mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Tjae ikke vildt nyt.. godt nok det med mobilen, men at lægge forlæsninger på nettet har aalborg universitet gjort i nogle år nu..
..dette viser bare at det er "ok" ikke at komme til diverse forelæsninger, det er godt nok vagt - meget muligt ungdommen i dag er doven, men derfor behøver man da ikke giver efter på den måde. hvis de vil have en god uddannelse må de bare møde op, længere er den ikke :)
#2
Fuldstændig enig. Vi har ikke brug for en sovepude der opfordre til yderligere dovenskab blandt studerende.
Det ville da naturligvis være rart at få denne mulighed hvis man skulle misse en forelæsning. Men hallo kamarat, du læser på universitetet og med mindre du er syg har du altid valget at tage op til forelæsningen.
Jeg må da indrømme at det ikke lige er alle forelæsninger jeg kommer til, men jeg er langt fra en af de værste på mit studie. Og hvis det endelig er at man misser en forelæsning så ligger alle slides brugt på nettet alligevel.
Fuldstændig enig. Vi har ikke brug for en sovepude der opfordre til yderligere dovenskab blandt studerende.
Det ville da naturligvis være rart at få denne mulighed hvis man skulle misse en forelæsning. Men hallo kamarat, du læser på universitetet og med mindre du er syg har du altid valget at tage op til forelæsningen.
Jeg må da indrømme at det ikke lige er alle forelæsninger jeg kommer til, men jeg er langt fra en af de værste på mit studie. Og hvis det endelig er at man misser en forelæsning så ligger alle slides brugt på nettet alligevel.
Faktum er vel, at morgen forlæsninger de dem flest misser... så en mere dynamisk form er da skønt. Desværre venter der studerende et shock på arbejdsmarkedet, her er det fra tidlig morgen til eftermiddag hverken mere eller mindre og misser man, blir' man fyret.
#2 & #3 - Hvorfor skulle ungdommen være doven, bare fordi vi gerne vil se forelæsningerne hjemmefra? Jeg er fuldstændig enig med #4, det giver mange fordele, fx:
- man lige kan spole tilbage og se hvad der skete, hvis man var uopmærksom et øjeblik
- man kan se forelæsningerne når man er oplagt til det, og holde pause når man vil
- man kan spare en masse tid på transport, og ikke mindst penge, med mindre man normalt cykler (hvilket man jo nemt kan blive udmattet af, og derfor ikke er helt frisk til forelæsningerne)
Slides'ne er langt fra altid anvendelige til særligt meget, med mindre man hører forelæsningen.
På tide der er et universitet der konsekvent smider forelæsningerne på nettet!
- man lige kan spole tilbage og se hvad der skete, hvis man var uopmærksom et øjeblik
- man kan se forelæsningerne når man er oplagt til det, og holde pause når man vil
- man kan spare en masse tid på transport, og ikke mindst penge, med mindre man normalt cykler (hvilket man jo nemt kan blive udmattet af, og derfor ikke er helt frisk til forelæsningerne)
Slides'ne er langt fra altid anvendelige til særligt meget, med mindre man hører forelæsningen.
På tide der er et universitet der konsekvent smider forelæsningerne på nettet!
#8
Jeg har flere gange prøvet at være så kvæstet efter en cykeltur i skole, at jeg ingenting har fået ud af den første del af undervisningen. Har man lidt travlt og cykler som en gal, er det meget svært at omstille sig til at sidde stille og lytte (og er det samtidig vinter og lufttemperaturen under -10, kan det være meget vanskeligt at koncentrere sig om andet end at trække vejret bagefter). :)
Jeg synes, det virker som en meget god ide - om ikke andet for at man har en ekstra chance, hvis der er noget man ikke får fat i første gang.
Jeg har flere gange prøvet at være så kvæstet efter en cykeltur i skole, at jeg ingenting har fået ud af den første del af undervisningen. Har man lidt travlt og cykler som en gal, er det meget svært at omstille sig til at sidde stille og lytte (og er det samtidig vinter og lufttemperaturen under -10, kan det være meget vanskeligt at koncentrere sig om andet end at trække vejret bagefter). :)
Jeg synes, det virker som en meget god ide - om ikke andet for at man har en ekstra chance, hvis der er noget man ikke får fat i første gang.
