mboost-dp1

1337arts

Rapport: Rumvæsner kunne destruere menneskeheden på grund af drivhusgasser

- Via CNET News - , redigeret af Emil

Forskeren Shawn Domagal-Goldman, der arbejder for NASAs Planetary Science Division, har sammen med kolleger fra Pennsylvania State University udarbejdet en rapport, der måske giver menneskeheden endnu en grund til at nedsætte udledningen af drivhusgasser.

Rapporten “Would Contact with Extraterrestrials Benefit or Harm Humanity? A Scenario Analysis” fortæller nemlig, at den stigende udledning af blandt andet kuldioxid muligvis vil kunne sende et signal til andre væsner i rummet om, at vi er en hurtigt voksende trussel, og at de derfor vil udslette menneskeheden for at redde andre civilisationer.

Forskerne indrømmer, at situationen er usandsynlig, men at den måske vil kunne udspille sig i fremtiden, hvis mennesker engang får kontakt til andre væsner.

Rapporten opdeler mulige scenarier med kontakt mellem mennesker og rumvæsner i tre kategorier: Gavnlige, neutrale eller skadelige. De andre situationer i rapporten kan findes i den fulde afhandling på 33 sider, der kan findes på Cornell University Librarys hjemmeside.

Opdatering: Hele artiklen viser sig at bygge på misforståelser og ekstrapolering fra flere mediers side – Rapporten har ingen tilknytning til NASA, men er et fritidsprojekt lavet for sjov af en gruppe personer, hvoraf én af dem er postdoc hos NASA. Rapporten er en gennemgang af en længere række tænkte scenarier, der omhandler eventuelle intelligente rumvæsners interaktion med menneskeheden – heriblandt ét der omfatter rumvæsners reaktion på drivhusgassituationen.

Kilde





Gå til bund
Gravatar #1 - SlaZe_XE
21. aug. 2011 06:12
hmm, kunne være at vi skulle til at overveje hvem som skulle have forskningspenge... syntes umiddelbart at dette er et af vores mindste problemer set i forhold til at vi ikke engang ved om der findes andet liv..
Gravatar #2 - Sugardad2
21. aug. 2011 06:13
Det er sjovt som man ofte ser folk bruge ordet "usandsynligt", og hvad bygger de det på? At universet er så gigantisk at vi ikke har en fløjtende anelse om hvad der ligger derude, for det gør det bare mere sandsynligt i mine øjne.

og i mine øjne bliver det bare mere og mere sandsynligt jo mere advancerede vi bliver, for hvem siger vi skal finde dem, det kan jo være de allerede ved hvor vores lille uinteressante blå planet ligger
Gravatar #3 - f-style
21. aug. 2011 06:14
Men hvis de derimod har et teleskop eller lignende til at se os, vil de hurtigt finde ud af det ikke er besværet værd da vi mennesker stadig kæmper mod hinanden som var vi hulemænd, nu bare med kraftigere våben end en sten/kølle.
Såfremt vi ikke en gang kan få fred på vores egen planet og skabe overlevelse for alle slags mennesker såfremt har rumvæsener ikke det store at frygt da chancen er større at vi udsletter os selv i forhold til at komme langt ud i rummet og få kontakt til andre væsener.
Gravatar #4 - Orange
21. aug. 2011 07:04
SlaZe_XE (1) skrev:
hmm, kunne være at vi skulle til at overveje hvem som skulle have forskningspenge... syntes umiddelbart at dette er et af vores mindste problemer set i forhold til at vi ikke engang ved om der findes andet liv..


Cornell har nu masser af interessant forskning, eksempelvis dette studie af om servitricer med store bryster tjener mere i drikkepenge. Det gør de i øvrigt, hvis det har nogen interesse.
Gravatar #5 - Unimox
21. aug. 2011 07:05
Det er sku lidt plat at vi som mennesker kun kan se hinanden som en trussel. Men noget som ligger i "dybet" af universet, hvor vi ikke aner en fløjtende fis om hvad der ligger og venter. Det bekymre vi os ikke om........ overhovedet.

