mboost-dp1

General Electric

3D-bagagescanner skal øge sikkerheden i lufthavne

- Via MarketWatch - , redigeret af Net_Srak

Efter terrorangrebet mod World Trade Center i New York har især lufthavne set et kraftigt øget sikkerhedsberedskab. Nu kommer General Electric (GE) med en ny bagagescanner, der yderligere skal sikre, at ingen smugler farlige genstande med ombord i flyveren.

Modsat de gængse scannere, så kan GE’s CTX 9800 DSi fortælle tolderne hvad du har i din taske i 3D. Scanneren danner et detaljeret 3D-billede af det scannede objekt, og ved at dreje og zoome ind og ud kan tolderne i detaljer se, hvad der er af indhold.

Teknologien bag scanneren er oprindeligt udviklet til medicinsk brug, men har nu fundet anvendelse i sikkerhedsbranchen. Indbygget i scanneren er desuden GE’s Clarity system, der automatisk kan genkende, om et objekt består af sprængstoffer.





Gå til bund
Gravatar #1 - smiley
27. mar. 2009 15:03
Mere hysteri mht den nanoskopiske chance der er nogen der bringer en neglefil med om bord.
Jeg er delvist ansvarlig for to færgers sikkerhed med hensyn til bl.a. terrorisme og kapring, og siden 9/11 har der været så meget lort at skulle holde styr på at man tror det er løgn...

Hvis jeg havde alting på papirform ville det fylde ti industri reoler.

Terroristerne vandt, alle er bange og vi fik ikke givet ordentligt nok igen. Alt imens bliver vi som almindelige mennesker behandlet som kriminelle indtil det modsatte er bevist.

...
Gravatar #2 - JesperZ
27. mar. 2009 15:14
#1 - Så du vil hellere at man ikke tager forbehold?
Gravatar #3 - ktg
27. mar. 2009 15:19
#2 alt med måde :) Man tjekkede jo også bagagen i 90'erne.

Er enig med #1 i at der i mange tilfælde er gået hysteri i den, men med tiltag som denne, som egentlig bare forbedrer lufthavnspersonalets arbejdsevne uden at det går ud over de rejsende, så kan jeg da kun sige god for det. Hvis det ikke tager umiddelbart længere tid end at scanne taskerne i dag, så har vi jo bare fået forøget sikkerhed, og det er jo altid godt.
Gravatar #4 - p1x3l
27. mar. 2009 15:33
#2 .... welll ska vi ike bare sige at vis vi havde bugt de penge på at gøe noget godt i den he veden ... i stedet fo at betale for at opføre os som vi vil og lade andre dø ... så bliver man jo i sidste ende nød til at beskytte sig bag et "jerntæppe" lol

som #3 siger .... ja allerede i 80éne var terror et kendt ord .... folk gå bae amok fo tiden det latterligt
Gravatar #5 - Riotfellow
27. mar. 2009 15:36
Woohoo! Mere falsk sikkerhed i lufthavnene... som om vi ikke har nok i forvejen!
Gravatar #6 - Ask
27. mar. 2009 15:57
Smiley (1) skrev:
Terroristerne vandt, alle er bange

Netop sådanne tiltag bekæmper den frygt 9/11 skabte i folk - om det virker eller ej. Men du er åbenbart stadig bange for at flyve?
Gravatar #7 - NeedNoName
27. mar. 2009 16:20
Ask (6) skrev:
Netop sådanne tiltag bekæmper den frygt 9/11 skabte i folk - om det virker eller ej. Men du er åbenbart stadig bange for at flyve?


Det er JEG i hvert fald! Med finanskrise, som går ud over folks rejselyst osv., som går ud over flyselskaberne, hvor tror du så det er nemt at spare uden at det bliver opdaget? Jeg siger sikkerheden, så jeg holder begge ben på jorden for tiden! ;) Men har nu heller aldrig nogensinde kunnet lide at flyve...
Gravatar #8 - Bean
27. mar. 2009 16:44
Det er helt vildt hvad man kan nu om dagen! Men det er noget af et monstrum :)

Men fed maskine imo. Fremtiden bliver vel bare at man går igennem de der "døre" i lufthavnen med sit habbengut, hvorefter en computer analysere det for objekter og tilbagemelder det hvis den finder noget mystisk. I 3D self. ;)

Det her er bare begyndelsen til en fremtid hvor vi er mere afhængige af computerteknologien.