#7
Du siger at det ikke har noget med dovenskab at gøre, men bruger så alligevel som argument at det er for hårdt at cykle.
Jeg ser en masse ulemper ved at folk skal kunne glo forelæsningen der hjemme. Man er nu engang bedre indstillet på at lytte efter når man sidder til en forlæsning end hvis man sidder der hjemme foran computeren med newz.dk og andre spændende sider i de andre browservinduer.
Jeg mener også at de burde fjerne det trådløse net der er i auditorierne på mange universiteter nu om dage (er der i hvert fald på CBS). 80% af alle studerende på mit studie har en bærbar PC. Og en væsentlig del af dem sidder og surfer under forelæsningen. Jeg tvivler på at folk vil høre bedre efter hvis de havde muligheden for at glo den derhjemme i stedet.
Det er lidt ligesom med lektier. Hvis man tager op på skolken for at læse får man i 99% af tilfældene lavet mere end hvis man læser hjemme. Desuden sker der ofte det at man lige skyder lektierne fordi der er noget andet man gerne vil, og pludselig er man bag ud. Hvis folk pludselig har muligheden for at se forelæsningerne når de vil, kunne man godt forestille sig at folk også vil komme bagud med hensyn til dette fordi "Jeg kan jo bare sætte mig ned og se den..... i morgen!"
Og hvad er der nu galt med socialt sammenvær? Personlig får jeg meget mere ud af en forelæsning ved lige at snakke sammen med andre fra mit hold umidlbart efter forelæsninge. "Nå.. ja men det kan man jo bare gøre over messenger". Ja... men det gør man ikke!
På de fleste studier som jeg kender til er der 20-25 undervisningstimer om ugen. Hvis folk ikke kan tage sig sammen og være på universitetet 20 timer om ugen, så tror jeg de får et chock når de kommer ud i erhvervslivet.
Du siger at det ikke har noget med dovenskab at gøre, men bruger så alligevel som argument at det er for hårdt at cykle.
Jeg ser en masse ulemper ved at folk skal kunne glo forelæsningen der hjemme. Man er nu engang bedre indstillet på at lytte efter når man sidder til en forlæsning end hvis man sidder der hjemme foran computeren med newz.dk og andre spændende sider i de andre browservinduer.
Jeg mener også at de burde fjerne det trådløse net der er i auditorierne på mange universiteter nu om dage (er der i hvert fald på CBS). 80% af alle studerende på mit studie har en bærbar PC. Og en væsentlig del af dem sidder og surfer under forelæsningen. Jeg tvivler på at folk vil høre bedre efter hvis de havde muligheden for at glo den derhjemme i stedet.
Det er lidt ligesom med lektier. Hvis man tager op på skolken for at læse får man i 99% af tilfældene lavet mere end hvis man læser hjemme. Desuden sker der ofte det at man lige skyder lektierne fordi der er noget andet man gerne vil, og pludselig er man bag ud. Hvis folk pludselig har muligheden for at se forelæsningerne når de vil, kunne man godt forestille sig at folk også vil komme bagud med hensyn til dette fordi "Jeg kan jo bare sætte mig ned og se den..... i morgen!"
Og hvad er der nu galt med socialt sammenvær? Personlig får jeg meget mere ud af en forelæsning ved lige at snakke sammen med andre fra mit hold umidlbart efter forelæsninge. "Nå.. ja men det kan man jo bare gøre over messenger". Ja... men det gør man ikke!
På de fleste studier som jeg kender til er der 20-25 undervisningstimer om ugen. Hvis folk ikke kan tage sig sammen og være på universitetet 20 timer om ugen, så tror jeg de får et chock når de kommer ud i erhvervslivet.