Emnet er da relevant nok, efter min mening.
Gravatar #6 - Robotusch
21. aug. 2011 07:09
Jeg kan i høj grad anbefale at man læser forfatterens forklaring på, hvordan denne "rapport" er kommet til verdenen:
So here’s the thing. This isn’t a “NASA report.” It’s not work funded by NASA, nor is it work supported by NASA in other ways. It was just a fun paper written by a few friends, one of whom happens to have a NASA affiliation.

(...)

Well, the paper came out a couple months ago. Today, for some reason, The Guardian picked it up, publishing an article about it with the following title: “Aliens may destroy humanity to protect other civilisations, say scientist: Rising greenhouse emissions may tip off aliens that we are a rapidly expanding threat, warns a report for NASA.” That then was picked up by The Drudge Report, with this headline:

“NASA REPORT: Aliens may destroy humanity to protect other civilizations…”

UH OH. Now that is a bit problematic.

So here’s the deal, folks. Yes, I work at NASA. It’s also true that I work at NASA Headquarters. But I am not a civil servant… just a lowly postdoc. More importantly, this paper has nothing to do with my work there. I wasn’t funded for it, nor did I spend any of my time at work or any resources provided to me by NASA to participate in this effort. There are at least a hundred more important and urgent things to be done on any given work day than speculate on the different scenarios for contact with alien civilizations… However, in my free time (what precious little I have), I didn’t mind working on stuff like this every once in a while. Why? Well, because I’m a geek and stuff like this is fun to think about.

http://paleblueblog.org/post/9110304050/some-impor...

Det svarer vel lidt til, at den video med en øl-domino fra et par år siden, bliver holdt op som et eksempel på hvad DTU går og researcher ;)
Gravatar #7 - cnr
21. aug. 2011 07:21
Ja eller måske anser de os som en trussel fordi vi tillader så stor en biologisk mangfoldighed på vores planet, hvorved vi øger sandsynligheden for at de bliver smittet af en dødelig sygdom.

LAD OS STRAKS BRÆNDE REGNSKOVEN AF, DET GÆLDER VORES OVERLEVELSE!!!!!!!!
Gravatar #8 - cnr
21. aug. 2011 07:26
Kunne selvf. også bare være at de tænker "Nå ja - en 20-30 år og de har udviklet nye energikilder, der både er rentable og ikke ødelægger klimaet, skal vi kigge forbi igen til den tid!"

Hvis den rapport tæller som seriøs forskning så kan man så måske begynde at tvivle på at vores videnskabsmænd er opgaven moden. Skæbnens ironi - de udrydder os fordi den rapport beviser vi er for dumme til at udvikle os videre
Gravatar #9 - oddshrub
21. aug. 2011 07:28
Trussel?

Sødt. Jeg tror nu mere de ville betragte os som vi betragter aber, der spiser myrer med en pind. Hvis vi overhovedet ville få så meget credit.

Sandsynligheden for vi udsletter hinanden er langt større end sandsynligheden for vi nogensinde kommer ud i universet. Vi kan ikke engang enes om et fællessamfund i lille Skandinavien så hvordan skulle en civilisation der kan rejse i rummet overhovedet tage os seriøse?
Gravatar #10 - cnr
21. aug. 2011 07:51
#2, 3 og 5

Faktum er, at vi ikke har nogen mulighed for at vide hvilke etiske grundværdier en fremmed race har, vi kan ikke engang være sikker på at de er en kulstofbaseret livsform.De her "forsker" vælger derfor at antage, at en fremmed race vil have etiske værdier, der passer ind i de pågældende forskers egen politiske overbevisning.

