mboost-dp1

Apple Inc

Sony: Piratkopiering fører til færre film

- Via Times Online - , indsendt af Skak2000

Sonys administrerende direktør Michael Lynton skriver i avisen The Times, at ulovlig kopiering af film er et stort problem, så stort, at det fører til færre film fra Hollywood.

Ifølge Lynton har antallet af film nået sit laveste i 10 år, og han er ikke i tvivl om synderen, nemlig internettet. Tidligere i år udtalte han tilmed, at der ikke var kommet noget godt ud af den globale informationsmotorvej.

Hos hjemmesiden Torrentfreak.com undrer man sig over Lyntons udtalelse, for den hænger ikke helt sammen med de seneste års resultater fra filmindustrien. Antallet af film er faldet, men indtjeningen har været god.

Således har omsætningen for både 2007 og 2008 været rekordomsætninger, og Sonys ansvarlige for distribution af film var meget glad for resultatet i 2008.

Rory Bruer, direktør hos Sony til Hollywood Reporter skrev:
Not only did we have a terrific year, but almost every film we released this year was profitable. That’s a distributor’s dream.

Lynton holder på sit og mener, at konsekvenserne for ulovlig kopiering i dag er alt for små. Han er derfor fortaler for tiltag, der kan stramme op og gøre det mere uattraktivt at kopiere film. Ud over højere straffe er han også godt klar over, at filmindustrien skal gøre det nemmere for folk at få fat i filmene via lovlige metoder.





Gå til bund
Gravatar #1 - Lowkey
28. okt. 2009 06:49
Jeg udfordrer hermed den samlede brugerskare på dette site, til at komme med relevante kommentarer til sagen, der ikke blot er en gentagelse af, hvad der er blevet skrevet i de sidste 40-50 tråde om emnet.
Gravatar #2 - Woller
28. okt. 2009 06:51
#1 øhh... fisk
Gravatar #3 - rpey60
28. okt. 2009 06:53
Så hvis alt ulovlig distribution af film stoppede, ville det så betyde flere ligegyldige film fra hollywood!? I så fald vil jeg anbefale folk at hente film ulovligt, så vi kan få bremset den strøm af bræk de sender afsted!
Gravatar #4 - Esmurf
28. okt. 2009 06:55
Hvis hver skuespiller ikke skulle have 100 millioner dollars per film og hver film ikke skulle indspille 3 milliarder dollars så kunne man nok lave en del flere film.
Gravatar #5 - TKB
28. okt. 2009 06:57
#3 Helt enig kan kun opfordre til øget forbrug af ulovlige hentet film. Samme hylen som i musik verden, har de mon overvejet at folk ikke gider at betale for ligegyldig larm og flimmer? nej vel prøv dog at se om ikke kvaliteten af egne produkter kunne gøres mere bruger venlige.

Men jo, vil da mene at film hentet ulovligt vil påvirke salget af solgte biograf biletter, men hvor meget? tja hvor mange vil se filmen hvis de skulle betale? måske man skulle undersøge hvad brugeren virkelig ønsker at købe og levere det istedet for i bedste russiske stil kun at producere røde sko selv om folket vil have både blå og sorte.

CCOS
Gravatar #6 - assassin2007
28. okt. 2009 07:15
Hvor lyder det utroligt hult, når man tænker på hvor mange milliarder der bliver brugt fra hollywoods side på at bekæmpe pirat kopiering, uden resultat.
Gravatar #7 - Ramius
28. okt. 2009 07:19
#1 jeg kan godt lide at du syntes brugerne her skal komme med nye forslag til hvordan man kan gøre tingene bedre, mens du ikke forventer at film / musik industrien kommer med noget nyt. Det som Lynton kommer med er jo hovedsageligt to ting:

Højere straffe til de tåber der henter vores film ulovligt

Vi skal måske overveje at gøre det lettere for forbrugeren at få fat i vores produkt


Distributionen af deres produkter går en milliard gange hurtigere via nettet end hvad de selv kan gøre igennem der forretninger. Fra en film ryger på DVD i USA til den kan hentes ned i hele verden går der sjældent mere end en dag. Måske skulle hollywood lave noget der bare konkurrede lidt istedet for at alle lande bare må vente til de har kørt den samme kagemølle igennem som de har gjort de sidste 20 år.

