mboost-dp1

unknown

VS 2005, MSSQL 2005 og .NET 2.0 frigivet

- Via MSDN - , redigeret af Net_Srak

Mange har gået og ventet på de nye versioner af Visual Studio, Microsoft SQL server og .NET 2.0 og rygterne om en release har også løbet flere gange.

Nu skulle den dog være god nok. På MSDN er det nu muligt, at hente disse nye versioner af Microsofts software, dog kun for MSDN abonnenter.

Den officielle udgivelses dato er den 7. november, så til den tid skulle alle have mulighed for, at sætte fingrene i disse værktøjer.





Gå til bund
Gravatar #1 - ZkiiFreak
28. okt. 2005 07:35
YES! Så skal farmand til at lege med VSTO! Det bliver læææææækkert, da det øger effektiviteten, og gør lidt op med at tænke applikations orienteret. Man skal nemlig tænke dokument orienteret med VSTO :-P (Bare lige lidt lir, hehe)

Jeg tror der er mange udviklere der har svært ved at få armene ned pga denne nyhed. Jeg kender i hvert fald et par stykker :-)

/Zkii
Gravatar #2 - .dot
28. okt. 2005 07:38
...alle havde mulighed...


;)
Gravatar #3 - Ibleif
28. okt. 2005 07:39
Lækkert! Meget svært at skrive denne kommentar med armene over hovedet! :-)
Gravatar #4 - prec
28. okt. 2005 07:41
Så skal chefen vist lige punkes til at hoste msdn login op :)
Gravatar #5 - Disky
28. okt. 2005 07:46
Hvad er det for versioner man kan hente på MSDN ?

Jeg har selv bruger Microsoft Visual Studio RC2 siden den kom frem.

Er det den endelige udgave der er kommet nu ?
Gravatar #6 - Klok
28. okt. 2005 07:52
#5: Ja, det er final.
Gravatar #7 - ms-rulez
28. okt. 2005 07:53
Jamen.. jeg kan ikke vent.. og kan slet ikke taste på tastaturet efter havde læst denne nyhed...
Jeg har kørt både beta 2 og rc1.....

Årets mest forventede software.. jamen.. jeg skal have snakket med chefen.
Gravatar #8 - seahawk
28. okt. 2005 07:54
Nu mangler de bare at levere en foundation server der ikke er i tidlig beta kvalitet! :(
Gravatar #9 - Z42Cool
28. okt. 2005 08:00
Ja, ja, ro på nu. Det er "kun" VS.Net 2005 Professional Edition, vi skal altså vente lidt endnu på Team System Edition og dermed også på statisk kode analyse, profiling, unit testing og code coverage :-(
Gravatar #10 - svappe
28. okt. 2005 08:04
Er mere spændt på at se SQL'en hvordan den performer i modsætning til 2000 SP 4...
Gravatar #11 - Azjo
28. okt. 2005 08:05
gået og ventet...? Siddet passer vist bedre ind her :p
Gravatar #12 - sguft
28. okt. 2005 08:11
Nu håber jeg dælme det MSDN Abonnement går i orden hurtigst muligt :)

Uden tvivl årets største og mest ventede softwareudgivelse.
Gravatar #13 - prec
28. okt. 2005 08:32
Jeg må nu give ret i at Team System er at foretrække, men pro udgaven er jo også fin indtil da.
Gravatar #14 - Mazon
28. okt. 2005 08:43
Hmm, jeg er nu ikke voldsomt imponeret over VS. Jeg udvikler både i Java og C/C++ og synes klart at Eclipse er bedre til Java end VS er til C/C++. (måske lidt apples/oranges?)

Er det væsenlig forskel i funktionalitet mellem pro og express udgaverne ?
Gravatar #15 - Disky
28. okt. 2005 08:47
Mazon:
Jeg er selv gammel Java/C/C++ udvikler.

Og jeg må indrømme det mest gennemførte udviklingsmiljø jeg har brugt indtil nu er helt klart Microsoft Visual Studio 2005 til vb.net og C#.net.

