mboost-dp1

www.politi.dk

17-årig afvist til teoriprøve – hun er fire år ifølge politisystem

- Via Version2 - , indsendt af Ufomekaniker

17-årige Catrine Skjøtt fik en overraskelse, da hun skulle have været til teoriprøve og blev afvist på dagen. Hun har nemlig fødselsdag d. 29. februar, selvfølgelig i et skudår, hvilket førte til, at politisystemet mente, at hun var kun fire år gammel.

Catrine har kun haft fire fødselsdage i sit liv, hvilket politiets system altså ikke tager højde for, når man skal tage et kørekort. Hun er derfor nu nødt til at tage teoriprøven på papir i stedet.

Rigspolitiet oplyser, det er første gang, at de er stødt på fejlen og lover at få den rettet.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
8. dec. 2017 13:18
Gravatar #2 - ToFFo
8. dec. 2017 13:18
Money well spent!
Gravatar #3 - Ufomekaniker
8. dec. 2017 14:01
Jeg tror så ikke på, at det er første gang det er sket. Der må være andre der er født i et skudår, og gerne vil have kørekort. Det er en ommer! :D
Gravatar #4 - CBM
8. dec. 2017 14:04
politiets IT system har skudt forbi
Gravatar #5 - goffer
8. dec. 2017 14:48
Virker da også som en spøjs måde at regne en alder på.
Gravatar #6 - CBM
8. dec. 2017 15:03
goffer (5) skrev:
Virker da også som en spøjs måde at regne en alder på.

Må være problematisk for hendes evt kæreste hvis politiet anser hende som værende 4 år gammel :-)
Gravatar #7 - Ufomekaniker
8. dec. 2017 15:16
CBM (6) skrev:
goffer (5) skrev:
Virker da også som en spøjs måde at regne en alder på.

Må være problematisk for hendes evt kæreste hvis politiet anser hende som værende 4 år gammel :-)


Hahaha. Konge kommentar!
Gravatar #8 - arne_v
8. dec. 2017 15:30
#5

Ja.

En ting var hvis systemet ikke accepterede 29/2 som valid dato selvom året var et skudår. Det ville bare være en dum fejl som skulle rettes.

Men at systemet tæller fødselsdage for at beregne alder viser at systemet er virkeligt lav kvalitet.
Gravatar #9 - nwinther
8. dec. 2017 16:31
For at nå frem til den alder, skal systemet være indrettet, så det tæller det antal gange, en dato er hændt, frem for hvor mange år/måneder/dage siden det er, at vedkommende er født.
En koder skal gå "out of his way" for at lave den konstruktion, dvs. at "fejlen" er bevidst.
Gravatar #10 - kblood
8. dec. 2017 16:51
arne_v (8) skrev:
#5

Ja.

En ting var hvis systemet ikke accepterede 29/2 som valid dato selvom året var et skudår. Det ville bare være en dum fejl som skulle rettes.

Men at systemet tæller fødselsdage for at beregne alder viser at systemet er virkeligt lav kvalitet.

Ja.. det virker lidt til at det må være programmeret af preteens eller sådan noget. Det er godt nok en ommer. Valgte de lige at lave den med at "jeg har en fætter / nevø / bekendt der lige kan lave noget til jer"?
Gravatar #11 - Chucara
8. dec. 2017 18:59
#9: Jeg tænkte det samme. Jeg tænker faktisk det er forholdvist besværligt at programmere denne fejl. Men det er nok også derfor at jeg ikke er "enterprise" udvikler. De gutter kan altså bare noget, vi andre ikke kan.
Gravatar #12 - CableCat
8. dec. 2017 19:49
Mon ikke forklaringen om at systemet tror hun er 4 år gammel, er noget nogen har fundet på. Og den enlige årsag, er bare at systemet ikke ser den 29 februar som en gyldig dato, og returnere fejl på tjekket om hun er gammel nok.
Gravatar #13 - brostenen
8. dec. 2017 20:01
It systemets alders opdatering, er garanteret lavet af en programmør i Indien. Surt med at det ikke kunne udføres digitalt, men i det mindste blev det jo gennemført. Fordelen er jo så for hende, at hun kan påstå at hun er meget ung, når hun har levet i de famøse 30 år. I ved... Den der kvindeting, med at blive 29 år for 6 gang. Kæresten kan jo så blære sig med at han lovligt boller en 12 årig. (Dårlig vittighed, men kunne ikke dy mig)
Gravatar #14 - Remmerboy
8. dec. 2017 20:40
fejl 404 pga 29/2... politiet tolker det som 4 år
Gravatar #15 - graynote
8. dec. 2017 21:22

CableCat (12) skrev:
Mon ikke forklaringen om at systemet tror hun er 4 år gammel, er noget nogen har fundet på. Og den enlige årsag, er bare at systemet ikke ser den 29 februar som en gyldig dato, og returnere fejl på tjekket om hun er gammel nok.


