mboost-dp1

Finansministeriet

Statens it-afdelinger samles

- Via Computerworld DK - , redigeret af MiniatureZeus , indsendt af Jens Møller Nielsen

Der er p.t. 4.700 ansatte hos staten, hvis eneste formål er at varetage og servicere de resterende 81.000 ansattes it-systemer. Disse ansatte er spredt i afdelinger under de forskellige ministerier, styrelser og de andre 176 virksomheder, som staten driver, uden større samarbejde hinanden imellem.

I en ny rapport fra Finansministeriet, som Computerworld har fået fat i, beskrives det, at staten nu vil lave om på denne decentralisering, og i stedet vil samle alle it-afdelingerne i to kæmpecentre.

Ét center under Økonomistyrelsen skal varetage løn-, bogholderi-, regnskabs- og rejseområdet, og et andet under Skatteministeriet til at varetage den administrative it-drift og support for alle ministerierne og derunderliggende styrelser. Dog med undtagelse af bl.a. Forsvarskommandoen og Rigspolitiet, der af sikkerhedsmæssige årsager ikke skal indlemmes i sammenlægningen.

Finansministeriet ser store muligheder inden for effektivisering.

Rapport fra Finansministeriet skrev:
Der er stor forskel på, hvor effektive ministerierne er. En administrativ it-medarbejder i det ministerområde, som er mest effektivt på it-området (det næststørste ministerium), kan i dag betjene 116 ikke-administrative medarbejdere. Til sammenligning kan en administrativ it-medarbejder i det mindste og mindst effektive ministerområde betjene syv ikke-administrative medarbejdere.

Ifølge rapporten forventes det, at oprettelsen af centrene vil give en besparelse på 667 millioner kr. pr. år. Derudover er signalværdien over for regionerne og kommunerne også er værd at tage med.





Gå til bund
Gravatar #1 - Alien
6. feb. 2008 13:20
Hurra for Blå...

OT:
Det er da ganske fornuftigt hvis man kan få samme ydelse for mindre penge, et godt tiltag imo...
Gravatar #2 - Flippes
6. feb. 2008 13:42
Er det mig eller hvis man laver et hurtig regne stykke så er 81000 medarbejder : 4700 it folk = omkring 18 medarbejde pr it mand. Lyder vildt hvis man ikke kunne optimere dette?
Jeg kender ikke mange IT folk som har så lidt brugere.
Jeg kender dog ikke til noget til deres ydelser og support level hos de it folk.
Det er blot en tanke
Gravatar #3 - MiniatureZeus
6. feb. 2008 13:48
Håber det vil brede sig til kommunerne også...
Magen til inkompetente folk skal man lede længe efter (findes dog muligvis i kommunen ved siden af...)
Gravatar #4 - vandfarve
6. feb. 2008 13:54
Jeg håber virkelig, at de denne gang ved, hvad de laver. Hvis man ser, hvordan reformen af skattevæsenet er gået, så var Danmark og regeringen bedre stillet med at have fortsat med de daværende skattecentre. Af en eller anden grund så er disse projekter tit skabt af gode intentioner, men falder på gulvet af uransagelige årsager, der bare ikke burde ske!

(Og her er jeg tilbøjelig til at give MZ ret. Det lader til, at det offentlige er styret af nogle inkompetente folk)
Gravatar #5 - henne
6. feb. 2008 13:58
#4: Det er jo ikke en nem opgave, da størstedelen af de ansatte nok kan forventes at modarbejde enhver form for ændringer med næb og klør.

Som det netop skete med Skat(tm). Ikke medarbejderne på gulvet, men keglen længere oppe som syntes det var insane smart at flytte alt til Lars Tyndskids mark, uden at tjekke om der var folk som gad flytte med først.
Gravatar #6 - Valkar
6. feb. 2008 14:27
Problemet er ret simpelt. Når man har f.eks. 20 afdelinger som bliver til 2, vil der være 18 ledere som efterfølgende står uden job. Det er disse 18 ledere som skal være primus motor på at få gennemført sammenlægningen. Nogen som kan se et problem?

Et andet problem er statens manglende vilje til at ansætte specialister og manglende vilje til at fyre folk. Om du er statsansat eller på bistand er lige meget, når det er samme kasse pengene flyder ud af. Og tag politiet. Deres IT afdeling består udelukkende af politiuddannede folk. Hvad med at ansætte nogle it nørder?

