mboost-dp1

Google Inc.

Tidligere Google-medarbejder langer ud efter søgegiganten

- Via JW on Tech - , redigeret af Pernicious , indsendt af Stefan.fo

James Whittaker arbejdede for Google som ingeniørleder i tre år, indtil han sidste måned skiftede arbejdsplads til konkurrenten Microsoft. Nu argumenterer han i et blogindlæg med titlen “Why I left Google” for, at søgegiganten er blevet alt for fokuseret på det sociale internet.

Whittaker fortæller, hvordan han plejede at være en meget entusiastisk Google-medarbejder, men at det ændrede sig, da firmaet, i hans øjne, ændrede strategi til at fokusere mere på reklamer. Den ændring skete, fordi Facebook var blevet en konkurrent på området via sine store mængder af brugerdata, som kan bruges til målretning af reklamerne, og ændringen skete på bekostning af innovation og teknologi, som Google tidligere plejede at fokusere på.

James Whittaker skrev:
The fact that all this was paid for by a cash machine stuffed full of advertising loot was lost on most of us. Maybe the engineers who actually worked on ads felt it, but the rest of us were convinced that Google was a technology company first and foremost; a company that hired smart people and placed a big bet on their ability to innovate.

Skiftet skete ifølge Whittaker efter Eric Schmidt blev erstattet af Larry Page som Googles administrerende direktør, og Googles forskellige produkter derefter skulle indarbejde Google+-integration, mens de produkter, som ikke kunne dette, blev betragtet som spild af tid.





Gå til bund
Gravatar #1 - nitan
15. mar. 2012 06:49
Vil da også mere eller mindre give ham ret.. Hvis jeg mangler information på et specifikt emne så bruger jeg jo stadigt Google's søgemaskine..

Og Google+ har jeg aldrig rørt, jeg har nok i at holde styr på min Facebook profil..
Gravatar #2 - atrox
15. mar. 2012 07:05
Ligegyldigt om man hedder Google ellers Preben Nielsen, så skal man gøre det man er bedst til...
Gravatar #3 - Izaaq
15. mar. 2012 07:35
#1 Det er lidt synd, at du ikke har prøvet Google+. Jeg har brugt Facebook i 5 år nu, og det er stadig et mysterium for mig, hvordan det virker. Det er uklart for mig, hvad der sker, når man trykker "Like" på ngoet. Eksempelvis trykkede jeg "Like" på et Obama-opslag i sin tid, og nu bliver jeg tæppebombet med Obama-spam. Det er ikke til at få en komplet liste over, hvor jeg får mit "feed" fra, så jeg kan vælge det fra igen. Jeg kan "skjule" Obama-spammen, men har udbyderen af denne "service" stadig adgang til mine informationer?

Facebook er stadig et rod, og det er uigennemskueligt, hvem der kan se hvad og hvorfor. Nu har jeg brugt Google+ en del tid, og det er jeg rigtigt glad for.

Men det er jo desværre som regel ikke den bedste teknologi, der vinder, men den teknologi, der ramte flest muligt mennesker først og vandt mest indpas først. Pga netværkseffekter er Facebook stadig foran konkurrenterne, også selvom teknologien bag Facebook (imo) er umådeligt ringe. Så måske har marketing-gutterne ved Google ret: Hvad skal man med den bedste teknologi, hvis det slet ikke er dét, som afgør, hvad folk vælger at benytte?

#2 Hvis man kun gør det, man er bedst til, så vil man blive efterladt i støvet, når tiderne skifter.
Gravatar #4 - Coma
15. mar. 2012 07:40
Der er ingen tvivl om at google+ er klart bedre end facebook, langt lettere at finde rundt i, osv. Desværre kræver det folk bruger det, før det bliver populært. Indtil vidre gør det mig intet, at de folk jeg har på google plus er mere udviklere osv, mens familie osv er på face...
Gravatar #5 - Montago.NET
15. mar. 2012 07:40
Jeg savner WAVE.... *tud tud*

Gravatar #6 - pinata
15. mar. 2012 08:42
atrox (2) skrev:
Ligegyldigt om man hedder Google ellers Preben Nielsen, så skal man gøre det man er bedst til...


Eller Danske Bank:
http://www.business.dk/finans/danske-bank-flov-ove...
Gravatar #7 - kasperd
15. mar. 2012 10:46
I nogen udstrækning er jeg tilbøjelig til at give ham ret. Jeg arbejdede selv for Google fra 2006 til 2011. At jeg valgte at forlade virksomheden har dog intet med Google+ at gøre. Og jeg vil da ikke udelukke, at jeg kunne finde på at arbejde for Google igen engang i fremtiden.

Den tendens han beskriver mener jeg dog startede med Google Buzz. Jeg var ikke ved Google længe nok efter Larry tog over efter Eric til at se indefra, om det har ændret på tendensen. Min fornemmelse var dog at Eric havde fremsat nogle enkelte uheldige udtalelser, og jeg gættede på at Larry ville gøre det lidt bedre.

Men når jeg i dag betragter Google udefra kan jeg ikke få øje på at den beskrevne tendens skulle have ændret sig i hverken den ene eller den anden retning blot fordi der skete lidt omstruktureringer i ledelsen.

Whittaker har ikke sagt ret meget om hvad han gjorde for at forsøge at ændre den trend før han forlod virksomheden. Hvis et flertal af medarbejderne deler hans holdning og ytrede denne holdning indenfor virksomheden, så ville jeg forvente at ledelsen ville lytte efter det.
Gravatar #8 - ShamblerDK
15. mar. 2012 13:49
pinata (6) skrev:
Eller Danske Bank:
http://www.business.dk/finans/danske-bank-flov-ove...


Det der lugter så langt væk af publicity stunt at det er til at brække sig over. Jeg bruger ikke tit den slags, lidt grove, vendinger, men den historie dér er temmelig åbenlys.
Gravatar #9 - MichaelB
15. mar. 2012 21:59
#8
Næ. Det er bare Danske Bank der er stoppet med at bruge deres slogan, og nogen fra business har spurgt dem hvorfor og skrevet en artikel om det. Jeg tror Danske på det tidspunkt gjorde alt for at omgå yderligere omtale i pressen :)

Ontopic kunne det være man skulle tage og prøve G+. Hvis de gør så meget ud af det som ham medarbejderen siger kan det ikke være helt ringe. Så kan han sku lave bing i ro og mag :)
Gravatar #10 - Coach
16. mar. 2012 10:56
Coma (4) skrev:
Der er ingen tvivl om at google+ er klart bedre end facebook, langt lettere at finde rundt i, osv. Desværre kræver det folk bruger det, før det bliver populært. Indtil vidre gør det mig intet, at de folk jeg har på google plus er mere udviklere osv, mens familie osv er på face...


Det er også mit indtryk, at det netop er det der er forskellen. Google+ er stadig lidt "indforstået", og der skal meget til for at få folk til at skifte til noget nyt, i stedet for det velkendte.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login