Det lyder både mere sandsynligt og mere logisk - men helt ærligt så kunne hele historien godt være en and.


Gravatar #16 - kblood
8. dec. 2017 21:41
Ja, jeg tror desværre at det er muligt at der kunne være lavet en "smart" løkke som lige gennemgår alle datoer og "tæller fødselsdage" fra første fødselsdag og til nu.

På den anden side, hvis det var tilfældet burde der jo være flere mennesker om året som havde dette problem... der må næsten være en del om historien som vi ikke ved som ville forklare dette mere logisk.
Gravatar #17 - brostenen
8. dec. 2017 22:28
Jeg aner ikke hvordan det kan gøres, men de må vel også tage højde for at dem der fylder 18 år på en første marts, ikke bliver opfattet som myndig, den 29 februar. Hvis den kan lave den her fejl, så kan det vel også ske på flere måder.

Jeg ved ikke helt, men hvis systemet ikke forstår datoen 29 Februar, så kan den jo skyde ugedage også. Mange fejl kan opstå når det her kan ske.
Gravatar #18 - kblood
9. dec. 2017 04:49
brostenen (17) skrev:
Jeg aner ikke hvordan det kan gøres, men de må vel også tage højde for at dem der fylder 18 år på en første marts, ikke bliver opfattet som myndig, den 29 februar. Hvis den kan lave den her fejl, så kan det vel også ske på flere måder.

Jeg ved ikke helt, men hvis systemet ikke forstår datoen 29 Februar, så kan den jo skyde ugedage også. Mange fejl kan opstå når det her kan ske.

Jeg tror mere det er fordi... hvis systemet er designet på så underlig en måde, at den ikke kan se datoen i systemet. Så når det er den 29. feb, så ser den bare ikke datoen, i stedet for at den begynder at at at det er den 30. marts.

Det må også højest være noget af systemet der gør det på den måde.

Men det burde bare være sket adskillige gange allerede hvis det virkeligt var et standard problem for alderscheck i systemet. Selv hvis det kun var standard for et "kørekort alders tjek"... altså de skulle jo ellers være over 50 år for at få kørekort...
Gravatar #19 - udenrigsministeren
9. dec. 2017 11:40
Hun kommer til at være under den kriminelle og seksuelle lavalder et godt stykke tid endnu
Gravatar #20 - brostenen
9. dec. 2017 12:26
#18
Så må de have taget og lavet en database entry, bygget på det pågældende års antal dage, eller bare taget årets kalender og lagt i en database entry. Men fejlet at lave et mellemregnestykke, hvor den tilføjer plus en dag hver fjerde år. Eller noget i den retning. Man kunne jo have lavet noget med at den har alle skudår i en tabel, herefter laver man noget med at hvis indholdet af din year-string er positiv i forhold til tabellens indhold så bliver det plus en dag i slutningen af din C# code behind.

Det er den mest logiske fremgangsmåde.
Gravatar #21 - brostenen
9. dec. 2017 12:27
udenrigsministeren (19) skrev:
Hun kommer til at være under den kriminelle og seksuelle lavalder et godt stykke tid endnu


Det er det jeg siger... Hendes fremtidige mand, får en ung kone på papiret.
Gravatar #22 - CBM
9. dec. 2017 14:03
#7 & #21: :-)
Gravatar #23 - fennec
9. dec. 2017 21:27
Hvilket sprog har de lige kodet i?

Alle sprog jeg nogen sinde har brugt, har haft en eller anden form for datediff/timespan funktion, der kan finde forskellen mellem to datoer.

Der kan være twists med at den returnere 1 år, hvis man sender 2017-12-31 og 2018-01-01, selv om det kun er en dag. Men det er et simpelt tjek ved at sammenligne måneder og er de ens også sammenligne dag i måneden.

Vi snakker 1-5 linjer kode afhængig af sprog.

