mboost-dp1

unknown

TDC’s nyhedsgrupper til debat i folketinget

- Via Politiken -

Flere IT-ordførerer kræver at der bliver sat en stopper for den ulovlige udveksling af warez på USEnet. TDC forsvarer sig med at “faktum er, at hvis vi lukker de grupper, som de kræver, så flytter problemet bare” Så APG’s mål om at lægge op til debat er opnået.





Gå til bund
Gravatar #1 - Disky
2. dec. 2002 16:42
Det TDC gør er da ikke det mindste værrere end det ALLE internetudbydere gør.
Nemlig at tillade traffik af pirat software/film og musik på deres forbindelser og igennem deres udstyr.

En newsserver er jo en autonom enhed, ikke noget der specifikt bliver styret til at hente pirat software osv. De tager bare ukritisk det som er i de grupper de er sat til at hente.

Det næste bliver vel at traffikministeriet skal straffes fordi der sker dødsulykker på vejene, skatteministeriet fordi folk ikke har råd til mad, pga skattetrykket, Silvan fordi en hobbykniv kan bruges til mord osv.

Men selvfølgelig er det særligt smart der findes piratsoftware/film og musik til fri afhentning på deres servere, men de kan ligesom ikke bare sætte et 'er dette ulovligt' filter på deres servere.

Binære newsgroup bliver faktisk også brugt til fornuftige ting og sager.
Gravatar #2 - MightyPalm
2. dec. 2002 16:58
#1
Jeg kunne ikke være mere enig!!
Gravatar #3 - bnm
2. dec. 2002 17:07
Tjaaa, hvad kan jeg sige.... bum bum... Gå efter personen der henter warez mm. men:

a) hav beviserne i orden
b) hav indsamlet beviserne i henhold til gældende dansk lov
c) præsenter den mulige synder for beviserne
d) oplys den mulige synder om sine rettigheder og endelig
e) respekter de rettigheder.

Man bør IKKE regulere Internettet når det er brugerne der kan begå en forbrydelse (motorvejs/trafikforseelsers analogien).
Gravatar #4 - MightyPalm
2. dec. 2002 17:15
#3

Man laver jo rent faktisk om på veje for at få bilister til at ændre køreadfærd ;)
Men kan godt se din pointe
Gravatar #5 - Odin
2. dec. 2002 17:26
Jeg ved da godt hvorfor TDC ikke vil lukke de nyhedsgrupper.

Det kommer til at koste dem milioner om året fordi tingene bliver hentet på en anden nyheds server der ikke ligger i deres intranet og derven bliver de linier pludselig overbelastet.

Man skal også lige overveje at hvis man begynder at overvåge nyhedsgrupper så krænker man ytringsfriheden. Det i hvert fald det amerikanerne bruger som grundlag for ikke at lukke news servere eller overvåge dem.

Til sidst syntes jeg at hvis man går og kalder pirat copiering for tyveri så burde man også blive stillet foran en kriminaldomstol. Men det ville jo sætte AGP uden job.
Gravatar #6 - K_Jr
2. dec. 2002 17:31

hvornår vil de mon foreslå at lukke for google ??


(medlidenhed med kina...!)
Gravatar #7 - funkymonkey
2. dec. 2002 17:44
Jeg syntes det er lidt lamt, den eneste grund til det kommer op, er fordi det er i mediernes(og befolkningens) søgelys.
Men sådan er det altid, hvis det er på tv, SÅ må man fandme gøre noget ved det!!!!
Gravatar #8 - Coma
2. dec. 2002 17:51
ja så er man sku ked af at den tumpe der skrev den artikel omkring warez og news servere... at den var fyldt med mangler og fejl... men vent nu og se, nu bliver vi bombet tilbage til sten alderen... ender jo med vi bliver som i afghanistan da de var under taliban.. (ulovligt at bruge computere osv)
Gravatar #9 - angelenglen
2. dec. 2002 17:52
Personligt er jeg ligeglad, for jeg bruger det ikke, har aldrig brugt det, og har ingen planer om at bruge det, men jeg er dog enig i at det ser ud som om det er brud på ytrings-friheden!
Gravatar #10 - Cronoz
2. dec. 2002 17:55
Skal vi ikke se om vi kan få søgelyset pejlet ind på noget andet?
Hvad med alle dem der arbejder sort f.eks.? Eller dem der kører uden billet i toget?