#11:
hvad hvis man ikke føler behovet for at se film på en 200*150px lille skærm på 1-2"? for mange er en telefon bare noget man skal bruge til at snakke i og måske sende en sms fra tid til anden, og det respekterer jeg helt og aldeles, folk skal ikke have presset alt muligt ligegyldigt crap ned over hovedet (videotelefoni fx..)
hvad hvis man ikke føler behovet for at se film på en 200*150px lille skærm på 1-2"? for mange er en telefon bare noget man skal bruge til at snakke i og måske sende en sms fra tid til anden, og det respekterer jeg helt og aldeles, folk skal ikke have presset alt muligt ligegyldigt crap ned over hovedet (videotelefoni fx..)
#5 Jeg har haft et fag på et semester hvor samtlige forelæsninger blev optaget og lagt ud til streaming på nettet (OO Programmering). Det er også fint nok hvis man misser en vigtig forelæsning, men så heller ikke mere end det. - At sidde og glo på skærmen i 3 timer koncentreret er ikke særligt fedt. Slet ikke når man bare kan læse op på det man mangler, eller bedre - komme til den vigtige forelæsning.
#10
Jeg er godt nok 100% uenig med dig, jeg får for det første kun 5% ud af undervisning i skolen, hvis det kan gøre det. Tror jeg læste avis, sms'er og sove i timerne, mest fornuftige.
Det eneste sted man for noget ud af undervisningen er derhjemme, hvor man kan slappe af og fokusere på det man skal. Hvis det var op til mig, burde man aflyse alle skoler og gøre det til selvstudie, for det er fandme spild af tid hvis du spørger mig.
Privat undervisning kan man få meget ud af, men at side i en klasse med 40 elever eller til en forelæsning med 80+ elever er godt nok træls, jeg ville ønske man kunne spole frem og tilbage og få det væsentlige med, og så bare cut alt det andet lort fra.
Du siger chock når folk kommer ud i erhverslivet? Hvad skulle det være? buschauffør? Ved du at mange af dem med højere uddannelse bliver selvstændige? Har du hørt om flexjob eller kontrakt arbejde? Jeg har arbejdet I 2 år i USA, og har aldrig i mit liv skulle møde på et hvis tidspunkt, hvis jeg kom var det fint, hvis jeg ikke kom, var det også fint, for de vidste det arbejde jeg lavede gjorde jeg hurtigere og bedre end nogen af deres andre ansatte. S'følgelig skal jeg have en arbejdsuge på de ca. 36 timer, hvilket jeg også gjorde men der var ingen der fortalte mig hvornår jeg skulle møde, så længe jeg leverede.
Desuden skal man lige passe på med at kalde folk doven, Jeg vil bande på mange af de B mennesker jeg kender med et døgn på 36 timer, er mere intelligente og produktive end mange af de A mennesker jeg ser idag. A mennesker skal sove, hvorimod et B menneske nemt kan holde sig vågen i 3-4 dage og løse et problem som et A menneske aldrig i sin vildeste fantasi ville kunne løse på en måneds arbejde.
Desuden kan de fleste B mennesker nemt møde dagligt op på arbejde, da de ofte er arbejdsnarkomaner, men at møde dagligt op på studie er bare for åndsvagt...
(Andre der nogensinde føler at hver gang en proffesor laver en forelæsning skal han lige fortælle hele sin livshistorie og hvordan han har det med naboen? )
Angående nyheden syntes jeg det er fedt, selvstudie rulez, det er den hardcore måde, var der måske nogen der skulle fortælle dig hvordan du skulle skide?
Jeg er godt nok 100% uenig med dig, jeg får for det første kun 5% ud af undervisning i skolen, hvis det kan gøre det. Tror jeg læste avis, sms'er og sove i timerne, mest fornuftige.
Det eneste sted man for noget ud af undervisningen er derhjemme, hvor man kan slappe af og fokusere på det man skal. Hvis det var op til mig, burde man aflyse alle skoler og gøre det til selvstudie, for det er fandme spild af tid hvis du spørger mig.
Privat undervisning kan man få meget ud af, men at side i en klasse med 40 elever eller til en forelæsning med 80+ elever er godt nok træls, jeg ville ønske man kunne spole frem og tilbage og få det væsentlige med, og så bare cut alt det andet lort fra.
