mboost-dp1

Toyota
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hva er der nu galt med vores elskede crashdummies?
De har da virket fint de sidste 25 år :)
Men hvor er billedet.... specifikationer, specfikifationer og specifikationer - ja de tager jo lidt længere at fortælle end et billede.... Tænk hvor ville pressemøder kunne forkortes hvis man bare viste et billede :)
De har da virket fint de sidste 25 år :)
Men hvor er billedet.... specifikationer, specfikifationer og specifikationer - ja de tager jo lidt længere at fortælle end et billede.... Tænk hvor ville pressemøder kunne forkortes hvis man bare viste et billede :)
Nyheden var også på ekstrabladets hjemmeside nogle dage siden, og der var da i hvert fald billeder med. Se selv her: http://ekstrabladet.dk/biler/article363316.ece
Hov kom lige til at tænke på, hvad er det egentlig de vil med denne "maskine" ?
Sensation of speed: 0.5g
0.5g - er det ikk ca. det samme som når man accelere i en alm. bil? - Formel 1 rammer ihvertfald omkring de 6g i skarpe sving med høj fart.
Turntable rotation: 330 grader i hver retning
Dvs de ikke kan simulerer et sammenstød hvor bilen drejer rundt om sig selv?
Dome tilt: 25 grader
Den kan lige klare at køre op af et bjerg :)
Den ville ihvertfald ikke kunne klare at simulerer ham fulderikken der slap med skræmmer efter at have kørt med omkring 200 km/t og fløjet lidt over 60m - og motoren var fløjet 85m.
Men det er måske ikke det den skal kunne?
Sensation of speed: 0.5g
0.5g - er det ikk ca. det samme som når man accelere i en alm. bil? - Formel 1 rammer ihvertfald omkring de 6g i skarpe sving med høj fart.
Turntable rotation: 330 grader i hver retning
Dvs de ikke kan simulerer et sammenstød hvor bilen drejer rundt om sig selv?
Dome tilt: 25 grader
Den kan lige klare at køre op af et bjerg :)
Den ville ihvertfald ikke kunne klare at simulerer ham fulderikken der slap med skræmmer efter at have kørt med omkring 200 km/t og fløjet lidt over 60m - og motoren var fløjet 85m.
Men det er måske ikke det den skal kunne?
det her virker da som en lidt sjovere simulator :)
http://gizmodo.com/gadgets/getting-closer-to-the-h...
og her er der lidt billeder af toyotas simulator..
http://www.zercustoms.com/photos/Toyota-Driving-Si...
http://gizmodo.com/gadgets/getting-closer-to-the-h...
og her er der lidt billeder af toyotas simulator..
http://www.zercustoms.com/photos/Toyota-Driving-Si...
#4: LsV
Helle pointen i at lave en simulator, istedet for at lave det i virkeligheden er man IKKE skal til at lige og tilte rundt rigtig mange gange. Så du kan sagtens simulere et meget voldsomt ulykke, men udover underholdsningsværdien for køren, opnår man intet ved at lade ham side og flyve rundt derinde. Man har computer modeller til at beregne hvordan bilen opfører sig når selve skade delen af ulykken er "in progress".
Det man er interesert i, er hvad gør mennesker, INDEN ulykken.
Alle som har kørt noget bil har sikker os prøvet at bremse så hårdt at ABS har sparket igen, men pga vores opfattelse af situationen er det ikke noget der får os til at fjerne foden fra pedalen, tværtimod træder vi det hårder. Men det samme gælder ikke nødvendigvis for nye avancerede sikkerhedssytemer. Et stabilitets system som skal holde dig på vejen når du mister vejgreb, kan give det indtryk at bilen ikke reagere, med det resultat at føren river så meget hårder i rattet.
Eller hvad gør en erfaren billist som ikke har nogen ide om hvad hans nye bil faktisk er i stand til, når der kommer en anden bil imod ham. Har han forståelse for at han sagtens kan dreje og bremse samtidig? Vil han forsøge at bremse og ikke undvige, eller omvendt. Den slags kan du ikke test med crash dummies.
Faktum er at mennesker laver fejl, og indtil vi kan lave computer styrede biler, er der kun en måde at reducere det katastrofale udkast. Det er at integrere computere bedre og bedre i biler OG sammen med brugerne, så de rent faktisk udnytter det! Den slags psykologi mixet med design teknologi er et kæmpe felt, især i udlandet. Selv her i lille danmark blev der sidste år oprettet en udd på Aalborg Uni, ( produkt og design psykologi)
Helle pointen i at lave en simulator, istedet for at lave det i virkeligheden er man IKKE skal til at lige og tilte rundt rigtig mange gange. Så du kan sagtens simulere et meget voldsomt ulykke, men udover underholdsningsværdien for køren, opnår man intet ved at lade ham side og flyve rundt derinde. Man har computer modeller til at beregne hvordan bilen opfører sig når selve skade delen af ulykken er "in progress".
