mboost-dp1

Sharp Corporation

Sharp laver LCD-panel med fem grundfarver

- Via Ars Technica - , redigeret af Emil

Den skærm, du kigger på lige nu, kan ikke gengive alle de farver, som mennesket kan se. Nogle kan vise flere farver end andre, men en ny skærm fra Sharp vil snart overgå dem alle.

Firmaet har udviklet en ny LCD-teknologi, hvor de i stedet for at anvende tre grundfarver, rød, blå og grøn, anvender fem grundfarver. Ud over de sædvanlige tre farver har Sharp tilføjet farverne gul og cyan.

Med de ekstra to farver påstår Sharp, at de kan gengive 99 % af de farver, som mennesket kan se, hvilket er meget bedre end alle andre skærme. Selv siger Sharp, at farvegengivelsen er så god, at skærmen gengiver billeder, præcist som de ser ud i den virkelige verden.

Sharp håber, at de snart kan sætte den nye teknologi i masseproduktion, men i første omgang er der tale om en prototype. Skærmen vil blive fremvist til SID-konferencen (Society for Information Display’s), der starter på søndag.





Gå til bund
Gravatar #1 - rumagenten
3. jun. 2009 10:28
hvis billedet i første omgang er taget med et kamera der kun har 3 grundfarver, kan det vel være fuldstændig ligemeget?

Det er selvfølgelig en start, men inden resten af ens udstyr følger med kan jeg en fordel i det.
Men CMYK er vel ikke noget nyt, det har de da brugt i langt tid i proffesionel øjemed.
Gravatar #2 - Nielson
3. jun. 2009 10:30
Hvorfor har folk ikke tænkt på dette noget før? Eller er det først blevet muligt nu?
Gravatar #3 - el_barto
3. jun. 2009 10:36
Jeg er en lille smule imod at begynde at udvide antallet af grundfarve efter forgodtbefindende :) Der må vel være tale om at 3 af farverne er grundfarver og 2 er komplementærfarver (subtraktiv/additiv) alt efter behov?
Gravatar #4 - Odyssey
3. jun. 2009 10:49
#1: CMYK er et subtraktivt farveblandingssystem som anvendes til tryksager og ikke f.eks. RGB eller denne (går jeg ud fra) som er et additivt farvesystem. Forskellen er at ved RGB opnår du hvid ved at blande lige dele alle farver, hvorimod du med CMYK får sort ved at blande lige dele alle farver.
Gravatar #5 - thorsdal
3. jun. 2009 10:54
Det er ikke additivt eller substraktivt efter behov. Skærme er altid additive.
Og cyan, magenta og gul findes også i den additive proces, da de er komplimentærfarver som opstår ved blanding af grundfarverne rød grøn og blå (rgb).
Se mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Additive_color
Gravatar #6 - Bean
3. jun. 2009 10:54
#3 Jeg tror pointen er at bruge FEM grundfarver frem for tre. :p
Hvad kalder du i så fald sort/hvid? Så har normale jo også "fem" farver, og den nye "syv"? ;P
Gravatar #7 - henne
3. jun. 2009 10:59
#6: Du er ikke så skarp, er du?
http://da.wikipedia.org/wiki/Farvesystem

Naturligvis har deres fine nye skærm 5 farver i stedet for 3, men det kan næppe kaldes _grund_farver bare fordi de lige har lyst til det i marketingsøjemed.
Gravatar #8 - thorsdal
3. jun. 2009 11:00
@Bean: Hvid og sort er ikke farver. Hvidt lys er en lige blanding af 3 farver, rgb. Gråtoner er lige blandinger af rgb, ved lavere lysintensitet, og sort er simpelthen fravær af lys.
Gravatar #9 - Dreadnought
3. jun. 2009 11:10
Hvordan vil de benytte det i praksis? 5 "bjælker" i en række, eller i et andet mønster? For med 5 "bjælker" vil folk da have nemmere ved at se de lodrette striber. Sony f.eks. er begyndt at lave dem i zig-zag-mønster, hvilket hjælper meget på det. Meeen...
De får jo brug for 66% mere plads for at kunne lave samme opløsning med samme individuel farvecontrast. Jeg vil se det i praksis, før jeg køber sådan noget (pjat).
Gravatar #10 - ufomekaniker2
3. jun. 2009 11:26
Jeg vil også se det inden jeg kan se nogen fordel med det. Men det kan være at de nuværende RGB gengivelser i det hele taget ikke gode nok til at genvise Cyan, Magenta og Gul?