Desuden må jeg sige at jeg er rystet over staten. Alt under et 3-cifret millionbeløb gider de ikke beskæftige sig med. Så hvis der skal laves et nyt computerprogram som kan varetage et eller andet hos staten, skal det koste 357millioner (prisen for det system som skulle varetage løn, og som nu er skrottet fordi det ikke virkede). Det er da vanvittigt at man ikke kan få lavet et program billigere. Hvis det var i den private sektor ville man fyre og sagsøge den medarbejder der havde godkendt et projekt til sådan en pris. SINDSYGT spild af mine skattekroner. SKAM JER !!!
(og det er desværre både de blå og røde som laver disse fejl...)
Gravatar #7 - arne_v
6. feb. 2008 14:43
Det giver vel god mening at lave noget drifts konsolidering - det gør man også mange andre steder.
Gravatar #8 - arne_v
6. feb. 2008 14:46
#2

Antal brugere per supporter er jo nok langt større end antal brugere per ansat i IT afdelingen.
Gravatar #9 - arne_v
6. feb. 2008 14:48
#6

Og tag politiet. Deres IT afdeling består udelukkende af politiuddannede folk.


Det mener jeg ikke er korrekt. En tidligere kollega havde arbejdet for politiet før - og han er ikke politiuddannet. De må have nogle administrative medarbejdere.
Gravatar #10 - Friwwies
6. feb. 2008 15:00
jeg arbejder i Region regi, der er i vores område 7 supportere for omkring 4000 pc'er så vidt vi kan sjusse os frem til med de midler vi har. det er i sygehus miljø hvor der er ca dobbelt så mange brugere som computere.
it afdelingen som helhed er selvfølgelig langt større, hotline medarbejdere, projekt grupper, drift, konsolidering, administrativ, sunhedsteknisk, osv osv osv. men for hele regionen altså ikke blot det amt vi 7 teknikere holder til, er vi lige under 140 så vidt jeg ved. faktisk et tal der er dalende da vi har mange der bukker under. (så lige ud kan det siges)
netop på grund af en ligende konsolidering som staten vil i gang med. men selv hvis man tæller hele IT, så har vi langt flere brugere pr medarbejder end staten.
det skal siges at pc bestanden samt bruger antal for hele regionen er mig ukendt, men hvertfald 3 gange det beløb jeg har nævn.

hvis det passer det med at de har 4.700 ansatte i IT for 81.000 brugere så vil jeg også syndes det kunne optimeres, men jeg snakker af bitter erfaring. man skal IKKE forvente at kunne forvente en nedgang i antal ansatte og derved besparing inden for den nærmere fremtid. faktisk kræver det utrolig meget omlægning og meget mere arbejde. kan godt være den ideele opbygning kræver mindre antal ansatte pr bruger. men for at komme til den organisation skal man i et stykke tid køre det der vil svare til dobbelt arbejde. både det gamle der skal køre, det nye der skal skiftes over til skal også køre. samt en masse folk der skal stå for overgangen.
Gravatar #11 - CCOS
6. feb. 2008 15:06
Staten og andre offentlige systemmer lider under det man kalder politikere, som er kendetegnet ved at have meget at sige uden at vide noget om det, ligefør jo mindre du ved jo mere magt.
Hele det er nummer er jo grotesk da det kun er i Kbh. området det har nogen betydning men bare rolig bare folk skla skifte stol så er der ballade.
Så længe det er idiologier der styre vil driften af et offentligt system aldrig være noget der bør sammenlignes med driften af private foretninger helle rikke for folk med stærke nerver.

CCOS
Gravatar #12 - Retkram
6. feb. 2008 15:09
Skandalen i denne historie er at det ikke er sket meget meget tidligere.

Der kan spares gigantiske beløb på de offentlige udgifter ved at sammenlægge IT drift. Det er vel nærmest grinagtigt at staten ikke er nået længere end til de små spadestik, når selvsamme enhed (jeg ved det er søgt) allerede har tvunget kommunerne til det jvf. struktur-reformen.

Jeg håber så tilgengæld at deres forventinger til besparelser ikke inkluderer det første år, for det tager tid blod og lidt til i reform-perioden.
Gravatar #13 - vulpus
6. feb. 2008 15:11
Lyder da godt nok.

#3 Så må vi da håbe at det frigiver andet end inkompetent arbejdskraft ;)
Gravatar #14 - MiniatureZeus
6. feb. 2008 15:46
Der bliver fyret 800 medarbejdere af 4700 IT medarbejdere.
Gravatar #15 - pycoz
6. feb. 2008 15:56
Som det er nu så skal en IT-medarbejder "supportere" 17,23 ansatte hos staten. Jeg er ansat i en kommune, vi skal "supportere" 406,25 per mand. Med yderligere hovederegning er det 23,57 gange så mange som vi er. Bør man ikke overveje at optimere enormt??
Gravatar #16 - John_P
6. feb. 2008 16:01
Historien gentager sig med Datacentralen v.2:

http://www.sa.dk/Ra/brugearkivet/RAsaml/efter1848/...
Gravatar #17 - Erroneus
6. feb. 2008 16:23
Nu er sådanne tal som "x antal brugere per tekniker" en meget flygtig størrelse. Jeg arbejder selv med IT inden for staten (men hører ikke under de omtalte it-afdelinger i nyheden) og nogle steder kan man jo trække mange hundrede brugere alene mand helt uden problemer, enda på deltid, mens andre steder kræver stort set fultid og med færre brugere.

