mboost-dp1

Shutterstock

Stemningen er i bund hos Tesla

- Via The Verge -

Fyringer, retssager, forsinkelser, Twitter-kaos, aktier i frit fald, fabrikslukninger – hvad skete der med USA’s foretrukne elbilproducent?

Mellem rapporter om fyringsrundertab af momentum i Kina, undertrykkelse af dets autopilot-software, Musks katastrofale ejerskab af Twitter efterfulgt af både penge- og ansigtstab samt længe lovede produkter som Cybertruck og Roadster, der gang på gang skubbes, går Tesla ind i 2023 med flere udfordringer end nogensinde før.

Det skriver The Verge.

Tirsdag ramte Teslas aktie den laveste kurs i årevis. Dette skete efter rapporter om, at virksomheden ville reducere produktionen på sin fabrik i Shanghai i januar af uspecificerede årsager, selvom det angiveligt er en konsekvens af COVID-19-stigninger og nedlukninger i Kina.

Musk er uløseligt knyttet til Teslas fortid, nutid og fremtid. De, der har en finansiel andel i Tesla – dem, der stoler på Musk, fordi han tidligere har leveret værdi til virksomheden – er frustrerede og trygler den administrerende direktør om at rette opmærksomheden mod elbilproducenten, hvis aktiekurs fortsat er den primære kilde til hans rigdom.

I denne uge har mange iagttagere spekuleret i, om den faldende kurs på aktien, som Musk brugte som sikkerhed for lån til at købe Twitter, kunne tvinge ham ind i en såkaldt “margin call”-situation, der sender aktien ind i en dødsspiral.

For første gang møder Tesla desuden reel konkurrence. Volkswagen, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz og næsten alle bilproducenter derimellem jagter Teslas potentielle kunder. For Tesla vil 2023 være et år, der vil teste dens evne til at forblive førende på det moderne elbilsmarked, som det effektivt har været med til at skabe.





Gå til bund
Gravatar #51 - larsp
10. jan. 2023 15:09
Sjovt som denne Tesla vs. VW diskussion har fået mig til gevaldigt at miste lysten til at eje en nyere "networked" bil.

Hvor er det dog irriterende at biler er blevet så komplicerede. Kunne man ikke have holdt dem enkle som køremaskiner alene, og flyttet kompleksiteten over på de håndholdte devices.

Kan man mon "de-networke" en moderne (luksus) bil uden at den flipper helt ud?
Gravatar #52 - arne_v
10. jan. 2023 15:20
#51

Du må selv kunne styre WiFi. Men cellular er nok mere tricky. Nogen der ved om en Tesla har "airplane mode"? :-)

Men er der nogen pointe?

En Tesla er software styret. Der er fejl i software. Nogle fejl påvirker sikkerheden for bilen. Enten tillade du software opdatering eller så risikerer du at køre i en usikker bil.

(idag er det mest et Tesla problem, men om N år er det et problem for alle mærker)
Gravatar #53 - nwinther
11. jan. 2023 07:30
@51 - det minder om termodynamikkens 2. lov.
For at få mere kontrol, øges kompleksiteten, som så alligevel resulterer i mindre kontrol.

On topic - jeg tror det kaldes innovation. Du skal skille dig ud fra andre bilmærker, ved at tilbyde noget, de andre ikke gør - og så flytter man sig på (den digitale) teknologi. Nok fordi det i virkeligheden er ret let at lave om, hvorimod den mekaniske innovation er stagneret. Ja, vi er på vej imod en elektrificeret trafik - men med en anden slags udfordringer. Bremser, hjulophæng, affjedring, materialevalg osv. HAR mødt "muren". Tilsvarende med elmotoren. Så er der lidt på batteriet (eller om man skal vælge noget andet - fuelcells?) man nok kan nykke på.

Men den helt store innovationsmotor, er den software, bilen opererer med. Og den kan til gengæld blive nærmest uendelig kompleks og "anderledes".
Gravatar #54 - DrHouseDK
11. jan. 2023 09:02
Hængerøven (47) skrev:
problemet er når folk (tit gjort af værkstedet) har sat automatisk update til, så kunne den vælge at installere updated på tilfældige tidspunkter, f.eks. da min bror holdte ved en oplader.

Der er ikke noget der hedder "automatisk opdatering" i en Tesla. Jeg har trods alt kørt Tesla i nogle år efterhånden... :-) Han har trykket ja tak til en prompt på skærmen (eller i app'en).
Gravatar #55 - Hængerøven
11. jan. 2023 12:46
Man kan ellers google sig frem til at der hvert fald har været en auto update feature
Gravatar #56 - Hængerøven
11. jan. 2023 13:19
"From there, you can choose between ‘”Advanced” or “Standard.” “Standard” requires the steps outlined above, while “Advanced” will automatically install any new software updates as soon as they come out, and your Tesla is connected to a Wi-Fi network."
Gravatar #57 - arne_v
11. jan. 2023 16:41
#53

Ja. Alt bliver til software. Og ikke til småt veltestet software som traditionel bil-software (motorstyring, udskridningskontrol og den slags), men stort hyppigt opdateret software ligesom PC og mobiletelefon software.

