mboost-dp1

unknown

Teknologi afgør coolhedsfaktoren

- Via PhysOrg.com - , redigeret af Net_Srak

Tidligere var de seje børn defineret af hvilke mærkevarer, de bar på f.eks. deres tøj. En ny undersøgelse viser dog, at de seje nu er blevet til de kreative, og det er dem, som bruger teknologien i hverdagen.

En undersøgelse af børn i 13 lande viser, at 70 % af de kreative bruger e-mail, IM og søgemaskiner hver dag. Samtidigt viste undersøgelsen, at de fleste børn er ligeglade med deres udseende, samt en stor del ligeglade med at gå med mærkevarer.





Gå til bund
Gravatar #1 - TYBO
16. feb. 2006 07:07
Hehe fedt! Nu må nørder være mega cooooole så :)
Det næste store bliver sikkert geekdating.
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
16. feb. 2006 07:27
Sejt, det er kreativt at bruge email og IM. Eller, brugte 70% af de kreative IM og email?

Kan nu ikke se en skid kreativt i at bruge IM eller email.

Men lækkert - de vokser op og bliver til den fede, vamle filipenseplagede generation.
Nice, generation XXXL.
Super...
Gravatar #3 - XorpiZ
16. feb. 2006 07:30
tror nu det er de færreste børn der er ligeglade med deres udseende. det er hvertfald ikke tilfældet hvor jeg bor. man ser da ofte piger ned til 11-12 år gå med push-up bh osv.
Gravatar #4 - RMJdk
16. feb. 2006 07:47
#1 nu behøber man jo ikke være nørd fordi man ikke giver bruge tons af penge som alle andre på tøj og generelt udseende. Har da selv erfaret. At det billige tøj holder lige så godt. Og tit faktisk bedre en det dyrer. Jeg er ikke nogen rigmen og vil da hellere bruge de penge på noget end tøj. Istedet at bruge så mange penge på at fører sig frem og spille smart for vennerne og i byen.

Men det er da rart hvis det virkelig passer. Betyder jo der er lidt fremgang.
Gravatar #5 - nerdalmighty
16. feb. 2006 07:50
Den undersøgelse tror jeg simpelthen ikke på. Jo, kan da godt være det er "cool" at have en iPod, men hvis man samtidigt går rundt i gamle jeans og uld sweatre og kan nævne de første 10 resultater på google når man søger på ordet "sex" fordi man er god til at søge, så falder billedet lidt fra hinanden.

Jeg har en blog, bruger 4 forskellige IM protokoller, søger mere end de fleste dagligt på google, har en iPod, bruger forums mere end jeg bruger telefonen .. Men jeg tror det er de færreste der ville betragte mig som "cool".
Gravatar #6 - svappe
16. feb. 2006 07:56
Er det den første april ?






virker endnu mindre overbevisende når man læser artiklen...
Gravatar #7 - jambazz
16. feb. 2006 08:28
Man må da håbe fænomenet breder sig til DK. Så kan det være at priserne på tøj ville falde så man ikke skulle betale 2000 kr for et par bukser og en tilhørende shirt. Men en ting er sikkert, det vil aldrig brede sig til steder som bundby og ishøj :P
Gravatar #8 - demiurgos
16. feb. 2006 10:45
Hehe, "teknologi afgør coolhedsfaktoren." Tænkte straks på Futurama:

"I'll be the judge of who's cool, using the Cool-o-Meter!"

Angående nyheden:
64 percent believe there is "too much advertising and marketing in the world."

Med andre ord er der 64% der har besluttet sig for at det er cool at tage afstand fra mærkevarer. Om du går i mærkevarer fordi det er cool, eller ikke går i mærkevarer fordi det er cool... Hvad er forskellen?

"It's cool to be multi-dimensional, not stereotypical," she said. "There can be jocks who are also artistic and teens who love country but also hip-hop."