Jeg tror skam nok de kan få optimeret, MEN som med alle andre omlægninger er det ikke noget man gør hen over en kortere periode, men noget der tager tid og rigtigt mange mandetimer. Og det er netop her mange går galt, specielt politikerne, da de tror omlægninger betyder besparelse næsten fra dag 1 af og det er jo helt ude i hampen, for at sige det mildt sagt :)
Gravatar #18 - Azuria
6. feb. 2008 16:50
Åh nej dog....
Nu er jeg en af dem der arbejder i det offentlige, og skal lide under decentraliceringen som er indført.
Aldrig nogensinde har det været så vanskeligt for brugerne og admins.
Men det har sikkert set godt ud på et powerpoint slide... :/

Den enhed der står for alt administrativt, har op til 14dage at reagere på enhver henvendelse om fejl, og det gælder også når man står under beskydning i helmand provinsen.
Det er bare ikke holdbart!

Har også flere episoder med at folk har bestilt ram til deres maskiner, det tog 2år ved en af mine kolleger.

/me, som lider under FucKIT
Gravatar #19 - Friwwies
6. feb. 2008 17:54
#18: det med ram, har det ikke været tale om at de blot har afskrevet anmodningen om mere ram og så 2 år senere når pc'en var under en hvis ny minimum grænse. blevet opgraderet.
sidder selv som supporter og vi får da tit henvendelser om at de vil have dit og dat gjort ved maskinerne. men det er altså enten dem selv der skal punge op ellers må de vente til vi udskifter pc'en jænvføre med udskiftnings aftaler og minimums krav.
Gravatar #20 - Azuria
6. feb. 2008 19:25
#19 Nej, de sidder med meget tunge programmer, det er 256mb bare ikke nok til.
Udskiftningen af PC'ere sker faktisk hurtigere.. 1-2mdr.
Gravatar #21 - Friwwies
6. feb. 2008 19:50
det var jo slet ikke noget der modbeviste hvad jeg skrev ;)

om de så sidder med verdens tungeste beregninger. hvis der er indgået en SLA aftale om at den pc ikke behøver have mere end xxx mb ram osv så det jo lige gyldigt.

vi er godt nok for tiden ved at udskifte alt pc udstyr af ældre dato i region sjælland på sygehusene. men ind til for nyeligt var det afdelingerne selv der stod for budgettet til PC'er. det gjorde at de ofte syltede det til fordel for personale/medicinsk udstyr/frønse goder til overlæger. f.eks. havde de fleste maskiner i Radiologisk afdeling på kalundborg maskine mindst 7 år på bagen, 256mb ram og de blev brugt til at se røntgen og MR billeder på mens de også havde browser/java baserede patient, medicin og booking systemer kørende. spørg liiige om det var tungt.
men da vi ikke havde penge til den slags kunne vi kun hjælpe med ram upgrades når vi fuskede lidt. dvs vi stjal det fra maskiner der blev kasseret selvom det egentligt stadig var afdelingernes eje.
en ny storslået budget overrækkelse og aftale om minimums krav samt en max alder på hardware før det skal udskiftes helt oppe på sygehus ledelse og regions plan gør at vi nu kan bestemme over udskiftningen af hardware. OT men bare for at give eksempler om at det ikke altid er "IT's skyld at min maskine er langsom" man gør det så godt man kan med de midler man kan.
Gravatar #22 - Azuria
6. feb. 2008 20:35
#21 Der står, svjv, intet i nogen SLA om hvor mange ram der skal være i en PC til drift af DeMars, eller andre programmer.

man gør det så godt man kan med de midler man kan.

Præcist.. Nu står jeg selv for internet delen på min arbejds plads.
Alt hvad jeg kan få af udstyr, er aflagt udstyr fra det operative netværk.
Det betyder at mine brugere, ofte kan vente i lang tid på at få en maskine til at kunne skrive mails ud til omverdenen.
Fx. sidder de på brandstationen med en internet PC der kører noget java baseret vejr program.
De har 256mb... forbruget på maskinen ligger dog altid over 1gb.
Men hvad fanden, brandstationen er jo ikke så vigtig. ;)
Gravatar #23 - MadDuck
6. feb. 2008 21:58
Jeg arbejder et sted i staten som kombineret it-supporter/serveradministrator/netværksnørd.