Men når alt kommer til at, så kan øjet kun se i RGB også?
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
3. jun. 2009 11:32
#10

Nej øjet ser ikke decideret rbg.
Du kan se det HER
Gravatar #12 - gnаrfsan
3. jun. 2009 11:39
#10,#11: Men ja, mennesket har som udgangskpunkt 3 forskellige farvereceptorer, dog har nogle kvinder 4, og dermed et anderledes farvesyn end andre.
Ref: http://www.post-gazette.com/pg/06256/721190-114.st...

Referencen er nakket fra Wikipedia, men det er ikke der, jeg hørte om det. Jeg kan ikke lige huske hvor dog.
Gravatar #13 - mathiass
3. jun. 2009 11:54
Hvorfor har folk ikke tænkt på dette noget før? Eller er det først blevet muligt nu?
Fordi det nok kræver mere hukommelse at repræsentere det samme billede og fordi det nok for 99.9%'s vedkommende er rent reklamegøgl.
Gravatar #14 - GeGandhi
3. jun. 2009 11:57
Man kan ikke bruge CMYK farver i en LCD skærm. CMYK bygger på Subtraktiv farveblanding eller refleksion af lys på en hvid bruggrund. og det er grunden til at man ikke bruger CMYK farver i en skærm og man kommer heller ikke til det.

RGB bygger på Additiv farveblanding. og er lys der udsendes.

så lige meget hvad vil det stadig være en RGB farve men 2 hjælpe farver for en genskabe de farver der ligger uden for RGB farves spektrum.
Gravatar #15 - Rufo
3. jun. 2009 13:35
C M Y K
Cyan
Magenta
Yellow
Kontrast ?

som div. farve printere ?
Gravatar #16 - gnаrfsan
3. jun. 2009 13:41
#15: Ifølge Wikipedia er k'ets betydning til diskussion. Men i praksis er det mængden af sort. Og typisk i procent. Her siger jeg sort, da CMYK oftest anvendes til print. Eks:
C=0, M=0, Y=0, K=0 giver hvid
C=0, M=0, Y=0, K=100 giver sort
Gravatar #17 - fidomuh
3. jun. 2009 13:46
Jeg tror at #10 har fat i den lange ende her.

Een ting er at RGB er udgangspunktet, men som vi kan se med fx Sort, saa er det ikke altid lige let at gengive alle farver korrekt, paa en LCD skaerm.

5 farve baser vil goere det umaadeligt meget nemmere, uanset om ens udgangspunkt er RGB eller 5 farvet :)
Gravatar #18 - Rufo
3. jun. 2009 15:07
gnarfsan (16) skrev:
#15: Ifølge Wikipedia er k'ets betydning til diskussion. Men i praksis er det mængden af sort. Og typisk i procent. Her siger jeg sort, da CMYK oftest anvendes til print. Eks:
C=0, M=0, Y=0, K=0 giver hvid
C=0, M=0, Y=0, K=100 giver sort


altså om du kalder det sort eller kontrast er jo det samme
i princippet har vi begge det ikke rigtigt

CMYK (udtales smyk) er et farvesystem som tager udgangspunkt i primærfarverne Cyan, Magenta og Yellow (gul) samt Key color (kulsort) det er ikke sort men kul sort :D

taget fra wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/CMYK
Gravatar #19 - gnаrfsan
3. jun. 2009 22:33
#18: Jeg er helt uenig. Kontrast = farvestyrker. K i smyk = toning af alle farver. Altså vil K nærmere svare til brightness end contrast, hvis vi sammenligner med skærmindstillinger. Skruer du op for K bliver det mørkere.

Edit: Ok, lidt vagt formuleret. Hvis du sammenligner med en CRT skærm, ændrer du på farve intensiteten af farverne indbyrdes i forhold til hvid med kontrast, men strålens intensitet med brightness. K svarer til at ændre på strålens intensitet, og påvirker slet ikke mængden af andre farver.
Gravatar #20 - fidomuh
4. jun. 2009 09:08
#19

K svarer ikke til kontrast, EOD.
Det er "Key", eller som du ogsaa er inde paa, en slags toning.

K er en sort toner, som man bruger til at farve ting moerkere, nothing more. :)
Gravatar #21 - gnаrfsan
4. jun. 2009 09:18
#20: Er det ikke også det, jeg skriver ;)
Jeg går udfra at du mener #18.
Gravatar #22 - myplacedk
4. jun. 2009 09:42
Til mange: Det har intet med CMYK at gøre. Det er intet med printere at gøre. Det har intet med subtraktive farve at gøre. End of discussion. [/rant]
Gravatar #23 - myplacedk
4. jun. 2009 09:58
Jakob Jakobsen (11) skrev:
#10

Nej øjet ser ikke decideret rbg.
Du kan se det HER

Jo, hvad denne diskution angår ser øjet lige præcist RGB.

