mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg har lige afsluttet HTX hvorefter jeg overvejede at starte på datalogi efter ferien, men efter at have været ude til en præsentation af uddannelsen på Århus universitet fandt jeg ud af det nok ikke var noget for mig.
Årsagen til dette var at jeg fik det indtryk at der er meget mere selvstudie samlignet med andre universitets udddannelser, samt at det også var meget individuelt dvs. ikke ret meget gruppearbejde.
Min studievejleder sagde at der var en meget stor frafaldsprocent (ca. 70%) på studiet fordi det er meget selvstudie, og det kræver en meget stor selvdeciplin
Årsagen til dette var at jeg fik det indtryk at der er meget mere selvstudie samlignet med andre universitets udddannelser, samt at det også var meget individuelt dvs. ikke ret meget gruppearbejde.
Min studievejleder sagde at der var en meget stor frafaldsprocent (ca. 70%) på studiet fordi det er meget selvstudie, og det kræver en meget stor selvdeciplin
Det er jo meget normalt at Uni-studier foregår som et miks af forelæsninger, selvstudie og laboratorie-arbejde.
Det store frafald du snakker om, er meget typisk for naturfags-fakultetet, og jeg tror helt ærlig det knytter sig mere til de hårde fag (matematik, programmerings-teori, fysik osv) end det knytter sig til selvstudie-graden.
Det som jeg ser, som det største problem, når det kommer til videregående uddannelser i Danmark, er at belønning ligesom udebliver.
Når man endelig kommer ud og skal have arbejde er start-lønnen lavere end ens jævnalderne, der enten er håndværks-uddannet eller har en elev-uddannelse, og når lønnen begynder at ligne noget er man så gammel at det er tid til barsel og familiestiftelser istedet for karriere - og som prikket over i'et, kommer vores fantastiske progressive beskatning og æder det sidste inchitament man skulle have i den retning.
Det store frafald du snakker om, er meget typisk for naturfags-fakultetet, og jeg tror helt ærlig det knytter sig mere til de hårde fag (matematik, programmerings-teori, fysik osv) end det knytter sig til selvstudie-graden.
Det som jeg ser, som det største problem, når det kommer til videregående uddannelser i Danmark, er at belønning ligesom udebliver.
Når man endelig kommer ud og skal have arbejde er start-lønnen lavere end ens jævnalderne, der enten er håndværks-uddannet eller har en elev-uddannelse, og når lønnen begynder at ligne noget er man så gammel at det er tid til barsel og familiestiftelser istedet for karriere - og som prikket over i'et, kommer vores fantastiske progressive beskatning og æder det sidste inchitament man skulle have i den retning.
Jeg GAD ikke tage en datalogi uddannelse i forhold til at det er usselt lidt man får ekstra i løn, i forhold til at man konstant er stresset.
Hellere datamatiker og så certificeringer hele vejen igennem, istedet for at sidde og sidde alene og lave skrive matematiske formler.
Hellere datamatiker og så certificeringer hele vejen igennem, istedet for at sidde og sidde alene og lave skrive matematiske formler.
#5 problemet ved datamatiker er lidt, at når man kommer ud er man ikke rigtig specialiseret i noget.
Man har lugtet lidt til noget programmering, uden man er blevet ekspert i området.
Man har set lidt til systemudvikling, men slet ikke nog til at man kan varetage et projeklederjob.
Der er kigget lidt på virksomhedsstruktur og analyse, men hellre ikke i en grad så den egentlig kan benyttes
Og den system-arkitektur man har luret på er nærmest en ultrakort intro, der heller ikke kan bruges til noget.
Til gengæld kan man forsvare den korte uddannelse med at den er utrolig bred, og et godt fundament til at søge på andre uddannelser der kan specialisere ens viden lidt mere.
Man har lugtet lidt til noget programmering, uden man er blevet ekspert i området.
Man har set lidt til systemudvikling, men slet ikke nog til at man kan varetage et projeklederjob.
Der er kigget lidt på virksomhedsstruktur og analyse, men hellre ikke i en grad så den egentlig kan benyttes
Og den system-arkitektur man har luret på er nærmest en ultrakort intro, der heller ikke kan bruges til noget.
Til gengæld kan man forsvare den korte uddannelse med at den er utrolig bred, og et godt fundament til at søge på andre uddannelser der kan specialisere ens viden lidt mere.
#5
Ja helt sikkert, erhvervslivet har ofte brug for praktikere mere end teoretikere, så en Datamatiker (som egenligt ikke er særlig god) til det grundlæggende og så ellers bare certificere sine kompetencer, er en rigtig god idé.
#2
Hold SkolePraktik udenfor :) SKP er altså også en dårlig idé til at starte med, hvem har nogensinde lært noget i SKP, man skal da som minimum ud i erhvervslivet for at kunne skaffe kompetencer igennem en læreplads.
Ja helt sikkert, erhvervslivet har ofte brug for praktikere mere end teoretikere, så en Datamatiker (som egenligt ikke er særlig god) til det grundlæggende og så ellers bare certificere sine kompetencer, er en rigtig god idé.
#2
Hold SkolePraktik udenfor :) SKP er altså også en dårlig idé til at starte med, hvem har nogensinde lært noget i SKP, man skal da som minimum ud i erhvervslivet for at kunne skaffe kompetencer igennem en læreplads.
#1
Kig på datalogi i Aalborg. Det er meget mere gruppearbejde. Og minimalt selvstudie. Det er også Aalborg der har den laveste frafaldsprocent på datalogi studiet.
Nu er gruppeeksamen desværre lige blevet afsluttet så der er ingen der ved hvordan det vil være i fremtiden.
IT uddannelser på Aau
Kig på datalogi i Aalborg. Det er meget mere gruppearbejde. Og minimalt selvstudie. Det er også Aalborg der har den laveste frafaldsprocent på datalogi studiet.
Nu er gruppeeksamen desværre lige blevet afsluttet så der er ingen der ved hvordan det vil være i fremtiden.
IT uddannelser på Aau
evt. relancere dem under nye navne.
for dermed at gøre dem interessante? Der tror jeg sku nok de har misforstået et eller andet, desuden er misvejledende informationer det sidste de har brug for.
hvor meget ligger en datalogiker :p løn på
jeg er "it-supporter" og tjener lige knap €24k om året, betaler så også kun 20% i skat :)
kunne da godt forestille mig at jeg om 8 år vil ligge en del højere i løn, eftersom videruddanelse er en "del" af arbejdet, MCP kurser, a+ certificeringer osv.
jeg er "it-supporter" og tjener lige knap €24k om året, betaler så også kun 20% i skat :)
kunne da godt forestille mig at jeg om 8 år vil ligge en del højere i løn, eftersom videruddanelse er en "del" af arbejdet, MCP kurser, a+ certificeringer osv.