Lønnen er ikke fantastisk, kollegaerne ikke særligt dygtige, men jeg arbejder et spændende sted (de findes! Selv i statsligt regi!) med mange forskellige faggrupper, som gør hele oplevelsen interessant. Og jeg har et rigtigt godt forhold til vores brugere, som findes på alle niveauer. Jeg finder stor tilfredsstillelse i at sørge for at holde de systemer, som de er afhængige af i deres daglige arbejde, kørende.

Jeg er, i al beskedenhed, én af de teknisk bedre funderede medarbejdere (hardware, netværk, sikkerhed, AD, Exchange osv.) på min arbejdsplads.

Når regeringen kommer med sådan en udmelding, kan jeg ikke se det på anden måde at det fra nu af kun kan gå ned af bakke, indtil at vi lukker og slukker om 3 år.

Lige præcis mine arbejdsområder er udset til at blive assimileret af en central it-drifts-organisation. Hvor man, hvis man virkeligt vil have stordriftsfordele, vil ensrette alle statens institutioner og f.eks. tvinge dem til at købe det samme netværksudstyr og bruge det på en ensartet måde.

Det kunne sikkert være ganske udmærket. Men med de lønninger, man tilbyder i staten, vil man næppe kunne tiltrække de skarpeste skeer i skuffen. Hvorfor tage en startløn til 18.000 når man kan få 25.000 som it-supporter i det private?

Så hvis min ansættelse blev flyttet til denne centrale it-funktion, ville jeg komme til at arbejde sammen med en masse, som enten bare venter på pensionen eller som lige er blevet ansat, fordi de ikke kunne få jobs andre steder. Eller som er så inkompetente, at de ikke slap væk inden de blev flyttet.

Desuden er man ikke garanteret ansættelse i den centrale it-funktionm hvis man bliver flyttet derover. Og da jeg koster ca. 30.000 om måneden pga. anciennitet og lidt tillæg, kan en it-supporter til 18.000 med AD- og Cisco-skillz på papiret spare it-funktionen for nogle penge til løn.

Så jeg er meget tæt på at skynde mig at finde noget andet arbejde, selvom jeg er glad for mit eksisterende. For når først man begynder at fyre folk, eller alle it-medarbejdere med håb om et job i det private forsøger at slippe væk, risikerer min ansøgning at drukne i mængden. Det vil betyde at min nuværende arbejdsplads vil blive nødt til at bruge endnu flere penge på konsulenter, da jeg er skredet og der ikke er nogle, der gider søge pga. fremtidsudsigterne.

Men det kan godt være at det bliver billigere. Især når det hele kommer til at køre så skidt, at man får politisk accept til at privatisere hele dynen.

Men når man privatiserer får man firmaer, som har et krav, som staten ikke har. En profit, der kan konkurrere med andre private virksomheders.

Så vi kommer alle til at betale alligevel.

Dem af os, der har råd.

PS: Ja, der er meget der kan effektiviseres. På min arbejdsplads er vi f.eks. ret trætte af alle de regler, der kommer ovenfra (staten) og som giver os ekstraarbejde, som ret beset ikke har en skid med drift og support at gøre. Dét alene kræver faktisk ekstra arbejdskraft. Ellers har vi 650 brugere på domænet (samt yderligere 600 ansatte, som vi supporterer indirekte) og er 4 supportere. Arbejdspladsen har aktivitet fra kl. 7 til kl. 23 på de fleste dage (lidt mindre lørdag-søndag). Udover IT har vi også alt med telefoni (inkl. mobil- og IP-telefoni) at gøre.
PPS: Mobiltelefoner er en rigtig dårlig opfindelse ud fra et support-synspunkt. De går i stykker konstant og folk vil have ny model hvert halve år. Det koster os vanvittigt meget tid.
Gravatar #24 - jan348
7. feb. 2008 13:05
Nu skal man så lige læse hvad der står i artiklen....og ikke hvad man tror der står.

I dag står 4.700 ansatte for administrationen af løn, it, HR, bogholderi og rejseaktiviteter i de forskellige statslige institutioner.


Altså ikke 4700 IT-folk.

Hvor jeg arbejder, i staten, er der ca. 30 IT-folk til 4100 medarbejdere. Altså 137 brugere pr. IT-medarbejder.

Der skal heller ikke fyres 800 IT-folk. Det forventes at reduktionen, gennemsnitsalderen taget i betragtning, sker ved naturlig afgang.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login