mboost-dp1

Apple Inc.

Steve Jobs fremviser Time Capsule, MacBook Air m.m. i MacWorld 2008 keynote

- Via Apple.com - , redigeret af Pernicious

Så kom der nye produkter fra Apple, fremvist af Steve Jobs i hans keynote tidligere på aftenen (dansk tid) på Macworld Expo 2008. Macworld Expo var i år meget ventet efter teaseren “There´s something in the Air”, som prægede gader og internettet.

Steve Jobs startede lige på, og lancerede disse produkter:

Time Capsule.
En harddisk baseret trådløs enhed, til brug med Time Machine.

iPhone Update.
Update med bla. My Location funktion og nye applikationer.

iPod touch Update.
Nye applikationer. Mail, Maps, Notes og Stocks.

Apple TV Take 2 og Movie rentals.
Lej hele Fox, Paramount, Sony, Universal, Disney osv. bibliotek af film over Apple TV.

MacBook Air.
Verdens tyndeste bærbare computer.
Ny Core 2 Duo CPU fra Intel, 5 timers strømforbrug, 1,8″ harddisk. Leveres om 2 uger. Engadget.com har haft en i hænderne, se billederne her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Qrup
15. jan. 2008 19:48
Uden firewire :-|
Gravatar #2 - Tyrian
15. jan. 2008 19:49
<OffT>
Det havde måske været relevant lige at nævne hva Time Machine var for os der ikke ligefrem er Apple nørder. Jeg sad og tænkte på filmen..
</OffT>
Apple TV ville være perfekt kørt over på en ordenlig skærm jo...VOD - det vil folket have...og lader til det kan sendes både i alm og HD. Lir!
Gravatar #3 - noramskull
15. jan. 2008 19:53
#2

Time machine er et backup program med en fancy brugerflade.
Gravatar #4 - Jarl-g
15. jan. 2008 19:58
MacBook Air.. :(.. 12,999 rå kroner, men hold da kæft.. hvis jeg bare var rig.. :( ... Er du da helt vanvittig, det er da det smukkeste stykke IT-design der nogensinde er produceret?

Dog tror jeg, at Apple har lagt en lille klat penge oveni prisen (tror I ikke? :-P! Ville jeg da have gjort :-D), da de helt sikkert alligevel vil få den solgt.. af sarte og svage sjæle som mig..
Gravatar #5 - moffe
15. jan. 2008 19:59
man skulle nok også sige at man kan få macbook air med ssd :D på 64 gb
Gravatar #6 - sønderby
15. jan. 2008 20:04
Hvormeget bedre performance giver SSD frem for HD ? Den er jo meget dyr for at sige det mildt (+7000 inkl, moms) ifht. alm. HD...
Gravatar #7 - moffe
15. jan. 2008 20:13
ssd vs hdd
link til
Gravatar #8 - andreasg
15. jan. 2008 20:14
#3

Det er lidt mere noget a la version control til hele ens filsystem!
Gravatar #9 - iluka
15. jan. 2008 20:16
MacBook Air er sej! SSD udgaven er fantastisk, men den med almindelig disk er faktisk rimeligt billig... 1800$. Hvis jeg skal til usa køber jeg en!
Gravatar #10 - Disky
15. jan. 2008 20:17
Endelig er det lykkedes Apple at lave noget hardware der reelt ser pænt ud, og som er innovativt, nemlig at det er tyndt. Den er uden tvivl det pæneste stykke hardware de har leveret til dags dato. (Nej jeg skal ikke selv havde en, da den ikke fåes med Vista præinstalleret og uden OSX)

Hvis de så bare lod være med at begå standard fejlen de nærmest altid begår. Nemlig at man ikke kan skifte batteri selv.

Det er da seriøst dårlig stil over for kunderne at man ikke kan skifte batteriet, hvis men f.eks. er ude at flyve langdistance eller lignende. Man skulle tro de havde lært noget af alle deres problemer med iPod'ens batteri.

