mboost-dp1

TDC A/S

TDC-tilbud tredobler marked for musik

- Via TDC - , redigeret af MiniatureZeus

PLAY, TDC’s nye musiktjeneste på nettet, har udløst en jordskredsagtig udvikling i danskernes forbrug af musik. I løbet af den første måned har kunderne på PLAY downloadet så mange albums og singler, at det svarer til en tredobling af volumen på det hjemlige marked for musik.

Traditionelt opgøres musikmarkedet i antal solgte fonogrammer, dvs. singler og album set under ét. Samlet blev der i april hentet i alt ca. 1,9 millioner fonogrammer på PLAY, fordelt på ca. 1,4 millioner singler og ca. 440.000 album. Til sammenligning købte danskerne i 2005 – som er den seneste officielle statistik – på en måned ca. 800.000 fonogrammer i alt i butikker og på nettet.





Gå til bund
Gravatar #1 - luuuuu
5. maj 2008 10:05
jamen kommer det bag på nogen, når tdc giver musikken væk "gratis"?
Gravatar #2 - myplacedk
5. maj 2008 10:14
Gad vide hvor mange der har downloadet en ordentlig røvfuld musik, overført det til deres musik-afspiller, og så indset at den ikke understøtter DRM?

(Nej, almindelige mennesker bryder ikke DRM'en, og de gider nok heller ikke brænde på CD og så rippe. Tror jeg.)
Gravatar #3 - OmniGnu
5. maj 2008 10:14
Wauv! - er den digitalt tilgængelige musik virkelig vejen frem? - hvem skulle have troet det?

/sarcasm off
Gravatar #4 - skooterkurt
5. maj 2008 10:19
Også kommet meget god musik på det sidste. Men okay har nok ikke så meget at sige :P
Gravatar #5 - PinHigh
5. maj 2008 10:24
2 skrev:
(Nej, almindelige mennesker bryder ikke DRM'en, og de gider nok heller ikke brænde på CD og så rippe. Tror jeg.)


Og netop derfor bliver det jo så spændende at se hvor meget CD salget stiger, efter folk har 'prøve hørt' musikken. (fnis)
Gravatar #6 - lorric
5. maj 2008 10:29
Dvs at 800k fonogrammer tredoblet bliver til 1900k fonogrammer. Kun hos TDC regner man sådan ;-)
Jeg ville være mere interesseret i at vide hvor mange penge der er i det, set i forhold til samme måned sidste år.
Gravatar #7 - SilenceDK
5. maj 2008 10:30
Ad #1

Nu gik nyheden vist ikke så meget på om det kom bag på nogen, men selvfølgelig er det da interessante tal når nogen tager så drastisk et initiativ som TDC gør.

Flotte tal, og så kan man i øvrigt ikke bruge "hvad sagde jeg" kommentarer til ret meget konstruktivt.

Jeg har altså svært ved at være ret pessimistisk når nogen forærer noget væk. Lad os da endelig få flere initiativer af samme boldgade :-)
Gravatar #8 - shduckman
5. maj 2008 10:36
TDC forærer intet væk. Det er et "loyalitets-tiltag" der har til formål at fastholde kunderne. Hvis du har et stort lager af musik du har hentet fra Play, så skifter du ikke til en af TDCs konkurrenter, selv om du egentlig havde lyst. Så mister du nemlig hele dit musikbibliotek. Og selv hvis konkurrenten har et tilsvarende tilbud, så skifter du ikke, fordi du ikke gider starte forfra med at hente musikken.

Det er kort sagt en stavnsbinding af kunderne. Det forplumrer markedet, fordi du ikke kan se hvad det er der koster hvad. Og det undrer mig at konkurrencestyrelsen ikke har grebet ind endnu........
Gravatar #9 - nielsbrinch
5. maj 2008 10:49
#8 Hvad !? Mister man musikken bare fordi man ophører som kunde hos Play? Kan nogen bekræfte/afkræfte det?
Gravatar #10 - Borg[One]
5. maj 2008 10:50
#8
Hvis du har et stort lager af musik du har hentet fra Play, så skifter du ikke til en af TDCs konkurrenter, selv om du egentlig havde lyst.

Watch me...!

Jeg er ikke stavnsbudet af den musik jeg har hentet ned, og hvis min nye ISP'er ikke udbyder musik, jamen så kan jeg slet filenerne.

Jeg har det fint så længe det er en service jeg kan bruge, og den dag servicen ikke er tilgængelig for mig mere, så har jeg haft gælde af den et stykke tid.