Og ja, dette er sagt før, men det er roden og det er det der bør fikses.
Gravatar #8 - Bean
28. okt. 2009 07:22
Jeg troede personligt at DET filmselskaberne virkelig tjente penge på, var ikke så meget at sælge en DVD mere eller mindre, men derimod at sælge alt det merchendise efter en succesfilm.

Og hvis de alligevel tjener penge på de færre film de laver, så er problemet jo ikke piratkopiering af disse lancerede film!
Problemet må jo ligge i at film folk magler inspiration til nye film, right?


Pirates 1:0 Sony
Gravatar #9 - Zombie Steve Jobs
28. okt. 2009 07:25
Kom så, Hollywood, fat noget. Fat at jeres distributionsform er forældet med omkring 10 år, fat at ikke alle gider rende i biografen, fat, at I sidder med rettighederne, så tving det ned over hatten på de latterlige pader i DK, der ikke kan blive enige om, hvordan filmudlejning foregår på nettet, i kommer til at tjene så usandsynligt mange penge.

Det er den eneste distributionsform, der giver mening. Ellers, well, synd for jer. Håber, at I dør frysende og alene.

#1 Ja, vi må, i modsætning til Sony være innovative og finde på noget nyt at sige, hold kæft en øjenåbner, de kommer hed her. Wow.
Gravatar #10 - fennec
28. okt. 2009 07:26
Jeg kan godt følge ham I at der kommer færre film ud af studierne.

For 15 år siden gik en ven og jeg i biografen ca 1-2 gange om ugen. Nogen gange for at se en film for anden/trejde gang, men oftest var det en helt ny film. Og der var ikke meget lort imellem.

Idag har jeg ikke så meget tid (er også flyttet på landet), så det bliver kun til et par gange om året, jeg kommer i bio, men når jeg så ser filmene på dvd, er jeg oftest glad for jeg sparede den biograf billet.

Ved ikke om det er mig som er blevet for kritisk, eller om filmene er blevet dårligere. Men uanset hvad er resultatet det samme for mig. Efter min standard er film generelt for dårlige idag.
Gravatar #11 - Mr AC
28. okt. 2009 07:26
Hvis tendensen er at vi får færre film, men af højere kvalitet, så er det sådan set fint med mig.

Det kan godt være jeg er en anelse naiv i min opfattelse, men sådan som jeg oplever det, så er de "store" film stadig noget der trækker folk i biografen i samme omfang som før (eks. Batman, Star Wars, Terminator, Die Hard).

Det er de mindre end middelmådige film som folk springer over og siger "Nah, den er ikke god nok til at jeg vil betale en biografbillet for den" ... og det er jo heller ikke ligefrem billigt at gå i biografen.

Ofte bliver de mindre gode film set som download og når DVD/BR'en er faldet nok i pris, så køber man den.

Så igen - hvis vi slipper for alle de dårlige film og remakes så synes jeg ikke at det er noget negativt.
Gravatar #12 - TheAvatar
28. okt. 2009 07:32
Citatet giver da ingen mening?
At direktøren for Sony har flere direktører, og den ene skriver alt har været ad helvedes til, og har aldrig været værre.
Den anden skriver, at det har været et fantastisk år, færre film, alle har givet pænt overskud - enhver distributørs drøm?
Øh... jamen?

Og det kan ikke have noget at gøre med den globale krise, hvis der skulle være noget med det sidste års tid, som har været dårligere end forventet?
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
28. okt. 2009 07:36
#11 Der kommer masser af fede film, bare enormt sjældent, at de kommer ud til et bredere publikum. Tror også folk bliver pisse bange for noget, der ikke følger den gængse opskrift.