#7
"Ja helt sikkert, erhvervslivet har ofte brug for praktikere mere end teoretikere, så en Datamatiker (som egenligt ikke er særlig god) til det grundlæggende og så ellers bare certificere sine kompetencer, er en rigtig god idé."
realiteterne er anderledes hvis man tror på en nyhed her inde for en måneds tid siden - iflg. den var datamatikere alt for lavt uddannede til at være interessante på nogen måder, hvorimod man gerne ville have dataloger..
"Ja helt sikkert, erhvervslivet har ofte brug for praktikere mere end teoretikere, så en Datamatiker (som egenligt ikke er særlig god) til det grundlæggende og så ellers bare certificere sine kompetencer, er en rigtig god idé."
realiteterne er anderledes hvis man tror på en nyhed her inde for en måneds tid siden - iflg. den var datamatikere alt for lavt uddannede til at være interessante på nogen måder, hvorimod man gerne ville have dataloger..
JA man fravælger folk som kan kode, designe og konstruere på parpir og i virkeligheden, for at få en eller anden som har et 8 års studie uden relevant it erfaring.
Nogen gang fatter jeg ikke lige vores verden, det vil da være bedre at få en med Hands on erfaring frem for en som kun har studeret, men det kan da være mig der er noget galt med.
Nogen gang fatter jeg ikke lige vores verden, det vil da være bedre at få en med Hands on erfaring frem for en som kun har studeret, men det kan da være mig der er noget galt med.
Det er heller ikke ligefrem de mest fristende ting de stiller i vente når man tropper op på sådan et sted: I får intet job bagefter, I spilder jeres tid, plus der i gennemsnit er 50 personer for meget i klassen..
#17
Får dataloger ikke jobs bagefter?
#14
Praktisk erfaringer er godt, og det får de flest enu også. Men der er heller ikke noget som hæmmer visionerne som folk der kun har lært at gøre tingene på en måde, hvis man derfor ikke kender til matematiken bag software konstruktion, timing osv, så kan man ikke være nyttig i helt nye områder. Så derfor er det livsvigtigt at vi får højt uddannede dataloger/ingeniørere ud, det er dem som der er behov for i Danmark, ikke hr og fru kodeslave.
Får dataloger ikke jobs bagefter?
#14
Praktisk erfaringer er godt, og det får de flest enu også. Men der er heller ikke noget som hæmmer visionerne som folk der kun har lært at gøre tingene på en måde, hvis man derfor ikke kender til matematiken bag software konstruktion, timing osv, så kan man ikke være nyttig i helt nye områder. Så derfor er det livsvigtigt at vi får højt uddannede dataloger/ingeniørere ud, det er dem som der er behov for i Danmark, ikke hr og fru kodeslave.
#10: Jeg er Datafagteknikker lærling, og jeg tjener det samme som dig... Og jeg er ikke engang voksenlærling.
Jeg tror godt det kan betale sig at gå efter nogle "rigtige" uddannelser med lidt udfordring i, det giver bedere muligheder for personlig udvikling, og også bedere løn.
Jeg tror godt det kan betale sig at gå efter nogle "rigtige" uddannelser med lidt udfordring i, det giver bedere muligheder for personlig udvikling, og også bedere løn.
Det virker som om der er nogen der forveksler datalogi og datamatiker uddanelserne med hindanden...
Datalog er på universitet, tager 5 år, og så vidt jeg har forstået er der masser af jobs, forrige år var der 19 på datalogi på AAU ved starten af 2. semester.
datamatiker er den halvfærdige uddanelse hvor der er alt for mange, hvor man snuser lidt til det hele og ikke kan få arbejde bagefter...
Datalog er på universitet, tager 5 år, og så vidt jeg har forstået er der masser af jobs, forrige år var der 19 på datalogi på AAU ved starten af 2. semester.
datamatiker er den halvfærdige uddanelse hvor der er alt for mange, hvor man snuser lidt til det hele og ikke kan få arbejde bagefter...
#1 Det er ikke korrekt at det er meget selvstudium. Vi har ca. 25 skemalagde timer om ugen og vi laver en stor del i grupper derudover. Forskellen til Ålborg universitet er svjv primært at man laver meget projekt-arbejde i Ålborg, det gør man ikke i Århus. Hvor din studievejleder har fra at frafaldet er 70% ved jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det er langt mindre, og grunden er i hvert fald ikke at det er selvstudie.
#17 Hvad er det for noget ævl. Der er masser af jobs til dataloger. For tiden bliver folk headhuntet og skriver kontrakt op til et halvt år før de afleverer specialet.
for dermed at gøre dem interessante? Der tror jeg sku nok de har misforstået et eller andet, desuden er misvejledende informationer det sidste de har brug for.Det er jeg helt uenig i. En stor del af at "sælge" en uddannelse er også den indpakning, den kommer i. Datalogi lyder meget støvet og meget teknisk. Det er jeg helt sikker på ikke er en fordel når man skal tiltrække folk.
#17 Hvad er det for noget ævl. Der er masser af jobs til dataloger. For tiden bliver folk headhuntet og skriver kontrakt op til et halvt år før de afleverer specialet.
#8
Heldigvis er gruppeeksamen blevet afskaffet, så slipper vi for dem der aldrig skulle havde bestået består alligevel. Gruppeeksamen er en sovepude eksamen.
Og husk det er IKKE gruppearbejde der er afskaffet, nu skal folk bare selv kunne stå til ansvar for deres resultat, præcist ligesom i erhverslivet.
Heldigvis er gruppeeksamen blevet afskaffet, så slipper vi for dem der aldrig skulle havde bestået består alligevel. Gruppeeksamen er en sovepude eksamen.
Og husk det er IKKE gruppearbejde der er afskaffet, nu skal folk bare selv kunne stå til ansvar for deres resultat, præcist ligesom i erhverslivet.
Beklager OT, men:
#23 Det har du absolut ingen dokumentation for, jeg vil mene det er lettere at hustle sig igennem en kort overfladisk individuel eksamen end en lang dybdegående gruppeeksamen. Den individuelle gør det meget lettere at fyre noget udenadslære af, i forhold til en længere dybdegående diskussion. Gruppeeksamen giver klart det bedste evalueringsudgangspunkt, specielt når der arbejdes med komplekse og omfattende problemstillinger.
Endelig skal det tages i mente at erhvervslivet, ingeniør fagforeningen, universitetsunderviserne og et flertal af de studerende har kritiseret gruppeeksamens afskaffelse.
#23 Det har du absolut ingen dokumentation for, jeg vil mene det er lettere at hustle sig igennem en kort overfladisk individuel eksamen end en lang dybdegående gruppeeksamen. Den individuelle gør det meget lettere at fyre noget udenadslære af, i forhold til en længere dybdegående diskussion. Gruppeeksamen giver klart det bedste evalueringsudgangspunkt, specielt når der arbejdes med komplekse og omfattende problemstillinger.
Endelig skal det tages i mente at erhvervslivet, ingeniør fagforeningen, universitetsunderviserne og et flertal af de studerende har kritiseret gruppeeksamens afskaffelse.