Al det andet folk skriver om stavsbinderi er noget hat - der er ingen forskel på at udbyde musik, eller en gratis mailadresse, eller hvad man nu finder på for at sælge dit produkt.

#9 Læs betingelserne hos TDC, så får du svar.
Din musik virker 1 måned efter du er stoppet som kunde hos TDC, hvorefter dit certifikat bliver nedlagt.
Gravatar #11 - moulder666
5. maj 2008 10:54
#8

Har du overvejet, at dem, der er i stand til at regne ud, at al deres DRM-inficerede musik fra TDC forsvinder hvis de skifter, nok også er i stand til at planlægge efter det, og undgå at opbygge et helt musikbibliotek som de (chok) ikke må beholde bagefter?

Hr. og fru Jensen bliver nok først harme, når de ER skiftet og "deres" musik ikke virker længere!

Derfor: Jeg har tænkt mig at nyde dette gratis tilbud til at lære en masse ny musik at kende, som jeg ellers ikke ville have hørt, hvorefter jeg køber alle de skiver jeg kan lide og vil have...tak for det TDC!
Gravatar #12 - SilenceDK
5. maj 2008 10:56
Ad #8

Hvis folk skifter til TDC for at få PLAY , så må de jo gøre sig de overvejelser du nævner , det er ikke aktuelt for mig, og sikkert heller ikke for mange andre eksisterende TDC kunder.

Jeg har TDC i forvejen, og er ikke blevet opkrævet ekstra for at hente musik via PLAY. Så som jeg ser det har jeg fået noget foræret som jeg normalt skulle betale for andre steder.

Loyalitets programmer findes da alle steder, indenfor mange brancher, hvad er problemet med at TDC belønner deres trofaste kunder ?
Gravatar #13 - paradise_lost
5. maj 2008 10:58
#9 Ja man mister musikken 30 dage efter man ikke er TDC/Yousee kunde mere.
Gravatar #14 - hgul
5. maj 2008 11:00
#12 Det er jo TDC der er tale om, de er vist pr. defination ligeså onde som Microsoft og andre store spillere ;-)

Jeg har endnu ikke brugt PLAY så meget, men det er et frisk initiativ på et marked der ellers er kendt for at arbejde imod fornyelsen. Hvis man vil, kan man selvfølgelig altid påpege visse ulemper, men det kan man vel efterhånden med alle ting.
Gravatar #15 - The_Real
5. maj 2008 11:00
6 skrev:
Dvs at 800k fonogrammer tredoblet bliver til 1900k fonogrammer. Kun hos TDC regner man sådan ;-)

Der stod ikke at TDC havde 3x så stort et marked som resten, men at de har 3-doblet markedet. Med andre ord, de 1900k er blot en del at det samlede markede. 1900k + 800k = 2700k. 2700/800 = 3.375, så hvis man antager at tallet fra 2005 stadig gælder, så har de mere en 3-doblet markedet.
Gravatar #16 - nielsbrinch
5. maj 2008 11:12
Nogle gange undrer det mig at www.netmusik.dk, bibliotekernes helt gratis tjeneste til udlån af musik, ikke har en større andel i de mange musik-downloads.
Gravatar #17 - RMJdk
5. maj 2008 11:14
Alså hvis man mp3 afspiller ikke kan spille musikken er man i sin gode ret til at bryde DRM'en hvilket de fleste da også gør, det er jo ikke fordi det er svært.
Gravatar #18 - GurliGebis
5. maj 2008 11:17
#17> Nok næppe i dette tilfælde, da det ikke er noget musik du har betalt for, men blot noget du har lov til at bruge og høre.
Hvis det var noget du havde købt ville du have lov ja.
Gravatar #19 - Nothinunik
5. maj 2008 11:42
#16 måske fordi at (sidst jeg var derinde i hvert fald) var total skod opbygget og man maks kunnehente 10 numre og hvis en cd så var 13 numre var det bare ærgeligt.. så måtte man bare vælge 10 af dem.. :P

Men jeg hilser det velkomment hvad TDC gør.. selve bredbåndet er jeg egentlig ligeglad med.. jeg regner dog med at skifte til TDC play mobil lige så snart den nye walkman model fra SE kommer.. ubegrænset musik i telefonen, se det er fandme noget der rykker!!
Gravatar #20 - Borg[One]
5. maj 2008 11:51
#18 Der tager du så fejl - iflg TDC er det iorden at bryde DRM, hvis du ikke kan afspille musikken.
Da du reelt betaler et abonnement for at kunne lytte musik, er der nogenlunde de samme rettigheder til musikken, som hvis du havde købt det hos iTunes eller en anden biks.

