mboost-dp1

Spotify.com

Spotify er på vej til Danmark

- Via dr.dk - , redigeret af Net_Srak

Musiktjenesten Spotify, der tilbyder ubegrænset musikstreaming af mere end 13 millioner musiknumre, kommer til Danmark i løbet af 2011. Det bekræfter rettighedsorganisationen Koda over for dr.dk.

Nyheden vækker begejstring i musikselskabernes branceorganisation, Ifpi. Den danske musikbranche nåede sidste år et lavpunkt med en omsætning på under en halv milliard kroner. Den udvikling håber Ifpi, at Spotify kan vende.

Lasse Lindholm, kommunikationschef i Ifpi skrev:
Streamingteknologien er mere revolutionerende, end det der skete for 15 år siden, hvor man gik fra at købe fysisk til at købe over nettet. Det skyldes, at man for få penge får adgang til millioner af numre uanset, hvor man er.

Da Spotify blev introduceret i Norge i 2010, voksede indtægterne fra streamet musik med 929 procent på bare et år. Hos vores naboer i nord står streaming i dag for 33 % af det samlede musiksalg, mens tallet i Danmark er under 10 %. Derfor vurderer Ifpi, at Spotify har et stort vækstpotentiale herhjemme.

Det har ikke været muligt for dr.dk at få en kommentar fra Spotify.

Læs også: [url=https://newz.dk/spotify-er-nu-1-milliard-vaerd-og-naermer-sig-usa-lancering]Spotify er nu $1 milliard værd





Gå til bund
Gravatar #1 - nicdal
30. jun. 2011 11:08
Koda forventer, at streamingtjenesten åbner i Danmark i løbet af 2011 og ikke i løbet af 2012.
Gravatar #2 - sg17a
30. jun. 2011 11:10
Det er nu fantastisk at de endelig begynder at se hvordan fremtiden ser ud. Ja, klappen med hænderne over at man godt kan tjene penge på at sælge musik på nettet.

Det undrer mig at det skulle tage så lang tid.

De har sikkert fået en god aftale i hus siden de er så begejstrede.

Personligt synes jeg at 1200 kr om året (100 kr pr. md) er lidt i overkanten, specielt når man sammenligner med dr.licens eller hvad last.fm koster.

Men en god start
Gravatar #3 - m910q
30. jun. 2011 11:15
#2
Det koster også kun 49 svenske kr at høre musikken på sin PC.
De 99 (svenske) kr er hvis du vil høre musikken offline, på andre enheder(f.eks. din telefon). Samt du kan vælge at streame med højere bitrate.
Gravatar #4 - TormDK
30. jun. 2011 11:19
En god start! Så mangler vi bare lige alle de andre tjenester, f.eks Zune. Wørk Wørk Koda!
Gravatar #5 - Chucara
30. jun. 2011 11:33
#3: Men why oh why skal det koste mere til en mobil? Det har jeg aldrig forstået..
Gravatar #6 - zymes
30. jun. 2011 12:15
Chucara (5) skrev:
#3: Men why oh why skal det koste mere til en mobil? Det har jeg aldrig forstået..

Som jeg forstår #3 er det fordi det er offline, altså kan du høre det overalt, uden at være afhængig af en netforbindelse. Det er vel en service? = det koster mere..

Edit: Men hvis man er online kan man høre mere end det man lige har hentet, det vel også en slags service.. Men det koster så dog også for dem i trafik..
Gravatar #7 - m910q
30. jun. 2011 12:20
#6
Bedøm selv: Svenske subscription
Gravatar #8 - HenrikH
30. jun. 2011 12:20
Jeg synes stadig det er sejt, så kompliceret vi har gjort området for underholdning; at den ene forening som kræver penge for alt musik har modarbejdet den anden forening som kræver penge for alt musik >_<
Gravatar #9 - Chucara
30. jun. 2011 12:25
#6: Offline lytning kan jeg forstå.. Men hvis man nu bare gerne ville stream til sin mobil ville jeg mene det burde koste det samme.

49,- DKR er en fin pris, men 99,- synes jeg er for meget.
Gravatar #10 - Kous
30. jun. 2011 13:15
Lækkert! Det kommer til at spille godt sammen med min Logitech Squeezebox
Gravatar #11 - Nothinunik
30. jun. 2011 13:31
Jeg har kørt på et 99 SEK abonnementi over et år nu og er pisse glad for det..

Ja de 99 betyder at man kan downloade musikken til sine enheder uanset om det er en pc, mobil eller whatever..

Grunden til jeg har valgt dette er at der stadig er steder hvor man ikke har 3g dækning i danmark + det er lækkert at kunne høre musik i f.eks. fly.

