mboost-dp1

unknown

Sun frigiver deres Linux desktopsystem

- Via Yahoo Finance - , redigeret af Net_Srak

På SunNetworks 2003 konferencen i Berlin, har Sun netop officielt frigivet deres Linux baserede desktopsystem, Java Desktop System.

Sun forhandlede sig for nyligt til en aftale med den kinesiske regering, om at levere op til 200 milioner installationer af operativsystemet.

Prisen for en udgave af JDS bliver $100,- og inkluderer Star Office 7. Indtil d. 2. Juni 2004, tilbyder Sun en rabat på 50%. OSNews har testet softwaren, du kan læse deres artikel her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Nvidiot
3. dec. 2003 13:32
Udmærket... til dem der kan finde behov for det her.
Gravatar #2 - Dan
3. dec. 2003 13:41
"du kan læses deres artikel her."

:)
Gravatar #3 - guppy
3. dec. 2003 13:56
"Java Desktop System" ... men skulle næsten tro det var skrevet i java eller noget så ikke ?

Efter at have læst OSNews's review af det har jeg faktisk svært ved at se hvor den unikke java del lige skulle gemme sig! For mig at se er det en linux distro med Gnome som default Desktop milijø...


men hvad ved jeg...
Gravatar #4 - Mr.Weasel
3. dec. 2003 13:59
Hvis man læser OSNews anmeldelse kan man godt få indtrykket af at Sun måske har været lidt for hurtigt ude. Det lyder til at der er mange fejl og mangler, især er Sun ikke helt opdateret med de nyeste useability elementer. Jeg tror ikke Sun skal forvente det helt store salg hvis de ikke tager sig lidt sammen. Jeg havde helt ærligt forventet mere fra Sun, JDS virker ikke som et seriøst bud på en Windows erstatning.

Tilbage står Novell/SuSE med det eneste kvalitets desktop miljø med support. Jeg synes det tynder lidt ud i mængden af seriøse bud på en Windows erstatning, kan det passe? Hvor bliver det angreb på desktop markedet af?
Gravatar #5 - piccolo
3. dec. 2003 14:13
hvor er det lige at jave kommer ind i billedet???

og hvorfor hedder det java hvis det ikke bygger på jave? jeg er lost!
Gravatar #6 - ada
3. dec. 2003 14:16
Jeg tror ikke på at det bliver den store bruger-succes, da det er meget svært at få folk væk fra deres Windows desktops, og glem ikke "HVOR ER MAILEN??? MIN EMAIL ER VÆK" (noget tlf. supportere kan nikke genkendene til) bare de kommer til at overføre deres outlook express genvej ned i skraldebøtten.

Ikke at jeg på nogen måde vil hentyde til at folk generelt sover bedre i fosterstilling under en tyk fjerdyne, end at tage en dyb indånding af frisk luft og skifte til noget der måske er bedre. (selvom ting nu engang er sådan) Jeg siger bare at Sun har en masse overbevisning og hypnotisering (via flimmeren) at tage vare på inden der overhovedet er nogle der vil skifte til deres styresystem af andre end etiske eller financielle årsager.
Gravatar #7 - Mr.Weasel
3. dec. 2003 14:19
#5 Marketings stunt. Ved at tilknytte et allerede kendt navn til et nyt produkt kan man overfører de associationer folk har med navnet til det ny produkt. Det spare en del penge i reklame udgifter.
Gravatar #8 - Talin
3. dec. 2003 14:20
Kunne godt tænke mig, at Lindows vandt frem som desktop system. Men der vil ihf. gå noget tíd. Tror nu også, at de er et par versioner fra noget rigtig godt, det virker stadig som et system i baby alderen. Men mulighederne er der da.
Gravatar #9 - ada
3. dec. 2003 14:28
#8 Lindows er et yderst usikkert system, da det har taget det værste fra "brugervenlighed" og blandet det sammen med linux.