Du siger chock når folk kommer ud i erhverslivet? Hvad skulle det være? buschauffør? Ved du at mange af dem med højere uddannelse bliver selvstændige? Har du hørt om flexjob eller kontrakt arbejde? Jeg har arbejdet I 2 år i USA, og har aldrig i mit liv skulle møde på et hvis tidspunkt, hvis jeg kom var det fint, hvis jeg ikke kom, var det også fint, for de vidste det arbejde jeg lavede gjorde jeg hurtigere og bedre end nogen af deres andre ansatte. S'følgelig skal jeg have en arbejdsuge på de ca. 36 timer, hvilket jeg også gjorde men der var ingen der fortalte mig hvornår jeg skulle møde, så længe jeg leverede.
Desuden skal man lige passe på med at kalde folk doven, Jeg vil bande på mange af de B mennesker jeg kender med et døgn på 36 timer, er mere intelligente og produktive end mange af de A mennesker jeg ser idag. A mennesker skal sove, hvorimod et B menneske nemt kan holde sig vågen i 3-4 dage og løse et problem som et A menneske aldrig i sin vildeste fantasi ville kunne løse på en måneds arbejde.
Desuden kan de fleste B mennesker nemt møde dagligt op på arbejde, da de ofte er arbejdsnarkomaner, men at møde dagligt op på studie er bare for åndsvagt...
(Andre der nogensinde føler at hver gang en proffesor laver en forelæsning skal han lige fortælle hele sin livshistorie og hvordan han har det med naboen? )
Angående nyheden syntes jeg det er fedt, selvstudie rulez, det er den hardcore måde, var der måske nogen der skulle fortælle dig hvordan du skulle skide?
#12, hvad er der ufedt ved video telefoni?? Jeg synes sgu det var rimelig fedt at kunne se min datter mens jeg var på arbejde og konen på barsel.
Bare fordi DU ikke kan rykke din røv ud af det hul du nu sidder fanget i, behøves det sgu ikke betyde at andre ikke kan. Og desuden er der en væsentlig økonomisk fordel i at udvikle telefonen til et kommunikationsmiddel++.
Bare fordi DU ikke kan rykke din røv ud af det hul du nu sidder fanget i, behøves det sgu ikke betyde at andre ikke kan. Og desuden er der en væsentlig økonomisk fordel i at udvikle telefonen til et kommunikationsmiddel++.
http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Physics/8-01Physics-IFal...
hjalp mig en del med at forstå nogle ting, pga man netop kunne se det igen og igen :) (det på trods af jeg har været til samtlige timer)
hjalp mig en del med at forstå nogle ting, pga man netop kunne se det igen og igen :) (det på trods af jeg har været til samtlige timer)
Jeg er godt nok 100% uenig med dig, jeg får for det første kun 5% ud af undervisning i skolen, hvis det kan gøre det. Tror jeg læste avis, sms'er og sove i timerne, mest fornuftige.
Det eneste sted man for noget ud af undervisningen er derhjemme, hvor man kan slappe af og fokusere på det man skal. Hvis det var op til mig, burde man aflyse alle skoler og gøre det til selvstudie, for det er fandme spild af tid hvis du spørger mig.
Privat undervisning kan man få meget ud af, men at side i en klasse med 40 elever eller til en forelæsning med 80+ elever er godt nok træls, jeg ville ønske man kunne spole frem og tilbage og få det væsentlige med, og så bare cut alt det andet lort fra.
Hvorfor søren læser du avis og SMS'er når du er i skole? Du kan dårligt bilde mig ind at den indstilling betyder at du bedre læser derhjemme. De fleste universitetsudannelse kan tages som selvstudie, men det viser sig at de folk der kommer til timerne er dem der klare sig bedst. Det er naturligvis et problem at mange folk er nogle aber og sidder og spilder forelæserens tid. Men jeg synes mere løsningen er at få aktiveret folk lidt mere under forelæsningerne. Som f.eks. at udstikke små opgaver der tar et par minutter efter hver 20 minutters forelæsning. For at hold folk igang. Det virker og det kan man altså ikke lave remote.
Og du siger at så kan du skippe alt 'lortet'. Det er typisk at de studerende tror at de er klogere end læreren/forelæseren, og ved hvad der er vigtigt. Men de tager ofte fejl... af åbentlyse årsager.