Eclipse prøvede jeg lige da det kom frem og der var der meget dårligt, da brugte jeg først Forte og senere IntelliJ. Hvordan Eclipse er i dag ved jeg dog ikke, da jeg ikke bruger Java mere.
Gravatar #16 - Simm
28. okt. 2005 08:49
Endelig, den skal jeg da have, om så jeg skal spise vandgrød de næste tre måneder. Jeg synes virkelig der er ting i den, som rykker helt vildt i forhold til .NET 1.1.

Men jeg ved sq ikke rigtig om jeg kan nøjes med Express-versionerne. De må vel ikke bruges kommercielt? Det skal siges jeg kun har et lille firma, så pengene er ikke det der er flest af :)

Hvad koster et MSDN abbonnement?
Gravatar #17 - sguft
28. okt. 2005 09:00
#16: http://msdn.microsoft.com/howtobuy/vs2005/editions... vælg Danish Krone som currency.

Jeg går ikke ud fra det er noget problem at bruge Express-versionerne kommercielt. Det er jo bare en editor, selve .NET frameworket er jo frit tilgængeligt og der er altså heller ikke nogen der forbyder dig at udvikle Enterprise løsninger i .NET og Notepad :)
Gravatar #18 - ms-rulez
28. okt. 2005 09:07
#16
Som også #17 skriver, så du kan sagtens bruge VS2005 Express til commercielt. Det er bare en editor ligesom alt andet. Faktis Express edition er afløser for den gamle Matrix editor. Så gå fuld igang med det! Held og lykke med uviklingen.
Gravatar #19 - Mazon
28. okt. 2005 09:09
#15
Eclipse prøvede jeg lige da det kom frem og der var der meget dårligt, da brugte jeg først Forte og senere IntelliJ. Hvordan Eclipse er i dag ved jeg dog ikke, da jeg ikke bruger Java mere.

puha, der er sket meget siden! - det er blevet en voldsom god editor, specielt oxo i forhold til refactor. Der er ligeledes kommet en voldsom explosion af plugins og mange hælder klart til Eclipse frem for Netbeans (eller Forte som det hed i tidernes morgen). En del bruger IDEA, men selvom jeg har licens til den, så har jeg bare ikke kunne få den ind i min rytme.

En af de største problem stillinger med VS (og ret mig endelig hvis jeg bare er uoplyst) er den manglende visualisering og overblik over metoder.
I Eclipse kan jeg ved hjælp af shortcuts let refactor alt muligt, få en liste over klasser der arver, implementerer eller bruger - ligeledes med enkelte metoder og fields.

Jeg er klar over de har en træstruktur makker, men synes ikke den er særligt god, og er for... ikke brugbar i forhold til keyboard adgang (alt for point & click).

Jeg tror at det har en del at gøre med at C/C++ er en del mere ustruktureret end Java er, og at det derfor kan være svært at laven en repræsentativ model at manipulere.

Deres GUI editor synes jeg heller ikke er imponerende, men nok mest pga manglende layout managers.
Gravatar #20 - tom_cruise
28. okt. 2005 09:19
Hvilken GUI editor bruger du i eclipse? Kan man også få GUI editorer til c++ (gtk etc)?
Gravatar #21 - Simm
28. okt. 2005 09:25
#16 og #17:
Jo, jeg er skam godt klar over, at Express-udgaverne bare er editorer .. men man ved jo aldrig hvad der er sneget ind i EULA'en .. Den gælder jo så ikke i DK, men jeg har da planer om at jeg skal være multinational.. I 2030 eller deromkring :D
Gravatar #22 - Onde Pik
28. okt. 2005 09:46
#19

Mine erfarringer med Eclipse er mildest talt elendige. Jeg har faktisk ikke engang muligheden for at rette ordenlig kritik mod den, da jeg fjernede møjet sekundet efter jeg havde skrevet den uni-opgave hvor man partou skulle bruge Eclipse.