Det du viser er jo bare "farvefiltret". Både RGB-kameraer og RGB-skærme har en eller anden definition af rød, grøn og blå, ligesom øjet har. Det ændrer ikke på at al lys kommer i en af tre kategorier, som vi kalder rød, grøn og blå. (Eller mere korrekt: alle opfangede fotoner fra lyset.)

Det er da interessant at der er så stort overlap mellem rød og grøn, men det betyder ikke andet end at der bliver kompenseret for det i "post-processing". Ligesom i et kamera, hvis farvefilter heller ikke er perfekt.

(Øjet har også receptorer (kaldet "stave") der fanger lys fra hele spektret, for at øge lysfølsomheden. Men det ændrer ikke noget i denne diskution.)
Gravatar #24 - JonasThyssen
4. jun. 2009 17:06
Det virker som om at der mangler noget klarhed for hvordan denne skærm egentlig virker.

alle skærme idag bruger rød, grøn og blå som deres grundfarver.

denne nye skærm har 2 ekstra grundfarver, cyan og gul.

for ikke at der er nogen forvirring, så slår jeg lige dette fast: skærme laver farver med lys! CMYK farverummet laver farver ved at fjerne lys, og CMYK kan ikke vises på en skærm, det er stadig RGB der bliver vist, bare simuleret til CMYK farverummet

når du blander lige dele rød, grøn og blå får du en neutral farve: grå!, det samme ville du få hvis du blandede cyan magenta og gul (3 andre farver). eller hvis du blandede alle farver. hvor mørk eller lys en grå du får kommer an på styrken af en farve.

på skærm (RGB) er max. lysstyrke = hvid og min. lysstyrke (slukket) = sort

på et stykke papir (CMYK) er max. sværtning (farve) = sort og min. sværtning = hvidt (papiret)

at tilsætte flere grundfarver til et farvesystem er noget der stammer fra trykkeribranchen, men her holder lighederne på en skærm også op.

hvis jeg f.eks vil gengive gul på min skærm idag, så ser mine værdier sådan ud r=255 g=255 b=0. ved 8-bit RGB (også kaldet 24-bit, det er det samme! det hedder 8-bit fordi der er 8 bit per kanal, 3*8= 24 bit)
men gul kan nu på sharps skærm gengives i en kanal for sig, og blandes yderligere med andre kanaler, hvilket i teorien resulterer i et større farverum

forskellen ligger udelukkende i den måde skærmen gengiver farven på 8-bit RGB er stadig 8-bit RGB, skærmen oversætter bare farverummet, til sine egne 5 grundfarver. dette er vigtigt at huske da det ikke er alle skærme der kan gengive hele RGB farverummet, eks. TN-paneler (det kan vi snakke om en anden gang)

særligt spændende bliver det når vi tager springet til 16-bit RGB (det samme som 48-bit!) fordi at dette nye panel fra sharp vil have nemmere ved at spille med musklerne end et almindeligt RGB-panel. Dette forudsætter dog at du har taget et billede i 16-bit (eks. RAW eller 3F), konverteret det til en 16-bit tif, med en 16-bit RGB-profil. og arbejder i et os, der understøtter 16-bit farver (OS X, Vista, Win7, aner ikke om linux gør). som så sender billedet til en skærm der faktisk kan gengive farverummet.

Egentlig en rigtig spændende nyhed, jeg har bare et kritikpunkt. en skræm der ikke arbejder i RGB, vil med garanti heller ikke kunne blive kalibreret med en gængs skærmkalibrator. Men det er med garanti heller ikke den grafiske branche, som denne skærm henvender sig til.

bemærk venligst at alt dette er grundlæggende teori, og at der findes tusindvis af undtagelser og praktiske overvejelser, som er en realitet, selvom de ikke passer ind i det jeg lige har skrevet. f.eks. hvilken RGB-profil snakker vi egentlig om? Hvad der praktisk kan lade sig gøre med et 16-bit RGB-billede på trods af jeg kun ser det i 8-bit, at man godt kan bruge en 8-bit profil på et 16-bit billede, og en masse andre ting. Men det er jo ligenetop derfor jeg elsker mit job som grafiker på et trykkeri og reproanstalt ;)

håber det kunne kaste lidt lys (pun intended) over denne diskussion :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login