Det er sket for TV - nu sker det for biler.
Gravatar #58 - Nize
11. jan. 2023 19:55
arne_v (57) skrev:
#53

Ja. Alt bliver til software. Og ikke til småt veltestet software som traditionel bil-software (motorstyring, udskridningskontrol og den slags), men stort hyppigt opdateret software ligesom PC og mobiletelefon software.

Det er sket for TV - nu sker det for biler.


You are going to _love_ this;

https://samcurry.net/web-hackers-vs-the-auto-indus...

Gravatar #59 - DrHouseDK
13. jan. 2023 10:01
Hængerøven (56) skrev:
"From there, you can choose between ‘”Advanced” or “Standard.” “Standard” requires the steps outlined above, while “Advanced” will automatically install any new software updates as soon as they come out, and your Tesla is connected to a Wi-Fi network."

Min står til Advanced, og den opdaterer ikke medmindre jeg accepterer.Jeg bliver tilbudt i app'en og i bilen, men det kræver min accept. Hvorfor vil du forsøge at belære mig om hvordan min bil virker?

Bemærk i øvrigt delen med Wi-Fi. Det virker jo lidt pudsigt at han lige skulle være på Wi-Fi ved en Supercharger.
Gravatar #60 - DrHouseDK
13. jan. 2023 10:08
Er mere spændt på markedets reaktion på prisreduktionerne i dag. TSLA kan ikke undgå at bløde på det, for enten:

- Har de ikke så fyldte ordrebøger som de siger
- Forærer de penge væk ved at sætte prisen 20% ned med fyldte ordrebøger

Ingen af delene kan markedet lide... :-)
Gravatar #61 - Hængerøven
13. jan. 2023 12:04
DrHouseDK (59) skrev:
Hængerøven (56) skrev:
"From there, you can choose between ‘”Advanced” or “Standard.” “Standard” requires the steps outlined above, while “Advanced” will automatically install any new software updates as soon as they come out, and your Tesla is connected to a Wi-Fi network."

Min står til Advanced, og den opdaterer ikke medmindre jeg accepterer.Jeg bliver tilbudt i app'en og i bilen, men det kræver min accept. Hvorfor vil du forsøge at belære mig om hvordan min bil virker?

Bemærk i øvrigt delen med Wi-Fi. Det virker jo lidt pudsigt at han lige skulle være på Wi-Fi ved en Supercharger.


Hvad fabler du om, at jeg prøver at belære dig om din bil? Pak da lige sammen.
Gravatar #62 - arne_v
13. jan. 2023 15:23
DrHouseDK (60) skrev:

Er mere spændt på markedets reaktion på prisreduktionerne i dag. TSLA kan ikke undgå at bløde på det,


Indtil videre kun et lille fald.

Hvilket vel er et udtryk for at markedet havde forventet noget sådant og at det derfor allerede var indregnet i prisen.

DrHouseDK (60) skrev:

for enten:

- Har de ikke så fyldte ordrebøger som de siger
- Forærer de penge væk ved at sætte prisen 20% ned med fyldte ordrebøger

Ingen af delene kan markedet lide... :-)


Det er naturligvis et udtryk for at de ikke regner med at kunne sælge de biler de kan producere uden den prisnedsættelse. Enten skulle de sætte prisen ned eller sætte produktionen ned. De valgte at sætte prisen ned.

https://www.marketwatch.com/story/tesla-slashes-pr...

3 standard range -3000
3 performance -9000
Y -13000

Det er store rabatter.

For Y er der så yderligere en krølle. Den store nedsættelse bringer en long range ned under de 55000 hvilket udløser en gave fra skattevæsenet på 7500. Se #44 for forklaring. Således at en long range Y (5 sæder) bliver 20500 billigere. Den besparelse kan give en ekstra benzin bil til børnene!!
Gravatar #63 - DrHouseDK
16. jan. 2023 08:12
arne_v (62) skrev:
Det er naturligvis et udtryk for at de ikke regner med at kunne sælge de biler de kan producere uden den prisnedsættelse. Enten skulle de sætte prisen ned eller sætte produktionen ned. De valgte at sætte prisen ned.

Lad os se hvor længe det holder - de gjorde det samme i 2019, så det kan meget vel være samme stunt de kører én gang til. Jeg tror ikke på at nedsættelserne over hele programmet er permanente - nok nærmere kun for Y 5 personer i US.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login