mboost-dp1

New York Times

Super Bowl og Wi-Fi

- Via Ars Technica - , redigeret af Pernicious

Ved dette års SuperBowl med 73.000 fans i SuperDome i New Orleans blev der også givet fri adgang til stadiumets Wi-Fi-netværk, hvor hastigheden er 20 Mbps i både upload- og downloadhastighed.

SuperDome havde hyret Verizon Wireless til at bygge netværket, med udstyr fra Cisco. Backend var 2 stk. Cisco Nexus 7000 forbundet til Cisco 5500 Series Wireless Controllers og Cisco 5540 Security Appliances. De 700 accesspunkter inde i SuperDome og de 250 accesspunkter på parkeringspladsen var alle Cisco Airnet 3500. Wi-Fi-netværket understøttede både 802.11n samt a, b og g på 2.4 GHz og 5 GHz med brugen af kanaler 1, 6 og 11 i 2,4 GHz-båndet. Med brugen af retningsbestemte antenner opleved publikum at få samme signal (-60 dB), som hvis de sad cirka 3 meter fra deres router.

Der er dog ikke data for trafikken for dette års SuperBowl, men ved sidste års SuperBowl var trafikforbruget på Wi-Fi-netværket på sit højeste på 42 Mbps i upload og 75 Mbps i download. Det samlede trafikforbrug beløb sig på 145 GB i upload og 225 GB i download fordelt på 8.200 samtidige brugere og 604 adgangspunkter.

Ved indgangen til SuperDome blev publikums enheder skannet og tagget, således at udstyr som kan give forstyrrelser på Wi-Fi-netværket blev neutraliseret. Publikum blev enten bedt om at slukke for Wi-Fi-hotspot funktionen eller også blev udstyret konfiskeret. Under selve SuperBowl var der observatører, som gik rundt og undersøgte, om der var forstyrrende elementer i netværket. Hvis der blev fundet nogen, blev vedkommende gjort opmærksom herpå. Dave Stewart fra SuperDome udtaler, at det kan være et kamera, som trådløst sender billeder på 2.4 GHz og derfor forstyrrer.

Dave Stewart, SuperDome skrev:
Imagine if you were to bring in a wireless camera and that wireless camera is tuned to the 2.4GHz frequency range and is continually broadcasting a signal. Anything that’s going to operate in the same frequency range has the potential to cause interference. Some of those interfering devices are minimal, but others are impactful.

Dave Stewart håber dog snart, at flere enheder vil understøtte Wi-Fi ved 5 GHz-båndet, da det vil åbne for brugen af 23 ikke-overlappende kanaler imod de 11 overlappende kanaler i 2,4 GHz-båndet.

De første tilbagemeldinger om kvaliteten af netværket lyder på alt fra perfekt til hullet forbindelse.





Gå til bund
Gravatar #1 - moulder666
8. feb. 2013 08:19
Det kan godt være jeg er gammeldags - men hvis du sidder ved verdens ubetinget største sportslige begivenhed - hvad skal du så bruge wifi til?

Taget i betragtning, at der allerede er enorme storskærme, der viser replays osv - hvordan giver det så mening med Wifi i stedet for at leve sig ind i kampen?

(well, selvfølgelig kunne det være rart nok med wifi i de 45 minutter strømmen gik i halvdelen af stadion, men det var nok ikke planlagt ;-)
Gravatar #2 - Fafler
8. feb. 2013 08:20
Jeg er lidt i tvivl om hvad nyheden egentlig handler om. At der er 8200 mennesker, der har købt billet til et sportsevent, for deres at sidde og surfe Facebook på deres iPhone?

Eller er Super Bowl gået hen og blevet et LAN arrengement?
Gravatar #3 - Fjolle
8. feb. 2013 08:23
moulder666 (1) skrev:
Det kan godt være jeg er gammeldags - men hvis du sidder ved verdens ubetinget største sportslige begivenhed - hvad skal du så bruge wifi til?


