mboost-dp1

Telmore

Telia er sure på Telmore

- Via Telmore - , redigeret af Emil

Tidligere på sommeren ændrede Telia på nogle af sine priser, således kom det f.eks. til at koste at modtage en sms-kvittering, ligesom PBS-gebyret blev sat op.

Det var der mange kunder, som var utilfredse med, hvilket de tydeligt kunne mærke hos konkurrenten Telmore, der modtog op til 150-200 nye kunder om dagen fra Telia. På den baggrund skrev de en nyhed på deres hjemmeside, hvor de byder de nye kunder velkomne og fortæller lidt om deres produkt.

Den nyhed brød Telia sig ikke om og sendte pr. anbefalet brev en besked til Telmore, hvor de bad dem fjerne nyheden eller forvente et erstatningskrav. Det har Telmore ikke tænkt sig at gøre, da de mener, de forholder sig til fakta i nyheden.

Stik imod det ønskede resultat har Telmore tværtimod fulgt op på nyheden med en ny, hvor situationen forklares, og der stadig bydes velkommen til Telia-kunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - nielsbuus
6. aug. 2009 15:04
Telmore - Telia :::: 1-0
Gravatar #2 - webwarp
6. aug. 2009 15:08
Tja jeg synes nyheden ser meget uskyldig og ok ud, og at det ligner at Telia blot skaber sig som et lille barn..

Eneste punkt jeg kunne kritisere er at de skriver "Se TV2 Finans’ dækning af sagen om Telias mange nye gebyrer" .. Det vil jeg mene er dårlig stil, det kan ikke være Telmore's opgave at finde snavs om konkurrenterne og linke til det.. Telia kunne helt sikkert også linke til noget snavs om Telmore.. Men er dårlig stil at disse andre, bedre at fokusere og fortælle, hvad man selv er dygtig til..
Gravatar #3 - auchenberg
6. aug. 2009 15:09
Et klap på skulderen til deres PR-afdeling..

Gravatar #4 - webwarp
6. aug. 2009 15:11
#3 hvorfor, de har jo intet gjort, de har jo blot ladet deres konkurrent sørge for at skræmme kunderne væk i ro og mag..
Gravatar #5 - auchenberg
6. aug. 2009 15:12
#4 Nu tænker jeg på Telmores, idet de har forstået af udnytte situationen til deres fordel...

Gravatar #6 - webwarp
6. aug. 2009 15:14
# ja, er jo den jeg omtaler, og spørger til hvordan du mener de har været dygtige, de har jo netop intet gjort ? Den lille nyhedsartikel, EFTER de har fået en masse nye Telia kunder, er da ikke et skulder klap værdigt til PR-afdelingen, det er da vel deres almindelige arbejdsopgave.. Hvis de ikke kommer på banen der, så havde de da alvorligt sovet i timen...
Gravatar #7 - laspe18
6. aug. 2009 15:17
Jeg ved snart ikke, om jeg skal grine eller skraldgrine.

At Telia er sure over, at de forringer deres kunders vilkår og bliver ved at påføre ellers trofaste kunder mere og mere underfundige gebyrer og ekstra prisstigninger for så derefter at blive sure over, at Telmore gør opmærksom på det, og tiltrækker nye kunder.

Det er da til at græde af grin over.
Gravatar #8 - webwarp
6. aug. 2009 15:19
#7 nu er det jo altså TV2, og ikke Telmore, der gør opmærksom på de nye gebyrer..
Gravatar #9 - laspe18
6. aug. 2009 15:22
#8
Bevares, men det ændrer vel ikke på, at det må være helt legalt for Telmore at gøre opmærksom på det i forbindelse med deres egne tilbud, hvor disse spøjse PBS-gebyrer, sms-kvitteringsovertaksering og den slags ikke findes?