#23 Disky: du er klar over at til gruppe eksamener bliver man stadig adspurgt enkeltvis, og man skal fremlægge dele individuelt. Desuden, skal man, hvis man er oppe og forsvarer en gruppeaflevering have skrevet under på de dele man selv har skrevet?
Hvordan er det så lige at en gruppeeksamen er en sovepude eksamen?
Hvordan er det så lige at en gruppeeksamen er en sovepude eksamen?
#27
Ja det er jeg, jeg har prøvet gruppeeksamen og jeg hader dem.
Fra mit studie og fra venners studie, kender jeg til flere sager hvor folk har bestået endda med til tider gode karakterer, ikke fordi de havde lavet noget, men fordi de sagde lidt en gang i mellem til eksamen. De andre sagde noget og så stjal de pointen.
Til en en personers eksamen, også gerne et gruppeprojekt, kan du ikke snyde dig igen ved at snuppe udsagn fra de andre osv.
Dem som jeg kender der elsker gruppeeksamen er sjovt nok de samme mennesker som indrømme de har sovet sig igennem studiet og fået et diplom osv. At de så idag har svært ved at holde på deres arbejde, skyldes nok de reelt ikke har fattet en bjælde af hvad der er foregået på studiet.
Gruppearbejde er rigtigt godt, MEN det er absolut også vigtigt at man kan stå til ansvar for ens arbejde alene. Og derfor er det smart at arbejdet kan foregå i en gruppe, og eksamen er alene. Sådanne er det også tit i erhverslivet, hvor man er en gruppe der laver noget sammen, og går der noget galt er det projektlederen der får det første lag tæsk af ledelsen
#26
Hvad nytter udenadslære når du ikke ved hvad de vil spørge om ?
Derfor bliver man netop meget nemmere fanget i at kunne kende til en lille del af pensum, hvorimod til en gruppe eksamen kan men snige sig igennem de mere tynde områder.
Når du er der inde alene, og kan pensum og endda mere, er det lettere at vise dette og derved få den karakter man reelt fortjener.
En lille anekdote, kender en der har studeret datalogi på ruc, den dag i dag selv med en kandidat grad på hånden har han svært ved at lave selv de simpleste ting på en computer, kender 10 årige folkeskole elever der er bedre til at designe og udvikle software end han er. Hvorfor ? fordi RUC er en stor gruppeeksamen (ifølge ham selv).
Det store problem med at folk tuder over gruppeeksamen osv. er at pludselig skal folk til at tage ansvaret for deres eget liv. Og ikke længere bare kan skjule sig bag dem med bredere skuldre.
Nå nok om gruppeeksamen, denne tråd er jo om noget andet :)
Ja det er jeg, jeg har prøvet gruppeeksamen og jeg hader dem.
Fra mit studie og fra venners studie, kender jeg til flere sager hvor folk har bestået endda med til tider gode karakterer, ikke fordi de havde lavet noget, men fordi de sagde lidt en gang i mellem til eksamen. De andre sagde noget og så stjal de pointen.
Til en en personers eksamen, også gerne et gruppeprojekt, kan du ikke snyde dig igen ved at snuppe udsagn fra de andre osv.
Dem som jeg kender der elsker gruppeeksamen er sjovt nok de samme mennesker som indrømme de har sovet sig igennem studiet og fået et diplom osv. At de så idag har svært ved at holde på deres arbejde, skyldes nok de reelt ikke har fattet en bjælde af hvad der er foregået på studiet.
Gruppearbejde er rigtigt godt, MEN det er absolut også vigtigt at man kan stå til ansvar for ens arbejde alene. Og derfor er det smart at arbejdet kan foregå i en gruppe, og eksamen er alene. Sådanne er det også tit i erhverslivet, hvor man er en gruppe der laver noget sammen, og går der noget galt er det projektlederen der får det første lag tæsk af ledelsen
#26
Hvad nytter udenadslære når du ikke ved hvad de vil spørge om ?
Derfor bliver man netop meget nemmere fanget i at kunne kende til en lille del af pensum, hvorimod til en gruppe eksamen kan men snige sig igennem de mere tynde områder.
Når du er der inde alene, og kan pensum og endda mere, er det lettere at vise dette og derved få den karakter man reelt fortjener.
En lille anekdote, kender en der har studeret datalogi på ruc, den dag i dag selv med en kandidat grad på hånden har han svært ved at lave selv de simpleste ting på en computer, kender 10 årige folkeskole elever der er bedre til at designe og udvikle software end han er. Hvorfor ? fordi RUC er en stor gruppeeksamen (ifølge ham selv).
Det store problem med at folk tuder over gruppeeksamen osv. er at pludselig skal folk til at tage ansvaret for deres eget liv. Og ikke længere bare kan skjule sig bag dem med bredere skuldre.
Nå nok om gruppeeksamen, denne tråd er jo om noget andet :)
Jeg er enig i der er en tendens til at gruppeeksamen på kort sigt kan være en sovepude, men i det lange løb overhovedet ikke.
Det er fuldstændigt umuligt for en person som ikke interesserer sig for faget eller har evnerne at "hooke" op på en gruppe hvor man lige kan være med. Det kan sandsynligvis ske et par gange før folk begynder at kende hinanden, men ofte vil der ske det at folk med det samme ambitionsniveau samles i en gruppe for sig selv.
Fordelen ved gruppe eksamen er helt klart at man har mulighed for at specialicere sig i en bestemt del af projektet fordi man kan regne med at andre memdlemmer af gruppen klarer resten. Uden gruppe eksamen vil man nok være nødt til at kende hele projektet lige godt hvilket jeg ikke synes er konstruktivt eller realistisk i forhold til et projekt i erhverslivet.
Det er fuldstændigt umuligt for en person som ikke interesserer sig for faget eller har evnerne at "hooke" op på en gruppe hvor man lige kan være med. Det kan sandsynligvis ske et par gange før folk begynder at kende hinanden, men ofte vil der ske det at folk med det samme ambitionsniveau samles i en gruppe for sig selv.
Fordelen ved gruppe eksamen er helt klart at man har mulighed for at specialicere sig i en bestemt del af projektet fordi man kan regne med at andre memdlemmer af gruppen klarer resten. Uden gruppe eksamen vil man nok være nødt til at kende hele projektet lige godt hvilket jeg ikke synes er konstruktivt eller realistisk i forhold til et projekt i erhverslivet.
#17, det var dog slemt ukorrekt.
For det første er der ikke plads problemer, det værste jeg har været udefor var at være syv personer i et grupperum. Ikke ideelt, men langt fra et problem. Forelæsningslokaler har jeg aldrig oplevet som værende for små, nærmere omvendt.
Og job muligheder... Tja, jeg fik job ugen efter jeg blev færdig, og jeg var ikke mere end en gennemsnits studerende.