Det virkede utroligt tungt og low-budget agtigt... ja ja det er gratis men det virkede bare som noget 3.rangs software. Ok jeg er måske biased, men bryder mig generelt ikke om store programmer der køre på JVM.
Gravatar #23 - Octafed
28. okt. 2005 09:46
så er det man er glad for sit Visual Studio 2005 Professional with MSDN Premium Subscription.
Gravatar #24 - zonique
28. okt. 2005 10:00
16% hentet indtil videre, på 2 timer... MSDN er godt nok langsom idag. Gud ved hvorfor =^-^=
Gravatar #25 - Mazon
28. okt. 2005 10:07
#20
http://www.swt-designer.com/
men der er heller ikke nogen fremragende GUI designer til Eclipse. Matisse to Netbeans er ret ok, men buggy!

#22
Der vil altid være folk der fortrækker vi ;)

Nu ved jeg ikke hvilken version af Eclipse du snakker om - men 3.1 kører i hvert fald fremragende (win32). Men hvis man ikke har en "ordenlig dev puter" så er alt jo langsomt.

At du ikke kan lide at køre "store programmer på (j)vm" står jeg rimeligt uforstående overfor. Men det lugter lidt...
Der er intet galt i at køre store programmer, men man skal bare have resourcerne til det.
Ofter oplever jeg da at Photoshop river min puter mere rundt en noget Java program nogensinde har gjort!

/me mindes at køre Oracle på k2-233 med 128 MB ram *hyyl*
Gravatar #26 - Klok
28. okt. 2005 10:11
#16: Måske skal du overveje at blive ISV partner
http://www.microsoft.com/danmark/partner/

Det kræver jo så at du udvikler software til/på MS platforme, men hvis du gør og vil forplikte dig til at udvikle indenfor en vis periode osv. så følger det et MSDN abbonoment med i partnerskabet.
Gravatar #27 - Simm
28. okt. 2005 10:21
#26: Det lyder interessant, det må jeg lige undersøge, tak for info :)
Gravatar #28 - stefan_v
28. okt. 2005 11:25
Ser virkelig frem til at komme til at arbejde med denne udgave af .net - håber bare at de har gjort den en lille bitte smule bagud-kompatibel.

NULLABLE INTs!!!! YES-SIR!
int? i = null; //Gooood-Damn! Det var på tide!
Gravatar #29 - Klok
28. okt. 2005 11:33
#28: Umildbart vil jeg sige at det er væsntlig mere kompatibel fra 1.1 til 2.0 end fra 1.0 til 1.1.

Men det er klart det kommer meget an på hvilket projekt man arbejder på.
Gravatar #30 - stefan_v
28. okt. 2005 11:37
#29
Håber jeg da - Selvom jeg nødigt vil se Javas Deprecated-helvede i .net...

Et stykke tid siden, men dengang var alle funktioner bagud-kompatible - men gav en
..."Warning method GetDateFromString(string s) is Deprecated. Use GetDateTimeFromString(string s) instead"...

Ikke pænt - slet ikke i dokumentationen... :-/
Gravatar #31 - TullejR
28. okt. 2005 11:58
#20

du kan bruge Glade til gtk. kan bruges til at lave gui (GTK+) til alt fra c++ til python og lignende..
Gravatar #32 - elvin
28. okt. 2005 12:06
#8
De udgav i forbindelse med team system også en ny version af team foundation server igår.
Gravatar #33 - skrump
28. okt. 2005 12:07
#30

Du vil hellere holde fast i et skoddesignet API end at rette det og så lave en deprecated markering?

Eller du er måske også en af dem der altid rammer plet første gang?
Gravatar #34 - stefan_v
28. okt. 2005 12:21
#33
øøh nej... Jeg ville tilrette min kode...
Hvad Java gjorde var at ændre navne på metoder og så deprecate de gamle. Det var hamrende belastende. De må hjertens gerne lave ændringer og forbedringer, men lad være med at ændre parameter- /returtyper samt funktionsnavne med mindre det er super nødvendigt.

