mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Mucho cheapo... Damn, man får ikke meget hurtig bil for de penge i DK. Hva rammer den, 350-400 stykker, når den lander hos forhandleren? Stadig billigt, god bless afgiftsfritagelsen.
Men all in all, ville nok hellere have en Zenvo ST1.
Men all in all, ville nok hellere have en Zenvo ST1.
Hold da op hvor den minder om en DB9!
http://luxexpose.com/social/public/admin/Aston-Mar...
Jeg vil næsten gætte på at Henrik Fisker har haft en finger med i spillet?
Men fedt at prisen ikke er højere! Kunne være lækkert nok hvis DK besluttede at elbiler skal fritages for afgift.
http://luxexpose.com/social/public/admin/Aston-Mar...
Jeg vil næsten gætte på at Henrik Fisker har haft en finger med i spillet?
Men fedt at prisen ikke er højere! Kunne være lækkert nok hvis DK besluttede at elbiler skal fritages for afgift.
Også lige en kommentar til nyheden.
Hvad jeg ved af, er Tesla Roadster stadig til salg, og på ingen måder skrottet. Kan købes via deres hjemmeside:
https://www.teslamotors.com/own?model=rd
[edit]
Ah. De producere ikke flere i USA, så de har kun dem der er tilbage, men salget (og produktionen går jeg ud fra), fortsætter i EU. I hvertfald i 2012.
Link
Og Model S er deres "familie" bil. Altså en 5 dørs saloon.
Hele ideen var at Rodsteren, med sin høje pris og "superbil" egenskaber, skulle betale for udviklingen af teknologien, som de så kunne bruge i familie udgaven. Der derved kan sælges billig og forhåbentlig massefremstilles.
Hvad jeg ved af, er Tesla Roadster stadig til salg, og på ingen måder skrottet. Kan købes via deres hjemmeside:
https://www.teslamotors.com/own?model=rd
[edit]
Ah. De producere ikke flere i USA, så de har kun dem der er tilbage, men salget (og produktionen går jeg ud fra), fortsætter i EU. I hvertfald i 2012.
Link
Og Model S er deres "familie" bil. Altså en 5 dørs saloon.
Hele ideen var at Rodsteren, med sin høje pris og "superbil" egenskaber, skulle betale for udviklingen af teknologien, som de så kunne bruge i familie udgaven. Der derved kan sælges billig og forhåbentlig massefremstilles.
#14 Tesla's hjemmeside skriver 300 miles på et Max charge : http://www.teslamotors.com/models (I bunden)
*EDIT* Ah, jeg kan se der står noget mere her : http://www.teslamotors.com/models/features#/batter...
160 230 300 - så langt kan de tre batteri modeller køre ser det ud til.
*EDIT* Ah, jeg kan se der står noget mere her : http://www.teslamotors.com/models/features#/batter...
160 230 300 - så langt kan de tre batteri modeller køre ser det ud til.
#12
Nemlig. Med moms ender den forhåbentlig lige under 400K i DK.
Og med strøm til 400 km i tanken kan den nå det meste af landet, til en meget billig pris i el.
Det primære problem jeg ser er batteriet, der kun kan holde til 160.000 km. Så det man spare i benzin vs el, kan hurtig være tabt, hvis et nyt batteri koster 200.000 kr. Men den pris melder historien desværre intet om :(
#13
Den kommer i 3 udgaver. 160, 230 og 300 miles
http://www.teslamotors.com/models/features#/batter...
Nemlig. Med moms ender den forhåbentlig lige under 400K i DK.
Og med strøm til 400 km i tanken kan den nå det meste af landet, til en meget billig pris i el.
Det primære problem jeg ser er batteriet, der kun kan holde til 160.000 km. Så det man spare i benzin vs el, kan hurtig være tabt, hvis et nyt batteri koster 200.000 kr. Men den pris melder historien desværre intet om :(
#13
Den kommer i 3 udgaver. 160, 230 og 300 miles
http://www.teslamotors.com/models/features#/batter...
Det er et godt initiativ - men jeg tror ikke, elbilerne har en chance mod benzinbilerne, med mindre batteriprisen kommer væsentlig længere ned (eller brændstofprisen ryger væsentligt op).
