mboost-dp1

unknown

To danskere udvikler Offside-program

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious

To softwareingeniører, Gert Vestergaard Larsen og Søren Thestrup Hansen, har som deres afgangsprojekt ved Ingeniørskolen i Århus udviklet et system, som kan afgøre, om en fodboldspiller befinder sig på den rigtige eller forkerte side af offside-linien.

Systemet kan, ud fra input om spillerens og boldens position på forskellige tidspunkter, bestemme bl.a. hastighed og acceleration og derudfra beregne svaret på, om spilleren er offside og det på under et sekund fra det øjeblik, afleveringen til spilleren falder.

Systemet skal dog ikke erstatte liniedommerne, idet en spiller skal have indflydelse på spillet, for at kunne blive dømt offside, noget systemet ikke kan afgøre. Det er i stedet meningen, at det skal understøtte dommerne, når de træffer deres afgørelse.

Systemet kan først bruges, når der findes teknologi, som kan bestemme spilleres og boldens position, noget som flere virksomheder i øjeblikket arbejder på.





Gå til bund
Gravatar #1 - Lobais
13. jan. 2005 11:04
Som der også står i sidste paragraf kan det jo ikke bruges når hardwaren ikke er i orden. Og den er jo nok ikke nær så nem at lave.
Gravatar #2 - XorpiZ
13. jan. 2005 11:09
#1

Som der står, er der flere firmaer der er igang. De håber på at have systemet klar til VM2006.
Gravatar #3 - kasperbn
13. jan. 2005 11:12
Er det særlig svært at lave?

Systemet tjekker vel bare en x-koordinat. Hver gang bolden spilles tjekkes hvor de to bageste blå spillere er og finder x-koordinaten for den forreste. Derefter tjekker den om alle de røde spillere er bag denne x-koordinat. Så spytter den de evt. røde spillere ud, som er offside. Jeg tror også min gamle tilstøvede pentium 2 kan beregne 13 beregninger på under ét sekund ;-)

Det er da ikke svært. Det sværre er at udvikle noget der kan bestemme spillerens og boldens position.
Gravatar #4 - ninjagnu
13. jan. 2005 11:19
#3 'Det er da ikke svært. Det sværre er at udvikle noget der kan bestemme spillerens og boldens position.'

For at 'systemet' kan tjekke 'en x-koordinat' kræver det jo ligesom at disse koordinater bliver bestemt, dette er som jeg har citeret dig for, ikke helt nemt at gøre med software ud fra en eller anden form for kamera billede.

Derfor er den løsning de bruger at bestemme dette over et tidsinterval mere præcis da man så vil kunne sortere billeder hvor bold og spilleres position ikke kan bestemmes fra (f. eks. hvis bolden befinder sig 'bag' en spiller)
Gravatar #5 - x-cab-x
13. jan. 2005 11:26
#3

Din "løsning" er kun for det statiske tilfælde, deres er dynamisk da de har bevægelser med i deres beregninger. Det kræver en del mere matematik end bare at trække nogle punkter fra hinanden !
Gravatar #6 - linnau
13. jan. 2005 11:32
#3 - Når projektet er godkendt som afgangsprojekt på et ingeniørstudie kræver det nok en anelse mere end 3 streger, Pythagoras og et vaterpas.

Desværre er artiklen ikke særligt uddybende - Så man kan ikke se hvad det reelt er den beregner, men mit bud er at det nok er en anelse komplext trods alt
Gravatar #7 - bridgehajen
13. jan. 2005 11:35
Nu er det jo et aspekt af fodboldspillet, at man ikke betjener sig af alt for meget teknikgejl. Man har også længe kunnet bruge TV-optagelser til at bedømme både off side-situationer og filmede straffespark og mange andre ting.

På disse punkter har man så valgt _ikke_ at lade de tekniske muligheder få indflydelse på kampen, og mon ikke det i virkeligheden giver et mere underholdende og flydende spil?
Gravatar #8 - killer bunny
13. jan. 2005 11:54
7# man kunne lave det som i NFL, hvor en trænere kan applere en dom et par gange i løbet af en kamp. Hvor dommeren så får lov til at se en optagelse.

Synes det er sjovt at fodboldt er ved at være den sidste store sport tilbage hvor man ikke bruger optagelser til at bedømme ud fra.
Gravatar #9 - natik
13. jan. 2005 11:54
Syntes personligt #7 har ret de burde ikke gøre som i amerikansk fodbold hcor dømmeren har sådan en lille tingest han kan kigge på for at se hvad han skal dømme...

Syntes helt sikkert alt teknologi skal holdes væk fra fodbold.
Gravatar #10 - XorpiZ
13. jan. 2005 12:20
#7

Helt enig, den dag kampene skal stoppes midt i det hele, fordi der lige skal tjekkes en langsom gengivelse, er den dag, jeg stopper med at se fodbold :I
Gravatar #11 - ZenteRioN
13. jan. 2005 12:57
Dommerstandarden ryger nok også en del ned, hvis dommerne ved de kan støtte sig op ad videoptagelser og se det hele på en skærm. Det virker for amerikansk og latterligt, at dommeren løber ud og står og kigger på en tv skærm, for at afgøre en situation.
Gravatar #12 - Dan
13. jan. 2005 13:11
#8, en af grundende til at amerikansk football er så latterligt at se på er alle de mange spilstop. De når jo sjældent at spille mere end ti sekunder af gangen, før spillet stoppes igen.

