mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Er det særlig svært at lave?
Systemet tjekker vel bare en x-koordinat. Hver gang bolden spilles tjekkes hvor de to bageste blå spillere er og finder x-koordinaten for den forreste. Derefter tjekker den om alle de røde spillere er bag denne x-koordinat. Så spytter den de evt. røde spillere ud, som er offside. Jeg tror også min gamle tilstøvede pentium 2 kan beregne 13 beregninger på under ét sekund ;-)
Det er da ikke svært. Det sværre er at udvikle noget der kan bestemme spillerens og boldens position.
Systemet tjekker vel bare en x-koordinat. Hver gang bolden spilles tjekkes hvor de to bageste blå spillere er og finder x-koordinaten for den forreste. Derefter tjekker den om alle de røde spillere er bag denne x-koordinat. Så spytter den de evt. røde spillere ud, som er offside. Jeg tror også min gamle tilstøvede pentium 2 kan beregne 13 beregninger på under ét sekund ;-)
Det er da ikke svært. Det sværre er at udvikle noget der kan bestemme spillerens og boldens position.
#3 'Det er da ikke svært. Det sværre er at udvikle noget der kan bestemme spillerens og boldens position.'
For at 'systemet' kan tjekke 'en x-koordinat' kræver det jo ligesom at disse koordinater bliver bestemt, dette er som jeg har citeret dig for, ikke helt nemt at gøre med software ud fra en eller anden form for kamera billede.
Derfor er den løsning de bruger at bestemme dette over et tidsinterval mere præcis da man så vil kunne sortere billeder hvor bold og spilleres position ikke kan bestemmes fra (f. eks. hvis bolden befinder sig 'bag' en spiller)
For at 'systemet' kan tjekke 'en x-koordinat' kræver det jo ligesom at disse koordinater bliver bestemt, dette er som jeg har citeret dig for, ikke helt nemt at gøre med software ud fra en eller anden form for kamera billede.
Derfor er den løsning de bruger at bestemme dette over et tidsinterval mere præcis da man så vil kunne sortere billeder hvor bold og spilleres position ikke kan bestemmes fra (f. eks. hvis bolden befinder sig 'bag' en spiller)
#3 - Når projektet er godkendt som afgangsprojekt på et ingeniørstudie kræver det nok en anelse mere end 3 streger, Pythagoras og et vaterpas.
Desværre er artiklen ikke særligt uddybende - Så man kan ikke se hvad det reelt er den beregner, men mit bud er at det nok er en anelse komplext trods alt
Desværre er artiklen ikke særligt uddybende - Så man kan ikke se hvad det reelt er den beregner, men mit bud er at det nok er en anelse komplext trods alt
Nu er det jo et aspekt af fodboldspillet, at man ikke betjener sig af alt for meget teknikgejl. Man har også længe kunnet bruge TV-optagelser til at bedømme både off side-situationer og filmede straffespark og mange andre ting.
På disse punkter har man så valgt _ikke_ at lade de tekniske muligheder få indflydelse på kampen, og mon ikke det i virkeligheden giver et mere underholdende og flydende spil?
På disse punkter har man så valgt _ikke_ at lade de tekniske muligheder få indflydelse på kampen, og mon ikke det i virkeligheden giver et mere underholdende og flydende spil?
7# man kunne lave det som i NFL, hvor en trænere kan applere en dom et par gange i løbet af en kamp. Hvor dommeren så får lov til at se en optagelse.
Synes det er sjovt at fodboldt er ved at være den sidste store sport tilbage hvor man ikke bruger optagelser til at bedømme ud fra.
Synes det er sjovt at fodboldt er ved at være den sidste store sport tilbage hvor man ikke bruger optagelser til at bedømme ud fra.
Dommerstandarden ryger nok også en del ned, hvis dommerne ved de kan støtte sig op ad videoptagelser og se det hele på en skærm. Det virker for amerikansk og latterligt, at dommeren løber ud og står og kigger på en tv skærm, for at afgøre en situation.
#8, en af grundende til at amerikansk football er så latterligt at se på er alle de mange spilstop. De når jo sjældent at spille mere end ti sekunder af gangen, før spillet stoppes igen.
Jeg har ikke noget imod sportsgrenen, kun alt det med at de lige skal sende deres reklamer og alt muligt, så man slet ikke bliver opslugt i stemningen.
Jeg har ikke noget imod sportsgrenen, kun alt det med at de lige skal sende deres reklamer og alt muligt, så man slet ikke bliver opslugt i stemningen.
Det lyder ikke umiddelbart voldsomt avanceret (når de ikke selv klarer dataindsamlingen), men hvorfor overhovedet beregne sandsynlige fremtidige positioner, hvis man har adgang til observerede positioner? :S
Tjaa.. lidt ekstra info om hvad de laver i tyskland som der er naevnt i artiklen.
Et lignende system er allerede lavet og kommer i brug ved fodbold VM i 2006 ved det nye (naesten faerdige) stadion i Muenchen, samt i brug som test ved andre professionelle spil i loebet af 2005.
Projektet er lavet i samarbejde med det Technische Universitet
Muenchen (der hvor jeg er datalogi studerende) og Cairos Technologies (som de planlaegger at proeve at arbejde sammen med).
Det eksisterende system skal dog kun bruges til at analysere spillet og ikke hjaelpe dommerne, da det ikke er bevist at systemet kan afgoere hvornaar afleveringen blev lavet (hvornaar foden ramte bolden), blandt andet fordi det kraever at man har bevaegelses sensor i bolden, og dette er ikke lavet stabilt nok endnu.
Systemet bygges via en rfid tags som sidder i bolden, og en i hver spillers sokker som saa kan trackes.