Jeg kan forstå, der kunne være et problem, hvis man linkede til nyheden og ikke andet. Men den bruges jo netop til at fremhæve fordele for Telmore kontra Telia.
Gravatar #10 - webwarp
6. aug. 2009 15:28
#9 jeg er ikke 100%, men temmelig sikker på at det er ulovligt at omtale konkurrenter negativt.. Derudover er min mening i #2 (går også ud fra det er den du referede til selvom du skrev post #8)
Gravatar #11 - laspe18
6. aug. 2009 15:31
#10
Jo hovsa, det var en mindre svipser fra min side.

Det kan så godt være. Det ved jeg ikke, jeg kender ikke de specifikke lovgivningsmæssige regler. Er det ulovligt, er det selvfølgelig et problem.
Ikke desto mindre har jeg hvert fald intet problem med det rent personligt, jeg synes det er fint.
Gravatar #12 - ghostface
6. aug. 2009 15:31
Det viser bare teleselskaberne de ikke skal igang med at give os abbonementer af "amerikanske" standarter (der er nok også andre lande men de er ihvertfald gode til de uigennemskuelige)

Telia har på det fornemste demonsteret at de danske mobil kunder ikke vil finde sig i avancerede, mystiske og kryptiske abbonementer. Vi vil have et gennemskueligt system hvor vi kan se hvad det koster at tale, sende sms og bruge data. DET ER DET!

Telmore leger en lille smule med ilden mht deres "kort/lang tale" system som er en smule uldent at gennemskue (hvis det er for vi som kunder kan spare så burde den bare automatisk hoppe over på lang tale når det bliver nødvendigt)

Det ser heldigvis ud til vi næppe for at se amerikanske systemer hvor man betaler for at modtage SMS.
Gravatar #13 - Banko-Jim
6. aug. 2009 15:32
Selvfølgelig (!) er det lovligt at omtale sine konkurrenter. Så længe man siger sandheden. Der er dømt et års forbrug af tudekiks til Telia - inklusive et gebyr på 25 kr. per kiks.
Gravatar #14 - Sikots
6. aug. 2009 15:32
Fryd Telia - idioter...

Jeg startede med et par MEGET tilfredse år hos Mobilix, de blev så overtaget af Orange, servicen blev forringet. Ikke super.
Så købte Telia så Orange "Orange bli'r til Telia nanananana" (i husker nok de elendige reklamer) og servicen blev en mangelvare, til gengæld, nå der så var service - var den decideret elendig.

Nu har jeg så firmatelefon, vi bruger Telmore...
Eneste jeg er utilfreds med der, er den weekend klokken 02:30 hvor deres automatiske optankningssystem gik ned. Ikke skide fedt når man er i byen og skal bruge sin mobil!
Gravatar #15 - webwarp
6. aug. 2009 15:39
#14 men du overlevede jo nok, er trods alt ikke ret mange år siden (føles i hvert fald sådan) at ingen havde en mobil telefon med i byen, men alligevel overlevede :p
Gravatar #16 - D_V
6. aug. 2009 15:45
Og telia skyder sig selv i foden ved at gøre et større nummer ud af det, endnu mere eksponering omkring fordelene ved at vælge telmore fremfor telia....
Gravatar #17 - FM Guy
6. aug. 2009 15:51
Bravo Telmore!

Så kan Telia lære det!

Jeg er også glad for at jeg kom væk fra Telia for en uges tid siden.

Med et huk mistede de mig og min kæreste som kunder.

1. dag ved Telenor var bedre end alle andre dage hos Telia.
Gravatar #18 - Modvig
6. aug. 2009 16:01
"Telia udtaler i pressemeddelse: vi er sure på telmore :@"
Det er ligesom så mange andre steder, hvor folk bebrejder andre for deres egne fejl.
Gravatar #19 - sinc
6. aug. 2009 16:02
Telia skulle snuppe en kiks og så lærer at behandle deres kunder bedre, så vil de jo ikke stikke af.
Gravatar #20 - kogalskab
6. aug. 2009 16:07
haha tabere!
Gravatar #21 - Niversen
6. aug. 2009 16:12
telmore skrev:
* Hos TELMORE er det gratis at betale.
* Hos TELMORE varsler vi ikke prisstigninger, mens du er på sommerferie.
* Hos TELMORE tager vi heller ikke overpris for, at du aflytter din telefonsvarer.


so true...
kan godt se hvorfor telia er lidt vrede over denne udmelding, men de er selv ude om det...

de gør deres produkt dyrere og skriver hvis man ikke kan lide det så find et andet selskab... at der er andre selskaber som gerne vil have lidt kunder... telmore: keep up the (good) work...!