Men ja. Jeg rammer altid plet første gang.
Bare ikke altid den rigtige plet.
Gravatar #35 - Mazon
28. okt. 2005 12:34
#34
Og hvad så med alle dem der havde en forventining til at en metode fungerede på en bestemt måde? De får så skjulte - og meget svære at finde - fejl.
Gravatar #36 - stefan_v
28. okt. 2005 13:03
#35
HETZ! :)

ok - på vej til Waaay off topic... men:

Tror du misforstår mig - det jeg mener er lige præcis at hvis de laver en ændring, skal det være gennemsigtigt for brugeren (programmøren).
Hvis en funktion før hed (tåbeligt - ved det...)
public int Plus(int a, int b)
{
double a2 = a;
double b2 = b;
return Convert.ToInt32(a2+b2);
}

må de gerne ændre den til

public int Plus(int a, int b)
{ return a+b; }

da det er det samme, men smartere.
De skal derimod ikke ændre den til

public int Add(int a, int b);
eller
public int Plus_nu_uden_convert_overhead(int a, int b);

og slet ikke (som du siger) til
public int Plus(int a, int b)
{ return Math.Floor(Math.Sqrt(a+b)); }

Hvis metoden "Plus" ændre karateristik, så den måske ligger 4 til altid, så skal de ikke ændre den originale "Plus", men lave en ny funktion "Plus_4". Det gjorde Java ikke - de ændrede navnet på den originale, og henviste til et nye navn:
..."Warning method Plus(int a, int b) is Deprecated. Use lus_uden_at_laegge_4_til(int a, int b) instead"...


EDIT: Åndsvag diskussion, men ok - det er fredag :D
Gravatar #37 - elvin
28. okt. 2005 14:17
#36
De laver helt nye metoder, til nye ting og depricater de oprindelige metoder.
Ex. kunne være
System.Configuration.ConfigurationSettings - Den vil påpege at denne metode er gammel og du istedet bør bruge System.Configuration.ConfigurationManager.

Det er såmænd det hele vil jeg mene.
Gravatar #38 - slyram
28. okt. 2005 14:18
#9
Nej Team Editions er skam også kommet på MSDN. Jeg har ihvertfald downloaded Developer udgaven.

#16
De hurtige kan nå at få den gamle MSDN Professional til 9000.- eksl. moms. Den gælder i 2 år, og kan frit og kvit opgraderes til den nye professional. Den gamle MSDN enterprise kan fåes til 16.000.- ekls. moms og kan opgraderes til Team Developer kvit og frit. Hvis du venter skal du betale 45.000 + 20.000 for 2. år. Så kan du selv regne besparelsen ud.

Men du skal være hurtig. Mandag klokken 12 er det slut. Så kan man kun købe de nye og dyrere licenser.
Gravatar #39 - Lobais
28. okt. 2005 15:08
#7
Årets mest forventede software

Tja, det kommer nok an på, hvem du spørger.

Er der nogen, der har nogen screenshots? Og måske nogle facts om hvad features vs indeholder i forhold til netbeans, eclipse, monodevelop, anjuta, kdevelop og alle de andre?
Gravatar #40 - casperj
28. okt. 2005 16:21
ZzzZzzZzz... 10 timer endnu for Visual Studio Professionel. MSDN Subscriptions er sjovt nok utrolig sløv lige nu ;)

9# Hvis du ønsker alt det sjove i VSTF kan du jo' bare hente Beta3 (en_VSTFD1_beta3.img) på MSDN. Den har GoLive License, så du kan bare opgradere når den endlige bliver til RTM...
Gravatar #41 - Simm
28. okt. 2005 18:21
#38: Puha.. det var noget af et prishop, men jeg er bange for det nok ikke bliver aktuelt for mig lige pt :)
Gravatar #42 - Spand
28. okt. 2005 19:23
#25
Matisse to Netbeans er ret ok, men buggy!


Ja nu er 5.0 jo også stadig i beta.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login