Har du nogen sinde set amerikansk fodbold? I løbet af kampen er der mindst 3½ times hvor der intet sker, og man kan sidde og kigge facebook.
Gravatar #4 - nyhjem
8. feb. 2013 08:32
moulder666 (1) skrev:
Det kan godt være jeg er gammeldags - men hvis du sidder ved verdens ubetinget største sportslige begivenhed - hvad skal du så bruge wifi til?

Taget i betragtning, at der allerede er enorme storskærme, der viser replays osv - hvordan giver det så mening med Wifi i stedet for at leve sig ind i kampen?

(well, selvfølgelig kunne det være rart nok med wifi i de 45 minutter strømmen gik i halvdelen af stadion, men det var nok ikke planlagt ;-)

Både OL og verdensmesterskabet i alm. fodbold er større end super bowl :)
Det er rigtigt at super bowl er stort i USA, men OL og alm. fodbold er store i hele verden.

Et par links der lå øverst på Google..
http://wiki.answers.com/Q/Does_the_Super_Bowl_or_t...
http://paidcontent.org/2012/08/06/olympics-bigger-...
Gravatar #5 - Hubert
8. feb. 2013 08:47
nyhjem (4) skrev:

Både OL og verdensmesterskabet i alm. fodbold er større end super bowl :)
Det er rigtigt at super bowl er stort i USA, men OL og alm. fodbold er store i hele verden.

Et par links der lå øverst på Google..
http://wiki.answers.com/Q/Does_the_Super_Bowl_or_t...
http://paidcontent.org/2012/08/06/olympics-bigger-...


Super Bowl anses normalt som værende den største enkeltdags sports arangement. :)
Gravatar #6 - quadcore
8. feb. 2013 09:52
Egentlig en interessant artikel - tankevækkende, hvad der egentlig skal til, for at WiFi virker for em så stor menneskemængde.

Man kunne forestille sig, at mobil-net udbyderne måske har spædet til - ellers sad de jo med aben - at mange tusind mennesker lige pludselig bruger 3G på et par enkelte antenner.

Gravatar #7 - bjoeg
8. feb. 2013 10:19
#1 du er gammeldags. Ungdommen SKAL have internet nu om dage. Og mobilnettet med så mange mennesker samlet ét sted ville sikkert ikke kunne have håndteret det.
Gravatar #8 - thimon
8. feb. 2013 10:25
#6
Kilden skrev:
...Cellular providers want Wi-Fi in places like the Superdome because it offloads traffic from the cellular network, and fans like it because they're less likely to drop their connections or wait for videos to buffer.
Gravatar #9 - Maias227
8. feb. 2013 10:26
#5 Hvad er det enkeltdags ved Superbowl? Det er da også kulminationen på et tuneringforløb. Forstå mig ret, jeg ser det også og synes det er spændende men både OL/VM i fodbold er større begivenheder fordi flere mennesker ser det.
Gravatar #10 - lost-viking
8. feb. 2013 10:31
9# Nej du tager fejl.. Vi snakker om at flest mennesker ser lige præsis den her kamp OG kun den her kamp.. ikke samtlige vm fodbold kampe til sammen eller forskellige Ol sports grene.. men at der sidder mere end en milliard ude i verdenen og følger med samtidig på den samme kamp denne ene dag om året.. der ud over sidder der over 100 millioner amerikanere i deres stuer og samtidig sidder der mange mange tusind på stadion og ser med.. det her er verdens største endags sports begivenhed.. det svare til at så mange mennesker så den kamp der afgjorde hvem der blev superliga vinder i fodbold.. hvor EM, OL Eller VM Kun er hvert fjerde år.. så er det her hvert eneste år at så mange mennesker ser med.. Det er den største endags sports begivenhed..
Gravatar #11 - Fjolle
8. feb. 2013 10:43
lost-viking (10) skrev:
Vi snakker om at flest mennesker ser lige præsis den her kamp OG kun den her kamp..


Der var også over en mia der så VM finalen.
Gravatar #12 - Slettet Bruger [3866735170]
8. feb. 2013 10:45
Der er sikkert flest kilo mennesker der ser denne, det er jo Amerika!
Gravatar #13 - ThomasMyrup
8. feb. 2013 10:49
er også svært at sige hvor mange der ser det. Der er TV og så er der Internet- ca 110mil amerikaner så det. og så er der resten af verden.