Gravatar #22 - Zeales
6. aug. 2009 16:15
Jeg fatter virkelig ikke hvordan Telia stadig kan over en overskudsforretning med deres "CV", og det er mig stadig et kæmpe spørgsmål hvordan de kunne blive vinder af udbudet af iPhone.
Gravatar #23 - Makey
6. aug. 2009 16:21
Telia er for poptøser og gays, HAR I SET FARVEN PÅ DERES HJEMMESIDE?
Gravatar #24 - mora
6. aug. 2009 17:12
Godtnok nogle gebyr grippe dem telia :)

Telia.dk skrev:
Undgå rykkere. Du kan tilmelde dig BetalingsService lige her. Bemærk, at det koster 9,75 kr./måned i administrationsgebyr at betale via Betalingsservice.


Telia.dk skrev:
Data pr. MB* 10 kr.
* Minimumstaksering 100 KB, efterfølgende takseres pr. 10 KB.


Telia.dk skrev:
Med Basic betaler du ikke abonnement. I stedet for binder du dig til et minimumsforbrug.
# Dit minimumsforbrug falder til 39 kr./måned efter 6 måneder
Gravatar #25 - Krushave
6. aug. 2009 17:31
webwarp (10) skrev:
#9 jeg er ikke 100%, men temmelig sikker på at det er ulovligt at omtale konkurrenter negativt.. Derudover er min mening i #2 (går også ud fra det er den du referede til selvom du skrev post #8)


Hvis jeg husker reglerne ret, så må man sådan set godt så længe man kan bevise det man siger. Det vil sige hvis man siger ens eget produkt er verdens bedste skal man altså kunne fremlægge bevis for denne påstand. Ligeledes hvis man direkte skriver at konkurrenterne er meget dårlige skal man altså have et tydeligt bevis for dette. Her skal man dog træde lidt varsomt der er trods alt noget der hedder "god markedsføringsskik" og der kan man måske få fingrene i klemme hvis man bliver alt for kreativ.

I denne sag tror jeg ikke der ville ske noget, det er vist bare Telia der whiner. Men så kunne de vel bare lave et ordentligt produkt så kunderne ikke løber skrigende væk...
Gravatar #26 - shantri
6. aug. 2009 17:46
mora (24) skrev:
Godtnok nogle gebyr grippe dem telia :)

Telia.dk skrev:
Data pr. MB* 10 kr.
* Minimumstaksering 100 KB, efterfølgende takseres pr. 10 KB.


Telia.dk skrev:
Med Basic betaler du ikke abonnement. I stedet for binder du dig til et minimumsforbrug.
# Dit minimumsforbrug falder til 39 kr./måned efter 6 måneder


haha ja det er så latterligt det der... så de 39 er ikke et abonnement..Jo det er det så, I vælger bare at vildlede ved at kalde det noget andet...fjolser... Ærligt mobil telefoni, det er sagen :)
Gravatar #27 - Brobak
6. aug. 2009 18:13
#26
minimums forbrug og abonnement er altså 2 vidt forskellige ting.


