mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.

Tesla sagsøges for to milliarder dollars over lastbil-patent

- Via The Verge -

I november afslørede Tesla deres el-drevne lastbil. Nu sagsøges de for to milliarder dollars for at have kopieret en hydrogen- og el-drevet lastbil fra virksomheden Nikola Motor Company.

En talsmand for Tesla siger, at der tydeligvis ikke er hold i søgsmålet, og at de ikke vil kommentere yderligere, da sagen er i retten, og søgsmålet taler for sig selv.

Nikola blev grundlagt i 2014. I maj 2016 fremviste de deres to første produkter – den ene af disse var den føromtalte lastbil med navnet Nikola One, som Tesla angiveligt har kopieret designet på.

Efter der blev afsløret lækkede billeder af Teslas lastbiler, sendte Nikola et brev til Tesla og bad dem om at udskyde afsløringen af deres lastbil, indtil patentproblemerne var løst – et brev som Tesla ignorerede.

Nedenfor er et billede af Nikola Motor Companys lastbil til sammenligning.





Gå til bund
Gravatar #1 - ToFFo
4. maj 2018 07:56
De 2 lastbiler ligner sgu da ikke hinanden mere end en Audi ligner en BMW. Alle biler ligner efterhånden hinanden i designet.

Når man kigger på de 2 lastbiler her, så ligner de vel hinanden ligeså meget som en Audi ligner en BMW og Mercedes ligner Lexus og så videre.
Gravatar #2 - KeeZ
4. maj 2018 08:10
Hold nu kæft hvor er det dumt!
Synes faktisk NMC's lastbil ser pænest ud, men spørgsmålet er så bare om den kan yde lige så godt...
Gravatar #3 - CBM
4. maj 2018 09:55
#1 og #2: enig, der er tale om 2 forskellige designs
Gravatar #4 - Ufomekaniker
4. maj 2018 10:00
Jeg tror mere det søgsmål er mere for at skabe opmærksomhed.
Gravatar #5 - CBM
4. maj 2018 10:06
#4: enig.. og jeg tænker at tesla bør outsource deres design til dem
Gravatar #6 - MarsontheRocks
4. maj 2018 10:41
CBM (5) skrev:
#4: enig.. og jeg tænker at tesla bør outsource deres design til dem

Nu er de forskellige i størrelse og operation.
Nikola Motor kommer at have det svært ved at konkurrere med Tesla Semi, da vægten og længden på køretøjet alene, bør have påvirkning på manøvrering og max lasteevne i traileren.
Synes måske Nikolas ser federe ud, men hvor praktisk og funktonel den er, set i forhold til Teslas, har jeg og du ikke nogen idé om.
Nikola ser sig presset, da de først vil begynde produktion af deres lastbil i 2021, men Tesla forventer at starte deres produktion af Semi sent næste år/tidligt 2020. Hvis Tesla kan levere hvad de proklamerer, så står Nikola (og faktisk alle andre lastbilfabrikanter) meget dårligt stillet, da fragtindustrien er benhård hvad angår økonomi, og vil med det samme købe den løsning der kan spare dem penge...el, hydrogen, biogas, diesel, what ever... Tesla står indtil videre meget lukrativt placeret, og jeg tror at Semi (og tilhørende biprodukter) kommer at få mega succes.
Gravatar #7 - MarsontheRocks
4. maj 2018 10:43
"Back in February, Daimler AG head of trucks Martin Daum threw some shade at the Tesla Semi, suggesting that the electric truck defies the laws of physics if its specs are accurate. In his response to Russell’s inquiry, Musk threw some shade back at the Daimler executive, explaining that the Tesla Semi’s capabilities do not require radical improvements in its battery technology.