_____________________________

<STRONG>"Artificial intelligence is no match for natural stupidity!"</STRONG>
Gravatar #11 - Disky
2. dec. 2002 17:58
Englen:
Enig, jeg bruger txt newsgroups en hel del, men alligevel pisser det mig af at de frygteligt inkompetente folketingsmedlemmer og journalister råber så frygteligt højt om ting de absolut INTET kender til.

Jeg er som de fleste nok har opdaget imod piratkopiering af film/mp3/programmer osv. Men at lukke for newsservere ville som en anden skriver bare generere mere traffik ud af landet, og som TDC siger bare flytte problemmet, bestemt ikke løse det.
Gravatar #12 - sphinx
2. dec. 2002 18:22
Løsning på piratsofware på TDC's newsgroups:

LUK internettet, så er den ged barberet.

Nå, det kan man ikke, jamen så luk for satan øjnene.

Hvis det er muligt, så bliver det gjort. Indse det og kom så vidre med jeres liv.
Gravatar #13 - Cyrack
2. dec. 2002 18:32
Jeg fatter bare ikke hvorfor journalisten kun gik efter TDC, da også Telia, Sonofon og Tele2 har deres egen news-server, med mindst lige så meget warez.... men som sædvanlig er det medierne der bestemmer dagsordnen i folketinget, bare ærgerligt at de danske politikkere er medieludere hele bundtet....

Just my $0.02...

unset($ZyBo);
Gravatar #14 - fzkuno
2. dec. 2002 18:32
Hmm.. Så kom modsvaret på den artikel forleden i JP. Det sku' jo da ske. Ak ja. Nu råber politikere pludselig op i et spædt forsøg på at kapre lidt stemmer rundt om i erhvervslivet. Folk skal sgu vide at DF ikke går ind for piratkopiering. Straks forsøger en politiker fra et oppositionsparti at overdøve talsmanden fra DF, ved at sige at hans parti effektivt vil forsøge at komme den ulovlige kopiering til livs. Og de små avislæsere klapper i hænderne af glæde, fordi de nu tror at deres verden vil blive bedre. ynkeligt uden videre.
Men APG får da propaganda for alle pengene..
Gravatar #15 - [EF]DKWolf
2. dec. 2002 18:39

#1, #13 og #14

enig enig og endnu mere enig
De politikkere aner jo ikke en skid hvad det hele handler om og hvordan det virker. De tænker bare på stemmer og det gør mig dårlig at læse om sådanne ting....
Gravatar #16 - Kasparovich
2. dec. 2002 19:38
#10 ... weak dude - vi er faktisk nogen håndværkere der kun lige overlever fordi vi kan lave sort arbejde. Skat er noget pis ...

Men ja - det er utroligt at politikere udnytter medierne (og omvendt) til deres egen fordel ... Det giver jo ingen mening at slå ned på "pirater" når der går pædofile *host* jehova *host* rundt i samfundet ... eller voldtægtsforbrydere for den sags skyld ... Det er jo ikke som om at vi skader nogen.

Medierne har fået for stor betydning i vores samfund i dag ... i har sikkert også lagt mærke til at alle de latterlige legetøjs reklamer der startede her midt i nov. som skal sælge legetøj i en blodsrus til børn ... men det er fanme ikke bare børn der bliver manipuleret ... voksne mennesker der ser tv-avisen og hører om en virus der florér i asien, tror jo fanme at de bliver dræbt hvis de går hen i elektronik afd. i føtex ...