Set fra mit perspektiv er det de dårlige film, der kommer i alle biografer. Den samme kedelige omgang lort, der dog er en sikker vinder, vi har set 400 gange før, bare på nogle andre flasker og med Christian Bale og en CGI Heath Ledger i hovedrollerne. Men det sælger åbenbart.
Du siger de er gode, jeg siger de er dårlige, men budget- og marketingsmæssigt er de på et helt andet niveau, og det gør en forskel.

#10 Synes også de stort opslåede film er blevet dårligere, store film for 20/10 år siden var noget andet, og er film, vi stadig ser i dag. Har lidt svært ved at forestille mig, hvilke af dem, der har kørt de sidste par år, jeg gider at se om 10 år. Lad den rette komme ind, er umiddelbart den eneste jeg kan komme i tanke om.
Gravatar #14 - ulrikl
28. okt. 2009 07:38
Øhh hvad er der lige ivejen med internettet, det har da aldrig før fået så meget gratis omtale og reklame af hver eneste film.

Og hvis de tog sig sammen og prøvede at bevæge sig ud vhs alderen, så ville de nok finde ud af hvor stort en potentiale der er i internettet til at distrubere medier. Det har pirat miljøet i hvertfald fundet ud af, en skam de filmindustrien ikke kan følge med, med nogle lovlige løsninger der er profitable.

Langt de fleste af de folk der downloader en film, ville jo alligevel ikke have set den hvis de ikke kunne hente den, de skulle heller se på alle dem som et potentielt kæmpe markede. De har sikkert ligeså mange betalende seere idag som altid, men nu har de også fået en kæmpe skare ubetalende seere. Føj jeg ville sidde og rive mig i håret for at finde en måde at profitere på dem, men ja de vil hellere prøve at skræmme dem fra at se deres film istedet.
Gravatar #15 - eliasr
28. okt. 2009 07:39
<sarkatisk og irrellevant :D >
#1's opfordring vil jeg så komme med et forslag til aktion:

Vi boykotter KØB af film der er lavet i hollywood (vi må godt downloade :D) og så ser vi om vi skal skade deres infrastuktur så meget at der slet ikke kommer flere film fra hollywood.

for at lave lidt konkurance, skal vi så ikke se hvem der kan boykotte flest ? XD
Gravatar #16 - Zigma
28. okt. 2009 07:40
Fuck en klaphat da!

"Der er ikke kommet noget godt ud af internettet"

Nåh, er der alligevel ikke det? Så ville jeg da ønske at vi kom tilbage med snailmail og overfyldte biblioteker for at søge viden der så ville tage 2 dage at finde, i stedet for 5 minutter .

Her er hvad der ville ske hvis de lukkede for ulovlig download af film:
http://www.cracked.com/photoshop_90_the-world-tomo...

And you know its true!

Jeg er 100% enige med #3 og #5. Download mere så vi kan udrydde dårlige film!

Det eneste jeg ikke er helt enig med er at ulovligt download skader biograf salg. Det sker kun hvis filmen er kommet som DVDR når den udkommer i biografen. Hvis biografer rundt om i verden sendte en film samme tid, så ville CAMs og TS'er øge omsætningen hvis filmen var god. Flere ville få kendskab til filmen og måske købe den på DVD senere hen.

Nu skal jeg nok stoppe.. Det blev et lidt langt indlæg, sorry.
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
28. okt. 2009 07:43
#16 Nævn en god film fra 2008/2009?
Gravatar #18 - Zigma
28. okt. 2009 07:53
Tanghaar (17) skrev:
#16 Nævn en god film fra 2008/2009?


Er det et trick spørgsmål? ;o)

De eneste jeg lige kan komme på er:
X-Men Origins var okay, men havde en lidt fesen (forhurtig) slutning.
Harry Potter 6. Selvfølgelig ikke som bogen, men jeg synes de er gode :)
Gravatar #19 - Ibankai
28. okt. 2009 07:53
Så længe film i Danmark først bliver vist 2-6 måneder efter premieren i USA og R5 udgivelse i rusland, lige så længe vil jeg ikke betale en eneste øre for en film!!