Forskellen er så bare, at det er abonnement-bestemt, så opsiger du abonnementet, så må du ikke bruge musikken mere...det gælder også det du har fjernet DRM på, og har liggende på din bærbare afspiller.

#19 Jeg tror TDC har trådt de første skridt ind i en ny musik-æra, hvor adgangen til musik er abonnementbestemt, og at adgangen gives via de devices du køber.
Eks. vil en iPod give adgang til iTunes, mens en CreativeMuzakker giver adgang til en tjeneste de stabler på benene.
Det eller også så vil vi se det samme som TDC har åbnet op for, at der kan inkluderes et musik-abonnement i din ISP-ordning.

Giv det her et par år, og det vil være den mest gængse form for musik-distribuering...
Gravatar #21 - zubzer0
5. maj 2008 11:53
13 skrev:
#9 Ja man mister musikken 30 dage efter man ikke er TDC/Yousee kunde mere.


Man "mister" ikke musikken, men licensen til det downloadede musik bliver blot ugyldig. Licensen kan nemt fornys, men kun hvis du har et TDC Play login.
Mine erfaringer med fornyelsen er desværre ikke så gode da serveren der sørger for det ret ofte er nede :(

Men what the hey... Det er jo gratis! :)


Off topic: Hej Gyxi - Rart at se dig igen ;)
Gravatar #22 - myplacedk
5. maj 2008 12:50
21 skrev:
Man "mister" ikke musikken, men licensen til det downloadede musik bliver blot ugyldig.

Det er vel også det de mener med "mister" - man kan ikke afpille det længere. Det er ikke fordi filerne selv-destruerer.

Jo, man kan vel bryde DRM'en hvis man har Windows, kan finde ud af det, gider og er ligeglad med at det er præcist lige så lovligt som bare at downloade MP3'er fra piratebay.
Gravatar #23 - Taxwars
5. maj 2008 12:53
Nu er det hele jo ikke rigtig downloadet - det forsvinder som dug for solen når Windows forsøger at ringe hjem for at bekræftet "licensen" ok ikke kan mere (hvis man fx ikke længere er kunde)
Gravatar #24 - Slettet Bruger [346815290]
5. maj 2008 13:26
#22

Nu vil jeg også hellere stjæle 1.000.000 kroner ingen kender til, end 1.000.000 kroner fra en penge transport.
Gravatar #25 - Jonasee
5. maj 2008 13:44
#22

det er lovligt at bryde DRM, vis din mp3 fx. ikke kan afspille DRM.

Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

* Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
* Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.


http://www.antipirat.dk/default.asp?id=287
Gravatar #26 - moulder666
5. maj 2008 13:56
#25

Det er vist en ret søgt fortolkning. Jeg tror ikke, der er ret mange advokater der vil godtage at

"Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?"

- Bemærk "musik-cd"

dækker over DRM-filer på et bevidst meget begrænset gratis-abonnement!


Så jeg tror bestemt ikke, at den på nogen måde kan drejes til, at det er lovligt at bryde DRM på filer fra PLAY....desværre...
Gravatar #27 - moulder666
5. maj 2008 13:58
Dobbeltpost - manglende editknap - sorry! ;-)

"Du må gerne overføre musik fra en CD til din Mp3-afspiller, hvis overførelsen udelukkende sker til personlig brug for dig eller din husstand, og overførelsen sker fra et lovligt eksemplar. Du må f.eks. ikke overføre fra et eksemplar der er lånt eller lejet.
Endelig må det eksemplar, som du overfører fra, ikke være kopispærret."

Det fandt jeg også lige på det link du gav...så nej, det må man ikke.
Gravatar #28 - Borg[One]
5. maj 2008 14:10
#27 ...og ikke bare dobbeltpost, men også dobbeltforkert.

"TDC" skrev:
Hvis du ikke kan overføre filerne, kan du i stedet brænde en CD i Windows Media Player, som du derefter kan "rippe" til MP3 filer, ligesom med en almindelig musik CD og MP3 filerne skulle du nu gerne kunne overføre til afspilleren.

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Di...
Gravatar #29 - myplacedk
5. maj 2008 14:15
25 skrev:
det er lovligt at bryde DRM, vis din mp3 fx. ikke kan afspille DRM.

Det gælder kun hvis du har ret til at afspille mediet, hvilket du jo ikke har i det tilfælde jeg snakker om.