Men ang. newz serverne ... så er det self. lidt stegt at det er så åbent og udmidbart - men come on ... en narkoman skal have sit fix lige meget hvad, ergo - han røver en butik. Det kan vi ikke have - derfor får han gratis og sterilt fix - værs'go småkage!
... Det er vel det teledanmark gør? = Vi vil have vores daglige "warez og gratis film" og derfor henter vi det... måske i andre lande. Det kan jo ikke køre rundt for TDC, så derfor udbyder de os vores "sterile og gratis fix" for at udgå kæmpe udgifter ... problem solved!
Gravatar #17 - Deternal
2. dec. 2002 19:52
Politikere vil gerne have deres budskab ud - det får de gennem medierne. Medierne vil gerne have noget at skrive om derfor spørger de politikerne om deres mening.

Hvad ville dit svar være til et spørgsmål som: Skal TDC have lov til at have ulovlig software, film og musik læggende til fri download på deres servere?

De fleste almindelige mennesker vil da svare nej når det ikke er mere nuanceret.

Politikere får skyld for meget - men det er ikke sjældent at det er fordi de får forkerte/falske udtalelser at det de siger virker tåbeligt. Det er heller ikke sjældent at vi som læsere ikke kan se hele billedet.

Er lidt skræmmende at så mange folk ikke deltager i det politiske liv der foregår og ikke sætter sig ordentligt ind i hvad partierne står for og bagefter synes de kan tillade sig at brokke sig hovedløst over politiker X og Y.
Gravatar #18 - sik0
2. dec. 2002 20:45
Det intresante ville være om APG har søgt om dommerkendelse (samt hvorvidt de har fået den eller ej) for at få udleveret lister over hvem der har hentet hvad fra TDC news serveren. Om ikke andet så få TDC til at lukke de binære grupper med - jeg kan ikke rigtigt se hvordan de kan forsvare at have ulovligt materiale til at ligge. Måske en fra AGP som læser newz.dk vil være svare på det?
Gravatar #19 - Fjolle
2. dec. 2002 20:52
de kan sku ikke lukke usenet! det bliver sku da brugt til enormt mang lovlige ting!(i modsætning til de fleste p2p-netværk)
Gravatar #20 - Onde Pik
2. dec. 2002 20:53
#16

HAHAHAHAHA det er vist ikke studenterhuen der trykker.
Gravatar #21 - CRiSpY
2. dec. 2002 21:16
Så vidt jeg kan forstå har den newserver der da lige så meget trafik ud af landet som ind ? ikke ? så kan det da på mange måder betale sig for dem at lukke de grupper som har med wares at gøre..
Gravatar #22 - ©®@$}{
2. dec. 2002 21:24
syntes ikke TDC skal lukke deres usenet servere, der er mange SKUMLE newsgroups på, som ellers er svære at grave op :P
Gravatar #23 - Silentkill
2. dec. 2002 21:38
#21:

Hvor mange adsl-abonnementer er det lige TDC sælger til udlandet?
Gravatar #24 - sKIDROw
2. dec. 2002 21:55
Hvorfor lugter det her laaaangt væk af PR stunt?..
Eller politikere der er de rene IT analfabeter.. ;)
Men okay det har vi jo vidst længe, et ja til software patenter og spam.. Dooh!
Men skide være med det.. : 'Industrien ved jo hvad der er bedst for os alle'
Gravatar #25 - Planck_DUTA
2. dec. 2002 22:40
Har lige læst lidt på oprethavsloven, og er kommet frem til, at man ikke skal den originale cd stående på hylden, for at have lov til at have en kopi på hdd'en. Forstår jeg den rigtigt, så må jeg faktisk låne hele bibliotekets samling af cd'er, og lovligt rippe dem!!!

)))Ikke citeret korrekt(((----> men noget i stil med:

Det er lovligt at tage en digital af et digitalt medie, så længe det sker til privat brug, og man ikke har fået hjælp af andre til at tage den.

(var sgu' bange for at APG ville sagsøge mig ind i helvede hvis jeg lavede en copy/paste ;-)

))))Ikke citeret korrekt slut((((

Jeg har forøgt at læse mig til, at det ulovlige rent faktisk består i at dele det, og ikke at have det!