Jeg synes dog også at PR folkene hos Telia ikke er alt for kloge, eller også har de fået en ekstra lønseddel fra Telmore (Hvem ved?). Ligefrem at melde ud at man synes det er for dårligt at et andet selskab reklamerer med at kunderne kan slippe for en række afgifter og lign. er måske ikke verdens bedste PR stunt :) Lyder mere som et forsøg på at opfordre de resterende kunder til at skifte.
Gravatar #28 - El_Coyote
6. aug. 2009 18:19
av minimumstaksering på 100kb bliver ret meget hvis man har sin telefon til at tjekke mails hver 5. minut... Det er mere end de fleste selskaber takserer for roaming
Gravatar #29 - shantri
6. aug. 2009 18:20
#27

Jeg er slet ikke en haj til definitioner inde for tele verden, men i min verden er det hip som hap om man betaler et minimums forbrug eller et abonnement, det er begge et fast beløb hver måned.

Men jeg går ud fra det er fordi abonnementet er ud over minimums forbruget så.
Gravatar #30 - 2xmy
6. aug. 2009 18:21
Jeg er enig med #26 - det er simpelthen imponerende skidt arbejde fra Telias side.

Jeg mener det er de amerikanske ex-alkoholikere, der har et ordsprog som lyder sådan her:

God, give me the strength to change what I can, the patience to accept what I cannot.

Den bør Telia overveje at tage til sig, og så fokusere på at ændre deres egen forretning til det bedre i stedet for at forsøge at sagsøge omgivelserne.
Gravatar #31 - Oculus
6. aug. 2009 18:24
shantri (29) skrev:
#27

Jeg er slet ikke en haj til definitioner inde for tele verden, men i min verden er det hip som hap om man betaler et minimums forbrug eller et abonnement, det er begge et fast beløb hver måned.


Abonnement = penge du ikke får noget tale/sms/mms/data for

Minimumsforbrug = penge du får noget tale/sms/mms/data for

Så det er ikke helt det samme.

Og så thumbs up til Telmore for endelig at turde noget, efter de blev købt af TDC, igen. Selvom det så ikke lige er på produkt-siden :)
Gravatar #32 - shantri
6. aug. 2009 18:35
Så er vi jo næsten enige kan jeg høre. Teleselskaberne kunne havde lavet flg. istedet. "i abonennementet er inkl. flg. taletid bla bla"

De fleste har nul kr. i abonnement, og så et minimums forbrug istedet for, derfor jeg mener det er "det samme".. selvom som du påpeger at definitionen selvfølgelig er forskellig... Tak for udredningen :)
Gravatar #33 - Whoever
6. aug. 2009 19:02
God stil af Telmore der!

Btw, markedsføringsloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...
Gravatar #34 - ppot kirneh
6. aug. 2009 20:38
Hold da kæft hvor i teoriserer allesammen.
"Mærkevare dyr" fristes jeg til og sige. Begge selskaber er internationale giganter og har kun deres aktionærer og profit og tænke på. Deres inermezzo i denneher sag er i sidsste ende irrelevant for os som forbrugere.
De kæmper deres dødskamp om "kobberet", som der ikke vil være behov for om 10 år (parrabol / sattelitopkoplinger).
Et overordnet generelt problem er jo hvordan vi som forbrugere kan finde ud af den reelle pris på varen, for det er aldrig den vi får opgivet. Vi betaler jo også skat, men næsten hver gang der er brug for f.eks. offentlig assistance, skal de have en eller anden form for ekspeditionsgebyr etc.
Det er nøjagtig det samme med teleselskaberne. Hvorfor indregenes gebyrenrne ikke i pristalsreguleringerne ?
De er jo en del af varens pris - vågn da op for helvede - i og vi lever i et kapitalistisk samfund !
Og selvfølgelig skal Telemor da bruge allle midler også i dette tilfælde - det følger jo med frihed og kapitalisme.
Forstår i det eller skal i have en særlektion inden jeg tager gebyr for det ?
Gravatar #35 - mbw2001
7. aug. 2009 05:20
#34
Hvordan får du blandet kobber ind i en mobildiskution?
Telia har næsten ingen kunder på ADSL markedet som desuden er fuldstændigt irrelevant i denne sammenhæng.