Du siger chock når folk kommer ud i erhverslivet? Hvad skulle det være? buschauffør? Ved du at mange af dem med højere uddannelse bliver selvstændige? Har du hørt om flexjob eller kontrakt arbejde? Jeg har arbejdet I 2 år i USA, og har aldrig i mit liv skulle møde på et hvis tidspunkt, hvis jeg kom var det fint, hvis jeg ikke kom, var det også fint, for de vidste det arbejde jeg lavede gjorde jeg hurtigere og bedre end nogen af deres andre ansatte. S'følgelig skal jeg have en arbejdsuge på de ca. 36 timer, hvilket jeg også gjorde men der var ingen der fortalte mig hvornår jeg skulle møde, så længe jeg leverede.
Sludder. Det er faktisk de færreste der bliver færdig med en videregående uddannelse som bliver selvstændige. For de fleste der bliver færdig med en humanistisk uddannelse er potientialet et job i det offentlige og her er der 100% faste arbejdstider. For de folk der kommer ud med et samfundsfaglige og naturvidenskablige uddannelser er potientialtet ofte ansættelse i en virksomhed eller det offentlige. Det er faktisk kun de merkantile uddannelser hvor der er en notitsværdig mængde af færdiguddannede der starter egen virksomhed.
Hvor fantastisk at du aldrig har haft faste mødetider, og hvor er det dog relevant at du har arbejdet 2 år i USA. For langt de flestes vedkommende venter der dem et arbejde med forholdsvis faste arbejdstider. Så jeg ved ikke helt hvad dit argument er? Du er godt klar over at du ikke kan skære alle over en kam på bagrund af dine egne erfarringer.
Desuden skal man lige passe på med at kalde folk doven, Jeg vil bande på mange af de B mennesker jeg kender med et døgn på 36 timer, er mere intelligente og produktive end mange af de A mennesker jeg ser idag. A mennesker skal sove, hvorimod et B menneske nemt kan holde sig vågen i 3-4 dage og løse et problem som et A menneske aldrig i sin vildeste fantasi ville kunne løse på en måneds arbejde.
Hvad er dog det for nogle postulater du kaster om dig? Det er der jo _intet_ hold i. Måske hvis du havde fulgt med i timerne ville du have lært at sammensætte et holdbart argument.
Desuden kan de fleste B mennesker nemt møde dagligt op på arbejde, da de ofte er arbejdsnarkomaner, men at møde dagligt op på studie er bare for åndsvagt...
Åndsvagt? Hvorfor? Og hvilken uddannelse har du om jeg må spørge?
Andre der nogensinde føler at hver gang en proffesor laver en forelæsning skal han lige fortælle hele sin livshistorie og hvordan han har det med naboen?
Nu har jeg oplevet det første 20 forelæsere og jeg har da aldrig oplevet dette. Hvilken uddannelse har du taget hvor forelæsningerne foregår på denne måde?
#10 - NEJ, jeg sagde ikke det var for hårdt at cykle. Og jeg gør det såmænd selv næsten hver gang, selvom der er 7-8 km. hver vej, det sparer penge, og man skal jo have noget motion. Men det ændrer ikke ved det er upraktisk at få den motion lige før man skal til forelæsning - og som regel slet ikke er klædt særlig godt på til den.
Det er klart det kan være farligt socialt, mht. at komme bagud hvis man har en svag viljestyrke osv., men jeg koncentrerer mig nu faktisk bedre når jeg sidder herhjemme foran computeren og ser videoer, hvor der ikke sidder folk og snakker, larmer med diverse ting eller hvad nu. Og det giver så mange fordele som allerede er blevet nævnt.
Og jeg synes ikke du kan sammenligne det med alm. lektier, der er kæmpe forskel. Det kræver nu engang betydeligt mindre at tage sig sammen til at se en video, end at sidde og læse og lave opgaver. Og hvis man skal op og arbejde med noget stof næste dag, så vil man jo nok få set forelæsningen inden alligevel.
