mboost-dp1

SXC - tatlici

Tyrkiet blokerer for flere Google-tjenester

- Via International Business Times - , redigeret af Pernicious

I den seneste tid har flere lande dikteret, hvilke sider deres borgere har måttet besøge på internettet. Pakistan og senest Bangladesh har blokeret Facebook i deres respektive lande.

I dag skriver International Business Times så, at Tyrkiet er hoppet med på den “bølge”. De har nemlig forment deres borgere adgang på flere af Googles tjenester, heriblandt Google Docs, Google Translate og Analytics. Også Facebook har Tyrkiet valgt at lukke for i landet.

Det er Tyrkiets telekommunikationsministerium, der har taget beslutningen om blokering uden indtil videre at give klare årsager til hvorfor.

Når tyrkerne prøver at tilgå de blokerede sider, står der en meddelelse fra tyrkiske ISP’er, der heller ikke går i detaljer: “Access to this site is banned by court order”.

Det er ikke oplyst, om der er tale om midlertidige blokeringer eller permanente.





Gå til bund
Gravatar #1 - astrodude
8. jun. 2010 13:34
Tyrkiet følger så Danmarks eksempel.
Gravatar #2 - p1x3l
8. jun. 2010 13:35
looool lame -.-

hvorfor fuck block google analytics .. lols og google docs ? ... og translate ok

deres bogere må ikke snakke sammen eller på anden måde udveksle informationer
de må ikke finde ud hva en effectiv webside er
de må ikke læse indhold fra andre lande medmindre de har statsbetalt udddannelse i det sprog ..

man ka konkludere en del udfra et land vælger begynde at block ... troedet vi var nådet forbi middelaldren

edit: kom lige til at tænke på .. så der gang i google vs thepiratebay igen lols .. nu der nogen der faktisk har blocket google
Gravatar #3 - Arextion
8. jun. 2010 13:37
meget modent, tyrkiet
Gravatar #4 - Sikots
8. jun. 2010 13:52
Kan tyrkere andet end "di minudé" ?
Eller har jeg kun mødt nogle af de tyrkere som driver pizzeria i Danmark?

#2: "lols"? Jeg føler mig jo helt ung, når jeg ser sådan noget blive brugt stadig...
Gravatar #5 - smækkerlækker
8. jun. 2010 13:57
Tyrkiet og danmark fører an i kampen mod internettet! GOGO

Synes det er fint, bare der dog kan blive en debat... Eller en lov... Ingen lande må censorer nettet... GG
Gravatar #6 - inckie
8. jun. 2010 13:59
p1x3l (2) skrev:
looool lame -.-

hvorfor fuck block google analytics .. lols og google docs ? ... og translate ok

deres bogere må ikke snakke sammen eller på anden måde udveksle informationer
de må ikke finde ud hva en effectiv webside er
de må ikke læse indhold fra andre lande medmindre de har statsbetalt udddannelse i det sprog ..

man ka konkludere en del udfra et land vælger begynde at block ... troedet vi var nådet forbi middelaldren

edit: kom lige til at tænke på .. så der gang i google vs thepiratebay igen lols .. nu der nogen der faktisk har blocket google


Kan du ikke lære at skrive ordentligt dansk? Man fatter jo hat af hvad du skriver!
Gravatar #7 - p1x3l
8. jun. 2010 14:03
#6 gå til næste kommentar eller kræv dine skolepenge tilbage
jeg ved brække mig over noget af det renskrevent til tider ... sådan er livet ... nogle prøver skrive så fint man fatter hat af sætningen

http://newz.dk/ansat-hos-militaeret-anholdt-i-wikileaks-video-sag#new skrev:
Det amerikanske militær er ikke så glade for hjemmesiden Wikileaks, der enten i flere omgange har udgivet materiale, som har stillet militæret i et dårligt lys eller indeholdt fortrolige informationer.


er sku ligeglad med om der renskrevet når sætningen er skrewed ..