Jeg blev færdig som datalog fra Aalborg i januar i år, og jeg har kun rosende ord om uddannelsen. Det er klart at man ikke kan finde alle forelæsninger og projekter lige interessante, men jeg har ikke haft emner der ikke på en eller anden måde har relevant. Personligt betvivler jeg meget at man vil få noget som helst ud af at ændre på uddannelsen, og hvorfor ændre noget der fungere. Det er nok i højere grad skolerne og gymnasierne der trænger til at bliver justeret. Det er jo ikke kun dataloger der er mangel på, det er også ingeniører, så skal ingeniør uddannelserne også ændres? Det er gymnasie eleverne der trænger til at blive justeret.
Angående løn, så er start lønnen for en datalog ca. 29.900kr. Det er i hvert fald hvad ingeniør foreningen anbefaler som minimum, og det er hvad de fleste virksomheder retter sig efter.
For det første er der ikke plads problemer, det værste jeg har været udefor var at være syv personer i et grupperum. Ikke ideelt, men langt fra et problem. Forelæsningslokaler har jeg aldrig oplevet som værende for små, nærmere omvendt.
Og job muligheder... Tja, jeg fik job ugen efter jeg blev færdig, og jeg var ikke mere end en gennemsnits studerende.
Jeg blev færdig som datalog fra Aalborg i januar i år, og jeg har kun rosende ord om uddannelsen. Det er klart at man ikke kan finde alle forelæsninger og projekter lige interessante, men jeg har ikke haft emner der ikke på en eller anden måde har relevant. Personligt betvivler jeg meget at man vil få noget som helst ud af at ændre på uddannelsen, og hvorfor ændre noget der fungere. Det er nok i højere grad skolerne og gymnasierne der trænger til at bliver justeret. Det er jo ikke kun dataloger der er mangel på, det er også ingeniører, så skal ingeniør uddannelserne også ændres? Det er gymnasie eleverne der trænger til at blive justeret.
Angående løn, så er start lønnen for en datalog ca. 29.900kr. Det er i hvert fald hvad ingeniør foreningen anbefaler som minimum, og det er hvad de fleste virksomheder retter sig efter.
Well... regner man datamatiker uddannelsen for noget der gør at man bliver den ultimative udvikler så er man way off! Skal det kunne bruges til noget så kræver det at man i forvejen har noget i rygsækken som kan bruges. Man kan ikke gå fra 0-punktet og så forvente at blive super-udvikler på så kort tid. Har man derimod noget erfaring i forvejen er det en fin måde at få sat tingene i rammer og få lidt mere struktur på sin viden - og SÅ kan det bruges til noget fornuftigt.
Forskellen på en autodidakt nørd og en autodidak nørd med en datamatiker eksamen er, at dm'eren har nogle redskaber til at strukturere sin viden og samtidig har noget teoretisk ballast indenfor en del emner. Et eksempel er tidskompleksitet. Uden at være i stand til at regne lidt på tingene kan det være vanskeligt at forudse skalerbarheden af et system. Til gengæld nytter det ikke noget at kunne beregne tidskompleksisteten hvis man mener at en java udgave af "hello world" er en stor udfordring.
Forskellen på en autodidakt nørd og en autodidak nørd med en datamatiker eksamen er, at dm'eren har nogle redskaber til at strukturere sin viden og samtidig har noget teoretisk ballast indenfor en del emner. Et eksempel er tidskompleksitet. Uden at være i stand til at regne lidt på tingene kan det være vanskeligt at forudse skalerbarheden af et system. Til gengæld nytter det ikke noget at kunne beregne tidskompleksisteten hvis man mener at en java udgave af "hello world" er en stor udfordring.
#21
Jeg tror ikke helt du har ret i din antagelse omkring datamatiker.
Frafaldet er næsten ligeså stort som datalogi, og som det ser ud for tiden, er der også rimelige mængder jobs til datamatikeren. Men som jeg belyste længere oppe er datamatiker ikke specielt grundig.
Der blev tit tudet op omkring praktisk erfaring er bedre end teori.
Lige præcis på IT-området er jeg meget uenig i dette.
IT-folket lever af en række principper og teorier, i en verden, der er 100% matematisk defineret. Læser man bare på folks indlæg herinde, er det meget tydeligt når folk har et kendskab til området, og hvornår de bare pralrer op. Studier er en strukturet måde at få et kendskab til et område.
Når det er asgt, så er der ikke noget værre end når teorierne sidder fast, men evnen til at omsætte dem til noget praktisk bare ikke eksistere. Men ligesom de autodidakte, bliver der også mindre og mindre plads til dem på arbejdsmarkedet.
#23
Faktisk minder gruppeseancer i højere grad om erhvervslivet end noget andet.
Når man er projektmedarbejer, finder man hurtigt ud af der er nogen der buffer sig igennem deres job, og kan lige sige de rette ting på de rigtige tidspunkter. Sm regl har man en PL der repræsentere projekt, og så har han et par gruppemedlemmer der bærer byrden - præcis det asmme har jeg altid oplevet i skolen med projektarbejde. Der er dem der laver opgaven, og så er der dem der buffer den.
Har været i til eksame hvor der er givet 6-11, og karakterene var faktisk temmelig rimelig fordelt. Når ens eneste bidrag er 3 rige billeder, så er det ikke der projektet biver løftet.
#29
Ja - men det er også RUC... :o)
Nej, nu handler det at være en dygtig datalog jo sådan set heller ikke om at kende windows ud og ind, samt kunne designe en fancy HP på 10 min.
Der er en del fag, der er rent matematiske, systemdesign, programmerings-teori, analyseteorier og jeg-ska-gi-dig-ska-jeg.
Enhver supporter med respekt for sig selv, har bedre kendskab til XP, men kommer det til at skrive en ny kerne, til den chip du har har loddet sammen - så hold dig fra at bruge supportere! :)
Jeg tror ikke helt du har ret i din antagelse omkring datamatiker.
Frafaldet er næsten ligeså stort som datalogi, og som det ser ud for tiden, er der også rimelige mængder jobs til datamatikeren. Men som jeg belyste længere oppe er datamatiker ikke specielt grundig.
Der blev tit tudet op omkring praktisk erfaring er bedre end teori.
Lige præcis på IT-området er jeg meget uenig i dette.
IT-folket lever af en række principper og teorier, i en verden, der er 100% matematisk defineret. Læser man bare på folks indlæg herinde, er det meget tydeligt når folk har et kendskab til området, og hvornår de bare pralrer op. Studier er en strukturet måde at få et kendskab til et område.
Når det er asgt, så er der ikke noget værre end når teorierne sidder fast, men evnen til at omsætte dem til noget praktisk bare ikke eksistere. Men ligesom de autodidakte, bliver der også mindre og mindre plads til dem på arbejdsmarkedet.
#23
Faktisk minder gruppeseancer i højere grad om erhvervslivet end noget andet.
Når man er projektmedarbejer, finder man hurtigt ud af der er nogen der buffer sig igennem deres job, og kan lige sige de rette ting på de rigtige tidspunkter. Sm regl har man en PL der repræsentere projekt, og så har han et par gruppemedlemmer der bærer byrden - præcis det asmme har jeg altid oplevet i skolen med projektarbejde. Der er dem der laver opgaven, og så er der dem der buffer den.