Læste oprethavsloven på KODA.dk.

Nogen der kan underbygge min fortolkning???
Gravatar #26 - Nemesis
2. dec. 2002 22:49
# 25

Det virker som om, at du har forstået ophavsretsloven korrekt.

Du må efter den nye ophavsretslov foretage kopiering til eget brug af lovlige medier så som musik cd'er - ikke programmer, herunder computerspil. Af programmer må du foretage en sikkerhedskopi, såfremt programmet kræver det.

Derfor må du gerne låne en original musikcd på biblioteket eller af en ven og lave en kopi til dig selv - uden fremmed medhjælp.

Som du selv er blevet klar over, er det korrekt, at du ikke må tilgængeliggøre (dele) dine produkter, såfremt rettighedsindehaveren ikke har givet tilladelse. F.eks. igennem P2P-programmer.

Så vidt jeg har forstået, er det også det APG har søgt erstatning for i deres julekort-sag.
Gravatar #27 - Kingos
2. dec. 2002 22:53
#21 tænkte du dig om da du skrev det? Ved godt hvad du mener men...Der er sgu mere en 1 person der henter en given film eller andet warez fra news.inet.tele.dk eller anden dansk newsserver. Så det at hive det hjem er en bedre forretning end at folk istedet tegner abonnement hos f.eks easynews.com og henter derfra...Ik?

Jeg kan iøvrigt ikke forstå hvorfor politikkere absolut VIL fremstå som uintelligente fjolser. Det pisser mig virkeligt af når de udtaler sig om noget de tydeligvist ikke har en skid forstand på...*tsk tsk* Håber de vil blive husket til vi skal til valgboksen om 2-3 år ;-)
Gravatar #28 - Planck_DUTA
2. dec. 2002 22:59
#26---> Tak skal du have..... Så har jeg da fået en smule ud af alt den lov-læsning!

Skal da vist på biblioteket imorgen ;-)

Og hvis APG-Morten ser det her....så send mig en mail, så skal jeg sende dig IP og personlige oplysninger...så slipper du for besværet, med det AGP-underdanige retssystem (hey...de er offentligt ansatte...det tager sgu'da sin tid at få en dommerkendelse ud af en dommer)!!!
Gravatar #29 - PG
3. dec. 2002 08:53
Problemet med at lukke nyhedsgrupper er jo grundlæggende at det knægter ytringsfriheden, idet det at distribuere f.eks. software eller musik <STRONG>gratis</STRONG> (som det sker i disse nyhedsgrupper) jo ikke har et kommercielt formål, og er derfor at betragte som en ytring imod f.eks. prisen på softwaren, og ytringsfriheden er jo både grundlovssikret og sikret i menneskerettighedserklæringen.

Det tæller faktisk ikke at man i anden sammenhæng har fundet på den idé at kopiering også er tyveri, selv om der ikke reelt fjernes noget. Det er bare et kunstgreb helt på linie med at definere visse udtalelser som værende 'samfundsundergravende' og derfor forbyde dem før de bliver lavet og dermed før der reelt er sket noget. Enten er der ytringsfrihed eller også er der ikke.

Bemærk at jeg her ikke siger at det skal være lovligt at <STRONG>benytte</STRONG> disse kopier, men blot at det at lave dem og at publicere dem <STRONG>er</STRONG> en ytring som er beskyttet. Det er faktisk også beskyttet at få adgang til at læse/høre disse ytringer, dvs. her adgang til nyhedsgrupperne, men man må blot ikke <STRONG>benytte</STRONG> de programmer man henter ned på denne måde.
Gravatar #30 - sKIDROw
3. dec. 2002 09:24
Jeg skal ihvertfald nok huske de ansvarlige for at give SW patenterne fri, når jeg skal stemme næste gang.
Ikke at det kommer til at afgøre det helt, men det har da givet dem store minus point!
Gravatar #31 - seahawk
3. dec. 2002 09:33
#29:

Tror du skal sætte dig lidt ind i lovgivningen først!

