mboost-dp1

Siliconarts

RayCore 1000 – Koreansk firma laver realtime raytrace GPU

- Via TechPowerUp - , redigeret af Net_Srak

Koreanske Siliconarts Inc. (startet i 2010) annoncerede i 2011 raytracer-GPUen RayCore. Chippen er nu en realitet, og betyder – hvis den ellers lever op til det lovede – et gennembrud indenfor GPU-teknik.

En svaghed ved den nuværende teknologi (raster-opbygget billed-generering) er at lyslægning, skygger, refleksioner og lignende kun er tilnærmede beregninger og ikke afspejler virkeligheden særligt godt.

Det vil RayCore nu lave om på, da den er i stand til at beregne (raytrace) op til 36 millioner rays per sekund per kerne (op til 6 kerner understøttes i skrivende stund), hvilket skulle bevirke en virkelighedstro rendering af lys, skygge, refleksioner osv.

RayCore understøtter opløsningerne 2048×2048, 1920×1080, 1280×720, 1280×1024, 1024×768, 960×640, 960×480, 800×480, 320×240. Dertil kommer, at chippen ikke er særligt strømkrævende, da den også er udviklet med henblik på brug i mobile enheder (pads, tablets, laptops, smartphones o. lign).

Om teknikken er klar til brug vil tiden vise, men Siliconarts siger, de har en licensaftale på plads med et unavngivet firma om at bruge teknologien.

Læs mere og se specifikationerne for RayCore 1000 her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Blackpuppy
5. okt. 2012 10:16
Hvis du nu havde brugt lidt til på at forklare hvad den her GPU kan i forhold til normale GPU'er, ville denne nyhed faktisk have værdi for menigfolket.
Gravatar #2 - HerrMansen
5. okt. 2012 10:24
Blackpuppy (1) skrev:
Hvis du nu havde brugt lidt til på at forklare hvad den her GPU kan i forhold til normale GPU'er, ville denne nyhed faktisk have værdi for menigfolket.


*trololol*
Gravatar #3 - Slettet Bruger [3553802737]
5. okt. 2012 10:24
In computer graphics, ray tracing is a technique for generating an image by tracing the path of light through pixels in an image plane and simulating the effects of its encounters with virtual objects. The technique is capable of producing a very high degree of visual realism, usually higher than that of typical scanline rendering methods, but at a greater computational cost. This makes ray tracing best suited for applications where the image can be rendered slowly ahead of time, such as in still images and film and television visual effects, and more poorly suited for real-time applications like video games where speed is critical. Ray tracing is capable of simulating a wide variety of optical effects, such as reflection and refraction, scattering, and dispersion phenomena (such as chromatic aberration).

http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics...
Gravatar #4 - HerrMansen
5. okt. 2012 10:29
#3: Der er tilmed et link til en beskrivelse i artiklen.
Gravatar #5 - Clauzii
5. okt. 2012 10:30
#1
Derfor linket 'raytrace' i artiklen:

"Rasterization GPU technology is a widespread technology that is used in today’s desktop PCs as well as mobile and embedded space. Rasterization approach is effective when rendering simple 3D graphics images however it lacks natural lighting effects and therefore requires additional efforts of artifacts that has to make up for its photo-realistic effects. Thus, rasterization GPU is often considered costly and time consuming to create good 3D contents.

One the other hand, ray tracing GPU technology is an ultimate technology for rendering 3D graphics images. Its usage is mainly focused in render farms, limiting its capability in films and animation production. Ray tracing GPU technology simulates the light effects automatically, resulting in high degree of visual realism. In addition, it is cost effective by up to 50% compared to Rasterization GPU technology from content developer perspective."
Gravatar #6 - Ronson ⅍
5. okt. 2012 10:30
Blackpuppy (1) skrev:
Hvis du nu havde brugt lidt til på at forklare hvad den her GPU kan i forhold til normale GPU'er, ville denne nyhed faktisk have værdi for menigfolket.
Ja, lad os komme ned på EB-niveau hvor alt skal skæres ud i pap så alle kan være med. UDRYD NØRDEDE NYHEDER PÅ ET NØRDESITE!
Gravatar #7 - HerrMansen
5. okt. 2012 10:36
#1,6: Det gør edb maskine malerierne pænere. :P
Gravatar #8 - el_barto
5. okt. 2012 10:40
Blackpuppy (1) skrev:
Hvis du nu havde brugt lidt til på at forklare hvad den her GPU kan i forhold til normale GPU'er, ville denne nyhed faktisk have værdi for menigfolket.

Denne nye GPU gør, at når du ser en 3D-rendering af Clara Morgane der rider en pik, er reflektionerne i svedperlerne på hendes bryster mere realistiske end ved en normal Nvidia/AMD-GPU.

Tilfreds?
Gravatar #9 - Robbss
5. okt. 2012 10:45
Mon det ville være muligt i fremtiden at kunne købe RTU (Ray Tracing Unit) som en slags ekstra GPU?

Det kunne være sejt ihvertfald.
Gravatar #10 - Izaaq
5. okt. 2012 11:15
#6 Hov-HOV-hov-hov-hov...hov!

Der er INTET galt med at trække niveauet ned på lægfolk-niveau, så alle er med!



(altså når det involverer trykluft, sprængstoffer, spektakulære ting og generelt risiko for udøverne :) )

Har nogen fundet en demo-video af deres strålefølgedatamat? :)
Gravatar #11 - Clauzii
5. okt. 2012 11:24
Izaaq (10) skrev:
Har nogen fundet en demo-video af deres strålefølgedatamat? :)


På deres hjemmeside ;)
Gravatar #12 - Møller
5. okt. 2012 11:47
Ok, tjek lige skyggen fra stolen i linket i nyheden ("Læs mere og se specifikationerne...")

