mboost-dp1

Shutterstock

Southwest Airlines giver it-nedbrud skylden for strandede ferierejsende

- Via The Register -

Foruden vinterstorme og personalemangel var det Southwest Airlines’ it-infrastruktur, der var skyld i, at tusindvis af ferierejsende for nylig strandede over hele USA.

Det forklarede Chief Operating Officer Andrew Watterson ifølge The Register.

I et opkald med medarbejdere gav Watterson forældret planlægningssoftware skylden for de forlængede forsinkelser og aflysninger.

Vinterstormen, der hærgede det meste af USA, udløste en kaskade af forhindringer, som virksomhedens it-infrastruktur var dårligt rustet til at håndtere. Southwest blev derfor tvunget til at planlægge besætninger til flyvninger manuelt.

For at reducere byrden på personalet tog Southwest beslutningen om at aflyse flere flyvninger, lyder det fra Southwest-CEO Bob Jordan i en videobesked.

Jordan anerkendte også behovet for at opgradere flyselskabets infrastruktur for at undgå fremtidige it-nedbrud. “Vi er nødt til at fordoble vores allerede eksisterende planer om at opgradere systemer til disse ekstreme omstændigheder, så vi aldrig igen står over for, hvad der sker nu,” sagde han.

Ifølge FlightAware var Southwest ansvarlig for 2.509 af de 2.813 amerikanske flyvninger, der blev aflyst onsdag.





Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
30. dec. 2022 18:28
#0

Hvis jeg må citere mig selv (!) andetsteds:


As often is the case then few details has been officially confirmed. But the internet gossip says:
- delays are related to scheduling software
- problems are capacity related (software can not calculate rescheduling as fast as schedules need to be changed due to weather, employees reporting sick etc.)
- when the software could not keep up they switched to manual handling but that is a much slower process
- employees claim that the IT system is old (pre-2000)
- SouthWest bought Optym SkyMAX for scheduling in 2015

The two last rumors seems to conflict.

If we assume all the first rumors are true (internet gossip is not always reliable) then it sounds like a single highly specialized application that is not working.

Whether it is insufficient hardware resources or bad code is anyones guess right now.



That scheduling is apparently a heavy process. Someone from JetBlue has said that their scheduling takes 6 hours and he expects SouthWest scheduling to take 10-12 hours.


Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login