At de også er begyndt at lave noget miljø venligt hardware er også et skridt i den rigtige retning, så Greenpeace har alligevel haft succes med deres kampagner imod dem.


Designerne bag ZX Spectrum må være stolte, Apple har kopieret deres tastatur :)
Gravatar #11 - Multinørd
15. jan. 2008 20:20
Er Macworld Expo lagt ud på nettet så man kan se hele "showet" ?
Gravatar #12 - lipsum
15. jan. 2008 20:22
#6
Hvormeget bedre performance giver SSD frem for HD ? Den er jo meget dyr for at sige det mildt (+7000 inkl, moms) ifht. alm. HD...


Se artikel fra PC World her: http://www.pcworld.dk/art/8329
Gravatar #13 - TriciaMcMillan
15. jan. 2008 20:22
#11.

Nej, ikke endnu, men Apple ligger keynoten ud på deres hjemmeside i løbet af et par timer.

Iøvrigt en ganske god keynote med mange innovative nyheder :)
Gravatar #14 - lipsum
15. jan. 2008 20:23
Gravatar #15 - TriciaMcMillan
15. jan. 2008 20:25
Hov, undskyld, havde ikke set keynoten var kommet.
Gravatar #16 - mathiass
15. jan. 2008 20:25
Det er lidt mere noget a la version control til hele ens filsystem!
Nej, det er helt almindelig inkrementel backup af ens system. Det er meget primitivt, men brugerfladen er meget nyskabende. Jeg håber sandelig at de har tænkt sig at release en ny version af Time Machine til Time Capsule for den der findes nu er mildest talt ikke stabil. Jeg bruger selv Time Machine sammen med en almindelig AirPort Extreme som jeg selv har sat harddisk til. Den har det ikke så godt med at man klapper sin computer sammen midt i en backup (man kan ikke se når den laver backup, kun høre det på harddisken) og hastigheden er ikke imponerende over et plain Apple draft n trådløst netværk...
Gravatar #17 - gnOsis
15. jan. 2008 20:26
Endnu en lækker lille dims apple har smidt på gaden her, den har nogen små fejl, men alt i alt lækker...

maskinen har kun 3 stik mini-jack, usb og micro dvi, hvilket efter min mening er lige lidt nok..

hvis jeg vil slutte den til min skærm, skal jeg ha' en micro-dvi til vga eller dvi converter..
hvis jeg vil på nettet et sted der ikke er wifi skal jeg ha' min USB til lan converter...
hvis jeg vil på nettet mens jeg bruger en mus, skal jeg bruge en USB hub...
osv osv...

mit problem er at denne maskine har alt for få indput til at den er brugbar, jo den vejer 1.4 kg (ca. det samme som en IBM x serie) men jeg skal have ca. 1 kg ekstra udstyr med til den for at den er et fornuftigt arbejds redskab... så nej denne apple er for meget design og lir og for lidt funktionalitet til jeg ville købe en...
Gravatar #18 - mathiass
15. jan. 2008 20:28
Nej jeg skal ikke selv havde en, da den ikke fåes med Vista præinstalleret og uden OSX
Man kan da bare installere Vista på den. Jeg har installeret Vista på adskillige maskiner og Mac Book Pro har været den eneste hvor der slet ikke var nogen problemer og hvor Vista bare kørte out of the box, så bortset fra prisen på Vista, så er der ikke megen grund til ikke at bruge en Mac til formålet. Du kunne jo også prøve OS X, du bliver sikkert glad for det ;-)
Gravatar #19 - Swarms
15. jan. 2008 20:29
#18 Puha det er flot ja, men føler mig handikappet når jeg bruger det. :(
Gravatar #20 - Fjolle
15. jan. 2008 20:30
OMG... Engadget skriver at man ikke kan skifte batteri på den.. Var ellers lige ved at hoppe på apple vognen..
Gravatar #21 - mathiass
15. jan. 2008 20:31
Gad vide om det er rigtigt med batteriet. Det kan man da på deres andre bærbare...
Gravatar #22 - Emmoss65
15. jan. 2008 20:32
Apples Macbook air, er jo suveræn. hvis bare de snart lavede en lille dockin station så man kunne bruge firewire og lignende..
Hvilket ikke ser ud til at blive muligt.. =/

apples idé med indbygget batteri er ikke fedt... håber ikke de gør det igen..*suk*