Men det gør bare deres resultat til et politisk partsindlæg, der blot skader mere seriøs klimaforskning, fordi man automatisk tænker "Hmm - gad vide om de også laver den slags antagelser"
Gravatar #11 - Asger.F
21. aug. 2011 07:52
Skal man ikke have foretaget nogle observationer af en art for at noget tæller som en "rapport"? Umiddelbart lyder det som: "Vi har tænkt rigtig længe over det, og nu skal i bare høre...".
Gravatar #12 - Curon
21. aug. 2011 08:08
#1

Helt enig. Der er virkelig et prioriteringsproblem der.
Gravatar #13 - Justin
21. aug. 2011 08:09
Måske Shawn har set denne film for nyligt

The Arrival (1996)
http://www.imdb.com/title/tt0115571/
Gravatar #14 - lorric
21. aug. 2011 08:15
Jeg elsker det faktum at nyheden blev debunked allerede i kommentar #6, men folks kommentarer fortsætter ufortrødent. Never change, Newz!

Og.. "advancerede".. suk
Gravatar #15 - MrBilde
21. aug. 2011 08:47
#13, Ja eller den her:

The Day the Earth Stood Still
http://www.imdb.com/title/tt0970416/

Hvor rumvæsnerne vil redde jorden, ved at udslette menneskeligheden.
Og den blev endda sendt på tv2 blot 8 timer før nyheden ;-)
Gravatar #16 - duppidat
21. aug. 2011 09:01
#8 20-30 år? :P med det tempo vi kører nu har vi udryddet halvdelen af de havarter der lever lige nu :P

#13 Tænkte også at det da snildt kunne være en mulighed.

Vi gør jo allerede det samme her på jorden, når vi ser en "virus" inficere et menneske eller et dyr så udryder vi virusen for at hele væsenet kan leve videre.

Ved godt at det er en lidt banal sammenligning, men hvis man ser på kloden som 1 væsen og os som virusen der smadrer det og gør den umulig at leve på så er de vel fair nok..
Gravatar #17 - terracide
21. aug. 2011 09:14
Så rumvæsner vil også dræbe alt liv...(undtaget planteliv) da det også udleder drivhusgasser?

Løb køer!
Gem jer termitter!
CO2 er farligt...eller noget *host*
Gravatar #18 - Kuglepen
21. aug. 2011 10:00
ja det er da solklart, at hvis der findes andre ude i universet så vil de være meget længer fremme og mere tekniske end os. De kan da lige så godt sidde og spise suppe med en kugle, eller tro deres planet er flad.
Gravatar #19 - Jaqen
21. aug. 2011 10:03
#14: problemet er, at #6 åbenbart har lavet så mange irrelevante indlæg gennem tiden, at newz skjuler hans indlæg, med mindre man trykker på et lille + tegn.

Der bliver skrevet så meget lort herinde, at jeg ignorerer disse skjulte indlæg, med mindre de citeres el lign.

Tror mange andre gør det samme
Gravatar #20 - WinPower
21. aug. 2011 10:10
Jaqen (19) skrev:
med mindre man trykker på et lille + tegn


Come on. Du trykker altid på det lille plus.
Gravatar #21 - Unimox
21. aug. 2011 10:22
Sødt. Jeg tror nu mere de ville betragte os som vi betragter aber, der spiser myrer med en pind. Hvis vi overhovedet ville få så meget credit. skrev:

Sødt. Så det ville sige efter din mening at de ville komme dig i bur og se på dig for fornøjelsens skyld ,)?
Gravatar #22 - Orange
21. aug. 2011 10:36
Jaqen (19) skrev:
#14: problemet er, at #6 åbenbart har lavet så mange irrelevante indlæg gennem tiden, at newz skjuler hans indlæg, med mindre man trykker på et lille + tegn.

Der bliver skrevet så meget lort herinde, at jeg ignorerer disse skjulte indlæg, med mindre de citeres el lign.

Tror mange andre gør det samme


Nu er det vel ikke #6s ansvar at folk selv foretager en smule kildekritik? Folk burde selv have undersøgt den slags inden de spammer deres "luk universiteterne, forskerene spilder tiden på pjat!" kommentarer.
Gravatar #23 - Sikots
21. aug. 2011 10:49
Ellers anser de os som værende for hurtigt udviklende til at de ønsker at bekrige os, fordi vi udleder så meget.

Det tror jeg på - så jeg forurener alt hvad jeg kan, for at redde menneskeheden!