... skrev:
Det amerikanske militær er ikke så glade for hjemmesiden Wikileaks, der enten i flere omgange har udgivet materiale eller indeholdt fortrolige informationer, som har stillet militæret i et dårligt lys
Gravatar #8 - ThomasNielsen
8. jun. 2010 14:24
Jeg synes ikke der går en uge imellem at vi hører om ting som uden videre bliver censureret. Nu må farcen da snart høre op. Det er sgu også for vildt at de bare vælger at blokere uden at give nogen udmelding på grundlaget.

Kom nu lige ind i kampen for helvede.
Gravatar #9 - Lowkey
8. jun. 2010 14:25
#7

Nu gad jeg ikke at læse hele dit indlæg, men er pointen ikke, at du dybest set er ligeglad med om folk forstår hvad du skriver og du vil bare gerne føle at du leger med?
Gravatar #10 - mathiask
8. jun. 2010 14:32
Jeg tror Tyrkiet har droppet at komme med i EU, og så har det islamiske regeringsparti tænkt: "Så kan vi vel lige så godt tage vores grundlag alvorligt..."
Gravatar #11 - bnm
8. jun. 2010 14:35
#10: Den tyrkiske regering er mere sekulær end den danske. Problemet er at de har en fuldstændig tåbelig lovgivning hvor man blokerer for hjemmesider mens en sag står på.
Gravatar #12 - Opidigulla
8. jun. 2010 14:51
EU here we come!
Gravatar #13 - inckie
8. jun. 2010 14:52
#7 Det forstod jeg virkelig ikke en skid af, prøver du at argumentere for at du ikke kan dansk eller hvad?

ps hvad betyder skrewed?
Gravatar #14 - Duffi
8. jun. 2010 14:55
Min første tanke var noget i stil med "og endnu engang tager Tyrkiet selv et skridt væk fra EU medlemskabet" men så kom jeg i tanke om Frankrig og Danmark, og så blev jeg sku' lidt ked af det.
Gravatar #15 - windkin
8. jun. 2010 15:14
Nu tænker de fleste lande jo nok at når et Demokratisk land som danmark der "kæmper" for ydrings frihed kan spære internet sider, ja så kan vi også.
Gravatar #16 - ph1l
8. jun. 2010 15:14
Det vel sikkert bare DNS de har ændret.
OpenDNS / Google DNS, go go go.
Gravatar #17 - nbhansen
8. jun. 2010 15:26
Tyrkerne prøver vel bare at efterligne diverse eu-lande, f.eks. Danmark, i håb om at det er den måde man fremstår som "demokratiets forsvar" og hvad har vi af floskler :)
Gravatar #18 - Suduki
8. jun. 2010 15:40
Det er jo åbenlyst fordi der er så meget porno på google.
Gravatar #19 - andy16
8. jun. 2010 15:48
Megafail.
Gravatar #20 - Daniel-Dane
8. jun. 2010 16:23
Hvorfor f bliver folk ved med at sammenligne med Danmark? Har Danmark blokeret legitime hjemmesider? TPB er fucking møgulovligt, og man skal være hykler, dum eller virkelig dårlig opdraget for at tro andet. Ligeså med allofmp3.

Børnepornofilteret har ramt enkelte hjemmesider, som ikke skulle blokeres. Men vi er på ingen måde hindret i at tilgå legitime sider.

Søvndals forslag om at blokere alle hjemmesider, som indeholder bombeopskrifter, etc, var sygt. Og det bliver nok aldrig til noget.

Tyrkiet er gået langt ud over, hvad Danmark har præsteret so far.
Gravatar #21 - Grisly
8. jun. 2010 16:34
Måske er tyrkiet glade for at de ikke blev en del af EU. For havde de bundet deres valuta op imod Euro, så kunne de også været på fallitens rand. Mere end de er i forvejen. Så en sammenlukning og islamilisering kan sagtens være det de har gang i.Nu når EU er særlig interessant mere.
Gravatar #22 - Jakob Jakobsen
8. jun. 2010 16:48
Daniel-Dane (20) skrev:
Har Danmark blokeret legitime hjemmesider?


Ja!