Det er min måde at protestere på !!
Gravatar #20 - doh09
28. okt. 2009 07:54
#17 UP, Zombieland, Ved verdens ende.
Gravatar #21 - fjols
28. okt. 2009 07:55
#17: Inglourious Basterds, Mænd der hader kvinder, Public Enemies bare for at nævne de 3 (eneste) jeg ikke er blevet skuffet over at have betalt penge for at se i bio.
Gravatar #23 - Zombie Steve Jobs
28. okt. 2009 08:11
Hehe. Interesting, bare sjovt at se folks definitioner på en "god" film.

#22 :(
Gravatar #24 - Ixney
28. okt. 2009 08:17
Betyder "sur smiley" at du ikke er enig, eller at du ikke tænkte på den? :-)
Gravatar #25 - Woller
28. okt. 2009 08:21
#17 Cloverfield, Jumper, Kung Fu Panda, Wall E, Wanted, The Dark Knight, Slumdog Millionaire, The Spirit, Taken (selvom slutningen skuffede), Monsters VS Aliens, Up, District 9, Inglorious Basterds,
Gravatar #26 - mee
28. okt. 2009 08:45
#17

Cloverfield, Slumdog Millionaire, District 9, Gran Torino, Wall-E, Ponyo On The Cliff By The Sea og the Sky Crawlers.

Bare for at nævne de film der har overlevet mit "set og skal købes" filter.

Jeg syntes, i stil med et par stykker herinde, at de skæve udgivelsesdatoer skal have en del af skylden, for at folk henter film ulovligt, det gælder også for serier.

Hvor er terra egentlig, jeg ved godt #1 bad om noget nyt i kommentarerne, men den slags plejer trolden jo at ignorere, og trampe rundt og kalde alle der kommenterer denne type nyhed for nasserøve.
Gravatar #27 - f-style
28. okt. 2009 08:56
#17
Watchmen, engle og dæmoner, Ice age 3, Flammen og citronen, Gran Torino, Twilight, Valkyrie, Harry Potter and the Half-Blood Prince, Star Trek, Inglourious Basterds,
Gravatar #28 - Qw_freak
28. okt. 2009 08:57
fjols (21) skrev:
#17: Inglourious Basterds, Mænd der hader kvinder, Public Enemies bare for at nævne de 3 (eneste) jeg ikke er blevet skuffet over at have betalt penge for at se i bio.


mænd der hader kvinder er en svensk/dansk film!
Gravatar #29 - Chaser
28. okt. 2009 09:04
Lynton skrev:
antallet af film nået sit laveste i 10 år, og jeg er ikke i tvivl om synderen, nemlig internettet.


Hmm... Hvad med Finaskrisen ??? nårh nej, der er jo aldrig krise i Hollywood !
Gravatar #30 - Kedekede
28. okt. 2009 09:06
Super.

Dermed forstætter jeg med at downloade de semi-crappy film og går i biffen og se de gode og måske købe dem.

Alt er som det skal være.

Gravatar #31 - cali3d
28. okt. 2009 09:07
Problemet jo egentlig at filmindustrien ikke har formået at distribuere film og TV på en måde at det er let at få fat i filmene til en fornuftig pris.

De kunne jo starte med at udryde de instanser der står i vejen for at servies som f.eks. iTunes kan sælge filme og tv i DK, bare for at starte et sted.
Hvis det bliver muligt skla jeg sgu nok bruge penge - Det samme gør jeg jo via min Zaptor boks ind i mellem. Men det er jo generelt gamle film.

så alt i alt, så er det for besværligt at få fat i film lovligt, og hvis man nu kunne se de populære tv shows over hele jorden samtidig, ville man få fjernet en del downloads af f.eks. tv serier.

En super liberalisering af markedet ville dog gå kraftigt ud over Biograferne - hvad skulle Biograferne så gøre for stadig at kunne tiltrække publikum??

Så det er ikke bare lige at fikse med et trylleslag!