Det er nok den mest urealistiske slagskygge jeg nogensinde har set. Men selvfølgelig, hvis enheden ikke må bruge strøm, bliver man vel nødt til at skære lidt hjørner...
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. okt. 2012 11:58
Møller (12) skrev:
Ok, tjek lige skyggen fra stolen i linket i nyheden ("Læs mere og se specifikationerne...")

Det er nok den mest urealistiske slagskygge jeg nogensinde har set. Men selvfølgelig, hvis enheden ikke må bruge strøm, bliver man vel nødt til at skære lidt hjørner...


Stol?..
Gravatar #14 - Møller
5. okt. 2012 12:14
Thoroughbreed (13) skrev:
Møller (12) skrev:
Ok, tjek lige skyggen fra stolen i linket i nyheden ("Læs mere og se specifikationerne...")

Det er nok den mest urealistiske slagskygge jeg nogensinde har set. Men selvfølgelig, hvis enheden ikke må bruge strøm, bliver man vel nødt til at skære lidt hjørner...


Stol?..


Den grønne stol forrest i billedet, der kaster skygge skråt bagud til venstre. Du skal lige ind på linket, ikke bare det billede der er brugt til nyheden...

Det her:

Læs mere og se specifikationerne for RayCore 1000 her.
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. okt. 2012 12:15
Møller (14) skrev:
Den grønne stol forrest i billedet, der kaster skygge skråt bagud til venstre. Du skal lige ind på linket, ikke bare det billede der er brugt til nyheden...

Det her:

Læs mere og se specifikationerne for RayCore 1000 her.


Var skam inde på det link - det øverste billede/banner var der bare ikke på telefonen ...

og den stol o_O
Gravatar #16 - SAN
5. okt. 2012 12:20
#12 Tror nu det er rigtigt nok som det er renderet.

#0 skrev:
... den er udviklet med henblik på brug i mobile enheder (pads, tablets, laptops, smartphones o. lign) også.


Hvad er en pad? (går ikke ud fra der menes tablet, da det står umiddelbart bag efter?!)
Gravatar #17 - graynote
5. okt. 2012 12:31
#16 SAN:

I normalt engelsk sprogbrug har det i mange år betydet "hygiejnebind". i

I forbindelse med elektronik må det vel så betyde "noget, der ikke er helt til at tørre sig i røven med - men næsten." :)

Eller også overfortolker jeg. Men..
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. okt. 2012 12:43
graynote (17) skrev:
#16 SAN:

I forbindelse med elektronik må det vel så betyde "noget, der ikke er helt til at tørre sig i røven med - men næsten." :)

Eller også overfortolker jeg. Men..


Gør du nu også det?

http://newz.dk/forum/afstemninger/svarer-du-paa-opkald-naar-du-sidder-paa-toilettet-121409#52 skrev:
#51

Kan jeg så ikke lige låne lidt penge, hvis du har så mange at du bruger iPhones til at tørre røv i, i stedet for toiletpapir.

/Jakob Jakobsen (52)
Gravatar #19 - henrikmk
5. okt. 2012 13:33
Det er meget sjovt, men hvis man nærstuderer billederne, er der tale om simple scener med almindelig raytracing, og raytracing er efterhånden blot grundniveauet. Det er bestemt ikke toppen. Det ligner noget fra 1995.

Det er også muligt, at man får meget høj performance, men kun med denne billedkvalitet, så det er svært at bruge til f.eks. design og 3D modelering.

Det havde været mere interessant om der havde været tale om global illumination i hardware, for dét trænger bestemt til at blive accelereret, og er også blevet det i nogle specielle tilfælde:

Gravatar #20 - Clauzii
5. okt. 2012 13:37
Det virker som om der er lidt ekstra lyskilder på billedet for at vise alle de forskellige rays. Stolen ser egentlig ok ud, hvis man har en lyskilde tæt ved gulvet.

Demoroom
Gravatar #21 - Belwas
5. okt. 2012 13:56
Håbløse demo videoer. Flot i kan lave naturtro lyskilder og reflektion, er ligesom det der er det fede ved raytracing. Men brug da i det mindste anti-aliasing på jeres demo når nu i skriver chippen kan det, og så upload da videoerne i en ordentlig kvalitet. 480p til at demo grafik? flot...
Gravatar #22 - Clauzii
5. okt. 2012 14:19
480p er ok, da RayCore 1000 jo også er lavet til apperater med lave opløsninger.

Men at der mangler AA er vi enige om.
Gravatar #23 - Clauzii
5. okt. 2012 19:06
henrikmk (19) skrev:
Det havde været mere interessant om der havde været tale om global illumination i hardware, for dét trænger bestemt til at blive accelereret


"Ray tracing allows accurate rendering of an object by articulating the natural lighting effects such as reflections, refractions, transmissions, shadows and global lighting."
Gravatar #24 - st0rm
7. okt. 2012 15:24
Er ret overbevist om at nogle udviklere vil bruge den til noget helt andet end hvad den er beregnet til, og revolutionere computergrafik!
Gravatar #25 - lorric
7. okt. 2012 18:43
#24 - hvis de bruger den til computergrafik, så bruger de den også til det, den er beregnet til... Næh, hvis nogen f.eks. bruger den til at folde proteiner med...
Gravatar #26 - TwistedSage
8. okt. 2012 09:26
Tror det er for specifik hardware. 100% programmerbare shaders som i de nuværende GPU'er er langt mere fleksibelt og vil med tiden kunne udføre det samme. (Kan allerede lave mere præcist lys og refleksioner end de angiver i artiklen, men ok de skal jo få deres hardware til at se epic ud). Historien har jo vist at den mest fleksible vinder (og overlever) ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login