Yderligere info kan findes paa:
Aaben dag paa TUM(tysk PDF)
Forskningens hjemmeside paa TUM(engelsk side)
Et lignende system er allerede lavet og kommer i brug ved fodbold VM i 2006 ved det nye (naesten faerdige) stadion i Muenchen, samt i brug som test ved andre professionelle spil i loebet af 2005.
Projektet er lavet i samarbejde med det Technische Universitet
Muenchen (der hvor jeg er datalogi studerende) og Cairos Technologies (som de planlaegger at proeve at arbejde sammen med).
Det eksisterende system skal dog kun bruges til at analysere spillet og ikke hjaelpe dommerne, da det ikke er bevist at systemet kan afgoere hvornaar afleveringen blev lavet (hvornaar foden ramte bolden), blandt andet fordi det kraever at man har bevaegelses sensor i bolden, og dette er ikke lavet stabilt nok endnu.
Systemet bygges via en rfid tags som sidder i bolden, og en i hver spillers sokker som saa kan trackes.
Yderligere info kan findes paa:
Aaben dag paa TUM(tysk PDF)
Forskningens hjemmeside paa TUM(engelsk side)
ikke at fodbold skal være som NFL (nu er der jo en god grund til at football har så mange 'stop'..det ligger ligesom i reglerne), men det er fandme tit man kunne ønske sig 'et par røde flag' i fodbold. Som f.eks. når dommeren ikke ser (men millioner af tilskuere gør) en spiller filme, eller lave bissetricks.
NFL er da totalt til grin. Lige som de går i gang, er der 20 sek. spil, så kaster nogen en rød klud på banen. Derefter stopper spillet, spillerne forlader banen. Der bliver stillet om til kommentatorerne i 5-8 min. efter 30 minutter kunne jeg ikke holde ud at se på det mere. :D
Denne teknologi er meget gammel. Hvis man virkeligt interesserede sig for om spillerne var offside/onside uden en fejl faktor(dommerne), havde man taget det i brug for længst. Dommerne er endnu ikke afskaffet fordi de tilføjer en god mængde tilfældighed og ballade.
Det jeg har svært ved at forstå er, hvor deres opfindelse adskiller sig fra FIFA XXXX spillenes offsite motor, den kan også udfra informationer om spillernes og boldens position afgøre om der er offsite.
For mig at se ligger opgaven i hardwaren, i dette tilfælde.
Problemet må være at afgøre hvilket punkt på en spiller der er længst fremme, eksempelvis højre / venstre fode, eller hovedet.
For mig at se ligger opgaven i hardwaren, i dette tilfælde.
Problemet må være at afgøre hvilket punkt på en spiller der er længst fremme, eksempelvis højre / venstre fode, eller hovedet.
Lidt off-topic:
Til alle jer der sviner NFL til; det er nu en god ide hvis man lærer reglerne for spillet inden man kommenterer det! Ligesom i heller ikke vil ha' at en computer-newbie kommer ind på det "forum" og svinger til højre og venstre med kommentarer om alt muligt han ikke ved noget om! :-)
NFL er bygget op om at hver 'play' kun varer 5-15 sekunder!!! det er ikke fordi en eller anden straf-liderlig dommer elsker at afbryde hele tiden!
On-topic
jeg er enig med nummer #19... softwaren til det er vel et eller andet sted allerede opfundet når en fodbold-simulator á la FIFA 200X kan gøre det!!
Til alle jer der sviner NFL til; det er nu en god ide hvis man lærer reglerne for spillet inden man kommenterer det! Ligesom i heller ikke vil ha' at en computer-newbie kommer ind på det "forum" og svinger til højre og venstre med kommentarer om alt muligt han ikke ved noget om! :-)
NFL er bygget op om at hver 'play' kun varer 5-15 sekunder!!! det er ikke fordi en eller anden straf-liderlig dommer elsker at afbryde hele tiden!
On-topic
jeg er enig med nummer #19... softwaren til det er vel et eller andet sted allerede opfundet når en fodbold-simulator á la FIFA 200X kan gøre det!!
Nej! Det er lavet software der kan tracke bolden (tage en masse billeder i sekundet), holde oeje med dens rotation ug fra de sorte maerker, og beregne hvor den ville lande hvis den spiller ikke stod i vejen og saa videre.
Desuden er der lavet det system som de vil teste i Muenchen, hvor hver spillers foedder bliver tracket og bolden med smaa radio sensorer, men system er ikke og kan i den naermeste fremtid ikke blive preacist nok til, at afgoere om der er offside.
Det kan for eksempel ikke afgoere hvem precist der sparkede til/roerte bolden hvis to spillere stod meget taet paa hinanden. Saadanne oplysninger er noget simplere at faa i et spil som Fifa.
Hvis man satte det til at afgoere offside osv, ville det formentlig lave smaafejl engang i mellem, og jeg tror saa at de fleste ville vaelge at det er bedre at en dommer laver de smaafejl.
Derfor bruges de systemer der er nu, kun til at analysere spillet, og give foskellige statistiker til alle tilskuerne
Desuden er der lavet det system som de vil teste i Muenchen, hvor hver spillers foedder bliver tracket og bolden med smaa radio sensorer, men system er ikke og kan i den naermeste fremtid ikke blive preacist nok til, at afgoere om der er offside.
Det kan for eksempel ikke afgoere hvem precist der sparkede til/roerte bolden hvis to spillere stod meget taet paa hinanden. Saadanne oplysninger er noget simplere at faa i et spil som Fifa.
Hvis man satte det til at afgoere offside osv, ville det formentlig lave smaafejl engang i mellem, og jeg tror saa at de fleste ville vaelge at det er bedre at en dommer laver de smaafejl.
Derfor bruges de systemer der er nu, kun til at analysere spillet, og give foskellige statistiker til alle tilskuerne
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.