#20
#21

det ser ud til på billederne fra macworld messen at der ikke er udskiftelig batteri på..
Gravatar #23 - Zombie Steve Jobs
15. jan. 2008 20:36
Hm, synd med batteriet, men hvad, min ibookhavde sgu ingen batteriproblemer, heller ikke efter 4 år. Der var der stadig 1 eller 2 timer tilbage.

Og skal man flyve meget, så kan man jo få sig en airline adapter ting....
Gravatar #24 - BluepaiN
15. jan. 2008 20:36
Jeg ville få dårlige nerver, hvis jeg havde den bærbar. Der skal sQ ikke ret meget til, før den knækker over. Sådan ser det hvertfald ud. :s
Gravatar #25 - Palle bøf
15. jan. 2008 20:38
Link til billede der viser at der IKKE er udskifteligt batteri(medmindre man skal have fat i skruetrækkeren)

Link

Trods alt er jeg glad for at jeg købte en alm. Macbook til min kæreste. MBA er vidst kun for dem der virkelig, virkelig går op i vægt og størrelse.
Kunne ikke forestille mig at kæresten kunne leve med en comp. der ikke har indbygget DVD/CD og mindre end 2 USB porte :-P.


Og så må jeg indrømme at jeg ikke er helt vild med farvekombinationen. IMHO skulle de nok have holdt keyboardet i samme farve som resten, nemlig alufarvet.


PS. Fedt med multi-touch trackpad :-D.
Gravatar #26 - mathiass
15. jan. 2008 20:39
#17: Det kommer jo helt an på hvad man skal bruge maskinen til. Den er lavet til at være lille og mobil, så hvis dit behov er et andet, så er det nok MacBook eller MacBook Pro du skal gå efter. Ang. mus, så skal man jo nok gå efter en BlueTooth mus til den. Mus med ledninger og en bærbar er træls sammen hvis du spørger mig. I øvrigt kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har brugt min LAN-port i min bærbare. Der har maximalt været sat noget i den 5 gange, tror jeg. Måske er det ikke så nødvendigt at have...

hvis jeg vil slutte den til min skærm, skal jeg ha' en micro-dvi til vga eller dvi converter..
De følger med. Det er bare to kabler som man har i tasken...
Gravatar #27 - Erroneus
15. jan. 2008 20:39
Ingen ethernetport O_o , skal bruges USB adapter og så må man håbe man ikke skal bruge flere USB enheder, da den kun har 1 USB port....

Lækker bærbar, men de har gået for meget på kompromis og så er den altså for dyr. Men den er jo til et nichemarked, jeg finder den ikke interessant, jeg har ikke brug for at flashe "status" via elektronik.
Gravatar #28 - zin
15. jan. 2008 20:42
Gravatar #29 - pbol01
15. jan. 2008 20:42
Min røv er mere nyskabende!
Gravatar #30 - Palle bøf
15. jan. 2008 20:43
Tilføjelse til min post: Fedt med Time Capsule. Jeg har netop det sidste stykke tid siddet og været tæt på at bestille en AEBS og så en ekstern HD. Men med Time Capsule slipper man for at have både en AEBS og en ext. HD stående, og bare slippe afsted med at have et lækkert stykke design stående.. = Nice :-D.

#27: Har de helt små og lette bærbare ikke altid været et nichemarked?