For det første tror jeg du tager fejl. For det andet, så er det da slet ikke et spørgsmål om hvorvidt folk kan tage sig sammen i 20 timer (og hvis man vil følge godt med på et studie, går jeg forresten ud fra de fleste alligevel skal bruge klart mere end 20 timer om ugen); en 3 timers forelæsning bliver ikke kortere af at man ser den derhjemme (bortset fra hvis der fx er 15-minutters pauser, som man kan spole over, hvis man har energien til at fortsætte)... For det tredje, så motiverer det nok at få 30.000/mdr., for samme arbejdsbyrde som man hidtil har fået 4.500/mdr. for. Og ikke mindst at vide man har *fri* når klokken bliver 17 (med mindre det er flextid eller lign.), og ikke har et par afleveringer hængende over hoedet til de kommende dage...
Edit: gjorde lige brug af BB-tags til quoten.
Det er klart det kan være farligt socialt, mht. at komme bagud hvis man har en svag viljestyrke osv., men jeg koncentrerer mig nu faktisk bedre når jeg sidder herhjemme foran computeren og ser videoer, hvor der ikke sidder folk og snakker, larmer med diverse ting eller hvad nu. Og det giver så mange fordele som allerede er blevet nævnt.
Og jeg synes ikke du kan sammenligne det med alm. lektier, der er kæmpe forskel. Det kræver nu engang betydeligt mindre at tage sig sammen til at se en video, end at sidde og læse og lave opgaver. Og hvis man skal op og arbejde med noget stof næste dag, så vil man jo nok få set forelæsningen inden alligevel.
Hvis folk ikke kan tage sig sammen og være på universitetet 20 timer om ugen, så tror jeg de får et chock når de kommer ud i erhvervslivet.
For det første tror jeg du tager fejl. For det andet, så er det da slet ikke et spørgsmål om hvorvidt folk kan tage sig sammen i 20 timer (og hvis man vil følge godt med på et studie, går jeg forresten ud fra de fleste alligevel skal bruge klart mere end 20 timer om ugen); en 3 timers forelæsning bliver ikke kortere af at man ser den derhjemme (bortset fra hvis der fx er 15-minutters pauser, som man kan spole over, hvis man har energien til at fortsætte)... For det tredje, så motiverer det nok at få 30.000/mdr., for samme arbejdsbyrde som man hidtil har fået 4.500/mdr. for. Og ikke mindst at vide man har *fri* når klokken bliver 17 (med mindre det er flextid eller lign.), og ikke har et par afleveringer hængende over hoedet til de kommende dage...
Edit: gjorde lige brug af BB-tags til quoten.
Efter min mening er denne diskussion om hvorvidt det er bedst at modtage undervisning i et auditorium eller derhjemme fuldstændig ubrugelig (for mig, i hvertfald).
Det handler jo ikke om at alle forelæsninger for fremtiden SKAL ses på mobilen/pc'en. Det handler om at give et tilbud til folk. På en universitetsuddannelse er det på ingen måde VIP'ernes opgave at få "ktiveret de studerende, ej heller at få dem klargjort til erhvervslivet.
Hovedformålet med en uddannelse må være at tilegne sig viden, og det er ens egen opgave at tilrettelægge sin tid og vælge formen. Hvis man mener at man får mest ud af at læse som en hest de sidste 48 før eksamen, er det ens eget valg.
Jeg synes at det er et rigtigt godt tilbud, og jeg ville selv være utroligt glad, hvis mit institut gav mig muligheden for at se/gense forelæsninger via nettet e.l.
Det handler jo ikke om at alle forelæsninger for fremtiden SKAL ses på mobilen/pc'en. Det handler om at give et tilbud til folk. På en universitetsuddannelse er det på ingen måde VIP'ernes opgave at få "ktiveret de studerende, ej heller at få dem klargjort til erhvervslivet.
Hovedformålet med en uddannelse må være at tilegne sig viden, og det er ens egen opgave at tilrettelægge sin tid og vælge formen. Hvis man mener at man får mest ud af at læse som en hest de sidste 48 før eksamen, er det ens eget valg.
Jeg synes at det er et rigtigt godt tilbud, og jeg ville selv være utroligt glad, hvis mit institut gav mig muligheden for at se/gense forelæsninger via nettet e.l.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.