Det man er interesert i, er hvad gør mennesker, INDEN ulykken.
Alle som har kørt noget bil har sikker os prøvet at bremse så hårdt at ABS har sparket igen, men pga vores opfattelse af situationen er det ikke noget der får os til at fjerne foden fra pedalen, tværtimod træder vi det hårder. Men det samme gælder ikke nødvendigvis for nye avancerede sikkerhedssytemer. Et stabilitets system som skal holde dig på vejen når du mister vejgreb, kan give det indtryk at bilen ikke reagere, med det resultat at føren river så meget hårder i rattet.
Eller hvad gør en erfaren billist som ikke har nogen ide om hvad hans nye bil faktisk er i stand til, når der kommer en anden bil imod ham. Har han forståelse for at han sagtens kan dreje og bremse samtidig? Vil han forsøge at bremse og ikke undvige, eller omvendt. Den slags kan du ikke test med crash dummies.
Faktum er at mennesker laver fejl, og indtil vi kan lave computer styrede biler, er der kun en måde at reducere det katastrofale udkast. Det er at integrere computere bedre og bedre i biler OG sammen med brugerne, så de rent faktisk udnytter det! Den slags psykologi mixet med design teknologi er et kæmpe felt, især i udlandet. Selv her i lille danmark blev der sidste år oprettet en udd på Aalborg Uni, ( produkt og design psykologi)
#7
Alle som har kørt noget bil har sikker os prøvet at bremse så hårdt at ABS har sparket igen, men pga vores opfattelse af situationen er det ikke noget der får os til at fjerne foden fra pedalen, tværtimod træder vi det hårder.
Ja, det lærte man på glatbanen dengang jeg tog kørekort.
Man lærte også hvordan det var uden det der fancy ABS system :)
Men klart - kan man huske det fra glatbanen her snart 10 år efter, og hvad med 20-30 år efter?
(glatbane burde være noget man skulle op i hvert 5 år eller når man fik ny bil. Jeg har været så heldig at komme på et kursus i egen bil for 3 år siden, og det er absolut lærerigt - også er det jo også altid lidt sjovt at lave håndbremse vendinger)
Kan egentlig godt se hvad simulatoren skal bruges til nu (efter jeg så de billeder som #3 linker til) - På glatbane der er det jo kontrolabelt, og man ved hvornår tingene sker, men i virkeligheden sker det jo lige pludselig.
Har faktisk selv været ude for noget hvor jeg skred i et sving pga islag, og ja trykke på bremsen virkede ikke - så snart der blev rørt ved den kunne jeg mærke forhjulene bare gled over isen - så undvige manøvren blev taget i brug istedet (ramte dog kantstenen alligevel) - og ja jeg kørte ikke mere end 10 km/t - men blev heldigvis ikke "bange/skræmt".
Problemet med sådan en simulator (tror jeg!) er at når man træder ind i den, så vil mennesker tænke, orv nu skal jeg være ekstra opmærksom, for der sker sikkert et eller andet - og det der ekstra opmærksom, det er man bare ikke ude på den normale vej.
Den gad jeg godt prøve :D
Men troede nu lige først, at det var til PC at de havde udvilket et spil :)
Men troede nu lige først, at det var til PC at de havde udvilket et spil :)
#8
Jeg fik bare at vide, at jeg skulle slå ABS'en fra. (De havde lavet en knap til det.)
Med ABS kom det hele jo af sig selv, vi skulle kun lære at klare os uden ABS.
Men jo, man burde få sådan noget genopfrisket. I egen bil. Eller måske bare "lege" lidt på et andet sikkert sted. I det mindste lave en "panisk" katastrofe-opbremsning når man er alene på en landevej.
Ja, det lærte man på glatbanen dengang jeg tog kørekort.
Man lærte også hvordan det var uden det der fancy ABS system :)
Jeg fik bare at vide, at jeg skulle slå ABS'en fra. (De havde lavet en knap til det.)
Med ABS kom det hele jo af sig selv, vi skulle kun lære at klare os uden ABS.
Men jo, man burde få sådan noget genopfrisket. I egen bil. Eller måske bare "lege" lidt på et andet sikkert sted. I det mindste lave en "panisk" katastrofe-opbremsning når man er alene på en landevej.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.