mboost-dp1

unknown

Stavnsbåndet genindført i mobilverdenen?

- Via Newsdirect - , redigeret af Pernicious

CBB Mobils administrerende direktør Tommy Søgaard Pedersen, raser over konkurrencestyrelsens forslag om at forlænge bindingsperioden på op til 1 år. Han mener det vil svække konkurrencen, selvom hensigten er at gøre den danske mobilpark mere moderne.

Tommy Søgaard Pedersen mener at priserne vil bliver holdt kunstigt oppe, da kunderne ikke kan skifte til bedre og billigere operatører inden for det første år.

Konkurrencestyrelsen mener nærmest det modsatte, de forestiller sig at teleudbyderne vil give mere i tilskud til mobiltelefonerne, når de ved at kunden er bundet hos dem i 12 måneder.





Gå til bund
Gravatar #1 - Knuspar
27. apr. 2004 07:45
De kan vel begge have ret.

Jeg tror nu heller kke på at man skal bindes længere end 6 mdr. syntes nærmest det skulel være 3 måneder. Men igen, det begrænser også det beløb som udbyderne vil give i tilskud til telefonerne , og hvem ønsker at give fuld pris for en telefon, hvis teleselskabet vil betale det for en ?
Gravatar #2 - kgp43
27. apr. 2004 07:50
Syntes det er okay,

Forbrugerne har jo også lov til selv at tænke (og bedømme) engang imellem. Hvis de finder abbonnementet for dyrt (eller mobilen), så kan de jo bare vælge et andet tilbud. Kan ikke se de store problemer
Gravatar #3 - grav
27. apr. 2004 08:06
Nej, konkurrencestyrelsen mener ikke "det modsatte".
Konkurrencestyrelsen siger blot, at mobil_telefonerne_ bliver billigere ved større bindingsperiode. CBB siger at samtalepriserne og abonnementerne bliver dyrere - og disse to ting hænger jo fint sammen, allerede i dag:
Køber man en telefon med abonnement vil mobiltelefonen ofte være billigere grundet tilskud, mens abonnementet og samtalepriser ofte også vil være dyrere.
Debitel har ovenikøbet allerede indført abonnementer, der er dyrere i bindingsperioden.
Gravatar #4 - Pondus
27. apr. 2004 08:07
Jeg synes at de burde fjerne bindingsperioden helt. I dag en man jo nærmest naiv hvis man ikke skifter operatør hvert år, og dermed udnytter alle de gode introduktions tilbud. Og hvis man er kunde samme sted i mere end 2 år, så frafalder alt hvad der hedder service fra operatørene, fordi de ikke mener der er penge i trofaste kunder.
Gravatar #5 - cmv
27. apr. 2004 08:14
Kan ikke se det "negative" i det. Hvis, som de forudsiger, tlf bliver billigere (for de nyeste modeller) må de for min skyld godt sætte den til 5 år. Kan godt ofre den hundbasse eller 2 for at få den låst op :) - men det forudsætter jo self at oplåsning af tlf forbliver hvor den er i dag. Her kunne jeg da godt forestille mig at priserne ville ryge i vejret - men omvendt vil der vel komme flere services på markedet. Hip som hap.

cmv
Gravatar #6 - nielsbuus
27. apr. 2004 08:16
#4 hvor har du fået den idé at der ikke er penge i loyale og trofaste kunder? Jeg har været kunde ved Telmore i over 2 år nu...
Gravatar #7 - plokke
27. apr. 2004 08:29
#5: Du vil altså gerne betale for et telefonabonnement i 5 år, for at få en billig telefon? Hmm... Det lyder sgu ikke for smart ;o) Det er jo ikke sim-lås, men BINDING ved teleselskabet vi snakker om.

Jeg syntes i øvrigt forslaget er fint! Set i et lidt større perspektiv end "TELMORE STYRER", vil det betyde at Hr. og Fru Jensen - som alligevel aldrig skifter selskab - vil kunne få gavn af de nye features der kommer... Men dem der "pendler" mellem selskaberne vil få endnu sværere ved at få billige telefoner! Og det syntes jeg faktisk er fedt nok ;o) Hvorfor skal jeg som abonnementskunde betale for at snyltere hos Telmore/CBB/?? kan få billige telefoner - Billige telefoner til loyale kunder, alle andre må betale kassen! ;o)
Gravatar #8 - sKIDROw
27. apr. 2004 08:32
Mobilerne bliver billigere, men konkurrencen på samtalepriserne bliver hæmmet.
Reelt jo mindre binding af nogen art desto bedre.
Det er en svær afvejning.
Selvfølgelig er det fedt, at kunne få ny teknologi ubredt før.
Men ikke hvis det resultere i dyrere takster for at BRUGE dem... ;)
Gravatar #9 - Disky
27. apr. 2004 08:53
Problemmet er at var der ingen binding var telefonerne utroligt dyre. Dyre telefoner fører til at folk ikke køber nye telefoner, og mange slet ikke køber dem, hvilket igen medfører kun de allerstørste kan havde et telefon net som er meget dyrt.

