mboost-dp1

TomTom
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg havde en dedikeret GPS navigator. Den blev stjålet. Mobilen har jeg altid med og kortet er altid up to date.
#8 Yep, det er silent mode. Det burde dog være en mode hvor den spiller alt mulig random, f. eks. italiensk for begyndere og andre ting han ynder at høre når han fræser rundt :p
Systran (11) skrev:Er det ikke en ulempe at bruge telefonen som GPS, da der kan tikke opkald, beskeder m.m. ind?
Nej. Ikke efter min mening.
Sender man en SMS til mig, er det ikke noget der er vigtigt.
Ringer man til mig, modtager jeg opkaldet over radioen via BT og navigationen fortsætter uden problemer, dog uden lyd under opkaldet.
Systran (11) skrev:Er det ikke en ulempe at bruge telefonen som GPS, da der kan tikke opkald, beskeder m.m. ind?
Nej, det er en stor fordel.
Jeg sidder i bilen og hører musik. Det kan være en MP3 jeg har liggende, det kan være en stream, whatever. Volumen bliver sænket et øjeblik når der er tale-instruktioner. Yay for integration.
Så kommer der en SMS. (Jeg bor ret langt fra nærmeste butik, så hvis det betyder at jeg skal købe noget vil jeg gerne vide det med det samme, ikke når jeg stiger ud af bilen derhjemme.) Musikken bliver sat på pause, og SMS'en bliver læst op.
Det var ikke noget vigtigt, men lidt senere går musikken på pause igen, navigationen går på lydløs og telefonen ringer. Jeg skal åbenbart en omvej på vej hjem. Jeg holder ind for at planlægge lidt. Jeg åbner Google Maps og søger på firmanavnet. Det er åbenbart en kæde, men jeg vælger den butik jeg vil omkring. Jeg kan se de har åbent et stykke tid endnu, det kan jeg sagtens nå. Jeg trykker "navigate", skifter musik-genre, og så afsted.
Alt det er hverdag for mig, og ville være et sted mellem umuligt og upraktisk med de dedikerede GPS'er jeg har prøvet. Herunder ved der var den dyreste TomTom på det tidspunkt, som pralede med fancy internet-services, bluetooth-integration og whoop-de-doo. Den var godt nok ikke meget værd i forhold til min Android-telefon.
Jeg har også haft held med at finde adresser på google maps, som jeg ikke kunne finde på min TomTom. En af dem var mere end 30 år gammel. Og navigationsprogrammet, Google smider med, gratis, er klart det bedste, jeg har prøvet. Det eneste jeg savner er en bedre måde at gennemskue hvornår det er nødvendigt for den at downloade nye kortdata.
Zhadow (21) skrev:Jeg har også haft held med at finde adresser på google maps, som jeg ikke kunne finde på min TomTom. En af dem var mere end 30 år gammel. Og navigationsprogrammet, Google smider med, gratis, er klart det bedste, jeg har prøvet. Det eneste jeg savner er en bedre måde at gennemskue hvornår det er nødvendigt for den at downloade nye kortdata.
Offline Google Navigation og alle de andre firmaer kan godt slukke og lukke, Stig Mode eller ej ;)
Chewy (24) skrev:@22
Offline Google Navigation
Start Google Maps. Menu -> More -> Labs -> Precache Map Area...
Hvordan skal den kunne hente kortet før du ved hvilken rute du vælger? Jeg mener, lad os forestille os at vi er i Sverige. Dataroaming er ikke en option til 18 kr./MB, og der er ikke noget WiFi.
Mit gæt er at du er nødt til at have en dataforbindelse, medmindre min lokale kopi af Google Maps indeholder et komplet verdenskort.
Chewy (26) skrev:Jeg har ikke gennemtestet det. Men umiddelbart..
Så vidt, jeg ved skal du manuelt gå ruten igennem med Google Maps for at cache kortet, inden navigeringen. Den gør det ikke automatisk i forhold til hvor du skal hen. Jeg savner en måde at se hvad, jeg kan forvente er i cachen, når jeg tager afsted. Specielt, så jeg kan køre omveje efter diverse ting langs ruten.
myplacedk (31) skrev:Blade (30) skrev:Der savner jeg at man kan få en: "du skal dreje til højre om 300 meter"..
Det får man da også. Jeg kan ikke huske hvor mange meter det lige er, det kommer vist an på hastighed, vejtype eller sådan noget.
20 m. Det var i hvert fald meget sent sidst jeg brugte det på en landevej med 90 km/t - det var lige ved at ABS'en 'rumlede'...
#32
På motorvej, er det over en kilometer før afkørslen den advarer og ja, det er alt efter hastighed, men tror det mindste jeg har været ude for, er et par hundrede meter.
På motorvej, er det over en kilometer før afkørslen den advarer og ja, det er alt efter hastighed, men tror det mindste jeg har været ude for, er et par hundrede meter.
@27
Du vælger områder af 16*16 km. Og jeg er endnu ikke stødt på nogen grænse for hvor mange områder du kan vælge.
Så når du skal til Sverige udvælger du de områder som du ved du skal til, og gemmer dem lokalt. Det er ikke optimalt, men det er så stadig også en Labs funktion...
@29
Jeg har ikke gennemtestet det. Så kan ikke hjælpe med detaljerne..
Hvordan skal den kunne hente kortet før du ved hvilken rute du vælger? Jeg mener, lad os forestille os at vi er i Sverige. Dataroaming er ikke en option til 18 kr./MB, og der er ikke noget WiFi.
Du vælger områder af 16*16 km. Og jeg er endnu ikke stødt på nogen grænse for hvor mange områder du kan vælge.
Så når du skal til Sverige udvælger du de områder som du ved du skal til, og gemmer dem lokalt. Det er ikke optimalt, men det er så stadig også en Labs funktion...
@29
Så må det være noget nyt, for da de åbnede for det, er det kun kortdata man hentede, og det var ikke muligt at søge i det.
Jeg har ikke gennemtestet det. Så kan ikke hjælpe med detaljerne..
#35
Man kan måske spare lidt trafik på den måde, men det vil aldrig være nok til at give offline navigation. Ruteplanlægning foregår på Googles servere, og kan altså ikke caches. Det eneste app'en selv kan klare her, er mindre ruteændringer.
Men det kan da godt være, at man ved ikke at downloade tiles kommer under sin smertegrænse.
Man kan måske spare lidt trafik på den måde, men det vil aldrig være nok til at give offline navigation. Ruteplanlægning foregår på Googles servere, og kan altså ikke caches. Det eneste app'en selv kan klare her, er mindre ruteændringer.
Men det kan da godt være, at man ved ikke at downloade tiles kommer under sin smertegrænse.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.