Brug hellere Mandrake, det er lige så nemt som Lindows (formoder jeg) og effektivt som linux burde være.
Gravatar #10 - [email protected]
3. dec. 2003 14:38
Lyder som om kineserne har indgået en god handel dér...

En buggy linux distro til alle deres offentlige instanser... Men de sætter jo pris på sikkerhed... og som man kan læse i artiklen, så er den så "sikker" at ham gutten der testede ikke engang kunne bruge sit netkort før han havde rekompileret hele sin kernel...

:P
Gravatar #11 - .net
3. dec. 2003 14:52
#10

...er den så "sikker" at ham gutten der testede ikke engang kunne bruge sit netkort før han havde rekompileret hele sin kernel...

Nu var det altså et en female tester ;)
Gravatar #12 - sKIDROw
3. dec. 2003 14:56
#10

Tror nu de små gule menesker få en lidt bedre service, på sådan en stor ordre.. ;)
Problemmet du snakker om ville typisk løses med en opdateret kerne i en RPM.
Gravatar #13 - [email protected]
3. dec. 2003 15:06
#11

Ahhh... Så kan man jo sætte spørgsmålstegn ved hele testen.. Høhø ;o)

#12

Burde den ikke være opdateret når de sender den ud?
Gravatar #14 - Webmonkey
3. dec. 2003 15:36
Gad godt se ansigst udtrykkene hos en vis monopolistisk virksomhed...... :-)
Gravatar #15 - Rudiger
3. dec. 2003 15:53
#6

Du har fuldstændig ret! Glimrende observationer. Windows er en så integreret del af folks opfattelse af computere, at det bliver utrolig svært for Sun komme ind på dette marked. De vil nok snarere komme til at konkurrere med de andre Linuxfirmaer som tilbyder enterprise løsninger end Microsofts Windows som jo var deres egentlige plan.

Da Sun oprindeligt offentliggjorde deres planer for JDS sagde de at deres målsætning var at overtage 10% (eller var det mere) af enterprise-desktop-markedet inden for det første år. Jeg tror at denne meget optimistiske plan får utrolig svært ved at holde. OSNews' anmeldelse synes at understøtte dette.

En mere generel kommentar om Linux på desktoppen. Forskellige steder rundt omkring læser man spørgsmål/kommentarer såsom: "Vil 2004 blive året for Linuxdesktoppens gennembrud?" Min personlige vurdering er det er umuligt at stille det sådan op; at gætte et årstal. Jeg tror at det bliver en mere glidende udvikling hvor der langsomt bliver mere og mere opbakning/anvendelse af "Linux på desktoppen". Jeg tror simpelthen ikke på et pludseligt jordskred hvor en masse mennesker, på en gang, pludselig finder ud af at nu vil de køre Linux. Det vil være en udvikling som vil bevæge sig med meget små skridt.

Er selv for alvor begyndt at benytte Linux som foretrukne platform for desktop, og det er sjovt nok ikke de store (Gnome og KDE) jeg benytter, men derimod XFCE4 som er virkelig sweet.
Gravatar #16 - kallekunen
3. dec. 2003 16:29
jeg vil da sige at jeg synes det er utroligt FRISKT af Kinas regering at købe 200 mio. installationer af et styresystem før de har læst et review.
Man må da ikke håbe at de alligevel fortryder :)
Gravatar #17 - rød front
3. dec. 2003 17:43
Java mig i ¤#%"/¤#
Kapitalisme er og bliver kapitalisme, hvad enten er det er M$ eller Sun.
KDE på en Mandrake-maskine er lige mig.
Gravatar #18 - flywheel
3. dec. 2003 19:18
#3 Jo den er baseret på SUSE Linux Desktop (SUSE's foretrukne er sjovt nok KDE) - men der er AFAIR en bedre SUN Java integration end der normalt er. Derudover er e-post klienten (Ja det hedder rent faktisk e-post på dansk) lige ved hånden.