Tror nyhed handler om hvilket arbejde der skal til, for at få det til at fungere med så mange mennesker der skal bruge Wifi.

Om det er OL, kvindefoldbold... eller football der har flest ser.. er ikke det vigtig her.
Gravatar #14 - Justin
8. feb. 2013 11:08
Hubert (5) skrev:

Super Bowl anses normalt som værende den største enkeltdags sports arangement. :)


Helt sikkert :D
ligesom af der i The World Series deltager hold fra hele verden

(The World Series is the annual championship series of North American-based Major League Baseball http://en.wikipedia.org/wiki/World_Series )
Gravatar #15 - p1x3l
8. feb. 2013 11:09
#10 EM, VM vær 4 år ? okay så ... er så kun OL det vær 2andet der vinter OL også ..

personligt gider jeg værken se det ene eller andet ...



en ting usa føre i: voksne der tror engle er virkelige

idioter i flok :/
Gravatar #16 - idiotiskelogin
8. feb. 2013 11:10
Godt gået. Det er noget af en opgave at få sådan et system til at køre stabil for en enkelt event med så mange mennesker samlet på sådan et lille område.
Derudover formoder jeg at der er en vis afstand fra brugerne op til radioerne så det er svært at lave micro celler.

men med 104 mulige brugere pr radio så er der ikke meget at give af mht. kapacitet.
Gravatar #17 - snesman
8. feb. 2013 11:19
Der er ikke rigtig enighed om seertallene:
http://wiki.answers.com/Q/Does_the_Super_Bowl_or_t...
Gravatar #18 - Hubert
8. feb. 2013 11:32
Justin (14) skrev:

Helt sikkert :D
ligesom af der i The World Series deltager hold fra hele verden

(The World Series is the annual championship series of North American-based Major League Baseball http://en.wikipedia.org/wiki/World_Series )


Nu ved jeg ikke helt hvad du vil frem til med baseball... Superbowl er football hvis du skulle være i tvivl... ;)
Gravatar #19 - Hubert
8. feb. 2013 11:38
Maias227 (9) skrev:
#5 Hvad er det enkeltdags ved Superbowl? Det er da også kulminationen på et tuneringforløb. Forstå mig ret, jeg ser det også og synes det er spændende men både OL/VM i fodbold er større begivenheder fordi flere mennesker ser det.


Hvad der er enkeltdags ved en kamp der varer ~5 timer med alt det udenoms? Tja mit bud må være at kampen klares på en dag.

VM er trodsalt 2-3 uger eller det er vel sådan set noget, der rækker sig over flere måneder, hvis vi skal bruge den metode du bruger til at argumentere for, at superbowl ikke er et endags arrangement.

Det samme kan man jo sige om OL. Det er jo blot afslutningen på en række konkurrencer der starter ved udtagelse konkurrencerne.
Gravatar #20 - TrolleRolle
8. feb. 2013 11:42
#1 Enhver person med en 12årigs IQ ved jo at enhver koncert, sportsbegivenhed, etc skal filmes med mobiltelefonen og smides på youtube.

Nogen må jo ofre sig, og selv se hele koncerten gennem deres egne mobiltelefoner, mens de filmer... for man ved jo aldrig om de professionelle TV-hold som altid er til stede de steder gør deres job ordenligt.

Dertil er det jo altid rart med flere personers kommentar og review af begivenhederne, så man kan jo passende smide en beskrivende kommentar med til videoen. F.eks. "w00t!" eller "Epic" hjælper jo til at beskrive videoen for andre.
Gravatar #21 - ThomasMyrup
8. feb. 2013 11:51
#20
når der er kun knap 9000 bruger, ud af 72000, så er der nok tale om andre end de tilskuer der ser kamp og filmer med mobilen. Der blev også solgt en DEL vip pladser, hvor man kan side for sig selv i en bås, måske men en pc/mac. osv.
Gravatar #22 - Dawich
8. feb. 2013 11:57
-60 dB svarer til -30 dBm. Så godt et signal får jeg ikke engang selvom jeg sidder 2 meter fra min router.
Gravatar #23 - Maias227
8. feb. 2013 12:02
Jamen jeg mener præcist også at Superbowl er vel akkurat det samme som VM-finalen, hvoraf denne begivenhed har flere seere end Superbowl har, hvilket leder mig til at betvivle hvordan Superbowl lige kan være det største en dags sportsarrangment.