Så det er lidt af en balance agt.
Gravatar #10 - dadlen
27. apr. 2004 09:03
Jeg ser kun det her tiltag som en positiv ting idet det giver firmaerne et incitement til at differentiere på priserne på telefonerne af afhængig af bindingsperioden og hvis de er rigtigt smarte så differentierer de også på de variable omkostninger da det sandsynligvis vil skabe mere forbrugerloyalitet (i hvert fald i bindingsperioden).

En anden ting er, at 12 måneders binding er standard i resten af EU så det er faktisk DK der er bagefter :-)
Gravatar #11 - balstrup
27. apr. 2004 09:10
Faktisk så har de 24 mdr's binding hos Vodafone i Tyskland, men så er købsprisen på mobilen også lav.

Jeg synes 12 mdr er rimeligt, især hvis det giver billigere mobiler. Jeg tror ikke det vil ændre synderligt meget på hvordan konkurrencen ser ud selskaberne imellem.
Gravatar #12 - FISKER_Q
27. apr. 2004 09:29
Som Skidrow også skriver så tror jeg det kommer på bekostningen af abbonement og evt. minutpriser.

Kunne godt se at man måske introducerede bindingsperioder for prisen af telefonen, men så ender det også galt da de mere teknologiske telefoner så på kort sigt koster mindre end de mindre teknologiske telefoner.

Man kunne måske bruge dette som en test hvor meget 12 måneders binding har effekt for lavprisselvskaberne.
 
Gravatar #13 - gladbjerg
27. apr. 2004 10:07
#10
Det har Orange jo næsten allerede indført. Man kan selv bestemme hvor meget man vil give i "udbetaling" for en telefon ved at bestemme hvor meget man vil give i abb. pr. md. Så er der så noget med antal inkluderede minutter. Så har du, Sonofon hvor man kan leje en mobil, hvor bindingen til Sonofon er 6 mdr. men lejen på mobilen er bundet i 12 mdr. Syntes dog at det giver et noget uigennemsigtigt markedet. Det kan blive svært at udregne den billigste løsning for en, når man har bestemt sig for hvilken mobil man vil have (når man kender ens forbrugsmæønster).

Nu siger du at DK. er bagefter i forhold til EU. har du så set på minut priser og prisen på sms ?. den er faktisk noget billigere i DK end i resten af EU. Så set ud fra det synspunkt så er det resten af EU som er bagefter DK. !!
Gravatar #14 - prof2
27. apr. 2004 10:12
Hvad er problemet med en bindingsperiode på 12 måneder? Hvis man ikke ønsker at blive "bundet", kan man stadig købe telefonen uden tilskud. Valget er kundes. Der er ingen, der tvinges til noget.

-Off topic-
Ligesom det med at der kommer genmanipulerede majs i supermarkederne. Hvorfor er folk sure over det? De kan købe almindelige majs, hvis de er utilfredse.
Gravatar #15 - vevil
27. apr. 2004 10:21
Hmmmm...
Jeg ved ikke om TDC, Sono eller en af de andre "store" teleselskaber har haft en finger med i forslaget.

Telefonerne i dag er ikke så billige, som i så mange andre lande, men hvad betyder det også.

Der bliver idag solgt mange telefoner med et abb. så telefonerne er lidt billigere. Så får man telefonen låst op, og smider de 100kr om mdr. eller hvad selskabet nu tager i abb. pris, i et halvt år (600kr), og så har telefonen jo stadig været forholdsvis billig.

Hvis man låste telefonen i 12 mdr, ville man skulle smide abb. pris i 12 mdr, dvs. eks. 1200kr, og jeg TROR ikke at en telefon bliver tilsvarende 600kr billigere -- altså en dårlig forretning.

Jeg skifter selv telefoner i ny og næ, og har stadig det samme abb. og man kan altid sælge en telefon igen.