Mit musikkøb samt brug af den musik jeg havde før spotify er faldet til 0%

Personligt kan jeg ikke se at 99 om måneden er for meget.. det svarer jo til mindre end at købe et album.. og for den pris får du adgang til stortset alt det musik du kunne ønske dig.. det er yderst sjældent man finder noget de ikke har..
Gravatar #12 - amaby
30. jun. 2011 14:02
Kommer man ikke til at kunne vælge den model hvor man får reklamer en gang imellem, frem for at skulle betale. Syntes ikke at kunne finde noget svar i kilden heller.
Gravatar #13 - JTToft
30. jun. 2011 14:06
Nothinunik (11) skrev:
Personligt kan jeg ikke se at 99 om måneden er for meget.. det svarer jo til mindre end at købe et album..


- I beg to differ:

Bon Iver - Bon Iver

Metallica - Metallica

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Standardprisen for et nyt album på iTunes Store er 80,- DKK. De fleste ældre album koster omkring 50,- DKK.
Gravatar #14 - Hack4Crack
30. jun. 2011 14:14
så mangler vi bare Google Music <3
Gravatar #15 - zcuba
30. jun. 2011 14:29
#13, fint prisleje på itunes..

men manden har jo ret hvis han sammenligner med cd'er..
eller LP'er.

hvis man kigger på andre streaming tjenester herhjemme som tdcplay eller wimp er det da heller ikke sådan at spotify her sprænger rammerne, de rammer faktisk pris niveauet uden at binde en til et abonnement på telefon / internet..

jeg synes egentlig det er en fair pris, selvom argumentet med et album måske skulle have været 5/4 nyt album om måneden på itunes..
Gravatar #16 - d3pth
30. jun. 2011 14:45
#11. Jeg har også brugt det i over et år og syntes det er genialt.

Jeg glæder mig til endnu mere dansk (og amerikansk) musik. Selv om der stadig er kæmpe oceaner derinde i forvejen...

Og ~85 kr. pr. måned er da billigt (det er snitprisen, så vidt jeg husker). Jeg har også tænkt mig at beholde mig svenske abonnement, det virker jo :-D.

Gravatar #17 - martink
30. jun. 2011 15:49
Jeg betaler også gladeligt de 85 kr om måneden. Jeg synes absolut ikke det er mange penge for at have adgang til den mængde musik. Men nogle kan vel aldrig få det billigt nok.
Gravatar #18 - B230FT
30. jun. 2011 16:30
Bite Me!

De skal stille op med detaljerede samplings- og bit-reducerings-specs, for _al_ musikken, inden jeg vil overveje at blive kunde!

1) Vi må kræve, at der kun bitkomprimeres, og ikke bitreduceres! (Bitkomprimering som i FLAC) - ikke bitreduktion som i fx. MP3

2) Minimum CD-PCM kvalitet, må være et absolut krav (16 bit - 44,1 kHz)!

3) Bedre formater end CD-kvalitet, kunne være skønt - fx. 24 bit/96 kHz.

Og gør jer lige den tjeneste, at downloade denne fine gratis demo fra HDtracks:

https://www.hdtracks.com/index.php?file=login&...

Dette prøveeksemplar siger mere en _mange_ ord, hvis du ellers har et anlæg med tilstrækkelig frekvensrespons (i diskanten over 20 kHz), samt dynamisk formåen!

/B230FT
Gravatar #19 - Mnc
30. jun. 2011 17:05
Måske værd at bemærke overfor dem, som allerede kører Spotify med "udenlandske" konti...
For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):
viii. Circumvent any territorial restrictions applied by Spotify


Bare sådan så folk rent faktisk er klar over, at de nok kan finde på at knalde jeres konti - hvis de finder ud af det. :)

Hvis jeg klikker på signup, så får jeg:
spotify.com / int / why-not-available/
Gravatar #20 - PraetorianGuard
30. jun. 2011 17:47
Har spotify så faktisk metallica og andre bands som fx ikke er med i wimp :-(
Gravatar #21 - mbw2001
30. jun. 2011 19:24
#20
Da jeg prøvede det havde de i hvert fald ikke Beatles, men ved ikke med Metallica.
Gravatar #22 - MikkelGN
30. jun. 2011 19:33
#19
Tja måske, men de tjener deres penge ved det. Jeg tror ikke de ligefrem jagter folk der betaler for deres services fra andre lande.

Gravatar #23 - SpYkE112
30. jun. 2011 19:40
B230FT (18) skrev:
Bite Me!

De skal stille op med detaljerede samplings- og bit-reducerings-specs, for _al_ musikken, inden jeg vil overveje at blive kunde!

1) Vi må kræve, at der kun bitkomprimeres, og ikke bitreduceres! (Bitkomprimering som i FLAC) - ikke bitreduktion som i fx. MP3

2) Minimum CD-PCM kvalitet, må være et absolut krav (16 bit - 44,1 kHz)!

3) Bedre formater end CD-kvalitet, kunne være skønt - fx. 24 bit/96 kHz.