Har været i til eksame hvor der er givet 6-11, og karakterene var faktisk temmelig rimelig fordelt. Når ens eneste bidrag er 3 rige billeder, så er det ikke der projektet biver løftet.
#29
Ja - men det er også RUC... :o)
Nej, nu handler det at være en dygtig datalog jo sådan set heller ikke om at kende windows ud og ind, samt kunne designe en fancy HP på 10 min.
Der er en del fag, der er rent matematiske, systemdesign, programmerings-teori, analyseteorier og jeg-ska-gi-dig-ska-jeg.
Enhver supporter med respekt for sig selv, har bedre kendskab til XP, men kommer det til at skrive en ny kerne, til den chip du har har loddet sammen - så hold dig fra at bruge supportere! :)
#32
Det er faktisk også min erfaring. Da jeg læste datamatiker-tingen var det meget tydeligt hve der var i IT-arbejde, og hvad de lavede - og hvem der var seje tli CSS, og gerne ville noget-med-computer.
Sidstnævnte klarede ikke 1. semester igennem (frafald på 66% - det gentog sig så i 2. semester).
Det er faktisk også min erfaring. Da jeg læste datamatiker-tingen var det meget tydeligt hve der var i IT-arbejde, og hvad de lavede - og hvem der var seje tli CSS, og gerne ville noget-med-computer.
Sidstnævnte klarede ikke 1. semester igennem (frafald på 66% - det gentog sig så i 2. semester).
#33's svar til #23
Og hvem er det der skal stå til ansvar for projektet ? Korrekt projektlederen, han er ikke til 'eksamen' men hele gruppen.
Og når projektlederes så skal give skidebalden videre, så er det oftest også en eller flere der enkeltvis blive taget ud til ballade.
Igen ikke nogen 'gruppe afstraffelse'.
og svar til #29
Yeps' RUC er jo kendt i universitets miljøet som en stor fest omkring et lejerbål, med guitar og masser af stoffer man ikke må ryge :)
p.s. Jeg ved godt hvad datalogi uddannelsen omhandler, også selvom jeg ikke er datalog, men data ingeniør, da jeg ikke kun ville havde teori, jeg vil gerne halvt halvt. Samt at datalogi uddannelsen's løn er ca. det samme som det jeg får som ingeniør. Så ingen grund til at spilde mange flere år.
#alle
Læs evt. tråden på www.computerworld.dk om samme emne, og specielt folks kommentarer, puha jeg er glad for jeg ikke har/skal læse på DIKU, damm nogle elendige forhold.
Og hvem er det der skal stå til ansvar for projektet ? Korrekt projektlederen, han er ikke til 'eksamen' men hele gruppen.
Og når projektlederes så skal give skidebalden videre, så er det oftest også en eller flere der enkeltvis blive taget ud til ballade.
Igen ikke nogen 'gruppe afstraffelse'.
og svar til #29
Yeps' RUC er jo kendt i universitets miljøet som en stor fest omkring et lejerbål, med guitar og masser af stoffer man ikke må ryge :)
p.s. Jeg ved godt hvad datalogi uddannelsen omhandler, også selvom jeg ikke er datalog, men data ingeniør, da jeg ikke kun ville havde teori, jeg vil gerne halvt halvt. Samt at datalogi uddannelsen's løn er ca. det samme som det jeg får som ingeniør. Så ingen grund til at spilde mange flere år.
#alle
Læs evt. tråden på www.computerworld.dk om samme emne, og specielt folks kommentarer, puha jeg er glad for jeg ikke har/skal læse på DIKU, damm nogle elendige forhold.
#22
Ifølge nat.au.dk, så har datalogiuddannelsen@AU et frafald på 62 %.
Men okay, deri ligger jo så også alle de der starter på uddannelsen som er uegnede (Ifølge min viden lykkedes det i hvert fald nogle at dumpe matalfa/calculus(1,2) det her år på AU.)
Desuden er der jo så de der er misindformeret om hvad uddannelsen egentligt indebærer.
Derudover er der de der finder ud af at datalogi ikke er noget for dem.
Så er der de der dropper ud fordi uddannelsen ikke opfylder det lovede (jeg synes i hvert fald ikke man kan være tilfreds med et fag hvor forelæseren mumler lidt for sig selv nede i et hjørne og ens instruktor ikke kan regne opgaverne er fedt at have. Det ved jeg ikke om er udbredt på datalogifagene men jeg synes det skulle nævnes).
Så hvis du ikke regner dem med, er du ved at være langt under de 70 %.
Ifølge nat.au.dk, så har datalogiuddannelsen@AU et frafald på 62 %.
Men okay, deri ligger jo så også alle de der starter på uddannelsen som er uegnede (Ifølge min viden lykkedes det i hvert fald nogle at dumpe matalfa/calculus(1,2) det her år på AU.)
Desuden er der jo så de der er misindformeret om hvad uddannelsen egentligt indebærer.
Derudover er der de der finder ud af at datalogi ikke er noget for dem.
Så er der de der dropper ud fordi uddannelsen ikke opfylder det lovede (jeg synes i hvert fald ikke man kan være tilfreds med et fag hvor forelæseren mumler lidt for sig selv nede i et hjørne og ens instruktor ikke kan regne opgaverne er fedt at have. Det ved jeg ikke om er udbredt på datalogifagene men jeg synes det skulle nævnes).
Så hvis du ikke regner dem med, er du ved at være langt under de 70 %.
Hvad er der galt med at kunne udfører et selvstændigt stykke arbejde? Gruppe eksamen og gruppe mig her og der, nå jeg er nok blevet for gammel.
Datalog er dog et godt stykke over data ingeniør kompetence mæssigt men kommer jo an på hvad man vil arbejde med. jeg må håbe der er forskel på ingeniør uddannelses stederne for de nyuddannede jeg har stødt på havde et rystende lavt niveau.
Personlig begejstring og erfaring er det der tæller i sidste ende uanset uddannelses niveau.
For en ordens skyld, jeg er ikke datalog og ej data ingeniør.
Datalog er dog et godt stykke over data ingeniør kompetence mæssigt men kommer jo an på hvad man vil arbejde med. jeg må håbe der er forskel på ingeniør uddannelses stederne for de nyuddannede jeg har stødt på havde et rystende lavt niveau.
Personlig begejstring og erfaring er det der tæller i sidste ende uanset uddannelses niveau.
For en ordens skyld, jeg er ikke datalog og ej data ingeniør.
#29
Hvad nytter udenadslære når du ikke ved hvad de vil spørge om ?Nu kender jeg ikke nærmere til gruppeeksamen man benytter sig af på videregående uddannelser, så den vil jeg hverken forsvare eller kritisere lige nu, men nu findes der fx den mundtlige eksamenstype (såfremt du ikke var klar over det) hvor man på forhånd kender 10 spørgsmål hvorpå man til eksaminationen skal bruge 20 minutter på at fremlægge noget indenfor et emne og så har ~5min. til spørgsmålsbesvarelse og du så ved der kommer spørgsmål i det emne du lige trækker. Med de 7 ugers kurser (5 etcs) man atm. kører med på AU, hvor man vel når igennem 300-500 siders pensum, er det rent faktisk muligt at lære pensum (kommer selvfølgelig an på faget) udenad uden at forstå det hele det såfremt man er dygtig nok.
