mboost-dp1

unknown

X Prize gøres til en årlig konkurrence

- Via CNN - , redigeret af tmathiasen

For at holde gang i den entusiasme og interesse der er lige nu for privat rumfart, planlægger skaberen af X Prize konkurrencen, Peter Diamandis, at gøre den til en årlig begivenhed.

Den nye konkurrence vil få 5 kategorier, bl.a. højeste flyvning og flest passagerer. Konkurrencen der får navnet X Prize Cup, får permanent base i New Mexico og vil blive afholdt første gang 2005-06.

Præmierne forventes at blive i millionstørrelsen og den første store sponsoraftale er allerede tegnet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Norton
6. okt. 2004 15:08
Altid godt med sådan noget :) koncurance er altid godt for udviklingen, se bare formel 1. mener der er kommet nyt teknologi ud af det, men kan ikke huske hvilke.´

Næste omgang igen bliver en af diciplinerne nok hurtigtse tur rundt om månen og tilbage igen!
Gravatar #2 - Soulstorm
6. okt. 2004 15:13
Jah, det lyder som en rigtig god ide at udskrive en sådan konkurrence. Det kan måske være med til at styrke ideen om et kommercielt 'space' .. :0)

Man kan måske bare frygte at det kan føre til at flere 'usagkyndige' kommer til skade i forsøg på at bygge større og bedre raketter.. ?!
Gravatar #3 - tommi
6. okt. 2004 15:46
#1

Motorerne blev neddroslet og fik fjernet deres turboladerne, og samtidig udviklede man kulfiberskelettet til stor fordel for kørerne. For at nu at nævne nogle enkelte emner..
Gravatar #4 - mostwanted
6. okt. 2004 15:52
"bl.a. højeste flyvning og flest passagerer"

Ser kommende ulykker ved den konkurrence :(
Gravatar #5 - Pingu
6. okt. 2004 16:48
#4 der er jo mange der er døde i rumkampløbet i 60erne. Der kan og vil altid ske ulykker, men man kan håbe at de har lært af dem.

anyway, jeg synes sgu også det er en god ide. Den første x-prize gik jo til den første der kom ud i rummet 2 gange på en uge, og når den så er vundet, hvad så? Med x-prize var der ikke bare være en grund til at være den første, nu er der også en grund til at blive ved, og det er sgu super!
Gravatar #6 - heliks
6. okt. 2004 18:33
Mon ikke man kan minimere ulykker ved at indføre noget i retningen af et udviddet katapultsæde? Det skulle så være istand til at navigere lidt og ellers komme sikkert tilbage igennem atmosfæren...
De har jo allerede kravet om at rumfartøjet skal kunne medføre 3 mennesker. I stedet kunne man så vedtage at det er i orden ikke at kunne have passagerer med mod at den overskydende plads og vægt bruges på sikkerheden.
Gravatar #7 - lean
6. okt. 2004 19:06
PIK OG PATTER, nu får Carmack jo aldrig tid til at koncentrere sig om at lave spil :/
Gravatar #8 - Christ Superstar
6. okt. 2004 21:37
Uha - det er et godt skridt - især med alt den medieomtale der har været med den sidste x-prize. Det skal nok få mange firmaer med bunker af penge til at poste penge i det, så vi kan komme væk fra denne planet og udforske resten - alle 60 stjerner !!!
Gravatar #9 - Bundy
7. okt. 2004 06:08
#6 : jeg tror endnu ikke de er så højt oppe at de direkte skal ind igennem atmosfæren, det fly ser ihvertfald ikke ud til at kunne klare det. Og jeg tror sådan et katapultsæde der kan klare re-entry alligevel ligger noget ude i fremtiden.
Gravatar #10 - TGS
7. okt. 2004 06:37
#4 helt enig.. det med at se hvem der kan proppe flest mennesker ind i et rumskib der skal op i 130 km's højde skræmmer mig også lidt.. men som #6 siger så kunne man i stedet sige de skal i stedet for mennesker medbringe 80 kg dødvægt og kunne dokumentere de havde resourcer nok til de "ekstra" mennesker
Gravatar #11 - jammer
7. okt. 2004 07:03
Der er kæmpe muligheder i det her...