On second opinion, slap af ...
Gravatar #24 - terracide
21. aug. 2011 11:06
#23:
Det eneste vi kan udlede om fremmed liv er at vi intet ved.
Vi har kun kendsskab til Jordens liv og intet siger at andet liv har fulgt samme evolutionære retninger, er opbygget på samme måde eller ræsonere som vi gør.

Selv om vi anser os for højt udviklede, så styres mange af vores handlinger (og instinkter) af faktorer der har rod i vores evolutinære arv.

Intet siger at andet liv vil minde om os, interessere sig for os...eller anse os for fald, fare...eller spild af tid.

Fremmed liv kunne være udviklet så vidt at skellet imellem dem og os er større end skellet imellem os og så Formicidae...

Så den her slags udtalelser kan kun tages på en måde:

Too...

little...

data...

Terra - Conclusion impossible...
Gravatar #25 - fe950
21. aug. 2011 11:20
Det er lidt skræmmende men jeg er meget enig med Terracide..
Gravatar #26 - Futski
21. aug. 2011 11:59
Nårhja, for CO2 er jo kun et produkt af menneskeheden, og indholdet af CO2 i atmosfæren har aldrig været højere end... Eller hov vent, CO2 indholdet i atmosfæren var 7 så stort i kridttiden. Så Aliens i er kommet 150 millioner år for sent.
Gravatar #27 - webwarp
21. aug. 2011 12:21
#26 det gjorde de jo så ikke, de kom jo så netop og udslettede dinosauerne pga. deres gigantiske prutter...?
Gravatar #28 - Jaqen
21. aug. 2011 12:27
#22: jeg kommenterer ikke på #6, men på nr 14. Nr 14 morer sig over at folk fortsat rant'er trods #6 har udført kildekritikken for os.
Hvis hans pointe var, at folk ikke læste hvad #6 skriver, ja så var der til dels en naturlig forklaring
Gravatar #29 - Schranke
21. aug. 2011 12:41
Er jeg den eneste der tæmker at de vil de først se om mange 1000 år pga hastigheden på lys?
Og i det tilfælde, burde man så ikke gå ud fra at de ved noget om afstand og hvor lang tid siden det var.
Da de så også skulle gøre noget for at udryde os må de jo rejse her ned eller sende et eller andet. Der kan vi så lægge et par 1000 år til hvis det kan gøre det.
Til den tid, hvis vi ikke har drabt hinanden eller er blevet nakket af alverdens katestrofer ( skæbnens ironi for høj CO2 mængde;) )
Burde de så ikke se at vi havde forbedret os?
Og hvad ville vi som mennesker gøre hvis vi så noget organisk nærme sig i rummet, tror ikke vi bare vil side og se på...
Tror nok der vil blive gjordt noget for at se om de var fjender/venner...

Virkelig dum forskning, kan ikke se hvad den gør godt for i CO2 sammenhæng eller noget andet.

Edit: 1000 år er bare brug som tal på lang tid, kan ikke huske afstandende i rummet så det er uden problem meget mere end de 1000 år jeg regner i her...
Gravatar #30 - Robotusch
21. aug. 2011 12:48
Jaqen (19) skrev:
#14: problemet er, at #6 åbenbart har lavet så mange irrelevante indlæg gennem tiden, at newz skjuler hans indlæg, med mindre man trykker på et lille + tegn.

Næh, det er bare rating tingen der er gået amok. Hvis I går ind på min profil og ser på mine ratings, så har jeg 3 "negative" ratings og 69 "positive" ratings.

Hvis det skyldes mine egne stemmer, hvor jeg har uddelt 40 "negative" stemmer kontra 47 "positive", så beklager jeg skam - men at fratage mig muligheden for at stemme gør vel ikke ligefrem den situation bedre ;)
Gravatar #31 - webwarp
21. aug. 2011 12:59
#29 da rummet kan bøjes behøves afstanden ikke at være så stor :=)
Gravatar #32 - Grisly
21. aug. 2011 15:53
Hvorfor skulle de dog komme og tilintetgøre os, når de kan se ud fra et stigende CO2 niveau at vi godt kan selv.
Gravatar #33 - Clauzii
21. aug. 2011 16:36
Se, hvis nu fremmede 'rumvæsener' blev brødfødt af CO2, så ville vi ikke være end fjende..

