mboost-dp1
Rejsekort A/S
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
<flueknep>
"lancerede sin app Rejeskort Scanner" bør ændres til "lancerede sin app, Rejsekort Scanner"
</flueknep>
"lancerede sin app Rejeskort Scanner" bør ændres til "lancerede sin app, Rejsekort Scanner"
</flueknep>
Jeg tænker... og hvad så? Hvad kan den app som et hurtigt besøg på rejsekort.dk ikke kan?
Hvis du stadigvæk ikke kan tanke op "on the fly" så kan jeg personligt ikke se idéen. Man skal stadigvæk vente et par dage eller traske ned til en af deres egne automater...som bruger præcist samme teknologi (derp)
Hvis du stadigvæk ikke kan tanke op "on the fly" så kan jeg personligt ikke se idéen. Man skal stadigvæk vente et par dage eller traske ned til en af deres egne automater...som bruger præcist samme teknologi (derp)
majbom (4) skrev:Meget fedt at det virker med så mange telefoner...
Eller...
Hvilke virker den med?
Umiddelbart vil jeg skyde på de telefoner som benytter en NXP PN544 eller muligvis en PN65 NFC chip.
Telefoner der benytter den nyeste MiFare NFC chip fra NXP (PN 547) virker ikke med rejsekort.
#5: Den kan aflæse hvad der står på dit kort nu, og ikke hvad der stod for en til flere dage siden?
HerrMansen (5) skrev:Jeg tænker... og hvad så? Hvad kan den app som et hurtigt besøg på rejsekort.dk ikke kan?
Så vidt jeg har forstået, så læser app'en info direkte på kortet, så du kan f.eks. se om du er checket ind - hvis du nu er blevet i tvivl om du huskede det. På Rejsekortets hjemmeside er data flere timer forsinkede.
En bekendt af mig påstod at brugeroplysninger lagres på selve kortet, frem for at fungere som identifikation på samme måde som et Dankort.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvorvidt dette er sandt eller falsk, da der ikke er megen dokumentation på emnet - men er der noget om snakken, er det formentlig blot et spørgsmål om tid, før du ad uofficielle kanaler kan ændre f.eks. saldoen på dit rejsekort.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvorvidt dette er sandt eller falsk, da der ikke er megen dokumentation på emnet - men er der noget om snakken, er det formentlig blot et spørgsmål om tid, før du ad uofficielle kanaler kan ændre f.eks. saldoen på dit rejsekort.
Oraklet (9) skrev:det formentlig blot et spørgsmål om tid, før du ad uofficielle kanaler kan ændre f.eks. saldoen på dit rejsekort.
Kan man ikke allerede det ?
http://ing.dk/artikel/studerende-jeg-kan-snyde-rej...
Det skulle være et oldgammelt system kaldet "Mifare Classic".
http://www.version2.dk/artikel/rejsekort-hacker-2-aar-efter-de-har-intet-laert-43164 skrev:krypteringen af data på rejsekortet er baseret på DES-algoritmen fra 1976, der med sine 56-bit heller ikke regnes for sikker i dag.
Den eneste grund til at kortet er så hullet som det er, er for at tilgodese de busser og tog der kører uden mobildækning. Så kan man "tjekke" om der er penge på kortet når rejsen starter, selv om bussen er offline. Når den så går online sender den det trukne beløb ind i rejsekortets regnskab.
Som det også blev påpeget for 4 år siden ville det optimale være at rejsekortet bare var en "dum" identifikation med et serienummer. Det ville kræve at alle terminaler var online, men helt ærligt - er det for meget at forlange i Danmark?
Som det også blev påpeget for 4 år siden ville det optimale være at rejsekortet bare var en "dum" identifikation med et serienummer. Det ville kræve at alle terminaler var online, men helt ærligt - er det for meget at forlange i Danmark?
Hvorfor har man ikke lavet en sneakernet løsning? Data som man har brug for at flytte mellem terminaler og servere kan samles i pakker, der beskyttes med authentication code og kryptering. Terminaler som er offline kan lægge en kopi af deres pakker på flere forskellige kort, som transporterer dem til andre terminaler indtil de når frem til en, som er online.el_barto (11) skrev:Den eneste grund til at kortet er så hullet som det er, er for at tilgodese de busser og tog der kører uden mobildækning. Så kan man "tjekke" om der er penge på kortet når rejsen starter, selv om bussen er offline.
el_barto (11) skrev:er det for meget at forlange i Danmark?
Ja for der er satme mange steder det er totalt umuligt at komme online på et mobilsignal
Selv hvis en terminal var offline så er det jo ikke værre end at DSB må lade et kort gå i minus. Det er vel for søren da mere rentabelt i længden end at have et usikkert system folk kan scamme.
Meeen næææh nej, vi skal da have 1+ million danskere til at have 50+ kr stående på vores konti kostant sådan vi lige kan lukke lidt huller i kassekreditten....