IMHO er den ikke for dyr i forhold til hvad fx. andre producenter tager for deres helt lette/små bærbare.
Gravatar #31 - trylleklovn
15. jan. 2008 20:46
Ang. at man ikke kan skifte batteri, så er det selvfølgelig ærgerligt, hvis man er typen, der ofte skifter batteri. Men Apple har ikke meget til overs for folk uden for den specifikke målgruppe til deres individuelle produkter (hvilket måske er hvorfor de har success med disse?) og målgruppen til en MacBook Air skifter ikke batteri i deres laptop alligevel.
Gravatar #32 - Disky
15. jan. 2008 20:46
#18
Jeg ved godt jeg bare kunne installere det selv, men jeg vil ikke betale for OSX da jeg intet har at bruge det til. Jeg ved godt man ingen steder kan finde ud af hvad OSX reelt koster, men en del af prisen er for at dække udviklingsomkostningerne til OSX.

Jeg har skam prøve OSX, i en uges tid, og sorry to say, det var for underligt til min smag. Der er sikkert mange der kan bruge det og havde glæde af det, men jeg kan ikke, derfor bliver Apple's computer produkter ikke et brugbart alternativ før de kan købes uden merudgiften til OS'et. Præcist det samme som når nogle købere ikke vil betale for Windows da de smider Linux på.
Gravatar #33 - gnOsis
15. jan. 2008 20:50
#26 jeg siger ikke der ikke er løsninger, men ting som converterene er bare med til at forøge vægten og derved forsvinder ideen i en subnotebook...

jeg bruger ofte min rj45 udgang af min bærbar til hurtigere og mere stabil forbindelse, for mig at se er disse mangler bare med til at maskinen ikke har rigtig lækre kontor mulighedder, men bare ender med at blive endnu et livstils produkt....
Gravatar #34 - Disky
15. jan. 2008 20:50
#Trylleklovn
Så det du siger er altså at deres målgruppe er ikke folk der flyver mere end 5 timer, det er ikke folk der længe er væk fra elnettet ?

Samtidigt siger du at de ikke lærer af alle de problemer der har været med batterier i iPod's.

Sandheden er vel nærmere at for Apple er designet vigtigere end funktionaliteten. Ved godt den kan være svær at sluge for sådanne en som dig, men prøv lige at tænke lidt ud af boksen, og ikke kun som en der elsker Apple produkter. Se objektivt på de problemer de skaber for sig selv.

Prøv forresten at se denne posting på /. http://apple.slashdot.org/comments.pl?sid=419084&a...

Når man ser objektivt og kritisk på de nye ting, så er det reelt kun den meget tynde notebook der er nyt, resten er old school ting.
Gravatar #35 - mathiass
15. jan. 2008 20:51
Ang. at man ikke kan skifte batteri, så er det selvfølgelig ærgerligt, hvis man er typen, der ofte skifter batteri. Men Apple har ikke meget til overs for folk uden for den specifikke målgruppe til deres individuelle produkter (hvilket måske er hvorfor de har success med disse?) og målgruppen til en MacBook Air skifter ikke batteri i deres laptop alligevel.
Problemet er at batterier bliver slidt og at de af og til har tendens til at gå i stykker. Det skal man som regel selv betale fordi det er slid eller hvis et sker 3 dage efter garantien er udløbet. Så er det rart at kunne gå ind i Apple store og købe et nyt batteri som man kan klikke på. Enhver idiot kan skifte et defekt batteri på en MackBook Pro, lige meget hvad man så kan finde på undskyldninger som er pakket ind i luftige begreber om hvad en endnu ikke eksisterende kundegruppe har af ønsker og behov.

Jeg ved godt man ingen steder kan finde ud af hvad OSX reelt koster, men en del af prisen er for at dække udviklingsomkostningerne til OSX.
Det koster $129 og 1000 kr. i DK.