Kanon initiativ.
Gravatar #12 - stefan_v
7. okt. 2004 07:14
Så er det da bare at spænde et par aflagte V2-raketter på en HT-bus og komme afsted! :)

Man må da gå ud fra at der sagtens kan findes sponsorer, tænk bare på hvad firmaerne smider ud på diverse tåbelige sportsbegivenheder (her er F1 og fodbold ikke medregnet :) )

#1 & #3 -> Ej at forglemme Shell V-Power ;)
Gravatar #13 - BehnReady
7. okt. 2004 07:29
#3 Hvad har neddrosling af motorer og fjernelse af turbo at gøre med udvikling af ny teknologi ?

Det går netop den stik modsatte vej i virkelighedens biler, flere og flere biler bliver lavet med turbo, fordi det giver en meget bedre udnyttelse af energien.

På grund af de mange restriktioner på bilerne i F1, så er det eneste bidrag de har givet de sidste mange år, anvendelsen af nye materialer. Blandt andet kulfiber og keramiske bremser, samt aluminium, magnesium og beryllium til konstruktion af meget lettere motorer.
Gravatar #14 - duckfighter
7. okt. 2004 07:44
#13 > Men begrænsninger sætter også gang i nytænkning.. men ja, ved formel 1 er det nok lidt for meget ;)

Poll 1 : Hvor mange synes F1 er sjovt ?
Poll 2 : Hvor mange synes Hr. Skomager sku finde en anden sport at ødelægge ?
Gravatar #15 - BehnReady
7. okt. 2004 08:00
#14 Ja begrænsninger sætter gang i nytænkning, men nu kan man jo ikke kalde neddrosling af motorer og fjernelse af turbo for ny teknologi, så stadig lidt mærkeligt at skrive synes jeg.

Poll 1: Jeg synes faktisk de seneste tre løb i denne sæson har været gode og spændende at følge.

Poll 2: Skomageren kan jo ikke gøre for at han er hamrende dygtig. Vil du også have Tiger Woods ud af golf? eller Danmark ud af kvinde håndbold?
Gravatar #16 - b.b
7. okt. 2004 08:46
Jeg melder mig frivilligt som deltager i kategorien "flest passagere"
Gravatar #17 - Jake_the_Snake
7. okt. 2004 10:52
Det der gør F1 så hamrende kedeligt (min mening) er at den (måske) bedste kører er i det bedste team. Og det kan ikke sammenlignes med golf og kvindehåndbold. Tiger Woods er ikke nummer 1, med mindre han har tilbageerobret 1.-pladsen. Og Danmark er ikke altdominerende i kvindehåndbold.
Næe du, ta´ alle F1-kørerne, smid dem ud fra spaceshipone og lad så køre for det team de daler ned i... Eller giv dem identiske biler (ved godt det er imod hele konceptet bag F1) og se en gang for alle hvem der er gode og hvem der vinder i kraft af bedre biler.
Gravatar #18 - BehnReady
7. okt. 2004 11:32
#17 Du har selvfølgelig ret til din mening, men sådan har F1 altid været, der har altid været et dominerende team på et givent tidspunkt. Og som du selv nævner så er noget af charmen ved F1, at teams selv bygger deres bil, og ikke alle stiller med ens materiel. Fakta er at F1 er en af de allermest sete sportsgrene i verden, så det må jo indeholde noget der bliver ved med at få folk til at kigge på det.

Desuden synes jeg bestemt sammenligningen med golf holder, måske ikke mere, men en overgang vandt Tiger forholdsvist ligeså meget som Skomageren har gjort de sidste 5 år. Og stadig man kan ikke klandre en mand for at være god, så at sige det er Skomageren der ødelægger sporten er sgu noget pis at sige. Så kan man jo ligeså godt smide amatører i alle bilerne, for så er der jo ingen grund til at have de bedste kørere i verden med mere.
Gravatar #19 - BehnReady
7. okt. 2004 12:25
#17 Sagt på en anden måde, F1 handler ikke kun om køreren, men ligeså meget om teamet. Hvis du vil se kørere dyste på næsten lige vilkår, så se F3000, Formel Ford, Renault Clio Cup eller lignende, men det gider du vel heller ikke.

Og så ikke mere F1 i denne tråd, det handler jo om rumfart.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login