#35 I din (samt nogle politikeres) hetz mod gruppeeksamen har du nogen sinde brugt en lille smule tid på at kigge på den viden, der er akkumuleret omkring dette emne. Der forelægger en stor mængde forskning i pædagogik, som undervisning samt evaluering heraf falder ind under. Der forelægger i denne forskning klare fordele ved denne metode til at evaluere de studerendes udbytte af undervisningen. Der forelægger naturligvis også nogle problematiske områder, ligesom ved alle andre evalueringsmetoder. Det mest problematiske ved denne diskussion er at regeringen på et ufagligt grundlag går ind og micro-manager den pædagogiske praksis på uddannelsesinstitutionerne. Hvorfor er eksempelvis multible-choice evalueringer ikke blevet ”forbudt”?
Problemet ligger jo grundlæggende i, at evalueringer skal tilpasses til det der evalueres og naturligvis udføres hensigtsmæssigt. Hvis der har været tilfælde, hvor dette ikke har været tilfældet så hjælper det ikke bare at forbyde en bestemt metode og dermed vanskeliggøre den pædagogiske opgave i at skabe det bedst mulige ”fit”, mellem hvad der evalueres og hvordan det gøres.
Problemet ligger jo grundlæggende i, at evalueringer skal tilpasses til det der evalueres og naturligvis udføres hensigtsmæssigt. Hvis der har været tilfælde, hvor dette ikke har været tilfældet så hjælper det ikke bare at forbyde en bestemt metode og dermed vanskeliggøre den pædagogiske opgave i at skabe det bedst mulige ”fit”, mellem hvad der evalueres og hvordan det gøres.
#38
Ja og når censor/lærer vil afprøve om du har forstået emnet og kan tænke ud over det kan du ikke svare på spørgsmålet, eftersom du kun har lært det udenad dog uden reelt at forstå det. Det er jo her top karakterene gerne skulle komme frem, netop at man har forstået det og kan tænke videre uden for pensum.
Ja og når censor/lærer vil afprøve om du har forstået emnet og kan tænke ud over det kan du ikke svare på spørgsmålet, eftersom du kun har lært det udenad dog uden reelt at forstå det. Det er jo her top karakterene gerne skulle komme frem, netop at man har forstået det og kan tænke videre uden for pensum.
#39
Har du og dem der er for gruppeeksamen, måske tænkt sig lidt om, og brugt tid på at sætte sig ind i det akkumelerede materiale der omhandler det som de ikke selv støtter ? :-)
Er glasset halvt fyldt, eller halvt tomt ?
Det afhænger helt af personen der skal bedømme det, dette gælder også de undersøgelser du hentyder til, og dem som viser det modsatte. Sådanne er det altid. Bare se diskusionerne her på sitet om windows vs. linux, om open source vs. closed source osv. Det som den ene fløj ser som en fordel, er en stor ulempe for den anden fløj osv.
Hvorfor Multiple Choice ikke er blevet 'forbudt' må du spørge de relevante politikere om, jeg har ingen anelse om hvorfor de gør som de gør.
Har du og dem der er for gruppeeksamen, måske tænkt sig lidt om, og brugt tid på at sætte sig ind i det akkumelerede materiale der omhandler det som de ikke selv støtter ? :-)
Er glasset halvt fyldt, eller halvt tomt ?
Det afhænger helt af personen der skal bedømme det, dette gælder også de undersøgelser du hentyder til, og dem som viser det modsatte. Sådanne er det altid. Bare se diskusionerne her på sitet om windows vs. linux, om open source vs. closed source osv. Det som den ene fløj ser som en fordel, er en stor ulempe for den anden fløj osv.
Hvorfor Multiple Choice ikke er blevet 'forbudt' må du spørge de relevante politikere om, jeg har ingen anelse om hvorfor de gør som de gør.
#37
Det kommer helt an på hvad du måler af kompetence områder. På nogle områder er de højere, på andre lavere.
Hvis du tager en data ingeniør der har læst en bachelor på de 3.5 år det tager (inkl praktik) og en datalog der også har læst bachelor, så er datalogen bedre til nogle ting, og dårligere til andre ting. Det samme gælder kandidater osv.
Det kommer også an på hvad virksomhederne har brug for, når de skal ansætte folk. Om de vil havde rene teoretikere, eller en blanding, eller bare kode slaver.
Sjovt det samme bare modsat har jeg oplevet i forhold til nyuddannede dataloger.
Men ja der er stor forskel på ingeniører, ligesom der er på læger, kassedamer, præster, og sørme også dataloger. :)
Datalog er dog et godt stykke over data ingeniør kompetence mæssigt men kommer jo an på hvad man vil arbejde med.
Det kommer helt an på hvad du måler af kompetence områder. På nogle områder er de højere, på andre lavere.
Hvis du tager en data ingeniør der har læst en bachelor på de 3.5 år det tager (inkl praktik) og en datalog der også har læst bachelor, så er datalogen bedre til nogle ting, og dårligere til andre ting. Det samme gælder kandidater osv.
Det kommer også an på hvad virksomhederne har brug for, når de skal ansætte folk. Om de vil havde rene teoretikere, eller en blanding, eller bare kode slaver.
jeg må håbe der er forskel på ingeniør uddannelses stederne for de nyuddannede jeg har stødt på havde et rystende lavt niveau.
Sjovt det samme bare modsat har jeg oplevet i forhold til nyuddannede dataloger.
Men ja der er stor forskel på ingeniører, ligesom der er på læger, kassedamer, præster, og sørme også dataloger. :)
#41
[spoiler]
Så en provokerende opsummering af det du siger er: "Hvad med dig selv?"
[/spoiler]
Denne dokumentation er desværre ikke eksisterende. Jeg syntes ikke det er iorden at forbud af denne type bliver lavet på baggrund af en politikers "gut-feeling". Desuden er jeg jo helt enig i at gruppeeksamen ikke er den pædagogiske silver bullet. Men jeg absolut ikke enig i at den repræsenterer pure evil, og skal sendes tilbage til helvede hvor den kom fra ;-).
Jeg vil da egentlig også gerne høre, om du aldrig har haft en god oplevelse med en gruppeeksamen?
Har du og dem der er for gruppeeksamen, måske tænkt sig lidt om, og brugt tid på at sætte sig ind i det akkumelerede materiale der omhandler det som de ikke selv støtter ? :-)
[spoiler]
Så en provokerende opsummering af det du siger er: "Hvad med dig selv?"