#6 Vel Redmond er ikke verdens navle, selvom de er danmarks navle - Med Mad Hatter Linux har SUN ligefrem udtalt at de primært går efter de 20mio OS/2 licenser de mener der er liv i og UNIX generelt. Men jo Windows-brug har en tendens til, ved hjælp af umyndiggørelse via en skændsel af en grafisk brugergrænseflade, at morphe folk tilbage til vuggestuestadiet -

#8 Lindows er et flerbruger styresystem der er sat op som et enkeltbrugersystem - det er kort sagt en sikkerhedsmæssigt si.

#16 AFAIR er det kun 1mio licenser der er købt, mens der er lovning på 200mio ialt.

Hvorfor bliver Looking Glass ikke nævnt ??
SUN har udtalt at JDS også skulle dukke op til Solaris.

Vel jeg roder rundt på gulvet med en SUSE Pro 9, så jeg har allerede det meste af det JDS og Mad Hatter kan tilbyde arbejdspladsen. Må dog indrømme at jeg godt kunne tænke mig at se hvorledes Looking Glass kører på min Bartin.
Gravatar #19 - sKIDROw
4. dec. 2003 09:37
Nu hører jeg folk snakke om vanskeligheden i at udkonkurrere et vist softwarehus fra redmond washington. [MS]
Og det er da også rigtigt.
Om 2004 bliver året for GNU/Linux' gennembrud på desktoppen?
Det tror jeg ikke.
Men det bliver det år hvor store kræfter, for alvor går igang med at gøre det muligt senere hen.
Lad os liiige huske på at ingen før har kunne udkonkurrere dem.
Så ligegyldigt hvor langt der mangler, så er vi tættere på end nogen tidligere har været.
Og intet i miljøet ser ud til at indikere at man har givet op.
Hverken dem som vil give folk frihed, eller dem der blot ønsker at give folk det frie valg de aldrig har haft.
PT skal vi først lige have et andet softwarehus, fra lindon utah til at lukke røven. [SCO]
Gravatar #20 - sKIDROw
4. dec. 2003 09:40
#17 rød front

[Java mig i ¤#%"/¤#
Kapitalisme er og bliver kapitalisme, hvad enten er det er M$ eller Sun.
KDE på en Mandrake-maskine er lige mig.]

Stadig et kommercielt selskab.
Rent faktisk er Mandrakesoft et AKTIEselskab.. ;P
Hvis du vil undgå kapitalisme, er det vist Debian du skal kigge på.
Gravatar #21 - rød front
5. dec. 2003 09:05
#20

Du har ret i at Mandrake er at firma, men jeg har ikke betalt dem en øre, og dermed støtter jeg ikke kapitalismen.. Well, i hvert fald ikke af den vej.

Det skal selvfølgelig ikke forstås således at jeg ikke bidrager, for jeg bruger skam meget tid på at dele min begrænsede viden om IT, men ikke for at en bestemt virksomhed skal tjene på det.

Okay, måske var det heller ikke så meget kapitalismen jeg burde slå ud efter i dette tilfælde, men mere de virksomheder der åbenbart ikke har hørt om GNU, eller ikke VIL høre om det.

:)
Gravatar #22 - flywheel
5. dec. 2003 13:49
#19 Der har i historien været en stribe produkter der i kort tid har skinnet mere klart på himlen end det Redmond har kunnet levere. I disse tilfælde har Redmond ikke kunne dræbe produktet, man har så istedet enten dræbt producenten/opkøbt produktet eller vredet armen om på dem (Hvem sagde IBM ??). Det er så lidt svært i dette tilfælde.

Men det ser ret godt ud for vore tyske venner, de har lige fisket McD i Tyskland og Apollo-Optik hjem og SUN baserer både Mad Hatter og Java Desktop på deres produkter - hvilket kun kan være lidt af en fjer i hatten på Kameleonen.

#21 Vel der er mange der ikke støtter Mandrake med så meget som en rød øre, men stadig bruger/snylter deres produkter ... I er kort sagt svinheldige at Mandrake stadig eksisterer.....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login