Gravatar #32 - Scapegoat
28. okt. 2009 09:11
Mission accomplished!
Syntes faktisk at Hollywood har strammet sig lidt an det sidste stykke tid, så om det er synd for Sony at de ikke har udgivet 20% ekstra film bare for at tjene ekstra, er sådan set mig lige gyldigt. De ekstra 20% må så have været de skodfilm vi plejer at gå ind og se.
Gad vide om man kan vende den om, ligesom Sony siger det er ulovligt at kopiere film, kan man så gøre det ulovligt for Sony at stjæle mine penge og min tid på ligegyldige og dårlige film?

Men kan nu godt lide at han konkluderer at piratkopiering er med til at de mister penge. Fordi vi har jo ikke været igennem en finanskrise vel? NAHEJ! Og slet ikke i USA. Og der er da slet ikke blevet cancelled en masse TV-shows vel? Nej der sker bare ikke en skid på markedet lige for tiden.

Det var da en værre omgang snot at hoste op.
Men tillykke til Sony at de åbenbart laver ting folk gider støtte så de får overskud og ikke længere kommer mere så meget lort som kun trækker ned.
Gravatar #34 - jmorch
28. okt. 2009 10:03
Hvis Sony benytter sig af samme grad af nytænkning indenfor distribution af film, som de gør med musik, er det til at forstå at de klynker...

Visse ældre klassiske indspilninger med en af verdens bedste dirigenter (Leonard Bernstein), kan næsten ikke skaffes længere i Europa. Dirigenten er død nu, men nåede at indspille plader (hovedsageligt LP'er) for Sony i ca. 30 år.
Det har taget mig nogle måneder at få fat i en bestemt CD med den pågældende dirigent, fordi de har valgt ikke længere at distribuere de par hundrede CD'ere på denne side af Atlanten.
Argumentet har vist været at man alligevel ikke kan sælge skiverne... (Tankevækkende når verdens mest spillede stykke musik igennem en menneskealder har været danske Jacob Gade's "Tango Tsigane").

- Men jeg tror desværre at Sony betragter Europa som et marked for kvantitet fremfor kvalitet - lidt som med de sovjetiske fabrikker...
Underligt at Sony stadig ikke har opdaget det, selvom det nu er omkring 20 år siden muren faldt :o)
Gravatar #35 - Bastardo
28. okt. 2009 10:03
Det er faktisk ikke 'bare' Hollywood og denne diskussion maler altid et billede af nogen onde dollar-loadede film-instruktører der bare vil tjene flere penge, men det begyndte at blive grimt i halvfemserne da Blockbuster gik ud og lavede deres famøse manifest om at film der ville gøre sig forhåbning om at komme i deres butik skulle indeholde -'12% drama, 20% vold, et klart plot efter 19 min, min. X dollars i marketing osv. osv...'
Når Blockbuster sad på over 25% af markedet på det tidspunkt kunne ingen ignorere dem. Derfor blev Holywood ensrettet og film skulle kunne indspille så og så mange gryn, Blockbuster er kun interresseret i, ja vel, blockbusters, plus instruktørerne vidste jo alt om konkurrentens film pga. manifestet.
Så det der holder Hollywood tilbage fra at lave storslåede net-lanceringer er ikke kun deres vilje, men markedet, der stadig domineres af Wal-mart og Blockbuster der ignorerer film der ikke følger deres manifester og som ikke gider have folk henter alt på nettet, så mister de jo kunder.
Gravatar #36 - telepop
28. okt. 2009 10:32
Pinligt mr. rory Bruer.
Der er vist belæg for en fyring.
Ha' en god dag allesammen.
Gravatar #37 - Raistin
28. okt. 2009 11:04
cali3d (31) skrev:


En super liberalisering af markedet ville dog gå kraftigt ud over Biograferne - hvad skulle Biograferne så gøre for stadig at kunne tiltrække publikum??



Who gives a shit?

Er det ikke lidt planøkonomisk at tage hensyn til en evt. overflødig branche?

Det er muligt at de vil overleve alligevel pga af den event det er at tage i biografen, men hvis ikke, ser jeg ingen grund til at holde fast i en distributionsform som folk kun benytter af nød/manglende alternativer...
Gravatar #38 - Qw_freak
28. okt. 2009 12:10
Raistin (37) skrev:
cali3d (31) skrev:


En super liberalisering af markedet ville dog gå kraftigt ud over Biograferne - hvad skulle Biograferne så gøre for stadig at kunne tiltrække publikum??