[/spoiler]
Denne dokumentation er desværre ikke eksisterende. Jeg syntes ikke det er iorden at forbud af denne type bliver lavet på baggrund af en politikers "gut-feeling". Desuden er jeg jo helt enig i at gruppeeksamen ikke er den pædagogiske silver bullet. Men jeg absolut ikke enig i at den repræsenterer pure evil, og skal sendes tilbage til helvede hvor den kom fra ;-).
Jeg vil da egentlig også gerne høre, om du aldrig har haft en god oplevelse med en gruppeeksamen?
Er der nogle der ved om man godt kan læse datalogi på KU, hvis man har haft matematik A, men ikke har bestået det enkelte fag?
Regner selv med at gå ind og læse datalogi til næste år, men det ville være rart at vide om jeg skal læse mat A igen og bestå, for at kunne komme ind.
Eller om jeg kan klare mig med min studentereksamen.
Regner selv med at gå ind og læse datalogi til næste år, men det ville være rart at vide om jeg skal læse mat A igen og bestå, for at kunne komme ind.
Eller om jeg kan klare mig med min studentereksamen.
#44
adgangskrav
Teknisk set har ud ikke et A niveau i matematik, hvis du ikke har bestået det... Men tag en snak med Studievejledningen for Datalogi og de Matematiske fag de kan helt sikker hjælpe dig.
Tag det fra en der går på DIKU: tag mat a igen! Datalogi er meget matematik, jeg har kun et B niveau (hvilket var nok tidligere til at komme ind) og det var £$@@$¥$£ en hård kamp
adgangskrav
Teknisk set har ud ikke et A niveau i matematik, hvis du ikke har bestået det... Men tag en snak med Studievejledningen for Datalogi og de Matematiske fag de kan helt sikker hjælpe dig.
Tag det fra en der går på DIKU: tag mat a igen! Datalogi er meget matematik, jeg har kun et B niveau (hvilket var nok tidligere til at komme ind) og det var £$@@$¥$£ en hård kamp
#44 Jeg er ret sikker (uden dog at have tjekket det) på at man *skal* have bestået Matematik A, for at kunne læse datalogi et sted hvor Matematik A kræves.
Med det sagt, vil jeg dog anbefale dig at læse Matematikken op igen under alle omstændigheder. Da jeg startede på datalogi på AU for knap et år siden, oplevede jeg klart de matematiske fag, som de sværeste. Da jeg allerede havde en del programmeringserfaring, var de introducerende kurser i programmering derimod rimeligt let overståede.
Det er min klare opfattelse, at langt de fleste falder fra datalogistudiet her på AU fordi de enten a) mister interessen for studiet, eller det ikke var hvad de havde forventet, eller b) bliver knust i den tunge matematiske del.
Min opfattelse er dog, at der er (groft generaliseret) to typer af mennesker, som søgte ind på datalogistudiet. Dem som giver op under stort pres, og dem som bare bliver ved med at knokle, selvom alt ser håbløst svært ud. Den sidste gruppe, er dem som klarer sig igennem det første år, og formegentlig også resten af uddannelsen.
Personligt har det aldrig været en reél mulighed at droppe ud - jeg har simpelthen ikke kunne forestille mig det. Og det er ikke fordi jeg ikke har haft det svært, skal det lige siges. Specielt her op mod sommerferien, i læseferien, har det været enormt hårdt.
Her tænker jeg specielt på kurset Lineær Algebra, hvor man skulle forberede 16 foredrag áf 15 minutter. Til eksamen havde man, efter at have trukket et af de 16 emner, 30 minutters forberedelse, hvorefter man skulle fremlægge sit 15 minutters foredrag plus efterfølgende 10 minutters spørgsmål fra eksaminatoren. Man måtte selvfølgelig heller ikke bruge nogen form for notater til selve eksamen, blot 5-8 stikord på tavlen.
Under forberedelsen, som tog en hel uge, lavede jeg praktisk talt ikke andet end at læse og skrive notater hele dagen, fra jeg stod op, til jeg gik i seng. Ikke nok med det - Når man så havde været til eksamen i Lineær Algegra, kunne man så pænt gå hjem og læse til næste eksamen, og bagefter den, var der en tredje. Det er har, jeg godt kan forstå, hvorfor nogen mennesker dropper datalogistudierne, fremfor noget mere praktisk orienteret.
Personligt er jeg dog ellers meget glad for at gå på datalogi her på AU, og vil gerne anbefale det til andre. Vi kører med 7 ugers kurser (enkelte 14 ugers), og man skal derfor ikke gå og huske på et uoverskueligt stort pensum, men får afsluttet et helt emne indenfor 7 uger. Dermed er da dog også rimelig meget fart på, så man skal holde tungen lige i munden.
Kurserne er generelt delt op i 3 dele. Først er der de berygtede forelæsninger, som jeg ikke er den store fan af. De fleste forelæsere laver her en slavisk gennemgang af materialet i lærerbogen, og det er derfor tit sådan, at hvis man ikke har læst stoffet inden, så går det for hurtigt fremad, til at man kan følge med. Hvis man derimod *har* læst stoffet, er det en irriterende repetition af hvad man allerede ved. Derfor føler jeg tit, at forelæsningerne er spild af tid. Der er dog kurser, hvor forelæserne gør noget ekstra godt ud af forelæsninger, og det derfor kan betale sig at møde op alligevel.
Med det sagt, vil jeg dog anbefale dig at læse Matematikken op igen under alle omstændigheder. Da jeg startede på datalogi på AU for knap et år siden, oplevede jeg klart de matematiske fag, som de sværeste. Da jeg allerede havde en del programmeringserfaring, var de introducerende kurser i programmering derimod rimeligt let overståede.
Det er min klare opfattelse, at langt de fleste falder fra datalogistudiet her på AU fordi de enten a) mister interessen for studiet, eller det ikke var hvad de havde forventet, eller b) bliver knust i den tunge matematiske del.
Min opfattelse er dog, at der er (groft generaliseret) to typer af mennesker, som søgte ind på datalogistudiet. Dem som giver op under stort pres, og dem som bare bliver ved med at knokle, selvom alt ser håbløst svært ud. Den sidste gruppe, er dem som klarer sig igennem det første år, og formegentlig også resten af uddannelsen.
Personligt har det aldrig været en reél mulighed at droppe ud - jeg har simpelthen ikke kunne forestille mig det. Og det er ikke fordi jeg ikke har haft det svært, skal det lige siges. Specielt her op mod sommerferien, i læseferien, har det været enormt hårdt.
Her tænker jeg specielt på kurset Lineær Algebra, hvor man skulle forberede 16 foredrag áf 15 minutter. Til eksamen havde man, efter at have trukket et af de 16 emner, 30 minutters forberedelse, hvorefter man skulle fremlægge sit 15 minutters foredrag plus efterfølgende 10 minutters spørgsmål fra eksaminatoren. Man måtte selvfølgelig heller ikke bruge nogen form for notater til selve eksamen, blot 5-8 stikord på tavlen.