Og i disse dage, med priskrige osv. ville de små jo slet ikke ha´ en chance. Og hvad med nye Teknologier. Binder du dig til TDC, men beslutter om 2 mdr at du hellere vil ha´ en "3" tlf. så er det altså ikke muligt at konvertere, da TDC ikke udbyder 3 teknologien. ergo "hænger" du på yderligere 10 mdr. istedet for bare 4, og allerede der, har du sparet 600,-

TÆNK OVER DET!
Gravatar #16 - cmv
27. apr. 2004 10:53
#7

Du har tildels ret.
Nu vælger jeg heller ikke et abb hvor tlf'en koster en bondegård + abb koster en halv krig når jeg skal have ny tlf. Nu er jeg typen der sammenligner priser. Og jo jeg har selv telmorekunde.

Man kan TIT finde tilbud på tlf som er billigere SELVOM der er et abb der skal betales (LÆS evt. en del af #15)
Idag er de fleste af de tlf du får ikke de største modeller og derfor er der ikke den store "rabat". Kan nævnes at min kæreste har købt Nokia 3200 til 99kr (forudsat man afl. sin gamle tlf - bare find noget gammel lort og kyl efter dem, skal dog bare virke). Den bliver solgt i butikkerne for 1300-1500kr UDEN abb og til 400-500 MED abb.
Kald mig bare snylter - køber tlf'en hvor den er billigst og undlader at bruge deres abb. hvis det er for dyrt.
Men jeg synes du skal læse mit indlæg (#5) igen og så se om det ikke giver lidt mere mening.

cmv
Gravatar #17 - Pondus
27. apr. 2004 11:23
#6 Det er bestemt ikke min ide. Men de teleudbydere jeg har brugt, opfører sig bestemt som om trofaste kunder er noget de helst ser sig fri for.
Gravatar #18 - donnib
27. apr. 2004 11:44
tvivler sgu næppe på at der kommer billigere mobiltlf'erne..


man kan jo bare se på priserne på de telefoner hvor man skal have tegne sig for et år... efter et år har du alligevel betalt den fulde pris for telefonen, så det eneste selskaberne gør er at tilbyde telefoner på afbetaling...
Gravatar #19 - Odin
27. apr. 2004 12:11
#4

fatter ikke hvor du får den ide fra, Jeg kan købe en telefon til tilbudspris ved Sonofon efter hvert år jeg har været kunde ved dem. (Har ikke checked om det giver extra bindings periode, med tror det ikke, kunne hvert fald ikke læse noget om det i det brev jeg fik af dem)

Jeg tror til gengæld at en længere bindings periode giver langt billigere telefoner, det jo ikke muligt i dag at få en camera telefon til under 500 kr. (tror nok nokia 3200 til 495 er det billigste) I lande som Holland, hvor en 12 måneders periode er tilladt kan man få næsten alle slagt telefoner til en betalbar pris uden et sindsygt abonament, den strækker sig bare over lang tid
Gravatar #20 - Thorun
27. apr. 2004 12:14
#7
Du har så ganske meget ret. Det BURDE være de faste kunder der får de fleste tilbud og billigste telefoner!!
Jeg er bare en af de der snyltere og derfor uenig i din holdning. ;-) Jeg vil jo helst selv have det billitste abonnement og billigste telefon.

By the way, så kan man faktisk købe mange (brugte) telefoner i dag der ikke længere er bundet til teleselskaber. Og selv iblandt de brugte telefoner kan man finde "sidste skrig" inden for denne teknologi.

/Thorun
Gravatar #21 - Pondus
27. apr. 2004 12:34
#19 Jeg er selv kunde hos Sonofon (har været det i næsten 2 år) og du har ret man kan købe telefoner til samme pris som nye medlemmer. Jeg er dog aldrig blevet kontaktet af dem når de har lavet nye billigere abonnementer - det bliver jeg ellers ofte af de selskaber jeg ikke har abonnement hos. Jeg har også oplevet at deres kunde service ikke er ret gode til at overholde en aftale om at ringe tilbage når der er problemer.

Men hvis man ser bort fra det, så tror jeg ikke på at der er ret mange store selskaber der vil sænke priserne eller højne serviceniveauet hvis man begrænser konkurrencen på deres produkter.
Gravatar #22 - peden
27. apr. 2004 12:34
Reply 19:
"I lande som Holland....."

Ja, men du skal tænke på at de ryger pænt meget hash i Holland ;)
Gravatar #23 - Fafler
27. apr. 2004 16:10
# 4 og # 19: Jeg har også købt min T65 til tilbudspris på gennem et teledanmark abonnement jeg allerede havde oprettet. Jeg ændrede kort tid efter abonnementet fra MobilTalk til Mixit uden problemer, så der er ikke en ny bindingsperiode.
Gravatar #24 - Wingman
27. apr. 2004 19:27
#23: Så er der i hvert fald sket en kæmpe brøler. For hver gang du køber en tlf med tilskud, så ryger der automatisk binding på. En T65????? Troede ikke den blev ført i butikkerne mere.