Og gør jer lige den tjeneste, at downloade denne fine gratis demo fra HDtracks:

https://www.hdtracks.com/index.php?file=login&...

Dette prøveeksemplar siger mere en _mange_ ord, hvis du ellers har et anlæg med tilstrækkelig frekvensrespons (i diskanten over 20 kHz), samt dynamisk formåen!

/B230FT
No offense, men det er sgu kun absolutte audiofile mennesker der har brug for så høj fidelity, og hvis man har råd til så høj fidelity, har man egentlig også råd til at købe cd'er, med mindre man har brændt alle penge af på anlægget! Spotify, iTunes osv. deres målgruppe er ikke hifi nørder, men derimod normale mennesker der gerne vil have nem adgang til musik i en fornuftig kvalitet. De fleste kan jo alligevel ikke høre forskel på mp3/aac og ukomprimerede formater :)

Men pøj pøj med dine krav, dem får du nok ikke opfyldt foreløbig :D
Gravatar #24 - m910q
30. jun. 2011 19:49
#20
Nej desværre, i hvert fald ikke de to du nævner.
Gravatar #25 - aben
30. jun. 2011 19:52
Fedt at IFPI står og bræger om hvor revolutionerende og vild og dejlig og fremtidsagtig streaming er. Det har vi andre vidst siden '99 med Napster.
Gravatar #26 - Mnc
30. jun. 2011 21:36
MikkelGN (22) skrev:
#19
Jeg tror ikke de ligefrem jagter folk der betaler for deres services fra andre lande.
Jeg ved det sgu ikke - jeg kan se det fra begge sider.

Man skal endelig ikke undervurdere det juridiske aspekt.
Det kan hurtigt få firmaer som Spotify til at opføre sig nederen, fordi de frygter store bøder eller hvad ved jeg.

Ved selvfølgelig ikke hvordan det virker fra deres side, men indtil de har en aftale på plads, så kan jeg da fint forestille med at rettighedslolliancen og deres venner kan se sig onde på dem, hvis de har for mange danske brugere - og så vil de jo pludselig have en (stor) bid af kagen.
Gravatar #27 - Explomatic
30. jun. 2011 21:39
#19
Det kan jo løses på flere måder. En af dem er at få en ven fra et af de lande hvor Spotify er tilgængeligt til at sende dig deres installationsfil. Derefter skal du bare bruge en adresse samt en PayPal-konto som ikke er verificeret (fra samme land selvfølgelig) og så er du godt kørende.

#0
Jeg synes derimod ikke at 99 SEK (eller £9.99 som jeg betaler) er særlig meget i forhold til hvad det ville koste at købe alle de albums jeg streamer. Jeg hører måske sange fra 20 forskellige albums (hvis ikke langt flere) hver eneste dag som jeg formentlig ikke ville købe hvis jeg ikke havde mulighed for at streame dem. Derudover muligheden for at gemme sangene lokalt i op til 30 dage på både min telefon som på computeren. Det er jo som at have et musikbibliotek med 6 millioner sange lige ved hånden.
Gravatar #28 - Target
1. jul. 2011 06:28
Explomatic (27) skrev:
#19
.......Derudover muligheden for at gemme sangene lokalt i op til 30 dage på både min telefon som på computeren. Det er jo som at have et musikbibliotek med 6 millioner sange lige ved hånden.


Er det muligt at gemme musikken på f.eks. et SD-kort, som man så kan anvende i anlægget på bilen? Det er stort set kun i min bil jeg hører musik, så det er egentlig en mulighed for, lovligt, at kunne høre alt min musik offline fra et SD-kort på anlægget i bilen jeg har behov for.
Gravatar #29 - el_barto
1. jul. 2011 06:35
Før var jeg tit træt og deprimeret, men så prøvede jeg Spotify. Nu har jeg det meget bedre, tak for det Spotify!
Gravatar #30 - Explomatic
1. jul. 2011 10:45
#28
Nej. Spotify 'gemmer' musikken under "C:\Users\<brugernavn>\AppData\Local\Spotify\Storage
i mapper med navne som "00", "0A" "01" osv. og sangene får navne som "00a11b7532f98046f2a868ba9ccf94366b06ecd2.file". Jeg vil umiddelbart påstå at det kun er Spotify klienten der kan læse denne form for data.
Gravatar #31 - Target
1. jul. 2011 13:34
Explomatic (30) skrev:
#28
Nej. Spotify 'gemmer' musikken under "C:\Users\<brugernavn>\AppData\Local\Spotify\Storage
i mapper med navne som "00", "0A" "01" osv. og sangene får navne som "00a11b7532f98046f2a868ba9ccf94366b06ecd2.file". Jeg vil umiddelbart påstå at det kun er Spotify klienten der kan læse denne form for data.

Ja jeg var også bange for, at det var sådan det forholdt sig. :) Men tak for opklaringen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login