mboost-dp1

Sony

Playstation 5 er angiveligt ude hos udviklere med ny AMD GPU og Zen CPU

- Via SemiAccurate -

Sonys kommende Playstation 5 blev angiveligt allerede sendt ud til udviklere i starten af året, hvilket kunne betyde en lancering allerede næste år.

Den næste udgave af den populære spilkonsol inkluderer eftersigende en specialfremstillet GPU baseret på AMDs kommende Navi-arkitektur.

Foruden grafikkortet vil Playstation 5, som den muligvis vil hedde, også have en AMD CPU baseret på deres Zen-arkitektur formentlig med otte kerner i stedet for deres Jaguar-baserede processor i Playstation 4.

Ifølge de endnu officielt ubekræftede forlydener vil Sonys nye Playstation også have indbyggede VR-funktioner, hvilket formentlig betyder, at de vil fortsætte i en eller anden form med deres Playsation VR-headsets, der har solgt godt.

Rygtet stammer fra SemiAccurate, der blandt andet tidligere har ramt rigtigt med tidlige historier om specs til PS4, Xbox One og Nintendo Switch.

At Playstation 5 allerede er ude hos spil-udviklere, har spilindustri-insideren Marcus Sellars desuden tidligere afsløret på Twitter.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
6. apr. 2018 08:32
Rigtig smart valg af sony. AMD og ATI laver godt hardware og jeg vil mene de på mange måder er at foretrække over Intel og NVidia!

Jeg håber bare at Sony kunne droppe deres walled garden model, men jeg tvivler... jeg vil dog gerne lykønske dem med at de har lykkes med at gøre højkvalitets VR mere bredt tilgængelig...

Hvem ved?... jeg kunne nok fristes til at anskaffe en PS5 og et VR kit til den, hvis det viser sig at blive godt og der kommer nogle gode VR spil!

Som det ser ud, så ville jeg foretrække Sony som leverandør af spille konsoller fremfor microsoft og nintendo...

microsoft pga windows 10 mm og nintendo pga deres cash cow reboots
Gravatar #2 - Ni
6. apr. 2018 09:34
#1 Enig, Intel/Nvidia er kun interessant, hvis man skal have den sidste frame med ellers er jeg helt klart mere til amd :-D

#0 Skal vi ikke lige have nogle fjernsyn som kan følge med, pt er hdmi 2.1 kun lige vedtaget, så hvis vi virkelig skal have et gfx hop, så giver det ikke mening at opgradere før om 2 år. Næste CES omgang bliver 2.1 implementeret, derefter skal panelerne have et hop, de står noget stille pt.
Gravatar #3 - CBM
6. apr. 2018 11:06
#2: tænker at hdmi 2.1 står der som en gimmick.
Tvivler også på en ps 5 kunne klare 4K alligevel, da konsollerne altid er lang bagefter på cutting edge specs.

ps5's selling point vil være VR:

1) udbuddet af titler
2) EN dominerende VR/AR standard (på pc er der kaos)
3) plug and play
Gravatar #4 - Ni
6. apr. 2018 11:50
#3 Men der er bare ikke samme behov for cutting edge, når man sidder så langt fra skærmen en stor del af AA/AF og texture opløsning bliver løst alene ved afstanden. Draw distance er i de fleste konsolspil ikke den store udfordring og mere nice-to-have. Derudover, så er tv paneler ikke super gode, så gider giver ikke mening at have et gfx feed som ikke blive vist alligevel.

Vi står allerede der, hvor HDR og 4k har billeder som praktisk talt ikke kan kan komme ind i fjernsynet, fordi hdmi 2.1 er den første ægte hdmi. Derudover over er der stadig meget få fjernsyn med fysisk og ikke beregnet local dimming.

Derudover mangle mange tv paneler fortsat 10bits farvedybde.

Jeg mener, at hdmi 2.1 med frame-to-frame hdr, local dimming (full aray/OLED) og ægte 10bit farver er the shit i next gen, men der er fjernsynene bare ikke endnu.

Jeg mener ikke, at den høje textureopløsning af efterbehandling fra PC giver mening på en konsol.

VR/AR er efter min mening 'tivoli' oplevelser, lidt i tråd med 3D, 4Dx og andet tjuhej som er taget fra tivoliforlystelser. Det er oplevelse og ikke handlingen i filmen eller spillet som kommer i centrum. Der er bare forskel på en tivolioplevelse og spil/historieoplevelse.
Gravatar #5 - Ronson ⅍
6. apr. 2018 20:21
"Tvivler også på en ps 5 kunne klare 4K"

Øh.. Du er med på at nuværende konsoller allerede kan køre 4K, ja?

Xbox One X was released on November 7, 2017
Xbox One X features upgraded hardware that is designed primarily to render games at 4K resolution
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_One#Xbox_One_X

PlayStation 4 Pro was launched on November 10, 2016
It is an upgraded version of the PlayStation 4 with improved hardware to enable 4K rendering
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4#PlaySt...
Gravatar #6 - CBM
7. apr. 2018 06:44
#5: det var jeg ikke klar over. Men jeg har så heller ikke fulgt med i konsollerne siden xbox 360 var ny :-)

Min pointe er blot at man skal ikke forvente at en konsol til måske 2500 kr (har ikke tjekket konsol priser) kan have samme specs som den nyeste gamer pc til 12000 kr fx :-)

Derfor var det nærliggende at antage at konsoller ikke kunne 4k endnu og dermed ikke havde glæde af nyere hdmi standarder

Gravatar #7 - CBM
7. apr. 2018 07:01
#5: Siden engang i 2014 har gtx 970 kunnet klare 4k. Hvor konsollerne kom med i 2016. Det skulle ikke undre hvis der også er kort før 2014 der også kunne 4k.
Gravatar #8 - daylight_4
7. apr. 2018 15:53
#5 du er godt klar over at det kun er upscalling ik? native 4K er kun på pc som også er det rigtige 4K
Gravatar #9 - Ronson ⅍
7. apr. 2018 18:25
Det er ikke upscaling, visse skulle køre rigtig 4K, visse checkerboard 4K, visse er ikke udkommet i 'enhanced' udgaver (hvis man skal tro lister på diverse sider)

De foregående konsoller (PS4 non-Pro og Xbox One S) kunne også vise 4K, men alt spil blev opskaleret hvis man kører 4K

inb4 "det hedder 2160p"
Gravatar #10 - brostenen
8. apr. 2018 09:30
Jeg kan ikke andet end at tænke på, hvor dårligt navnet "Jaguar", står i konsol/spil-historien. :-D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login