Gad vide, hvad der sker på superkondensator-fronten? Det er længe side, vi har hørt noget fra den kant
http://www.gizmag.com/nanoscale-supercapacitor/112...
Høj energitæthed, kan lades lynhurtigt og slides ikke. Den tror jeg mere på.
Hvad med brintpillerne, i øvrigt? Gad vide, hvordan det går med dem? De trak jo (med rette) en masse opmærksomhed da de kom frem.
Gad vide, hvad der sker på superkondensator-fronten? Det er længe side, vi har hørt noget fra den kant
http://www.gizmag.com/nanoscale-supercapacitor/112...
Høj energitæthed, kan lades lynhurtigt og slides ikke. Den tror jeg mere på.
Hvad med brintpillerne, i øvrigt? Gad vide, hvordan det går med dem? De trak jo (med rette) en masse opmærksomhed da de kom frem.
TormDK (10) skrev:Jeg gad dælme godt køre rundt i den Model S - Jeg kører godt 270km per arbejdsdag, så det ville være super hvis jeg kunne slippe for at bruge de ~14L diesel jeg bruger nu, per dag.
Tror ikke elbiler egner sig til den slags endnu, desværre. Batteriet bliver også slidt, så alt efter hvad sådan et koster, så kan det godt vise sig at de 10000 (højt sat) du bruger på diesel om året er billigere i længden.
Steve Jobs (19) skrev:Tror ikke elbiler egner sig til den slags endnu, desværre. Batteriet bliver også slidt, så alt efter hvad sådan et koster, så kan det godt vise sig at de 10000 (højt sat) du bruger på diesel om året er billigere i længden.
Højt sat? Hvis vi regner med han møder på arbejde 200 dage om året, og en liter diesel koster omkring 10,- så bliver det til:
200[Dage] * 14[L] * 10[DKK] = 28.000 DKK
Så kommer der selvfølgelig prisen for hvad det koster at lade batteriet op dagligt osv. Men tror nu godt det kan betale sig for en "sej familiebil" til under 400.000 DKK herhjemme.
Og hvis man skal skifte batteriet om ~5 år, koster det måske kun 100.000 DKK. Det er stadig billigere end hvad du taber ved videresalg af en ny bil. Og jeg kunne godt forestille mig man kunne få ~250.000 DKK for den med et nyt batteri i.
+Om 5 år er der nok kommet ekstra afgifter på benzin/diesel, samt ekstraafgifter på benzin/diesel biler. (For at hjælpe forbrugerne med at få solgt deres gamle elbiler, så vi kan få solgt nogle nye elbiler.)
gensplejs (12) skrev:Ja men i danmark er den afgifts fri fordi det er en el bil. Du får ikke noget der ligner en fed bil til de penge i DK.
Audi A4 ville jeg nu tage til hver en tid over en Tesla.
fennec (8) skrev:#3, #4, #5
Der er ingen afgift på elbiler i DK. I det mindste frem til 2015 hvor afgiften skal genforhandles. Og selv her kan det være den forbliver 0%.
Men prisen i USA inkluderer et tax refund på 7500 dollars. Så vi skal som minimum lægge 7500 dollars til de 320k kroner.
Derudover er der moms, og det skulle ikke undre mig om ikke der også er en told-afgift (som elbiler ikke er fritaget for).
Så alt i alt, kommer den nok ikke til at koste under 500k her i landet (og det tager ikke engang højde for den gængse "USD 1 = Euro 1"-fejl...
Steve Jobs (19) skrev:Tror ikke elbiler egner sig til den slags endnu, desværre. Batteriet bliver også slidt, så alt efter hvad sådan et koster, så kan det godt vise sig at de 10000 (højt sat) du bruger på diesel om året er billigere i længden.
Måske, men jeg vil gerne være forgangsmand for at få teknologien mere udbredt. De store bilproducenter og politikerne går nok desværre ikke all-in før de sidste par tønder olie er på vej op af jorden.