Long live PC-GEEKS! :D
Gravatar #9 - benne
27. mar. 2009 17:03
Kun mig der fik lyst til at sætte en EMP af i den maskine?
Gravatar #10 - knasknaz
27. mar. 2009 17:23
#1: Jeg kan kun give dig helt ret. Og det meste "sikkerhed" jeg oplever virker åbenlyst irrationelt.

Da jeg skulle hjem fra Berlin med flyveren, havde jeg to linser med til mit kamera. Den lille af dem er af relativt dårlig kvalitet, og malingen skaller af. Det syn fik prompte sikkerhedsfolkene til at "støvsuge" den for guderne-ved-hvad.

De pillede ikke engang lens cap'en af, så de kunne se igennem den, hvilket ellers havde været let, og så havde man kunnet se igennem den.

Men de virkede så paniske i deres håndtering af sagen, at jeg ikke turde foreslå det. Når man har med den her slags mennesker at gøre, plejer jeg at forholde mig ret passivt, og kun svare på tiltale. Det virker fint med både nervøse psykriatiske patienter og sikkerhedsfolk i lufthavne.
Gravatar #11 - myplacedk
27. mar. 2009 17:31
Ask (6) skrev:
Men du er åbenbart stadig bange for at flyve?

Jeg er bange for at flyve.

Ikke for terrorister eller tekniske problemer. Jeg er bange for sikkerheden.

Med alle de historier om de mest underlige ting man ikke må "smugle" med (fx. negleklippere, tennisketchere og en flaske vand), og at man kan få konfiskeret sin computer osv, så skal jeg ikke nyde noget af at flyve.

Hvis så bare det i det mindste var regler som gav mening. Al den falske tryghed kan jeg ikke holde ud.

Jeg er bange for at blive sur, og sige "i kan få jeres rådne fly for jer selv", og gå min vej.
Og jeg er mere bange for, at når det sker, er det for sent at vende om.
Gravatar #12 - Bean
27. mar. 2009 17:35
*Off-Topic*
#11

Du burde overveje at omskrive den kommentar som et digt og offenligtgøre det.
Du har fat i nogle gode pointer, og formen er næsten lyrisk i sig selv. Godt udtalt! :)
Gravatar #13 - JesperBentzen
27. mar. 2009 17:40
#11 haha - jeg kunne ikke være mere enig. Det er jo som at spille en bane fra Halflife2 at komme igennem sikkerhedkontrollen i nogle lufthavne: "welcome citizen, please step a side".

Hvis der var luftfartsselskaber uden nogen sikkerhedskontrol, så ville jeg uden tøven tage dem. Man kan ikke rende rundt og være skrækslagen for at dø hele tiden. Man kan ikke sikre sig imod døden, og det er sikkert mere farligt med transporten til selve lufthavnen end at flyve selv uden sikkerhedskontrol.

Ontopic:
Men som ingeniør synes jeg naturligvis at tingesten er cool - den hører bare ikke hjemme i en lufthavn. Der er panik, og sindsyge regler - det er gået helt totalt over gevind.
Gravatar #14 - Bean
27. mar. 2009 17:59
#13
Du glemmer, som ingeniør, at teknologien jo vil blive videreudviklet, så den, lige som CPU'er i computere, bliver mindre og mindre. I sidste ende er det måske spørgsmål om et par briller sikkerhedsfolkene for på sig, så de kan checke bagagen..?

Bare en tanke. Den er lige så syg som den gang nogen dryftede ideen om at flyve. Mennesker i luften. Vor Herre bevares - sikke noget urealistisk jams... ;D
Gravatar #15 - JesperBentzen
27. mar. 2009 18:10
#14

Øh, jeg har da ikke givet udtryk for, at det er størrelsen af maskinen jeg er imod?

Jeg er blot træt af mistænkeliggørelsen af alle mennesker, og alle de besynderlige regler. Jeg bryder mig ikke om den trend, der går mod en politistat hvor alle har RFID chips i armen, og er overvåget og kontrolleret døgnet rundt (sat på spidsen).

"Those who would trade in their freedom for their protection deserve neither" Benjamin Franklin
Gravatar #16 - Longio
27. mar. 2009 18:28
#9

Ja.