Man kan skam ikke tillade sig at gøre ting der er ulovlige, eller opfordrer til ulovligheder på baggrund af ytringsfriheden!

Se bare racisme paragraffen som et fint eksempel - og lukning af foreninger der opfordrer til ulovligheder!



<A name=E5077></A><B>§ 77</B> Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingen sinde på ny indføres.
Kodeordet her er "under ansvar for domstolene".
Gravatar #32 - CAPONE
3. dec. 2002 10:36
Jeg kan faktisk godt se begge sider i denne sag.

på den ene side er det så forkert af TDC at prøve på at spare penge? Ved at gøre Data (der ellers er tilgængeligt men på udenlandske servere) tilgængeligt på deres servere og derved spare pengene, de ellers skulle bruge for at holde båndbreden på forbindelserne konstant.

På den anden side bryder de så ikke loven ved netop at opfordre til Ulovligheder? Pirat Kopier er stadig Pirat kopier når de ligger på en TDC server. Der er ingen forskel !!!

Personligt synes jeg APG er nogle høj hellige Tumper der jager andre der kopierer for at gemme det faktum at de selv er Pirat Kopister. De kender sikkert et par stykker der kopierer men dem vil de jo ikke nakke for de er Venner.

Hvis de ville ramme pirat kopisterne i Danmark skulle de blot gå fra dør til dør. ALLE KOPIERER
Gravatar #33 - seahawk
3. dec. 2002 10:47
#32:

Kan godt sætte mig ind i din vurdering langt hen ad vejen - IKKE at føre de newsgroups vil sandsynligvis fordyre servicen dsl, da der skal betales mere udlandstraffik fra tdc's side.

Men din kommentar om APG kan jeg slet ikke følge! De er bare en flok ansat til at varetage nogle selskabers interesser udfra gældende lovgivning!

Og hvis folk har SÅ meget imod at piratkopiering er ulovligt, hvordan kan det så være at de vedbliver med at vælge politikere der synes det skal være "mere" ulovligt?

Lovgivningen i Danmark er en udelukkende en konsekvens af holdningen hos gennemsnittet af danskere, så det er ulovligt fordi folk vil have det - længere er den vel egentlig ikke!
Gravatar #34 - CAPONE
3. dec. 2002 12:05
Jeg er med på dit syns punkt jeg er klar over at de blot er ansatte der skal udføre et stykke arbejde men det betyder ikke at jeg skal være enig med de Metoder de bruger.

Et godt eksempel ville være DJen fra Jomfru ane gade der blev jagtet af en fra APG. APG opsøgte ham ( uden at give sig til kende) og spurgte om han ikke kunne brænde en kopi af en CD til dem. De blev ved indtil han endelig gav dem den CD de havde spurgt om i en måned. Og tænk om ikke der kom en bøde 3 dage senere.

Sagen blev droppet da metoderne var Uacceptale.
Desuden var alle kopier han havde Lovlige.

Og sidst JuleKort sagen...Nuff said!!
Gravatar #35 - seahawk
3. dec. 2002 12:10
Well - din historie med DJ'en lyder da helt sikkert suspekt - de har også foretaget nogle ransagninger som ikke er helt fine i kanten, men lige netop i julekort sagen synes jeg de gør det de hele tiden skulle have gjort: Gå efter dem der rent faktisk bryder loven!
Gravatar #36 - Whoever
3. dec. 2002 12:27
Hvis UseNet servere bliver lukket, eller der bliver begrænset adgang eller censur på enkelte UseNet groups, er det fandme på tide at lære både højre og venstre fløjen, hvad det egentlig er for nogle værdier vi har bygget det her samfund på.

De har bare lige nu fundet ud af, at man ikke KAN gøre noget ved piratkopiering og distribuering, men de nægter at tro det. SÅ politikere multimediaselskaber domstole alle sammen prøver at finde enhver mulighed, og ethvert tvivlsomt sted i loven, sågar lave loven om, med et enkelt formål, nemlig at holde fast i deres døde verdensbillede, hvor musik, spil og film er noget man tjener milliarder på!