Der er sikkert mange der kan bruge det og havde glæde af det, men jeg kan ikke, derfor bliver Apple's computer produkter ikke et brugbart alternativ før de kan købes uden merudgiften til OS'et. Præcist det samme som når nogle købere ikke vil betale for Windows da de smider Linux på.
Tja, hvis du ikke selv bruger OS'et så er det lovligt i DK at sælge det videre til en anden og der er ikke nogen kopisikring i OS X som forhindrer dig i det...
Gravatar #36 - mamdk
15. jan. 2008 20:52
Det er lige før man får lyst til at skifte :P
Gravatar #37 - mathiass
15. jan. 2008 20:56
jeg siger ikke der ikke er løsninger, men ting som converterene er bare med til at forøge vægten og derved forsvinder ideen i en subnotebook...
Jeg ved ikke hvad den DVI til VGA converter som følger med min MacBook Pro vejer, men ok så lad os sige 50g og så har du fuldstændig ret i at det pludselig er et meget tungt bekendtskab...

jeg bruger ofte min rj45 udgang af min bærbar til hurtigere og mere stabil forbindelse, for mig at se er disse mangler bare med til at maskinen ikke har rigtig lækre kontor mulighedder, men bare ender med at blive endnu et livstils produkt....
Personligt vil jeg også hellere have en MacBook Pro, men jeg vil holde fast i at LAN porten ikke bruges ret meget af de fleste...

Sandheden er vel nærmere at for Apple er designet vigtigere end funktionaliteten.
Jeg er helt uenig i den påstand. De plejer at være gode til at få de to ting til at gå op i en højere enhed, og nu har de jo også andre modeller hvis det med batteriet et sådan en show stopper. Vi ved jo faktisk ikke om man relativt let kan skrue den op og skifte batteriet ligesom man kan med RAM på en almindelig MacBook (Pro).
Gravatar #38 - Jarl-g
15. jan. 2008 20:59
#37: Men det ændrer ikke ved, at man ikke kan købe et batteri til ens MacBook selv?
Gravatar #39 - henrikmk
15. jan. 2008 21:00
#24:

Jeg ville få dårlige nerver, hvis jeg havde den bærbar. Der skal sQ ikke ret meget til, før den knækker over. Sådan ser det hvertfald ud. :s


Hvis den er lavet af samme slags aluminium som mit apple bluetooth keyboard, så tror jeg der skal pænt meget til at knække den, eller bare at vride den. Man kan ikke lave så tynd en maskine i plast og slippe særligt godt afsted med det.
Gravatar #40 - ZOPTIKEREN
15. jan. 2008 21:03
Gravatar #41 - fidomuh
15. jan. 2008 21:05
#10

Apple har altid vaeret godt foran konkurrenterne naar det kommer til miljoeet, som bevist mange gange var GP bare fulde af varm luft ( igen ) :)



Man skal da vaere handikappet hvis man ikke kan skifte batteriet i en macbook eller macbook pro selv?

Nemlig at man ikke kan skifte batteri selv.


Det kan man vist heller ikke i Sony's Vaio serie, saa det er vist ikek unormalt paa de helt tynde laptops.
Men det er lidt weird ja, jeg venter dog med at brokke mig til en eller anden har braekket den op og jeg kan se inden i den :D

Designerne bag ZX Spectrum må være stolte, Apple har kopieret deres tastatur :)


Det skulle de da have gjort for laenge siden saa? Keyboardet er naesten magen til det paa den normale Macbook :D
Gravatar #42 - Erroneus
15. jan. 2008 21:07
#30 Tjo muligvis, men det nichemarked bliver godt nok noget mindre, når man tager 13k for den...
Gravatar #43 - Norrah
15. jan. 2008 21:08
#40 det er et batteri til en MacBook? Hvad skulle det ellers være...?
Gravatar #44 - Dijkstra
15. jan. 2008 21:08
Jeg har aldrig ejet en Mac, - men har flere gange været fristet. Og denne gang er ingen undtagelse!

De forstår i den grad at lave lækkert design!

Dog synes jeg også det er ret uhensigtsmæssigt at man ikke kan skifte batteri i en 10k+ hardwaredims!
Gravatar #45 - Disky
15. jan. 2008 21:11
#35
Det koster $129 og 1000 kr. i DK.