Jeg vil hellere have at de skanner mænd. For mænd har jo hver eneste evige dag våben med sig.
Gravatar #17 - Hůňděštějlě2
27. mar. 2009 18:31
Smiley (1) skrev:
Mere hysteri mht den nanoskopiske chance der er nogen der bringer en neglefil med om bord.
Jeg er delvist ansvarlig for to færgers sikkerhed med hensyn til bl.a. terrorisme og kapring, og siden 9/11 har der været så meget lort at skulle holde styr på at man tror det er løgn...

Hvis jeg havde alting på papirform ville det fylde ti industri reoler.

Terroristerne vandt, alle er bange og vi fik ikke givet ordentligt nok igen. Alt imens bliver vi som almindelige mennesker behandlet som kriminelle indtil det modsatte er bevist.

...


Helt enig.

Problemet kan endvidere føres direkte tilbage til de pivåbne grænser de fleste europæiske lande havde i 60erne og frem.
Først lukkede politikerne problemerne ind, og nu bruger de dem som undskyldning for at ydmyge os og fratage os vores rettigheder.

Det er både ulækkert skræmmende at være vidne til.
Gravatar #18 - HolM
27. mar. 2009 18:31
Hmm... mon ikke det vil være en "kø-skaber"... - jeg tænker på normalt fiser kufferterne jo bare igennen... nu skal de køres ind og så skal scanneren først til at scanne et 360 graders billede af kufferten før den kan køres helt igennem!
Gravatar #19 - mark.
27. mar. 2009 21:28
Nu har en af mine venner så har en af de der multitool værktøjer med gennem amerikanske, mexicanske, cubanske og den danske lufthavnssikkerhedskontrol..

I SIN FUCKING HÅNDBAGAGE..!

Siger lidt om hvor sikkert det egentlig er, det eneste de gør er at give en falsk form for tryghed..

Måske kan den her opfindelse gøre det mere sikkert men som det står til lige nu føler jeg mig egentlig ikke særlig sikker.. :P
Gravatar #20 - ostelarsen
27. mar. 2009 22:22
mark. (19) skrev:

Måske kan den her opfindelse gøre det mere sikkert men som det står til lige nu føler jeg mig egentlig ikke særlig sikker.. :P


Nej du må nok hellere anskaffe dig en ekstra Macbook!
Gravatar #21 - pbol01
27. mar. 2009 23:32
#1 Du siger alt det vi andre tænker!!! Jeg står 10000% bag det du siger!!!!
Gravatar #22 - smiley
28. mar. 2009 00:24
#2
Hvorfor skal alt være i ekstremer?
En metal detektor og almindelig taskeskanner er fint.
Men forbehold som at nægte folk at have negleklipper, shampo(eller bare væske generelt), makeup osv. osv. er da rent hysteri?

#6
Jeg kunne ikke være mere uenig, for sådanne tiltag er hvad der bliver ved med at minde folk om at der er noget at frygte.
Jeg er overhovedet ikke bange for at flyve, men jeg er meget utryg med triggerhappy lufthavnspersonale der er klar til at lægge folk i benlås, hvis de ikke bare pløkker folk ned til at starte med. De er trods alt lige så paniske med alle de tiltag der er lavet.

#19
Din ven har set meget troværdig ud. Der er noget personale der fatter at hysteriet er for meget. Jeg er også sluppet igennem med håndbor og tandpasta.
Gravatar #23 - XorpiZ
28. mar. 2009 02:38
#22

Jeg kunne forestille mig, at det hænger lidt sammen med ens udseende. Ikke hudfarve, selvom den nok også har en del at sige, men mere om de kan se, at man er en turist på vej hjem.

On a side note:

Jeg kan sgu ikke se problemet i reglerne ang. håndbagage. Man må jo i princippet proppe sin kuffert med alt det lort man har lyst til (med visse undtagelser naturligvis) - man skal bare ikke putte skarpe ting og væske i sin håndbagage. Så svært er det vel trodsalt heller ikke.


Gravatar #24 - knasknaz
28. mar. 2009 14:15
#12: Haha godt set! Her kommer et haiku-digt...