Under forberedelsen, som tog en hel uge, lavede jeg praktisk talt ikke andet end at læse og skrive notater hele dagen, fra jeg stod op, til jeg gik i seng. Ikke nok med det - Når man så havde været til eksamen i Lineær Algegra, kunne man så pænt gå hjem og læse til næste eksamen, og bagefter den, var der en tredje. Det er har, jeg godt kan forstå, hvorfor nogen mennesker dropper datalogistudierne, fremfor noget mere praktisk orienteret.
Personligt er jeg dog ellers meget glad for at gå på datalogi her på AU, og vil gerne anbefale det til andre. Vi kører med 7 ugers kurser (enkelte 14 ugers), og man skal derfor ikke gå og huske på et uoverskueligt stort pensum, men får afsluttet et helt emne indenfor 7 uger. Dermed er da dog også rimelig meget fart på, så man skal holde tungen lige i munden.
Kurserne er generelt delt op i 3 dele. Først er der de berygtede forelæsninger, som jeg ikke er den store fan af. De fleste forelæsere laver her en slavisk gennemgang af materialet i lærerbogen, og det er derfor tit sådan, at hvis man ikke har læst stoffet inden, så går det for hurtigt fremad, til at man kan følge med. Hvis man derimod *har* læst stoffet, er det en irriterende repetition af hvad man allerede ved. Derfor føler jeg tit, at forelæsningerne er spild af tid. Der er dog kurser, hvor forelæserne gør noget ekstra godt ud af forelæsninger, og det derfor kan betale sig at møde op alligevel.
Det kommer an på hvor mange der søger ind - og om du har andet lækkert på dit cv, der ser smart ud i kvote 2.
Af uforklarlige årsager mener man, at har du gået rundt i sandaler i Tibet et års tid, er du nærmest født til at læse naturvidenskabelige fag.
Nej - det er klart at har du andre relevante tillægs uddannelser, og måske job-erfaring, så tæller det med, hvis bliver søger ind i kvote 2.
Men som #46 skriver, er det nok ikke en dårlig ide at have bestået - og du skal nok forberede dig på endnu mere kryptiske fag, end hvad de kan præsentere dig for på at Mat A-hold.
Af uforklarlige årsager mener man, at har du gået rundt i sandaler i Tibet et års tid, er du nærmest født til at læse naturvidenskabelige fag.
Nej - det er klart at har du andre relevante tillægs uddannelser, og måske job-erfaring, så tæller det med, hvis bliver søger ind i kvote 2.
Men som #46 skriver, er det nok ikke en dårlig ide at have bestået - og du skal nok forberede dig på endnu mere kryptiske fag, end hvad de kan præsentere dig for på at Mat A-hold.
Jeg læser på DIKU og bliver formentlig bachlor til vinter.
DIKU har helt klart nogle gode sider! Rentfagligt er niveau meget højt, evaluerings rapporterne mener mange falder fra fordi det er for høj, jeg mener det skal være højt på et universitet! Man bliver virkelig god til at lære nye ting, tempoet er i flere fag ganske højt (der er dog badefag, få men de er der). De fleste fag arbejder projekt orienteret (de fleste dog inden for MEGET snæver rammer, mit bachlorprojekt, som jeg afleverede sidste md, var det første projekt jeg fra ende til anden selv havde defineret)
DIKU har en ufattelig dårlig ledelse, der ikke vil erkende der er problemer, for det er der virkeligt. Der er fx for få kurser til at blive fuldtiddatalog (en betegnelse der vist heller bliver optaget nye studerende på, men £@½£$¡¥ hvor er der mange der er inskrevet som sådan), men mindre man vil tage fag man absolut ikke vil have! Tiltagende fra ledelsens side for at undgå det høje frafald, begrænser sig til at krave man har Mat A... Overgangen fra semesterstruktur til blokstruktur (der får 2 blokke på et semester) har været totalt tilgrin, flere fag blev blot afholdt på den halve tid med samme indhold... Andre fag blev reduceret til noget der var totalt tilgrin, især Maskin arkitektur (her skal man lave en begrænset MIPS CPU) er blevet ALT for let! studieadministrationen modarbejder nogle gang de studerene (jeg ville fx lave et virksomhedspraktikprojekt, hvilket var en kamp med administration, de kendte ikke selv reglerne, så dem måtte min marker og jeg fortælle dem, påtrods af kun et udsnit er tilgængligt offentligt). Flere at forlæserne, fatter ikke at forlæse (tilgengæld er de sikkeret gode forsker). Men kommer man igennem, så har man et ganske solidt fagligt fundament med i rygsækken!
Med en ny ledelse, der ville gøre noget ved de problemer DIKU har, kunne det blive et rigtig fedt sted!
DIKU har helt klart nogle gode sider! Rentfagligt er niveau meget højt, evaluerings rapporterne mener mange falder fra fordi det er for høj, jeg mener det skal være højt på et universitet! Man bliver virkelig god til at lære nye ting, tempoet er i flere fag ganske højt (der er dog badefag, få men de er der). De fleste fag arbejder projekt orienteret (de fleste dog inden for MEGET snæver rammer, mit bachlorprojekt, som jeg afleverede sidste md, var det første projekt jeg fra ende til anden selv havde defineret)
DIKU har en ufattelig dårlig ledelse, der ikke vil erkende der er problemer, for det er der virkeligt. Der er fx for få kurser til at blive fuldtiddatalog (en betegnelse der vist heller bliver optaget nye studerende på, men £@½£$¡¥ hvor er der mange der er inskrevet som sådan), men mindre man vil tage fag man absolut ikke vil have! Tiltagende fra ledelsens side for at undgå det høje frafald, begrænser sig til at krave man har Mat A... Overgangen fra semesterstruktur til blokstruktur (der får 2 blokke på et semester) har været totalt tilgrin, flere fag blev blot afholdt på den halve tid med samme indhold... Andre fag blev reduceret til noget der var totalt tilgrin, især Maskin arkitektur (her skal man lave en begrænset MIPS CPU) er blevet ALT for let! studieadministrationen modarbejder nogle gang de studerene (jeg ville fx lave et virksomhedspraktikprojekt, hvilket var en kamp med administration, de kendte ikke selv reglerne, så dem måtte min marker og jeg fortælle dem, påtrods af kun et udsnit er tilgængligt offentligt). Flere at forlæserne, fatter ikke at forlæse (tilgengæld er de sikkeret gode forsker). Men kommer man igennem, så har man et ganske solidt fagligt fundament med i rygsækken!
Med en ny ledelse, der ville gøre noget ved de problemer DIKU har, kunne det blive et rigtig fedt sted!
Vel ikke så mærkeligt når der for få år siden var megen arbejdsløshed efter en periode hvor industrien skreg efter flere it-uddannede, nu gør de det så igen men hvor lang tid holder det? Det kan jo være at it-industrien har problemer igen om 5år når de studerende er udlært (3år til selve datalogi studiet og 2 til bifaget).
Stress, jag og usikre jobs, så må man hellere skynde sig at komme ind på den uddannelse....
Stress, jag og usikre jobs, så må man hellere skynde sig at komme ind på den uddannelse....
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.