Og det øjeblik man bevidst stræber efter at blive "multi-dimensional" er man vel blot blevet endnu en stereotype?

Forstå mig ret, jeg har intet imod trends som sådan, da vi alle følger dem fra tid til anden. Jeg mener blot ikke at dette er meget mere end en trend, og i bedste fald et godt råd til de marketingsfolk der skal suge penge ud af lommerne på fremtidens teenagere. Ideen om at der pludselig skulle have ændret sig noget fundamentalt blandt verdens teenagere, køber jeg ganske enkelt ikke. Teenagere har alle dage været usikre, og derfor parate til at hoppe på den første og bedste bølge. Intet ondt i det, men sådan tror jeg nu det bliver ved med at være!
Gravatar #9 - DUdsen
16. feb. 2006 10:58
#1 Man bliver ikke nørd af at bruge MSN mesenger have en profil på myspace samt rende rundt med en dyr Nokia telefon samt en iPod.

Det der sker er at status symbelerne ændre sig fra dyrt tøj til dyr elektronik ikke at der bliver prestige i at kunne dekode en TCP/IP strøm eller sætte en server op, vi taler ikke om at tingene ikke er precist det samme som altid bare at de nye systemer er blevet en del af hverdagen for de unge og det giver sig udslag også i hvilke status symboler de benytter.
Gravatar #10 - Leonhard
16. feb. 2006 12:49
#8 Tyv tror hver mand stjæler....
Der findes faktisk i netop denne verden børn der er forskellige fra dig, børn som spiller fodbold fordi de kan lide det. Børn som spiller computerspil fordi de kan lide det, og endda børn der gør begge dele.
Det er muligt at du i din barndom har været en pretentiøs efternøler, der bare hoppede fra treand til treand, men det er langt fra normen, og når man taler om multidimiensionale personligheder, menes der børn der kan lide flere ting, ikke børn der stræber efter forskellige treands.
Gravatar #11 - demiurgos
16. feb. 2006 13:31
#10 (Leonhard)
Der findes faktisk i netop denne verden børn der er forskellige fra dig, børn som spiller fodbold fordi de kan lide det. Børn som spiller computerspil fordi de kan lide det, og endda børn der gør begge dele.

Jeg tror du misforstår mig. Selvfølgelig er der børn (og teenagere) der gør hvad de gør, fordi de godt kan lide det. Faktisk vil jeg mene at man ved alle mennesker kan finde masser af egenskaber som ikke er dikterede af trends. Jeg argumenterede blot for at lige netop denne nyhed ikke i mine øjne indikerede noget voldsomt skift, men at der blot var tale om at gå fra én trend til en anden.

Det er muligt at du i din barndom har været en pretentiøs efternøler, der bare hoppede fra treand til treand, men det er langt fra normen

Der er vel ingen grund til at blive personlig? Jeg mener afgjort at mere eller mindre alle teenagere på et tidspunkt forsøger at tilpasse sig en eller anden form for trend, og ja, det har også på et tidspunkt inkluderet mig selv. Jeg udtalte mig nok i for generelle termer, men grundlæggende står jeg ved hvad jeg skrev.

...og når man taler om multidimiensionale personligheder, menes der børn der kan lide flere ting, ikke børn der stræber efter forskellige treands.

Ifølge artiklen er "multi-dimensional" et spørgsmål om at gå imod strømmen, og bryde fri af stereotyperne, hvis altså jeg har forstået det korrekt. Mit argument gik på at man netop ikke brød fri af noget, hvis man blot fulgte en trend om at "gå imod strømmen." Med andre ord: hvis man gør hvad man gør, fordi man kan lide at gøre det, så er det irrelevant om dette falder indenfor en eksisterende trend eller ej. Hvis man derimod søger at "bryde normerne," fordi det opfattes som "cool," er man jo netop tilpasset normen.

En anden gang vil jeg anbefale dig at tage indlæg en smule mindre personligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login