Hvordan kan du mene at konkurrence ikke har betydning for forbrugerne? Hvilken verden bor du i?
Best case screnario så bliver Telia så pressede at de må opgive deres prisstigninger for at holde på bare nogle af deres kunder.

Parabol/sattelit? Hvad snakker du om?

Og hvor kommer Telenor ind i diskutionen?!? Det her er en sag mellem Telmore (TDC) og Telia (TeliaSonera)

Det sagt ved jeg ikke hvad det er for en kamikaze mission Telia er igang med. PBS gebyrer, abonnementer med fri SMS som bliver ændret til 5 øre per SMS og mener der blev nævnt 1 kr for leveringsrapporter.
Det virker næsten som om de bevidst skræmmer deres kunder væk.
Gravatar #36 - myplacedk
7. aug. 2009 06:46
webwarp (15) skrev:
#14 men du overlevede jo nok, er trods alt ikke ret mange år siden (føles i hvert fald sådan) at ingen havde en mobil telefon med i byen, men alligevel overlevede :p

Tricket er IKKE at gå hjemmefra med ordene "så ringer jeg bare når jeg vil hentes", når man ved man ikke har en telefon.

Den er altså en anelse irrelevant den der med at "man klarede sig jo uden engang". Ja, men i dag har vi teknologien, og vi har gjort os afhængige af den for at udnytte den.

Selvfølgelig kan man indrette sit liv til at klare sig uden sin mobiltelefon. Men når man forventer at den kan bruges, så kan det altså være problematisk at den pludselig ikke virker.
Gravatar #37 - myplacedk
7. aug. 2009 06:48
shantri (29) skrev:
Jeg er slet ikke en haj til definitioner inde for tele verden, men i min verden er det hip som hap om man betaler et minimums forbrug eller et abonnement, det er begge et fast beløb hver måned.


Minimumsforbrug: 39 kr
Reelt forbrug: 45 kr
Pris i alt: 45 kr

Abonnement: 39 kr
Reelt forbrug: 45 kr
Pris i alt: 84 kr

Gang alle tal med 10 til du kan se forskel.

Abonnement er noget der helst skal være så lavt som muligt. Men minimumsforbrug kan være en god ting. Jeg har sat mit op til flere hundrede kr. for at spare penge.
Gravatar #38 - silan
7. aug. 2009 11:00
#37

Hvordan spare du penge via minimumsforbrug? Det eneste 'positive' ved minimumsforbug jeg kan se, er da at man kan købe en telefon billigere. Desværre er det efterhånden kun 3 der tilbyder billige telefoner med minimumsforbrug man kan bruge som man ønsker.

Udover det savner jeg da Telmore kæmpede på pris istedet for ord, men her er Telia godt nok selv ude om det.
Gravatar #39 - zymes
7. aug. 2009 11:03
silan (38) skrev:
Hvordan spare du penge via minimumsforbrug? Det eneste 'positive' ved minimumsforbug jeg kan se, er da at man kan købe en telefon billigere.


Man kan spare en del. Da jeg fx. købte min Nokia 5800 (ved telmore) kunne jeg vælge at betale 1799 for telefonen, og have minimumforbrug på 99kr. Men jeg bruger altid for 3-400 om måneden alligevel, så satte minimum til 299 og gav så kun 1199 for telefonen. Og man kan også bruge minimum som man ønsker selv ved telmore, fx. fri sms koster.. ja, kan jeg ikk huske, men det er en del af minimumforbruget hvis man vælger det.
Gravatar #40 - myplacedk
7. aug. 2009 11:04
silan (38) skrev:
Hvordan spare du penge via minimumsforbrug? Det eneste 'positive' ved minimumsforbug jeg kan se, er da at man kan købe en telefon billigere.

...

silan (38) skrev:
Desværre er det efterhånden kun 3 der tilbyder billige telefoner med minimumsforbrug man kan bruge som man ønsker.