Deres kode må bestå af mærkeligt løkker, der laver tjek for hver eneste dato.
Jeg ved ikke engang hvordan jeg skulle lave den fejl...
Gravatar #24 - kblood
11. dec. 2017 06:32
#23 Hvis det er lavet sådan, så har programmøren lavet den fejl i den tro at det var smart vil jeg mene, og ikke som en "ups". Jeg har stadigt svært ved at tro at det er sådan det er sket og det ikke bare er en eller anden system fejl, men hvis den tror at hun er 4 og det gælder for alle født den dato, så vil jeg mene programmøren tænkte at det var en mere effektiv måde at gøre det på... at tælle fødselsdage. Fordi det er jo noget man skal gøre en del ekstra for at få til at ske.
Gravatar #25 - Ni
11. dec. 2017 08:16
Det er godt, at vi har et system, som koster 2 mio. årsværk i politilønninger. Jeg tror stadig, at jeg hellere ville have de 2 mio. betjente end et dyrt it system.
Gravatar #26 - CBM
11. dec. 2017 08:50
Ni (25) skrev:
Det er godt, at vi har et system, som koster 2 mio. årsværk i politilønninger. Jeg tror stadig, at jeg hellere ville have de 2 mio. betjente end et dyrt it system.

enig
Gravatar #27 - arne_v
11. dec. 2017 17:03
CableCat (12) skrev:

Mon ikke forklaringen om at systemet tror hun er 4 år gammel, er noget nogen har fundet på. Og den enlige årsag, er bare at systemet ikke ser den 29 februar som en gyldig dato, og returnere fejl på tjekket om hun er gammel nok.

graynote (15) skrev:

Det lyder både mere sandsynligt og mere logisk - men helt ærligt så kunne hele historien godt være en and.


Det er jo en mulighed.

Men jeg undrer mig lidt hvordan man kan komme fra "ikke gyldig dato" til "kun 4 år gammel".

Jeg synes ikke at det er en naturlig "fejl".
Gravatar #28 - arne_v
11. dec. 2017 17:14
kblood (16) skrev:

På den anden side, hvis det var tilfældet burde der jo være flere mennesker om året som havde dette problem... der må næsten være en del om historien som vi ikke ved som ville forklare dette mere logisk.


Hvis en årgang er på 50000 og fødsler er jævnt fordelt, så bør der være ca. 137 der er født 29/2.

Så er der spørgsmålet om hvor stor en andel der vælger at tage kørekort som 17 årig.

Og spørgsmålet om systemet er landsdækkende eller er specifikt for en enkelt (ud af 12) politikredse.


Gravatar #29 - arne_v
11. dec. 2017 17:24
fennec (23) skrev:
Hvilket sprog har de lige kodet i?

Alle sprog jeg nogen sinde har brugt, har haft en eller anden form for datediff/timespan funktion, der kan finde forskellen mellem to datoer.

Der kan være twists med at den returnere 1 år, hvis man sender 2017-12-31 og 2018-01-01, selv om det kun er en dag. Men det er et simpelt tjek ved at sammenligne måneder og er de ens også sammenligne dag i måneden.

Vi snakker 1-5 linjer kode afhængig af sprog.

Deres kode må bestå af mærkeligt løkker, der laver tjek for hver eneste dato.
Jeg ved ikke engang hvordan jeg skulle lave den fejl...


Der er visse sprog som ikke har en datediff funktion.

Men som du også selv er inde på, så er simple test på de enkelte dato komponenter nok mere sikkert.





Gravatar #30 - CBM
12. dec. 2017 05:50
Det undrer mig at denne fejl opstår.. Selv uden datediff mv:

AntalAaar=FoedselsAar-NuvaerendeAar-1
If FoedselsMaaned>=NuvaerendeMaaned and
Foedselsdato>=Nuvaerendedato then
AntalAaar=AntalAaar+1
Gravatar #31 - CBM
12. dec. 2017 08:28
#30:
rettelse... det er naturligvis:


AntalAaar=NuvaerendeAar-FoedselsAar-1

If

(NuvaerendeMaaned=FoedselsMaaned and
Nuvaerendedato>=Foedselsdato)

OR

(NuvaerendeMaaned>FoedselsMaaned)

then

AntalAaar=AntalAaar+1

hvor Nuvaerendedato er dagens nr i måneden, fx er Nuvaerendedato og NuvaerendeMaaned for dags dato i denne sammenhæng begge 12 (12 december)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login