Frygter at flyve
Terrortrusler over alt
Alarmen er tændt
Gravatar #25 - ZrednaZ
28. mar. 2009 14:44
Jeg rejser 3-4 gange om året, og oftest med 2 skift undervejs, så jeg tortureres med lufthavnssikkerhedskontroller over 18 gange om året. Eksklusiv de opfølgende, grundige scanning jeg ofte udsættes for. Det er et helvede, ikke mindst fordi de forskellige lande har vidt forskellige regler og procudurer! I Kastrup er de ikke så paranoide - man kan beholde sko og bælte på og behøver vist ikke at tage computeren op af tasken. I UK og USA er det en anden snak. Hvad jeg ikke ville give for at slippe for det pis!
Gravatar #26 - CasperDGS
28. mar. 2009 15:21
Tja... Jeg fik listet en 12 cm kniv med til spanien, og SELVOM de tjekkede vores håndbagage inden vi kom ombord, så er det da lidt for dårligt... :/
Gravatar #27 - Netopcom
28. mar. 2009 16:46
#25 - hvornår har du sidst været med fly fra Kastrup? Da jeg skulle til Cebit skulle bælte af og bærbar op i en kasse for sig...
Gravatar #28 - surfer99
28. mar. 2009 22:27
med fare for at fyre tråden helt ud, Amsterdam, jeg er igennem ca 5 gange årligt.

Lander med internationalt fly fra Billund og skal videre til en anden EU lufthavn men skal igennem pas kontrol og have sko bælte jakke af PC op i bakken sammen med pung kontanter etc, en flaske vand købt i "duty free" enten i amsterdam eller i billund skal smides ud da man ikke må have væske med igennem kontrol.

DET ER EDDER FUCKEME LANGT UDE!

Jeg hader efterhånden at flyve, var det carsten bang der sagde at nu må de se af at komme med et flyselskab til os som TØR TAGE CHANCEN.

:-/ sorry men alt det fis irreterrer mig grænseløst.
Gravatar #29 - ph1l
29. mar. 2009 00:44
Denne opfindelse ville vaere awesom juleaften, saa behoever man ikke vente til sent med at pakke gaverne op!
Gravatar #30 - ZrednaZ
29. mar. 2009 15:37
Netopcom (27) skrev:
#25 - hvornår har du sidst været med fly fra Kastrup? Da jeg skulle til Cebit skulle bælte af og bærbar op i en kasse for sig...

Det var i januar. Det kan også have været i London Heathrow, man ikke skulle tage den op.
Gravatar #31 - bobsum
29. mar. 2009 16:05
CasperDGS (26) skrev:
Tja... Jeg fik listet en 12 cm kniv med til spanien, og SELVOM de tjekkede vores håndbagage inden vi kom ombord, så er det da lidt for dårligt... :/


Med en almindelig 2d scanner kan en kniv meget let overses hvis den ligger "rigtigt". Det er jo blandt andet derfor der er brug for en 3d scanner.

Gravatar #32 - smiley
30. mar. 2009 07:34
#23

Jeg har mistet/fået forsinket min baggage 4 gange nu, og jeg rejser kun med en enkelt let taske dvs hvad der normalt kunne være håndbaggage.
Men i stedet for at jeg kan tage toiletgrej med, skal jeg købe og smide det ud hver gang jeg skal ned og inspicere færgerne, eller risikere at miste baggagen igen.


#31

De ved lige præcis hvad de skal lede efter. Men Spanien har rigtig mange virkelig flotte knive og det skulle ikke undre mig om den person kun er en ud af tusinde der skal have en flot souvenir med hjem. For hvis alle bryder reglerne, kan man lige så godt lempe på den, såfremt det er nogenlunde forsvarligt.
Gravatar #33 - Du3-
30. mar. 2009 07:55
p1x3l (4) skrev:
#2 .... welll ska vi ike bare sige at vis vi havde bugt de penge på at gøe noget godt i den he veden ... i stedet fo at betale for at opføre os som vi vil og lade andre dø ... så bliver man jo i sidste ende nød til at beskytte sig bag et "jerntæppe" lol

som #3 siger .... ja allerede i 80éne var terror et kendt ord .... folk gå bae amok fo tiden det latterligt


Bare så du ved det, så virker din "R" knap ikke så godt :P

Kunne selvfølgelig også være du skrev som du gør med vilje :P
Gravatar #34 - Odyssey
30. mar. 2009 09:42
Årh hold nu kæft. 9/11 var planlagt af den amerikanske regering... (Se "Loose change")
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login