mboost-dp1

Shutterstock

Rygtemøllen: Elon Musk vil transportere fragtgods via underjordiske tunneller

- Via The Verge -

The Boring Company – et amerikansk selskab grundlagt af Elon Musk – arbejder med infrastruktur og tunnelkonstruktion. Indtil videre har selskabet fremstillet tunneller med fokus på transport af passagerer, men nu øjner Musk en tilsvarende mulighed for underjordisk transport af fragtgods.

Siden selskabets tilblivelse i 2016 har udgravningen af tunneller været tilsigtet transport af mennesker med et mål om at reducere trafikken i byerne.

Ifølge The Verge rapporterer Bloomberg om konstruktionen af større tunneller end hidtil set. De nye tunneller hævdes at være 21 feet (6.4 meter) i diameter, hvilket nærmest er en fordobling af de andre tunneller, som måler 12 feet (3.7 meter) i diameter. Disse større tunneller kan i så fald huse to fragtcontainere side om side.

Underjordisk transport af fragtgods kan altså være en ny potentiel forretning for Musks Boring Company, der for nylig færdiggjorde en 2.7 kilometer lang tunnel under Las Vegas. Tunnellen kan transportere omkring 4.400 mennesker i timen som del af et større projekt, hvis mål er at konstruere et sådant tunnelsystem under hele byen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Hack4Crack
21. jun. 2021 11:21
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.

Gravatar #2 - MOA
21. jun. 2021 11:28
Hack4Crack (1) skrev:
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.


Det er da ikke mere dumt end at transportere produkter tværs over kloden med kæmpe containerskibe for derfra at tage resten af turen i lastbiler der kræver vejnet og vedligehold uden lige.

Grave lortet ned delvist på strækninger og så have nogle transporthubs rundt omkring ala havne hvor elektriske lastbiler kan afhente er sgu smart nok.

Så er vejret og forhold i diverse lande ligegyldigt.
Gravatar #4 - udenrigsministeren
21. jun. 2021 14:50
Fint. Da gods normalt ikke stiller samme krav til bl.a. sikkerhed og klima som personbefordring, lyder det meget fornuftigt.
Gravatar #5 - tangloppen
21. jun. 2021 15:14
Hack4Crack (1) skrev:
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.


Du kan være helt sikker på at ideen er har været forbi regnedrengene, som har givet en tommel op.
Gravatar #6 - Hack4Crack
21. jun. 2021 19:34
MOA (2) skrev:
Hack4Crack (1) skrev:
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.


Det er da ikke mere dumt end at transportere produkter tværs over kloden med kæmpe containerskibe for derfra at tage resten af turen i lastbiler der kræver vejnet og vedligehold uden lige.

Grave lortet ned delvist på strækninger og så have nogle transporthubs rundt omkring ala havne hvor elektriske lastbiler kan afhente er sgu smart nok.

Så er vejret og forhold i diverse lande ligegyldigt.

Gods kan vel lige så godt transporteres ovenpå jorden. Men selvfølgelig hvis Elon Musk skal have gang i hans tunnelfirma, så skal der selvfølgelig også være nogle projekter.
Gravatar #7 - MOA
22. jun. 2021 08:36
Hack4Crack (6) skrev:
MOA (2) skrev:
Hack4Crack (1) skrev:
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.


Det er da ikke mere dumt end at transportere produkter tværs over kloden med kæmpe containerskibe for derfra at tage resten af turen i lastbiler der kræver vejnet og vedligehold uden lige.

Grave lortet ned delvist på strækninger og så have nogle transporthubs rundt omkring ala havne hvor elektriske lastbiler kan afhente er sgu smart nok.

Så er vejret og forhold i diverse lande ligegyldigt.

Gods kan vel lige så godt transporteres ovenpå jorden. Men selvfølgelig hvis Elon Musk skal have gang i hans tunnelfirma, så skal der selvfølgelig også være nogle projekter.


Ja som udgangspunkt ja, men der er også områder hvor det giver mening det ryger under jorden i storbyer og andre naturområder hvor vind og vejr kan skabe problemer.

Hvis han knækker koden mht. at grave tunneller til en billig pris, så har han også nøglen til at indtage Mars... det er jo i virkeligheden nok det han bruger projektet til :)
Gravatar #8 - nwinther
22. jun. 2021 10:43
Hack4Crack (6) skrev:
MOA (2) skrev:
Hack4Crack (1) skrev:
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.