Størstedelen af de sider der er spærret af "børnepornofilteret" har aldrig indeholdt børneporno.
Gravatar #23 - Daniel-Dane
8. jun. 2010 16:56
#22
Jeg har checket mange af de sider igennem, som er at finde på wikileaks, og de fleste af dem er enten nede eller indeholder loli.

Så i den forstand er det vel rigtigt, men hvis du kan komme med et par fungerende, ikke-loli sider, så vil jeg da gerne trække mig tilbage. Og nej, jeg ønsker heller ikke at bruge det-man-ikke-ved-har-man-ikke-ondt-af-argumentet, selvom vi godt nok ikke har oplevet at nogen større side er blevet nuppet.
Gravatar #24 - Jakob Jakobsen
8. jun. 2010 17:01
#23

Jeg har ikke links nu, men da listen blev leaked, var vi en gruppe personer der kontrollerede listen.
Det var langt over halvdelen der ikke indeholdt børne- endsige almindelig porno.
Der var desuden mange private firmaer, der var blevet blokeret. Det kan jo slet ikke påvirke et firma negativt at blive dømt (uden retssag) for pædofili.
Gravatar #25 - fedenar
8. jun. 2010 17:02
#Daniel-Dane.

Thepiratebay er for det førte ikke ulovlig, det er rigtigt den kan bruges på den måde. Men det bliver den ikke ulovlig af.

Biler er fx. lovlige, så længe du ikke køre andre ned (ulovligt).

Du siger desuden at det er "sygt" af Villy snakker om at blokere for bombeopskrifter, men det er helt ok at blokere for at folk kan komme ind på ThePirateBay?

Hvad vil du helst, have dit musik kopiret eller blive sprunget i luften?

anyway - Censur holder ikke og jo Danmark gør sig brug af censur. Ikke bare på internettet, men læs fx. op på militæret og PET.
Gravatar #26 - Daniel-Dane
8. jun. 2010 17:13
#24
Ja, jeg er skam også stødt på én nederlandsk side, som solgte gummigeder. Det er jo et problem, at listen ikke opdateres (hvis det er tilfældet her), men det er også rigtigt, at det er for let at blokere en side, som ikke skal blokeres.

Men igen, der har været en stor røre om, hvordan den kan misbruges. Det eneste, jeg fundet på Wikipedia, var: "The filter caused some controversy in March 2006, when a legal sex site named Bizar.dk was caught in the filter, sparking discussion about the reliability, accuracy and credibility of the filter."

Slutteligt må vi jo konkludere, at sider uheldigt kan lande i filteret, og at det er mere eller mindre forkasteligt, at det er Politiet, som "dømmer" i dette tilfælde. Men jeg ser ikke filteret som en trussel (bl.a. fordi den er nem at undgå), da jeg tvivler, at sider som Googles nogensinde lander der (i filterets nutidige form). Ja, det er en principsag, og filteret kan være en trussel, men vi er ikke nået der endnu, og vi bevæger os ikke derhen foreløbigt.

(Wikileaks' liste: http://wikileaks.org/wiki/Denmark:_3863_sites_on_c...
Gravatar #27 - haktan
8. jun. 2010 20:14
Det er så surrealistisk at se en så fantastisk talentløs journalistik fra International Business Times side, hvis det ellers er korrekt referet af Newz.

Tyrkiet har slukket for Google, fordi at de ikke vil betale skat af den omsætning som de generer i Tyrkiet, hvilket i øvrigt flere EU lande også har advokeret, f.eks. Frankrig. Det kan man selvfølgelig have en selvstændig mening om, men noget anderledes emne end censur.

Det er sjovt at se, hvordan islamist-kortet bliver brugt flittiget af fordomsfulde gøglere, men heldigvis er det kort ligeså udvandet og latterlig som når folk trækker nazi/holocaust-kortet i forsøg på at afspore en ellers fornuftig snak.

http://translate.google.com/translate?js=y&pre...
Gravatar #28 - jAST
8. jun. 2010 20:22
Som en relevant udløber af denne "fadæse", så må vi konstatere at Tyrkiet igen viser hvorfor de ikke er klar til at blive medlemmer af EU. Hvis de holder deres borgeres rettigheder så lidt kært, så må det grunde i en manglende tilkendegivelse af borgerrettigheder i et frit og demokratisk samfund.