Reference;http://www.fifa.com/worldcup/archive/southafrica2010/organisation/media/newsid=1473143/index.html
Gravatar #24 - ThomasMyrup
8. feb. 2013 12:13
#23
Hvis man ser på længde, og den underholdningssværdi man få. (ud over at sporten er bare lidt bedre) så er der altså også en del special fremstillet reklamer, som bliver vist EN gang. og halftime show, som koster en del...

Så set med PENGE... så er det det største begivenhed. Sertal kan man altid snakke om.
Gravatar #25 - Hubert
8. feb. 2013 12:28
Maias227 (23) skrev:
Jamen jeg mener præcist også at Superbowl er vel akkurat det samme som VM-finalen, hvoraf denne begivenhed har flere seere end Superbowl har, hvilket leder mig til at betvivle hvordan Superbowl lige kan være det største en dags sportsarrangment.

Reference;http://www.fifa.com/worldcup/archive/southafrica2010/organisation/media/newsid=1473143/index.html


Så du sammenligner simpelthen en hel turnerings seertal med en enkelt kamps seer tal..?
Gravatar #26 - XorpiZ
8. feb. 2013 12:47
#25

"Unsurprisingly the competition’s most-watched match was the final between Spain and the Netherlands, which reached 619.7 million in-home viewers based on those watching at least 20 consecutive minutes of coverage. This figure, however, rises to 909.6 million viewers based on watching over one minute and is likely to have surpassed one billion when out-of-home viewers are included."
Gravatar #27 - ThomasMyrup
8. feb. 2013 13:28
Jeg vil da gerne se sertal for en Fifa kamp, hvis den bliver sendt kl 2:30 midt om natten fra søndag til mandag.
Gravatar #28 - XorpiZ
8. feb. 2013 13:30
ThomasMyrup (27) skrev:
Jeg vil da gerne se sertal for en Fifa kamp, hvis den bliver sendt kl 2:30 midt om natten fra søndag til mandag.


Så du mener, at VM-finalen bliver sendt 20.00 over hele verdenen?

http://www.myfacewhen.net/uploads/4251-full-retard...
Gravatar #29 - ThomasMyrup
8. feb. 2013 13:39
#28
ja,. det er det jeg mener... helt klart... det var også min pointe... :/

hvis du bruger hoved bare i 10sek, inden du skriver noget.. kan da være du har noget andet at skrive.

jeg mener bare, at uanset hvor de spiller finalen hen, så er der sjovt nok samme tid det bliver sendt i EU. altså finalen er tilpassen EU ser, og ikke US/Australia ser.
Gravatar #30 - XorpiZ
8. feb. 2013 13:44
ThomasMyrup (29) skrev:
#28
ja,. det er det jeg mener... helt klart... det var også min pointe... :/

hvis du bruger hoved bare i 10sek, inden du skriver noget.. kan da være du har noget andet at skrive.


Det var det du skrev. Hvis det ikke var det du mente, hvorfor skriver du det så?

At du ikke magter at formulere dig er din egen skyld, så lad være med at blive tøsesur.
Gravatar #31 - Justin
8. feb. 2013 13:49
Hubert (18) skrev:
Justin (14) skrev:

Helt sikkert :D
ligesom af der i The World Series deltager hold fra hele verden

(The World Series is the annual championship series of North American-based Major League Baseball http://en.wikipedia.org/wiki/World_Series )


Nu ved jeg ikke helt hvad du vil frem til med baseball... Superbowl er football hvis du skulle være i tvivl... ;)


Spørgsmålet var, hvor mange lande deltager i World Series ?
Nej, jeg er ikke i tvivl
Gravatar #32 - Justin
8. feb. 2013 13:52
Hubert (19) skrev:
Hvad der er enkeltdags ved en kamp der varer ~5 timer med alt det udenoms? Tja mit bud må være at kampen klares på en dag.