Det er da ikke mere dumt end at transportere produkter tværs over kloden med kæmpe containerskibe for derfra at tage resten af turen i lastbiler der kræver vejnet og vedligehold uden lige.

Grave lortet ned delvist på strækninger og så have nogle transporthubs rundt omkring ala havne hvor elektriske lastbiler kan afhente er sgu smart nok.

Så er vejret og forhold i diverse lande ligegyldigt.

Gods kan vel lige så godt transporteres ovenpå jorden. Men selvfølgelig hvis Elon Musk skal have gang i hans tunnelfirma, så skal der selvfølgelig også være nogle projekter.


Der kan i hvert fald godt komme en højde-bredde-problematik.

Har han løst det med tunellerne? Sidst jeg hørte til det, var det forresten ikke helt så billigt/hurtigt/godt, som han lovede.
Gravatar #9 - nwinther
22. jun. 2021 10:53
Hack4Crack (1) skrev:
Det lyder dumt og dyrt.

Jeg havde troet at han ville bruge sine genbrugsraketter til at skyde til vejrs, for så at lande på et andet kontinent, i en ægte Space Port eller Rumhavn. Men det tager nok noget tid endnu før rumraketter kan køre på batteri.


Jeg kan ikke forestille mig, hvor det på nogen som helst måde er smartere, eller billigere, end den måde vi gør det i dag. Fragte en vindmølle fra A til B vil så kræve, at vi først bygger en tunnel fra A til B. Ellers skal den jo alligevel på en lastbil.

Desuden, selvom EM siger noget andet, så skal tuneller også vedligeholdes og serviceres og der kan gå en milliard flere ting galt i en tunnel, end på åben vej, hvor man bare kan køre en anden vej. Gå det galt i en tunnel, går det HELT galt.

Og så er det jo pr. definition meget dyrere at bygge en kilometer vej OG en tunnel, end bare en kilometer vej.

Gravatar #10 - atke
22. jun. 2021 20:10
Elon snakkede en gang om at prisen for en tunnel stiger meget med bredden. Det var derfor han ville lave dem så smalle at en enkelt Tesla med autopilot lige akkurat ville kunne snige sige igennem.

Så jeg tænkte at fidusen med fragttunneller vil være at man kan lave dem smallere, og sende fragten som rørpost. Men det er nok ikke smart at skulle pakke skibscontainer om til rørpost, så størrelse der passer med 1 container ville give mening.

Men større bredde til 2 containere ved siden af hinanden...?!?
Gravatar #11 - nwinther
23. jun. 2021 10:48
atke (10) skrev:
Elon snakkede en gang om at prisen for en tunnel stiger meget med bredden. Det var derfor han ville lave dem så smalle at en enkelt Tesla med autopilot lige akkurat ville kunne snige sige igennem.

Så jeg tænkte at fidusen med fragttunneller vil være at man kan lave dem smallere, og sende fragten som rørpost. Men det er nok ikke smart at skulle pakke skibscontainer om til rørpost, så størrelse der passer med 1 container ville give mening.

Men større bredde til 2 containere ved siden af hinanden...?!?


Men en tunnel hvorhen? Hvorfra? Hvis man skal sende en container fra Xiasheng Rd. Shuitou, Kina, til Hyldestien 3, Give, Danmark, skal man grave en tunnel fra Shitou til Hyldevange i Give? Eller?

Det lyder fint, at man kan noget, i en isoleret situation. Men der vil skulle graves enorme hubs, som skal håndtere en videre destination og man vil så alligevel skulle sende containeren på en lastbil, som skal køre den sidste vej.

Men det er lige så fantasifuldt som Hyperloop - ja, man kan isoleret set køre hurtigt i et vakuum, men det øjeblik idéen skal integreres i en funktionel løsning, eksploderer den teknologiske udfordring samt prisen.
Hvis det var billigt at lave isolerede systemer til godstransport, ville al gods jo i forvejen køre på skinner. Hvorfor sejler vi noget af godset?
Forestillingen om, at det hele er enklere under jorden, er håbløst naivt, alene fordi man på et tidspunkt skal op til overfladen.

Vi skal til at lave et helt nyt lag infrastruktur - den dyreste slags, som findes. Hvor billigt bliver det så, at fragte to paller havefliser? en vindmøllevinge? En pakke sugerør?

Hvorfor gravede vi ikke bare vakuumrør ned i hele Danmark, i stedet for at sende en mand ud med breve?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login