Jeg har ikke noget imod sportsgrenen, kun alt det med at de lige skal sende deres reklamer og alt muligt, så man slet ikke bliver opslugt i stemningen.
Gravatar #13 - Diskill
13. jan. 2005 14:09
Der varer sikkert ikke længe inden vi snakke om hvilke computer-tekniske faciliteter et stadion har istedet for antal tilskuer pladser.
Gravatar #14 - Napsi
13. jan. 2005 15:20
Det lyder ikke umiddelbart voldsomt avanceret (når de ikke selv klarer dataindsamlingen), men hvorfor overhovedet beregne sandsynlige fremtidige positioner, hvis man har adgang til observerede positioner? :S
Gravatar #15 - fuzzfuzz
13. jan. 2005 17:21
Tjaa.. lidt ekstra info om hvad de laver i tyskland som der er naevnt i artiklen.
Et lignende system er allerede lavet og kommer i brug ved fodbold VM i 2006 ved det nye (naesten faerdige) stadion i Muenchen, samt i brug som test ved andre professionelle spil i loebet af 2005.

Projektet er lavet i samarbejde med det Technische Universitet
Muenchen (der hvor jeg er datalogi studerende) og Cairos Technologies (som de planlaegger at proeve at arbejde sammen med).

Det eksisterende system skal dog kun bruges til at analysere spillet og ikke hjaelpe dommerne, da det ikke er bevist at systemet kan afgoere hvornaar afleveringen blev lavet (hvornaar foden ramte bolden), blandt andet fordi det kraever at man har bevaegelses sensor i bolden, og dette er ikke lavet stabilt nok endnu.

Systemet bygges via en rfid tags som sidder i bolden, og en i hver spillers sokker som saa kan trackes.

Yderligere info kan findes paa:
Aaben dag paa TUM(tysk PDF)
Forskningens hjemmeside paa TUM(engelsk side)
Gravatar #16 - Whoever
13. jan. 2005 21:45
ikke at fodbold skal være som NFL (nu er der jo en god grund til at football har så mange 'stop'..det ligger ligesom i reglerne), men det er fandme tit man kunne ønske sig 'et par røde flag' i fodbold. Som f.eks. når dommeren ikke ser (men millioner af tilskuere gør) en spiller filme, eller lave bissetricks.
Gravatar #17 - dasbutt
13. jan. 2005 22:37
NFL er da totalt til grin. Lige som de går i gang, er der 20 sek. spil, så kaster nogen en rød klud på banen. Derefter stopper spillet, spillerne forlader banen. Der bliver stillet om til kommentatorerne i 5-8 min. efter 30 minutter kunne jeg ikke holde ud at se på det mere. :D
Gravatar #18 - Pox Mortician
14. jan. 2005 05:14
Denne teknologi er meget gammel. Hvis man virkeligt interesserede sig for om spillerne var offside/onside uden en fejl faktor(dommerne), havde man taget det i brug for længst. Dommerne er endnu ikke afskaffet fordi de tilføjer en god mængde tilfældighed og ballade.
Gravatar #19 - mazzoo
14. jan. 2005 07:54
Det jeg har svært ved at forstå er, hvor deres opfindelse adskiller sig fra FIFA XXXX spillenes offsite motor, den kan også udfra informationer om spillernes og boldens position afgøre om der er offsite.
For mig at se ligger opgaven i hardwaren, i dette tilfælde.

Problemet må være at afgøre hvilket punkt på en spiller der er længst fremme, eksempelvis højre / venstre fode, eller hovedet.
Gravatar #20 - cazper33
14. jan. 2005 08:03
Lidt off-topic:
Til alle jer der sviner NFL til; det er nu en god ide hvis man lærer reglerne for spillet inden man kommenterer det! Ligesom i heller ikke vil ha' at en computer-newbie kommer ind på det "forum" og svinger til højre og venstre med kommentarer om alt muligt han ikke ved noget om! :-)
NFL er bygget op om at hver 'play' kun varer 5-15 sekunder!!! det er ikke fordi en eller anden straf-liderlig dommer elsker at afbryde hele tiden!

On-topic

jeg er enig med nummer #19... softwaren til det er vel et eller andet sted allerede opfundet når en fodbold-simulator á la FIFA 200X kan gøre det!!
Gravatar #21 - fuzzfuzz
14. jan. 2005 08:28
Nej! Det er lavet software der kan tracke bolden (tage en masse billeder i sekundet), holde oeje med dens rotation ug fra de sorte maerker, og beregne hvor den ville lande hvis den spiller ikke stod i vejen og saa videre.

Desuden er der lavet det system som de vil teste i Muenchen, hvor hver spillers foedder bliver tracket og bolden med smaa radio sensorer, men system er ikke og kan i den naermeste fremtid ikke blive preacist nok til, at afgoere om der er offside.
Det kan for eksempel ikke afgoere hvem precist der sparkede til/roerte bolden hvis to spillere stod meget taet paa hinanden. Saadanne oplysninger er noget simplere at faa i et spil som Fifa.

Hvis man satte det til at afgoere offside osv, ville det formentlig lave smaafejl engang i mellem, og jeg tror saa at de fleste ville vaelge at det er bedre at en dommer laver de smaafejl.

Derfor bruges de systemer der er nu, kun til at analysere spillet, og give foskellige statistiker til alle tilskuerne
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login