyheden og så er blevet gemt for alle kommentarer for denne nyhed (der fandtes på daværende tidspunkt) - men det er jo ikke noget der normalt sker, jeg har ikke set det før :(
Gravatar #21 - ufomekaniker2
22. jan. 2009 13:34
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.

Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #22 - Longio
22. jan. 2009 13:38
Er newz hacket?
Gravatar #23 - Wassini
22. jan. 2009 13:39
Hvad sker der lige her?
Gravatar #24 - ufomekaniker2
22. jan. 2009 13:41
Ja. Den var nede for 10 min siden. Så jeg tror at den er blevet hacket.
Gravatar #25 - albani
22. jan. 2009 13:42
#24

Det er rigtigt! alle sider der har mindre nede tider er blevet hacket! ALLE!
Gravatar #26 - Kian
22. jan. 2009 13:48
ufomekaniker (21) skrev:
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.

Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.


Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #27 - Zigma
22. jan. 2009 14:04
det ser da godt ud :)
Så kan det være at jeg skal have Windows 7 ind på min spand når jeg engang får skaffet 4 GB ram mere i stedet for de 2 jeg har nu :)
Gravatar #28 - Yulik
22. jan. 2009 14:05
sker da lige :S ligefør var newz nede :S og nu skriver alle det der pis :S
Gravatar #29 - webwarp
22. jan. 2009 14:06
#27 tiden er nu vist også klar til 8 gb ram :)
Gravatar #30 - webwarp
22. jan. 2009 14:07
øhhh wtf sker der lige for indlæggene.. De er jo alle erstattet med ét indlæg..???
Gravatar #31 - Sqnk
22. jan. 2009 14:14
haha... grineren
Gravatar #32 - Sqnk
22. jan. 2009 14:14
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #33 - VipeTecH
22. jan. 2009 14:14
hmm.. hvad sker der for alle indlægene ?
Gravatar #34 - spectual
22. jan. 2009 14:14
Der er vist en der skylder big time kvajebajere
Gravatar #35 - Zigma
22. jan. 2009 14:14
webwarp (29) skrev:
#27 tiden er nu vist også klar til 8 gb ram :)

Ikke hvis man skulle følge det der står i topic.
At det er bedst med 3GB eller 6 GB..
Altså 3 stænger skal der i maskinen.
Så er det jo 4 GB jeg skal have :)
Gravatar #36 - FreeLanZer.com
22. jan. 2009 14:17
Har aldrig grint så meget..! LOL!
Hvad sker der Newz.dk? ^___^
Gravatar #37 - spectual
22. jan. 2009 14:19
#36 Det vel fordi de er en flok amatører som arbejder direkte på live databasen. Håber de har backup eller det er en simpel kodefejl
Gravatar #38 - arne_v
22. jan. 2009 14:19
#newz.dk problem

List spøjst.

#64 bit

Mit indtryk er nu at en pæn del af Vista brugerne har valgt 64 bit.
Gravatar #39 - Abech
22. jan. 2009 14:21
HAHAHA HVOR ER DET FEDT DET HER!!

Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #40 - webwarp
22. jan. 2009 14:22
#39 tror ikke det er en fejl, det er bare blevet en populær sætning at bruge, lidt ligesom 'bred ymer' .. Total yndligs sætning...

Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #41 - Loke76
22. jan. 2009 14:23
Ja den eneste grund til mit Vista Ultimate er 32 bit, er fordi det var den version der kom med min bærbar. Win 7 bliver helt sikkert købt i 64 bit. Nevøerne (på 9 og 11) har 64 bit Vista Ultimate og må sige det kører sku godt.
Gravatar #42 - FreeLanZer.com
22. jan. 2009 14:23
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.

Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #43 - Abech
22. jan. 2009 14:24
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.

Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.

Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #44 - fidomuh
22. jan. 2009 14:24
Er det kun mig der har brugt 64bit systemer i hvad, 10 aar ?

Jeg mener.. Windows er da de sidste til at implementere 64-bit support :D
Gravatar #45 - FreeLanZer.com
22. jan. 2009 14:25
fidomuh (44) skrev:
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.

Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.

Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.

Øhm... Topic... Ærgeligt, vi må da håbe intels produkter ikke går hen og bliver meget dyrere, men på den anden side hvis der bliver købt mindre har de måske heller ikke brug for producere så meget.
Gravatar #46 - webwarp
22. jan. 2009 14:27
#44 øh, windows har da også siden XP været tilbudt i en 64 bit version, handler om at det nu måske snart vil slå igennem.. Er jo heller ikke rigtig 64 bit desktop-versionerne af linux, der er de mest brugte..
Gravatar #47 - fidomuh
22. jan. 2009 14:27
HAHA @ Newz.dk ! :D
Gravatar #48 - fidomuh
22. jan. 2009 14:29
#46

øh, windows har da også siden XP været tilbudt i en 64 bit version, handler om at det nu måske snart vil slå igennem.. Er jo heller ikke rigtig 64 bit desktop-versionerne af linux, der er de mest brugte..


Jeg kan ikke se noget argument for IKKE at bruge 64-bit linux, hvis man vaelger fx Debian.
Alle OS X Leopard brugere koerer 64-bit, fx.

Men pointen var nu mere at 64-bit er utroligt gammelt og det er lidt skraemmende at det foerst er med Windows 7 at folk tror det vil slaa igennem :P
Gravatar #49 - arne_v
22. jan. 2009 14:34
#48

Nu er hverken Linux eller MacOS X jo slået igennem på det marked det drejer sig om, så ...
Gravatar #50 - astor
22. jan. 2009 14:35
#48

Jeg tror de fleste der sælger computere sælger 32bit, og hr./fru. jensen er totalt ligeglad.
Når man først har en 32bit der bare kører, hvorfor skal man så skifte? Jeg tror ikke det er mange der ser pointen....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login