Tyrkiet RAUS!!
Gravatar #29 - Systran
8. jun. 2010 20:23
#27
IBT skrev, at regeringen havde blokeret uden videre grund. Så ja.

Vi skal i øvrigt ikke glemme, at Tyrkiet for et par år siden blokerede Youtube (som også er en Google-tjeneste) af religiøst og politisk ladede årsager.
Gravatar #30 - Møller
8. jun. 2010 20:24
Ok, sorry, bliver nødt til det her:

haktan (27) skrev:

http://translate.google.com/translate?js=y&pre...


Det er næsten bedre dansk end der er præsteret tidligere i denne tråd :-)
Gravatar #31 - haktan
8. jun. 2010 20:55
#28
Det at en regeringen forsøger at opdrive skat fra en virksomhed, som har en værdiskabende aktivitet i landet, har de fleste nok svært ved at se som en borgerrettighedsbegrænsende aktivitet og anti-demokratisk. Tværtimod.

Hvorvidt at det så er realistisk og holdninger til emnet, ja det kan man diskutere videre i et glimrende indlæg på version2.dk:

http://www.version2.dk/artikel/13452-google-skat

#29
Det er korrekt.


#30
Forsøg på at være morsom - og det virkede :-) Men det viser også, hvordan en nyhed der drejer sig om skat, bliver afsporet til noget helt andet.
Gravatar #32 - jnejne
8. jun. 2010 21:26
haktan (27) skrev:
...som når folk trækker nazi/holocaust-kortet i forsøg på at afspore en ellers fornuftig snak...


Godwin's Law!!
Gravatar #33 - Zhor
8. jun. 2010 22:22
Nu så jeg de Tyrkiske nyheder tidliger idag (18:00) og der forklarede han nærmere hvad grunden var...

Ministeren var utilfreds med at Google der tjente penge via de Tyrkiske borgere igennem Google Ads ikke betalte Skat af det selvom de i forvejen gjorde i mange andre Lande... Han snakkede om at selvom de bare kun betalt en lille Procent var det stadig mange penge at hente hjem i længere sigt...

Gætter på at det er af samme grund de andre sites er spæret på indtil de løser problemet...

Håber det her er til at forstå for det er altså lidt sent jeg er herinde :P
Gravatar #34 - nemesis6
9. jun. 2010 02:59
Nå, ok. Jeg troede lige det var fordi nogen havde sagt noget slemt om Atatürk igen! :D
Gravatar #35 - Zhor
9. jun. 2010 06:10
Dog ikke denne gang... Denne gang handler det om skatte far :P
Gravatar #36 - EwilNinja
9. jun. 2010 06:50
...har lige været en uge i Tyrkiet. Der var bl.a. også lukket for YouTube. Der er dog kun tale om en blokering på den lokale DNS. Jeg har kunnt bruge Facebook, YouTube mm. ved at skifte til Open DNS...

Nogen, der har et link til, hvordan man skifter DNS på en Mac?
Gravatar #37 - MLS
9. jun. 2010 08:06
Jamen fra M*******-sagen kender vi jo til "de" lande og deres tendens til at tude over ingenting, så kommer det bag på nogen at det ville ske? Grav jeres egen grav og udeluk fremtiden, smukt træk tyrkiet.
Gravatar #38 - HenrikH
9. jun. 2010 08:31
Sikots (4) skrev:
#2: "lols"? Jeg føler mig jo helt ung, når jeg ser sådan noget blive brugt stadig...

Ung? Jeg føler mig som en gammel gnaven hat hver gang jeg ser folk bruge udtryk som "lol", "rofl", "*gg*", "stfu"..... Hmmm, så løb jeg tør for hvad jeg lige kunne huske.

Synes virkelig at folk burde tage sig lidt sammen, og ikke være for dovne til at skrive hele ord. Tastatur producenterne skal jo også tjene penge, så ikke noget med at spare på tasterne i disse tider!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login