Hvis jeg lejer et stykke musik i 3 måneder, så må jeg ikke et halvt år senere fortsætte med at høre musikken, blot fordi jeg har en afspiller der ikke understøtter DRM.

Når licensen er udløbet, og du dermed ikke længere kan afspille DRM-filen, så er det slut. Det er ikke mere lovligt at bryde DRM'en, end det er at downloade en fin og frisk DRM-fri MP3-fil.
Gravatar #30 - GurliGebis
5. maj 2008 20:46
#28> Det gælder jo så bare ikke lige for PLAY :-)

Der står ordret helt i toppen af den side du linker til der:

Hjælp til overførsel til afspiller - ikke PLAY

Vejledning i Windows Media Player 9, 10 og 11 til overførsel til afspiller

Vær opmærksom på, at du ikke kan overføre din PLAY-musik til andre afspillere. Du kan istedet downloade din PLAY-musik til både mobil og pc.
Gravatar #31 - myplacedk
5. maj 2008 20:54
30 skrev:
Vær opmærksom på, at du ikke kan overføre din PLAY-musik til andre afspillere. Du kan istedet downloade din PLAY-musik til både mobil og pc.

Cool. Godt nok kan jeg ikke høre musikken på nogen af mine 6 musik-afspillere, men hvis jeg køber en Windows-PC eller en mobiltelefon med DRM-understøttelse, så er der håb for at jeg kan høre musikken derpå.

Fik jeg sagt at jeg synes deres tilbud er lige til at lukke op og skide i? Oh well, der er åbenbart mange andre der kan bruge det til noget. Jeg håber bare at flatrate-ideen smitter over til de DRM-fri dele branchen.
Gravatar #32 - Borg[One]
5. maj 2008 21:04
#30 Jeg går ud fra at din lettere manipulerede quote enten var for sjov, eller fordi du ikke har læst ordentligt på lektien og ikke fordi du vil manipulere med budskabet.

Lad os kigge på hele afsnittet som du refere til:

Vejledning i Windows Media Player 9, 10 og 11 til overførsel til afspiller
Vær opmærksom på, at du ikke kan overføre din PLAY-musik til andre afspillere. Du kan istedet downloade din PLAY-musik til både mobil og pc.


Det med fed er overskrift til afsnittet, og omhandler alene det at du ikke kan overfører PLAY-musik med din WMP.
Grunden er åbenlys.
Da det er en abonnementsbetinget musik, og ikke købt musik, som det du har erhvervet dig hos tdc, udenom PLAY, skal abonnementet kontrolleres, inden afspilleren giver dig lov til at afspille musikken. Testen kan ikke udføres på en afspiller, hvis den er offline.

Næste afsnit, ny overskrift:
Overførsel til MP3-afspiller i Windows Media Player 9 og 10
<klip-klip-klip>
Hvis musikken ikke kan overføres, kan det skyldes at din MP3 afspiller ikke understøtter DRM9, se evt. din manual eller kontakt producent/forhandler.
Hvis du ikke kan overføre filerne, kan du i stedet brænde en CD i Windows Media Player, som du derefter kan "rippe" til MP3 filer, ligesom med en almindelig musik CD og MP3 filerne skulle du nu gerne kunne overføre til afspilleren.


Det afsnit handler om hvordan du kan afspille din musik, hvis din afspiller ikke kan afkode DRM-betynget musik.

Det du quoter til, og det jeg quotede har ikke noget som helst med hinanden at gøre.
Gravatar #33 - Borg[One]
5. maj 2008 21:07
#31 Det er vel i virkeligheden mere et spørgsmål om at håbe på der bliver udviklet nogle DRM'er der ikke gør livet umuligt for lovlydige lyttere, men samtidig gør det som DRM er sat i verden til at gøre - altså beskytter ophavsbeskyttet materiale mod ulovlig kopiering.
Gravatar #34 - mora
5. maj 2008 21:40
#32 det hjælper bare ikke så meget når man ikke kan/må brænde play filer ...


Vejledning i Windows Media Player 9, 10 og 11 til brænding

Husk på, at du ikke kan brænde PLAY-musik.
Gravatar #35 - Borg[One]
5. maj 2008 21:53
#34 hvor har du det fra?
Link please! :)
Gravatar #36 - Borg[One]
5. maj 2008 22:02
#35 fortsat....:
http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Di...

Hehe, du har helt ret, der står man ikke kan brænde PLAY-musik...!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login