Til alt det her med abb. i 12 måneder. Hvis det er et billigt abb, der kører i 12 måneder gør det ikke noget, men hvis det er et mobilextra 200 så bliver det sindssygt, medmindre man bruger for over 200 kr om måneden
Gravatar #25 - Fafler
27. apr. 2004 20:10
#24: Nu var det jo heller ikke i sidste uge jeg købte den :-)
Gravatar #26 - neess
27. apr. 2004 21:05
Synes da det skal være helt op til udbyderen.
Som f.eks hos 3. Der kan man vælge om man vil være bundet fra 6mdr og op efter. Personligt køber jeg mine telefoner uden simlås. Så ved man hvad man for.
Og er aligvel kun de pop smarte tlf'er der er tilskud til.
Gravatar #27 - XZODiC
27. apr. 2004 22:25
Jeg ser det på en lidt anden måde. Jeg tror nok vi som forbruger i første omgang skulle blive glade for billigere mobiler. Men jeg forstår godt at f.eks. Telmore, CBB og andre internet-mobilselskaber ville få problemer med at deres potentielle kunder bliver høstet af de gode mobiltelefon-tilbud fra abbonnementsselskaberne og bagefter ville disse være bundet i lang tid. Det er jo ikke alle der har lyst til at betale abbonementsgebyr hver månede uden at bruge det til noget... bare for at få en billig mobil i første omgang.

Konkurrencestyrrelsen burde netop støtte den fri konkurrence istedet for at hjælpe de selskaber der giver tilskud til mobilerne med at binde deres kunder.

At give tilskud på en mobil er jo bare et lusket salgstrick hvor forbrugeren i sidst ende alligevel har betalt sin mobil hjem. Hvorfor skulle man hjælpe disse selskaber med at benytte sådan en fidus?

I sidste ende vil jeg dog sige... Lad selskaberne selv bestemme deres bindingsperiode. Så vil det være op til forbrugerne selv, og markedet vil justere sig selv. Et selskab der har for høj bindingsperiode vil miste sin kunder og naturligt finde ned på et acceptabelt niveau, mens et selskab med lav eller slet ingen bindingsperiode ville være meget attraktivt for dem der skifter for at spare et par ører i minuttet.

Mennesker er forskellige og skal have forskellige produkter. Lad selskaberne selv vise hvad de kan tilbyde, og lad derefter forbrugerne afgøre det.
Gravatar #28 - adam
27. apr. 2004 22:41
Jeg købte en nokia 3510i(skod fon) hos tdc, som gik i stykker efter 4 måneder, vandskade som ikke kunne laves og ikke blev dækket at garantien, Jeg kom da alligevel til at betale for de sidste 2 måneder af min abbonement! hvis jeg havde bundet mig for 12 måneder samt 200 kr. i taletid om måneden som det kræves nu for at få en billig telefon, havde det været en pæn dyr fornøjelse.
Gravatar #29 - apocalypse
27. apr. 2004 22:59
#14
-off topic-
Det har du ikke helt ret i, mejs kan også indgå i mange andre produkter, f.eks. færdiretter.
Men self. hvis det er et krav at alt der indeholder gensplejset fødevare skal mærkes som sådanne er det jo en anden snak.
Gravatar #30 - Father_Jack
28. apr. 2004 01:00
Det bidrager til et mere uigennemskueligt marked, men vil sikkert give muligheder for fremskyndelse af de dyre teknologier/telefoner.
Som jeg ser det, giver det et bedre reklameredskab så man kan "fuppe" john doe til at købe en dyr telefon til en, i første omgang, lavere pris. Det forlænger blot afbetalingtiden og det tvivler jeg at john doe tænker over når han ser en smart telefon.
Gravatar #31 - balstrup
28. apr. 2004 07:16
#23: Det at du kan skifte til Mixit selvom du netop har købt en telefon hos TDC med et andet abonnement skyldes at Mixit er et andet TDC-abonnement. det er altid muligt at skifte mellem abonnementerne i TDC! MEN jeg er næsten sikker på, at du på din næste regning, efter skiftet, vil se at du skal betale det gamle abonnements afgift for resten af bindingsperioden på én gang. det vil sige at havde du et MobilBonus abonnement før og manglede 3 mdr af bindingen bliver der lagt 3x30 kr på din næste regning.
Der er altid 6 mdr's binding på dit abonnement når du køber en telefon med tilskud, også selvom du havde et abonnement i forvejen.

Med hensyn til trofaste kunder, så har TDC og er stadig ved at indføre forskellige tiltag der kan belønne de trofaste kunder. Så de vil også blive tilgodeset.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login