Meeen næææh nej, vi skal da have 1+ million danskere til at have 50+ kr stående på vores konti kostant sådan vi lige kan lukke lidt huller i kassekreditten....
OxxY (14) skrev:Selv hvis en terminal var offline så er det jo ikke værre end at DSB må lade et kort gå i minus. Det er vel for søren da mere rentabelt i længden end at have et usikkert system folk kan scamme.
Meeen næææh nej, vi skal da have 1+ million danskere til at have 50+ kr stående på vores konti kostant sådan vi lige kan lukke lidt huller i kassekreditten....
Hvis det er dit argument, så ville det give mere mening at DSB havde bibeholdt klippekortet, her betaler du også forud for ture du endnu ikke har brugt, og pengene kommer til fri afbenyttelse med det samme. Derudover har klippekortet den fordel, at langt flere klip ikke bliver brugt på grund af tabte/glemte kort, vaskemaskiner! osv. - så kassekredit argumentet holder ikke rigtigt.
#15 Glem ikke at du ikke kan få ubrugte klip tilbage på et senere tidspunkt - eller ihvertfald ikke til mere end 10% af klippets réelle værdi...
Den eneste fordel ved klippekortet i min optik var at det var nemmere at komme rundt på samme klip end det er nu - er bussen et par minutter for sent betaler du på ny med rejsekortet, men klippekortstider skiftede hvert kvarter (mener jeg)
Den eneste fordel ved klippekortet i min optik var at det var nemmere at komme rundt på samme klip end det er nu - er bussen et par minutter for sent betaler du på ny med rejsekortet, men klippekortstider skiftede hvert kvarter (mener jeg)
Grizzi (15) skrev:OxxY (14) skrev:Selv hvis en terminal var offline så er det jo ikke værre end at DSB må lade et kort gå i minus. Det er vel for søren da mere rentabelt i længden end at have et usikkert system folk kan scamme.
Meeen næææh nej, vi skal da have 1+ million danskere til at have 50+ kr stående på vores konti kostant sådan vi lige kan lukke lidt huller i kassekreditten....
Hvis det er dit argument, så ville det give mere mening at DSB havde bibeholdt klippekortet, her betaler du også forud for ture du endnu ikke har brugt, og pengene kommer til fri afbenyttelse med det samme. Derudover har klippekortet den fordel, at langt flere klip ikke bliver brugt på grund af tabte/glemte kort, vaskemaskiner! osv. - så kassekredit argumentet holder ikke rigtigt.
Det giver da netop endnu mere vægt til argumentet, DSB har været vandt til at de havde den extra krone på kistebunden, med et rent bagudbetalt system ville de jo pludselig stå med en masse manglende penge.
HerrMansen (16) skrev:#15 Glem ikke at du ikke kan få ubrugte klip tilbage på et senere tidspunkt - eller ihvertfald ikke til mere end 10% af klippets réelle værdi...
I Nordjylland kostede det vist 40kr i gebyr at "veksle" ubrugte klip til penge, men du fik fuld pris for dem.
Edit:
http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/default.as...
zymes (18) skrev:HerrMansen (16) skrev:#15 Glem ikke at du ikke kan få ubrugte klip tilbage på et senere tidspunkt - eller ihvertfald ikke til mere end 10% af klippets réelle værdi...
I Nordjylland kostede det vist 40kr i gebyr at "veksle" ubrugte klip til penge, men du fik fuld pris for dem.
Edit:
http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/default.as...
med DSB kan man få prisen minus rabat tilbage, så har man brugt 6+ klip tror jeg det er får man ikke en fis.
#20 Kan ikke se at det skulle være penge der har fået ham til at indgå samarbejdet.
Udfra citaterne synes jeg man kan sige om årsagen til at han indgår samarbejdet:
- At han ikke vil retforfølges
- At bare gerne vil lave en fed app
Kilde skrev:»Jeg er bare glad for, de ikke er kommet efter mig, som de gjorde med Christian og NemID. Der er en relativt stor forskel i tilgangen,« siger Casper Bang.
Kilde skrev:»Det betød, at mit program lige pludselig blev halvt så stort,« siger Casper Bang.
Kilde skrev:»Jeg er bange for, det ikke kan lade sig at lave den feature, jeg gerne vil. At oplyse en pris herfra og hertil. Det er ikke nok at kende et koordinat på kortet, man skal have alle detaljer omkring forretningslogikken, og på det punkt er jeg stadig udenforstående.«
Kilde skrev:Ud over adgang til tekniske rejsekort-specifikationer så har Casper Bang som sagt også fået en økonomisk kompensation ud af samarbejdet med Rejsekort A/S. Det er dog ikke noget, han bliver rig af, fortæller han.