HenrikH (23) skrev:
Men prisen i USA inkluderer et tax refund på 7500 dollars. Så vi skal som minimum lægge 7500 dollars til de 320k kroner.
Nej, de 320.000,- er fra de $57.400, altså uden refund.
Hvis vi havde fået samme refund herovre, ville prisen ende på små 278.000,-
MEN, der er altid et men. Denne prismodel holder desværre ikke, for det er ganske korrekt at der ikke er afgift på elbiler, til gengæld er der afgift på batterier/akkumulatorer, og det er det som elbiler lider under her i Danmark hvilket gør dem svine dyre.
Alternativet er at man køber bilen uden batteri og benytter f.eks. bette place og betaler fast pris om måneden, men dette tror jeg desværre ikke kan lade sig gøre med Tesla S :-(
Jeg tror personligt ikke at Tesla S kommer under 500k med mindre der bliver lavet en lov ændring eller at der kommer nogen med en smart måde man kan leje batterier på.
Alternativet er at man køber bilen uden batteri og benytter f.eks. bette place og betaler fast pris om måneden, men dette tror jeg desværre ikke kan lade sig gøre med Tesla S :-(
Jeg tror personligt ikke at Tesla S kommer under 500k med mindre der bliver lavet en lov ændring eller at der kommer nogen med en smart måde man kan leje batterier på.
Er der slet ikke andre end mig der sidder og tænker...
Når vi nu snakker rækkevidde på omkring 320km, kan man så gå ud fra at den sluger batteri hele tiden ?
Arbejder man på en kraftoverførsel fra dækkenes rotation som kan generere strøm under kørsel lidt ala en udviddet dynamo koncept for så burde en bil da kunne køre meget længere i teori eller tager jeg helt fejl ?
Eller er dette forslag ren fiktion på nuværende tidspunkt.
Spørger af ren nysgerrighed, har ingen expertise på området :)
Når vi nu snakker rækkevidde på omkring 320km, kan man så gå ud fra at den sluger batteri hele tiden ?
Arbejder man på en kraftoverførsel fra dækkenes rotation som kan generere strøm under kørsel lidt ala en udviddet dynamo koncept for så burde en bil da kunne køre meget længere i teori eller tager jeg helt fejl ?
Eller er dette forslag ren fiktion på nuværende tidspunkt.
Spørger af ren nysgerrighed, har ingen expertise på området :)
Dørk (27) skrev:Arbejder man på en kraftoverførsel fra dækkenes rotation som kan generere strøm under kørsel lidt ala en udviddet dynamo koncept for så burde en bil da kunne køre meget længere i teori eller tager jeg helt fejl ?
Den benytter - som nær alle andre elbiler - regenerativ bremsning. Altså lades batteriet op, når du decelererer.
rmariboe (28) skrev:Den benytter - som nær alle andre elbiler - regenerativ bremsning. Altså lades batteriet op, når du decelererer.
Ok, spørgsmålet var nok også mere møntet på om det ikke kunne lade sig gøre og derved skabe et bedre koncept og endnu bedre standpunkt for El-Bilen
drbravo (29) skrev:du tager fejl. :)
I know, men kunne jo håbe på det kunne blive realitet for så ville konkurrence dygtigheden for denne slags køretøj jo blive endnu mere innovativt :)
@Dørk, det du foreslår er indbegrebet af en evighed maskine - dvs. en maskine hvor man får mere energi ud end der sendes ind i den. Det kan ikke lade sig gøre. Den energi som det kræver at få hjulene til at dreje rundt, vil altid være større end den energi du evt. kan trække ud med en generator - Dette fordi der altid er tab f.eks. i form af varme tab, gnidnings modstand og ligne. Hvis der ikke var nogen som helst tab ville du som maksimum kunne trække den samme energi tilbage og vil altså ikek have vundet noget.