Lol du siger noget :)

Derfor skulle jeg jo så kunne fravælge OS'et, og f.eks. spare måske 800,- på hardwaren.

Eller kunne få pengene retur fra Apple bagefter. Men det kan jeg jo ikke, jeg er tvunget til at betale for det, og har ingen muligheder for at returnere det. (mig bekendt)

Jeg er helt uenig i den påstand. De plejer at være gode til at få de to ting til at gå op i en højere enhed,


Det er så din personlige holdning, jeg synes for tit man tydeligt kan se deres indpakning/design er vigtigere end frihed til kunderne, og funktionalitet. Men det afhænger selvfølgelig blandt andet af om man bare er tilfreds med den smule man får, eller om man ønsker muligheder og potentiale. Jeg er af den sidste type.


og nu har de jo også andre modeller hvis det med batteriet et sådan en show stopper.[/quito]
I know, men jeg har heller ingen Apple bærbar, eller planer om at få det.

[quote]
Vi ved jo faktisk ikke om man relativt let kan skrue den op og skifte batteriet ligesom man kan med RAM på en almindelig MacBook (Pro).

Korrekt, men hvordan vil du få den skruetrækker med ind i flyet når du skal ud på en 8 timers flyvning ? Jeg tvivler på de godtager en design beslutning hos Apple som en god grund til at tage en skruetrækker med ind i kabinen, sådanne en er et glimrende stikvåben.

Eller hvad i toldkontrollen, hvis de pludselig kræver man skal kunne adskille tingene ? Det har jeg været ude for i Kastrup lufthavn.

Men hvis Apple's potentielle brugere er folk der aldrig er mere end 4-5 timer væk fra en stikkontakt så er det jo ikke noget problem, som Trylleklovn jo åbenbart mener.

Men det er helt klart en designmæssig begrænsning som jeg håber for deres kunder de laver om.
Gravatar #46 - hviidskid
15. jan. 2008 21:25
Prøv at få en anden laptop producent til at lave et lige så begrænset produkt, og lur mig om det ikke også blive småt og smalt...Innovation...NEJ...Limited edition (læs funktionelt begrænset udgave) JA

Se min nye bil, den bruger ingen benzin, for der er ingen motor i den...

I øvrigt stadigvæk forundret over al den påstyr med Ipoden...Min Creative jukebox gjorde det samme 1 år tidligere, men Creative startede dog med 40 GB, digital og analog input for optagelse, og understøttelse af alt undtagen 8'track. Og så kunne den og kan den stadigvæk holde til 10 timer+.

Men ja, det er jo sjovt at tænke på at de der til dagligt er så begejstrede for Apple er de som regnes for at være kreative (musik og grafisk arbejde). Men magen til ensformigt og konformt design har verden da aldrig set mage til...Forklarer jo egentligt en del....
Gravatar #47 - henrikmk
15. jan. 2008 21:37
Men magen til ensformigt og konformt design har verden da aldrig set mage til...Forklarer jo egentligt en del....


Ja, det er dejligt befriende med ensartede produkter, så man kan se der er sket en decideret designproces under produktudvikingen. :-)
Gravatar #48 - Palle bøf
15. jan. 2008 21:43
#42... Hvis ikke valutakurser.dk tager helt fejl, koster den 9k i USA.
Gravatar #49 - Kragmose
15. jan. 2008 21:59
Hold da kæft, en hawt laptop. Apple still got it.
Og endelig får vi maps og notes etc til Touch, det var da også bare på tide!
Gravatar #50 - Cutepuppy
15. jan. 2008 22:00
TAK APPLE!

I frigiver en update til iPod Touch, som jeg skal BETALE FOR?!?!
Bevares jeg kan få sikkerhedsopdateringerne gratis, men de nye programmer skal jeg lige slynge 19.99$ efter jer for at få?

Det var mit sidste Apple produkt jeg NOGENSINDE køber...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login