“He does not know much about physics. I know him. I would be happy to engage in a physics discussion with him. I actually studied physics in college. Even if we didn’t improve our battery technology at all, we could achieve a 500-mile range truck. We’re gonna do better than 500 miles.” " - fra Teslas 1. kvartals 2018 "earnings call" i forgårs.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-battery-range...
Gravatar #8 - CBM
4. maj 2018 11:02
#6: her og nu betyder designet på en lastbil ikke det store... men på idt længere sigt, kunne man forestille sig at givet 2 el drevne lastbiler som begge er temmelig lige på alle praktiske punkter, så ville en køber hælde mod at købe den lastbil der har det flotteste design.

Jeg ved også godt at "flotteste design" er tildels subjektivt og at tesla har gjort meget for at deres el biler skal ligne biler og ikke rumskibe som visse af de tidlige el biler gjorde...

Men jeg vil stadig mene at det virker som om at Tesla har sprunget over hvor gærdet er lavest da de designede udseende på deres Tesla Semi... det ligner en design skitse som ikke er gjort færdig...

Nu jeg tænker over det.. så ligner fronten på Nikola Motor Company'ss lastbil faktisk mere en Audi R8 end en Tesla...

Gravatar #9 - CBM
4. maj 2018 11:57
#6: jeg tror nu ikke vi umiddelbart skal frygte så meget for Nikola's overlevelsesevne:

https://jyllands-posten.dk/international/usa/ECE10...
Gravatar #10 - MOA
4. maj 2018 17:19
#9 Men det er først i 2025, Tesla har immervæk fat i den lange ende her da de har et supercharger netværk og de har teknologien og batterierne der sparker alt andet væk.

Nikolas bud på en lastbil er i mine øjne grim.

Den er voldsomt stor og vulgær fordi den skal udstråle at den har en kæmpe motor, nej du, som Tesla har gjort så har de nedgraderet det voldsomme monstrum af et førerhus og lavet det mere opdateret udfra at man ikke har en enorm motor længere i fronten.

Jeg forudser ikke Nikola bliver et problem for Tesla, da forbrugerne har besluttet sig for at Tesla er vejen frem.

Jeg har selv lagt en forudbestilling på en 3'er i Performance versionen til start 2019 :-)
Gravatar #11 - CBM
4. maj 2018 17:41
#10: tjah i sidste ende er det nok et spørgsmål om smag og behag :-)
Gravatar #12 - MarsontheRocks
8. maj 2018 14:25
CBM (11) skrev:
#10: tjah i sidste ende er det nok et spørgsmål om smag og behag :-)

Nah, i sidste ende er det, for virksomheder der leger med tanken om at købe disse, et spørgsmål om økonomi mere end noget andet. Det er også derfor Tesla kan slippe afsted med det design de har valgt for Semi.
Nikola har en enorm byrde at løfte; de skal udbygge et hydrogen netværk af tankstationer, deres teknologi fylder meget, og er dyr, og de har svært ved at argumentere for, hvad der er bedre med deres lastbil, set i forhold til Tesla Semi.
Tesla Semi kan, ifølge Tesla, lade op på omkring 30 minutter. Hvis det passer som artiklen overfor siger, så er det en forskel på 10 min efter 500 mil (omkring 800 km), hvor chauføren alligevel skal afholde lovpligtig pause, før han/hun har lov at køre videre. Da prisen for el samtidig er meget billigere og grønnere end brint (brint kræver stadigvæk megen energi at fremstille), fremstår Nikola med et produkt, der givetvis er "grønt" og udleder kun vand, men i praksis dyr i drift og vedligeholdelse, som er det vigtigste efter indkøbsprisen og sikkerhed.
Gravatar #13 - arne_v
8. maj 2018 14:32
#12

Så vidt jeg har forstået, så vil det tage 6 timer at oplade en Tesla Semi med de ladestationer der er idag.

De 30 minutters ladetid er med et nyt ladesystem som ikke er tilgængeligt ude i verden endnu.

Så enten skal Tesla også til at installere overalt eller så bliver ladetiden lang.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login