Vedr. pris på Tesla så koster den fra fabrikkens side 57.000 kr i basis versionen, dvs. 160 miles (260 km) uden ekstra udstyr (ekstra udstyr forventes at være f.eks. soltag, luftaffjedring og ligne)
Omregnes denne fabriks pris til danske kroner med en US kurs på 5.6 kr
bliver det ca. 320.000 kr, hertil skal lægges import told (så vidt vides 0%), importørens avance + til sidst 25% dansk moms.
f.eks. 320.000 kr +20.000 kr * 1,25 = 425.000 kr
alt i alt er det muligt at sælge den for 425.000 kr, og stadig lade forhandlerled/importøren tjene 20000 kr/stk - jeg tror dog at importøren vil tage sin del af kagen og starte prisen på 465.000 kr hvilket giver en fortjenelse på ca. 50.000 kr per bil.
Hvis man skal have større batterier i bilen koster de i usa 10.000 $ per tekstra trin - i danmark forventes disse at medføre tillægs priser på 75.000 kr per ekstra trin - dvs. 150.000 kr for modellen med 500 km rækkevide.
Alt i alt en tesla model S med 500 km rækkevide skal I nok regne med en salgs pris på omkring 600-650.000 kr i starten af 2013
Om det er dyrt eller billigt er vel en smags sag, men prisen ser umidelbart ud til at være konkurrence dygtig uden at være hverken billigere eller dyre end de biller som de gerne vil sammenligne med - alle biler er forskellige og man kan ikke dirrekte sammenligne 2 biler alene på prisen.
Hvis Tesla model S på sigt (2014) sælges til "mindste" prisen på 425.000 kr bliver den et super hit i danmark - man skal huske på at man heller ikke skal betale "grøn afgift" hver år dvs. set over bilens levetid spare man ca. 50.000 kr - disse bør man trække fra i regnestykket og så skal bilen sammenlignes med almindelige famillie biler i den store klasse (mondeo/passat m.m.) - og så er der nok ikke længere så meget tvivl :)
ca. 2 år efter introduktion af model S kommer Model X som er en SUV - denne skulle blive et tak billigere og vil have plads til 7 normale personer - muligvis med 4x4 som option. måske under 400.000 kr
Vedr. pris på Tesla så koster den fra fabrikkens side 57.000 kr i basis versionen, dvs. 160 miles (260 km) uden ekstra udstyr (ekstra udstyr forventes at være f.eks. soltag, luftaffjedring og ligne)
Omregnes denne fabriks pris til danske kroner med en US kurs på 5.6 kr
bliver det ca. 320.000 kr, hertil skal lægges import told (så vidt vides 0%), importørens avance + til sidst 25% dansk moms.
f.eks. 320.000 kr +20.000 kr * 1,25 = 425.000 kr
alt i alt er det muligt at sælge den for 425.000 kr, og stadig lade forhandlerled/importøren tjene 20000 kr/stk - jeg tror dog at importøren vil tage sin del af kagen og starte prisen på 465.000 kr hvilket giver en fortjenelse på ca. 50.000 kr per bil.
Hvis man skal have større batterier i bilen koster de i usa 10.000 $ per tekstra trin - i danmark forventes disse at medføre tillægs priser på 75.000 kr per ekstra trin - dvs. 150.000 kr for modellen med 500 km rækkevide.
Alt i alt en tesla model S med 500 km rækkevide skal I nok regne med en salgs pris på omkring 600-650.000 kr i starten af 2013
Om det er dyrt eller billigt er vel en smags sag, men prisen ser umidelbart ud til at være konkurrence dygtig uden at være hverken billigere eller dyre end de biller som de gerne vil sammenligne med - alle biler er forskellige og man kan ikke dirrekte sammenligne 2 biler alene på prisen.
Hvis Tesla model S på sigt (2014) sælges til "mindste" prisen på 425.000 kr bliver den et super hit i danmark - man skal huske på at man heller ikke skal betale "grøn afgift" hver år dvs. set over bilens levetid spare man ca. 50.000 kr - disse bør man trække fra i regnestykket og så skal bilen sammenlignes med almindelige famillie biler i den store klasse (mondeo/passat m.m.) - og så er der nok ikke længere så meget tvivl :)
ca. 2 år efter introduktion af model S kommer Model X som er en SUV - denne skulle blive et tak billigere og vil have plads til 7 normale personer - muligvis med 4x4 som option. måske under 400.000 kr
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.