VM er trodsalt 2-3 uger eller det er vel sådan set noget, der rækker sig over flere måneder, hvis vi skal bruge den metode du bruger til at argumentere for, at superbowl ikke er et endags arrangement.

Det samme kan man jo sige om OL. Det er jo blot afslutningen på en række konkurrencer der starter ved udtagelse konkurrencerne.


SuperBowl er finalen
Finalen i VM tager også kun en dag
Gravatar #33 - Hubert
8. feb. 2013 14:00
Justin (31) skrev:

Spørgsmålet var, hvor mange lande deltager i World Series ?
Nej, jeg er ikke i tvivl


Så det var et spørgsmål. Det var jo lidt svært at tyde. Måske næste gang du skulle bruge et '?' for at tydelig gøre at det er et spørgsmål... :)

Jeg kan stadig ikke se hvorfor baseball skulle have nogen form for relevans i forhold til super bowl.

Ifølge den her artikel skulle fifa world cup have flest seere.
Gravatar #34 - lost-viking
8. feb. 2013 14:14
Hubert (33) skrev:
Justin (31) skrev:

Spørgsmålet var, hvor mange lande deltager i World Series ?
Nej, jeg er ikke i tvivl


Så det var et spørgsmål. Det var jo lidt svært at tyde. Måske næste gang du skulle bruge et '?' for at tydelig gøre at det er et spørgsmål... :)

Jeg kan stadig ikke se hvorfor baseball skulle have nogen form for relevans i forhold til super bowl.

Ifølge den her artikel skulle fifa world cup have flest seere.


Ja men det er ikke nødvendigvis ud fra seer tal.. men ud fra hvor meget den ene dag indbringer af penge og hvor mange penge der bliver brugt.. en 30 sekunders reklame under super bowl koster 28 millioner kr og det er bare for at få den vist under super bowl, det er ikke medregnet produktions omkostningerne.. der ud over er der som nævnt tidligere også et stort halvlegs show og temmelig mange flere på stadion :)
Gravatar #35 - Hubert
8. feb. 2013 14:17
lost-viking (34) skrev:
Ja men det er ikke nødvendigvis ud fra seer tal.. men ud fra hvor meget den ene dag indbringer af penge og hvor mange penge der bliver brugt.. en 30 sekunders reklame under super bowl koster 28 millioner kr og det er bare for at få den vist under super bowl, det er ikke medregnet produktions omkostningerne.. der ud over er der som nævnt tidligere også et stort halvlegs show og temmelig mange flere på stadion :)


Jeg må indrømme at jeg er ophøjet ligeglad med hvor mange der ser hvad. Superbowl bliver gerne omtalt som den største enkelt dags sportsbegivenhed. Er det ikke tilfældet går det sgu nok alligevel.
Gravatar #36 - Nize
8. feb. 2013 14:43
Nøj, i var ikke mange sekunder om at afspore debatten hen omkring alt andet end det wireless det handlede om.

Jeg er glad for de access-points - bruger selv et par Aironet 3500i, og de er helt enormt meget bedre end alt andet konsum jeg nogensinde har prøvet.

Der er hardware spektrumanalyzer i, som sammen med controlleren kan flytte SSID væk fra støjramt kanal (ikke bare andre 802.11x ting, men også alt andet ikke-computer-relateret) eller sænke båndbredden, så man har et højkvalitetssignal - både på 2,4 og 5 Ghz. CleanAir hedder det. Det er fantastisk.