PFFF!! Det her har ikke noget med skattelettelser (FØJ forresten!), lovbrud, ophavsret osv.

Det her handler om frygt for ændring.
Gravatar #37 - CAPONE
3. dec. 2002 12:32
Jeg er ikke Uenig med at dem der rent Faktisk bryder loven skal stoppes. Men selv har jeg Ca. 12 Tomme filer liggende under navnene på nogle film de fylder det samme som en film. Og det eneste der findes under dem er en Quicktime fil der smider dem videre til APGs anmeld en Pirat Kopist hjemmeside sjovt nok.

Men ikk desto mindre synes jeg at de skulle Reevaluere deres metoder. Et Screen shot er alt for tyndt et grundlag til en retssag.
Gravatar #38 - seahawk
3. dec. 2002 14:13
Jamen "/"&%#%¤"%&"

;o)

Hvis folk mener at et screenshot er for tyndt et grundlag, så bør folk der har fået en regning da tage en retssag hvis de er usyldige!

Jeg tror det vil være MEGET usandsynligt at der bliver dømt en uskyldig i dette tilfælde, og det er den eneste bekymring jeg kan se i de her sager!
Gravatar #39 - dnv
3. dec. 2002 15:11
#1 Det er faktisk nemt at sætte et filter på bin filer...
Nogen ISP'er har det..så teknisk kan man godt.
---------------
Fandt lige lidt fra ft's hjemmeside , så må i selv følge med.
-------------------------------
fra folketinges hjemmeside:

Spm. nr. S 975
Til videnskabsministeren. (3/12 02) af: Jørn Dohrmann (DF).
Spm i fuld tekst: »Vil ministeren kommentere artiklen i Jyllands- Posten den 1. december 2002, hvoraf det fremgår, at TDC tjener millioner af kroner på at formidle piratkopier af musik, film og computerprogrammer, og samtidig oplyse, hvorledes ministeren agter at forholde sig til disse oplysninger?«
Skr begrundelse: Af artiklen i Jyllands-Posten fremgår det blandt andet, at TDC via nyhedsservere gratis stiller piratkopierede film og musikfiler til rådighed for kunderne. Spørgeren finder det særdeles uheldigt, at et tidligere statsejet selskab under dække af, at det ikke vil overvåge kunderne, lukker øjnene for disse ulovligheder særligt i en tid, hvor vi på andre områder gør alt, hvad vi kan for at bekæmpe piratkopiering og sikre kunstnernes eksistensgrundlag.
Gravatar #40 - Kasparovich
3. dec. 2002 16:41
#20

øhh ... nej - flot iagttagelse!
Gravatar #41 - public2
3. dec. 2002 20:03
Hmm - APG holder de da aldrig op.

De må da virkelig mangle fornemmelsen for virkeligheds sans.

De ville aldrig kunne få lukket hverken TDC eller CC eller nogen som helst andre.

1. TDC er Amerikansk, og APG er VAND i forhold til de kapitaler.

2. APG ville blive buet så langt ud af Danmark at de ville stå og fryse på en istap hvis de gjorde det. Det ville være et strategisk usmart trærk fra deres side... Det er jo lige før man håber på at de prøver.

Men jeg synes bare det er en belastning at man ikke længere kan få lov til at surfe i fred, uden at APG kikker over ens skuldre.

//Public2
Gravatar #42 - Draco_AOD
4. dec. 2002 08:26
#10 Helt enig.. lad os se på alle de andre problemer der ikke bliver diskuteret.

#11 Enig igen... Folketingsmedlemmerne sidder på deres flade røv og snakker om noget de aldrig ville kunne fatte. Kom igen når de ved hvad de snakker om.

#41 Det er så rigtig som det kan blive. APG mangler lige en dosis reality. Prøver de på det, så har de så godt som gravet deres egen grav.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login