Det går fint for mig med Telmore.
Gravatar #41 - shantri
7. aug. 2009 11:42
myplacedk (37) skrev:
Minimumsforbrug: 39 kr
Reelt forbrug: 45 kr
Pris i alt: 45 kr

Abonnement: 39 kr
Reelt forbrug: 45 kr
Pris i alt: 84 kr

Gang alle tal med 10 til du kan se forskel.

Abonnement er noget der helst skal være så lavt som muligt. Men minimumsforbrug kan være en god ting. Jeg har sat mit op til flere hundrede kr. for at spare penge.


Spændende opstilling.. men lidt bias imo.

Det jeg taler om er feks. flg. fra telenor.

Abonnement pr. måned 199 kr inkl i prisen 8 timers tale om måneden.
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/abonnemen...

Så kan man købe mobiler uden abonnement, men med en mindste forbrug istedet og så er prisen ca. den samme.

EDIT: Så har du et abonnement der passer til dit forbrug, eller om du har et forbrug der stemmer overens med mindste forbrugs prisen, er det vel det samme.
Gravatar #42 - myplacedk
7. aug. 2009 11:57
shantri (41) skrev:
Abonnement pr. måned 199 kr inkl i prisen 8 timers tale om måneden.

Ah. Jeg troede det var noget man kun brugte mens begrebet "minimumforbrug" blev indført.

Det passer med et abonnement på -36,20 (!) og et minimumforbrug på 235,20 kr, som skal bruges på tale.

Hvilket er næsten det samme som fri abonnement og et minimumforbrug på 200 kr.

Det er praktisk talt det samme som jeg har, bortset fra at jeg kan bruge både tale, sms, mms, internet og de fleste gebyrer som en del af minimumforbruget.

Så foretrækker jeg den simple model Telmore bruger.
Gravatar #43 - krabbe
7. aug. 2009 12:27
#35

Nu skal vi jo ikke hænge Telia op på noget som ikke er rigtigt.

Godt nok er de tarvelige, men de hæver kun report sms'er med 5 øre, hvis man har en sms pakke, og med 20 øre hvis man er express kunde eller bare almindelig kunde, altså kan man stadig sende ubegrænsede smser for de 60-100 kr man nu betaler for den service om måneden.
Gravatar #44 - zuriel
7. aug. 2009 16:28
undrer mig lidt over hvorfor det er Telmore som Telia kunderne går til. Telmore er jo i dag ikke længere førende blandt lavprisselskaberne som den gang det var Frank Rasmussen der kørte butikken. (I dag har han så været igennem oprettelsen af-, og også allerede solgt BiBob)

Jeg har selv været igennem Telmore->Unotel->BiBob, og skal helt sikkert når tiden er moden der til også -> [fremtidens for mig mest fordelagtige mobiltelefoni produkt]

Det undrer mig således hvorfor det lige præcis skulle være Telmore kunderne går til. Er der en logisk forklaring på det? F.eks at der er en produktprofil der passer den typiske Telia kunde bedre hos Telmore end hos de andre lavpris selskaber?
Jeg undrer mig virkelig over sammenhængen
Gravatar #45 - nielsbuus
7. aug. 2009 16:57
#44, fordi Telmore har et godt og veletableret brand, mens Unotel og BiBoB er ukendte hos den jævne befolkning.

Det betyder at når Fru Jensen bliver indigneret over Telia's gebyrer, så kommer hun til at tænke på Telmore som hendes nevø har talt godt for de sidste 4 juleaftener og så tager hun beslutningen og skifter.
Gravatar #46 - myplacedk
7. aug. 2009 16:57
#44
Jeg har ikke set noget som antyder at det er lige præcis Telmore de primært går til.

Men jeg tror Telmore er det mest kendte teleselskab af sin type. CBB, BiBob osv. er for mange bare en efterligning. Altså "de kan da være gode nok, men hvorfor vælge dem, hvis man ikke har noget imod Telmore?"

EDIT: Nemlig, #45.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login