»Jeg har et fuldtidsjob ved siden af. Så nej, det gør jeg ikke. Men det er rart at blive kompenseret for de mange timer, man har brugt om aftenen og om natten,« siger han.
Udfra citaterne synes jeg man kan sige om årsagen til at han indgår samarbejdet:
- At han ikke vil retforfølges
- At bare gerne vil lave en fed app
Oraklet (9) skrev:men er der noget om snakken, er det formentlig blot et spørgsmål om tid, før du ad uofficielle kanaler kan ændre f.eks. saldoen på dit rejsekort.
Du tror altså ikke at Rejsekort A/S holder øje med din Rejsekort-konto, samt alle indbetalinger og udbetalinger? Den form for bogføring er meget nem at lave, og den er nok på plads allerede.
gramps (22) skrev:Oraklet (9) skrev:men er der noget om snakken, er det formentlig blot et spørgsmål om tid, før du ad uofficielle kanaler kan ændre f.eks. saldoen på dit rejsekort.
Du tror altså ikke at Rejsekort A/S holder øje med din Rejsekort-konto, samt alle indbetalinger og udbetalinger? Den form for bogføring er meget nem at lave, og den er nok på plads allerede.
De har jo lavet sådan et dejligt rejsekort-anonymt. Men det ville nok kun gå så længe standerne er offline :)
Der er blevet forsket i digitale penge i lang tid. Det er efterhånden mange år siden der blev demonstreret en konstruktion, der er anonym, så længe man følger reglerne. Men i tilfælde af double-spend bliver ens identitet afsløret.OxxY (23) skrev:De har jo lavet sådan et dejligt rejsekort-anonymt.
kasperd (24) skrev:Der er blevet forsket i digitale penge i lang tid. Det er efterhånden mange år siden der blev demonstreret en konstruktion, der er anonym, så længe man følger reglerne. Men i tilfælde af double-spend bliver ens identitet afsløret.OxxY (23) skrev:De har jo lavet sådan et dejligt rejsekort-anonymt.
Det var da sådan set rart at høre :)
OxxY (23) skrev:De har jo lavet sådan et dejligt rejsekort-anonymt. Men det ville nok kun gå så længe standerne er offline :)
Alle standerne er online. Bussernes standere opdateres/tømmes en gang i døgnet. Læg dertil at alle kort har et unikt ID i Rejsekorts system, og kortet kan sagtens spærres i tilfælde af snyd.
Den helt store gevindst for trafik selskaberne, er at de præcist ved hvor stor belastning der er på de enkelte strækninger, og udfra dette kan optimere hele trafikken.
#27 Og det tror jeg også er årsagen til at rabat systemet i rejsekortet er så kompliceret og uigennemskueligt for brugeren.
Et eller andet sted på nettet findes der en mere eller mindre komplet flersiders beskrivelse af prissætnings systemet. Alene at lave et computer program der kan beregne prisen er vanvittigt kompliceret. Hvordan er det så når man skal gøre det med en almindelig "dum" menneskehjerne.
Rejsekortet tilgodeser dets kunder (trafikselskaberne). Det giver dem en masse knapper de kan skrue på mht. prisen. De muligheder ville de aldrig kunne få med et klippekort.
Et eller andet sted på nettet findes der en mere eller mindre komplet flersiders beskrivelse af prissætnings systemet. Alene at lave et computer program der kan beregne prisen er vanvittigt kompliceret. Hvordan er det så når man skal gøre det med en almindelig "dum" menneskehjerne.
Rejsekortet tilgodeser dets kunder (trafikselskaberne). Det giver dem en masse knapper de kan skrue på mht. prisen. De muligheder ville de aldrig kunne få med et klippekort.
klaus.klud (28) skrev:Et eller andet sted på nettet findes der en mere eller mindre komplet flersiders beskrivelse af prissætnings systemet.
Den er her: http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx
Når jeg kigger på listen så ser det umiddelbart ud som om de har beholdt de gamle priser og takstzoner, så foreskellen er bare at de har samlet alle priser på én side.
Hvilket selvfølgelige er meget uoverskueligt... 3 takstområder for Sydjylland, 3 for Midtjylland, 3 for Fyn, osv...
dgogod (20) skrev:Nu ved vi da i hvert fald at Casper saetter penge over sin principper. Ikke noget galt i det, men resten af hans liv vil ordene, "Det min princippe" ikke rigtige betyde noget ud af hans mund. Han vil nok blive en god politiker.
Jeg var af den opfattelse, at 'Det min princippe' aldrig har betydet noget, men det er nok bare mig ;-)
Hvis GPS funktionalitet gør en app dobbelt så stor, så tror jeg at en hvis udvikler har et problem med sin kode.
Hvis systemet så også bare virkede. Har flere bekendte som opgav at bruge rejsekortet efter det gentagende gange ikke chekkede ud eller gav korrekt rabat.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.