Og serien er bygget så den kan holde til noget. Det er de mest gedigne accesspoints - de er tunge, og taber man dem over sine tæer, så koster det knogler - altså i foden. :)
Gravatar #37 - ThomasMyrup
8. feb. 2013 14:49
lost-viking (34) skrev:


Ja men det er ikke nødvendigvis ud fra seer tal.. men ud fra hvor meget den ene dag indbringer af penge og hvor mange penge der bliver brugt.. en 30 sekunders reklame under super bowl koster 28 millioner kr og det er bare for at få den vist under super bowl, det er ikke medregnet produktions omkostningerne.. der ud over er der som nævnt tidligere også et stort halvlegs show og temmelig mange flere på stadion :)


Vil også give dig ret.

Det er ikke SERtal man kigger på. men igen, på helhed af dagen.

for ingen har de reale ser tal. der er bare en masse GÆT og forslag... og hvad folk TROR.. osv....

Superbowl, både koster mere at lave, og der bliver omsat en DEL flere penge, end en 1½times vm finale i kvindefoldbold. som afslutter med lidt glimmer i slutning og en pokal.

Og prisen i år var vidst "kun" 4mil $ for 30 sek, (er vel knap 24mil dkk)
Gravatar #38 - marcussen
8. feb. 2013 17:10
Hvad koster det f.eks. Carlsberg at køre 30 sekunders reklame i halvlegen ved en VM finale, på de tv-kanaler i de lande der transmittere VM finalen?
Gravatar #39 - lost-viking
8. feb. 2013 18:44
#38 det ved jeg faktisk ikke.. men de reklamer under super bowl var det jo kun amerikanerne der så.. alle os på tv3+ og hvad alle de andre kanaler hedder vi så vores egne reklamer.. så det var 24 millioner kr for 30 sekunders reklame kun til amerikanerne..

men for at vende tilbage til topic så er det alligevel godt klare at sætte wifi op til så mange forbrugere på samme sted.. der må alligevel ha været nogle stykker der ramlede sammen i frekvenser og lign.. men det er et godt stykke arbejde de har fået sat sammen.. dog hvis der er 7000 mennesker der skal dele en 20mb forbindelse kan det ikke ha været gået ret stærkt.. :)
Gravatar #40 - thimon
8. feb. 2013 19:38
Såvidt jeg har forstået så var der Wifi til alle 73.000 tilskuere og ikke kun 8.000 som det åbenbart er blevet misforstået.

Og jeg mener også at hver af de op til 8.000 samtidige brugere hver havde ca. 20 mb.
Gravatar #41 - Chewy
9. feb. 2013 02:23
@ #39
#38 det ved jeg faktisk ikke.. men de reklamer under super bowl var det jo kun amerikanerne der så.. alle os på tv3+ og hvad alle de andre kanaler hedder vi så vores egne reklamer.. så det var 24 millioner kr for 30 sekunders reklame kun til amerikanerne..


I år var der åbnet op for superbowl reklamerne i Gamepass feedet. Som der er en hel del der ser (man skal være uden for USA for at kunne modtage Gamepass), bl.a. alle os der er trætte af 3+'s mildt sagt elendige kommentatorer...
Gravatar #42 - nyhjem
9. feb. 2013 14:09
lost-viking (39) skrev:
#38 det ved jeg faktisk ikke.. men de reklamer under super bowl var det jo kun amerikanerne der så.. alle os på tv3+ og hvad alle de andre kanaler hedder vi så vores egne reklamer.. så det var 24 millioner kr for 30 sekunders reklame kun til amerikanerne..

men for at vende tilbage til topic så er det alligevel godt klare at sætte wifi op til så mange forbrugere på samme sted.. der må alligevel ha været nogle stykker der ramlede sammen i frekvenser og lign.. men det er et godt stykke arbejde de har fået sat sammen.. dog hvis der er 7000 mennesker der skal dele en 20mb forbindelse kan det ikke ha været gået ret stærkt.. :)


Vi skal lige huske på at USA er en samling af mange stater, som har hver deres "regering" osv., og hvor der så er en præsident, som dækker over dem alle.
Præcis som i EU :)
Så det er ikke så relevant at se på de enkelte stater i EU og sammenligne dem med alle stater i USA. Hvis de skal sammenlignes, må vi sammenligne alle stater i EU, med alle stater i USA.. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login