Who gives a shit?

Er det ikke lidt planøkonomisk at tage hensyn til en evt. overflødig branche?

Det er muligt at de vil overleve alligevel pga af den event det er at tage i biografen, men hvis ikke, ser jeg ingen grund til at holde fast i en distributionsform som folk kun benytter af nød/manglende alternativer...


Nu er det jo desværre ikke alle der har råd til ar ha et rum i bygningen hvor der står en kæmpe skærm/projektor + lydsystem i high-end enden af skalaen!
Gravatar #39 - libormortis
28. okt. 2009 12:15
vis i tjekker denne side så har hollywood aldrig skovlet så mange penge in som de gør nu.
http://www.boxofficemojo.com/
tror bare sony skal have en tude kiks.
Gravatar #40 - Che0ps
28. okt. 2009 12:37
cali3d (31) skrev:

En super liberalisering af markedet ville dog gå kraftigt ud over Biograferne - hvad skulle Biograferne så gøre for stadig at kunne tiltrække publikum??


Evt sætte deres billetpriser lidt ned, sådan at det blev mere attraktivt at gå i bio. For et par år siden kostede en bio billet 70-80kr, nu koster de 100kr, og det er jo ikke fordi at de sælger billig slik eller noget, nej nej .. 16-17kr/100g ..

- BioCity Aalborg -
Gravatar #41 - Woller
28. okt. 2009 12:44
#40 70kr i vejle
Gravatar #42 - Orange
28. okt. 2009 12:58
cali3d (31) skrev:
Che0ps (40) skrev:

En super liberalisering af markedet ville dog gå kraftigt ud over Biograferne - hvad skulle Biograferne så gøre for stadig at kunne tiltrække publikum??


Evt sætte deres billetpriser lidt ned, sådan at det blev mere attraktivt at gå i bio. For et par år siden kostede en bio billet 70-80kr, nu koster de 100kr, og det er jo ikke fordi at de sælger billig slik eller noget, nej nej .. 16-17kr/100g ..

- BioCity Aalborg -


Det værste er vel næsten, at man sjældent betaler proportionelt med salens kvalitet. Man giver stort set det samme for at sidde i biffens mindste skodsal, som man gør for at sidde i den allerstørste.
Gravatar #43 - fjols
28. okt. 2009 13:15
qw_freak (28) skrev:
mænd der hader kvinder er en svensk/dansk film!


Spørgsmålet var også nævn en god film fra 2008/2009, ingen sagde hollywood film :)
Gravatar #44 - Zombie Steve Jobs
28. okt. 2009 13:30
#33 Den er i hvert fald både mere original, seværdig, underholdende og udholdelig end The Dark Knight.
Gravatar #45 - Plimmer
28. okt. 2009 15:49
#17 The Wrestler, Where the Wild Things are og In Burges for at nævne lidt flere.
Gravatar #46 - zin
29. okt. 2009 09:01
Sony: Black is white, and we should increase Michael Lynton's salary!
Gravatar #47 - Flameanden
31. okt. 2009 18:07
#8 Sony er et distributionsselskab. De producerer ikke noget selv. De tjener blot penge på at videresælge andres produkter. Det lyder mest på mig som om at Lynton tuder lidt over at piraterne er hurtigere og billigere til at gøre hans' job.

Nu I allesammen har nævnt jeres bud på hvad en god film er, så se om I også kan nævne en god film som er distribueret af Sony. Måske Sonys problem bare er at de har fucked op dårlig film smag. At de så stadig kunne få et pænt overskud, skal de sgu' bare være glade for.
Gravatar #48 - MeanorDljato
1. nov. 2009 20:40
Fint vi slipper for noget af al den overproduktion
Gravatar #49 - KC
1. nov. 2009 22:00
Folk ville købe deres lortefilm fordi de ikke havde en chance for at se dem først. Nu kan man se en film og købe den hvis den er god.

Enig i at bedre og tidligere distributions kanaler ville øge salget også.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login