.. så ville vi rent ud sagt være på sk......

(Er iøvrigt for en gangs skyld 100% enige med #24).
Gravatar #34 - Laziter
21. aug. 2011 17:58
Dayum.. Tømmermænd var bare ikke nok for jer hva?
Nej nej.. Nu skal jeg også sidde med søndags-noia...
Gravatar #35 - Brugernavn
21. aug. 2011 18:12
Hvis vi skynder os, når vi det først!
Gravatar #36 - tentakkelmonster
21. aug. 2011 18:54
Det kan jo også være at Co2 er giftigt for de der aliens, og uden at vide det, har vi beskyttet os selv mod dem! ;)
Gravatar #37 - bobske2
21. aug. 2011 20:23

http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1104/1104.4462.pdf skrev:
"it seems less likely that ETI will destroy us because of their lack of resources. Nevertheless, ETI could still decide to harm us intentionally because of their own ethical considerations


Så vi antager altså at ETI har en etik, som ca. er ligeså gennemhullet hyklerisk som vores egen? aka. Evil must be punished by evil.

I'm thinking: naah
Gravatar #38 - mireigi
21. aug. 2011 21:31
Sugardad2 (2) skrev:
Det er sjovt som man ofte ser folk bruge ordet "usandsynligt", og hvad bygger de det på? At universet er så gigantisk at vi ikke har en fløjtende anelse om hvad der ligger derude, for det gør det bare mere sandsynligt i mine øjne.

og i mine øjne bliver det bare mere og mere sandsynligt jo mere advancerede vi bliver, for hvem siger vi skal finde dem, det kan jo være de allerede ved hvor vores lille uinteressante blå planet ligger


Usandsynligt er meget bedre end "umuligt". Umuligt er endegyldigt, hvor usandsynligt er fleksibel.
Gravatar #39 - el_barto
21. aug. 2011 21:39
Som de siger i "Mars Attacks!":

IT IS PROFOUNDLY MOVING TO KNOW THERE IS INTELLIGENT LIFE OUT THERE... GLAD THEY GOT IT SOMEWHERE.
Gravatar #40 - Dr.pikkuk
21. aug. 2011 22:30
Sweet mechanical bull-riding christ!

som om der overhovedet manglede begrundelser for at udslette menneskeheden!?

der er vist nogle mennesker der får for meget i løn for at ryge alt for meget pot. cut funding.
Gravatar #41 - RMJ
21. aug. 2011 23:38
Tror faktisk helt ærligt, at der både er større chance for og at vi nok selv skal klare at udrydde os selv.

Er lidt spændt på at om vi kan undgå en tredige verdenskrig, Når olien løber tør bliver vi sat på en ny prøve.

Hvis vi så klarer det, så er næste prøve om vi smadre planeten fuldstændig, I de næste 50-100år Kan vi faktisk klare at udrydde de fleste fisk i havet og dyr på landet.

Det ser virkelig ikke godt ud. Deprimenere at man kan være så fucked op en race også prale med at være klogeste væsen på jorden.
Gravatar #42 - Laziter
22. aug. 2011 00:49
#41 - Hvem sagde også at intelligens var en fed ting?
Gravatar #43 - Hr. Nilsson
22. aug. 2011 01:43
USA's frygt ser ikke ud til at have nogen grænser. Og mon ikke det er mere sandsynligt at USA udrydder "Rumvæsnerne" først?

Den man frygter er man selv!
Gravatar #44 - st0rm
22. aug. 2011 05:55
Ikke sålænge vi kan bruges til at samle guld for dem..
Gravatar #45 - übermench
22. aug. 2011 07:54
Hvad er mest destruktivt for miljøet? At udlede gasser (der kan reguleres) eller udslette 7 milliarder individer og deres byer og atomkraftværker?

Det er sikkert meget fint at han har sin egen holdning. Men jeg betvivler validiteten af han påstand, for det er bare en påstand. For hvilken form for empirisk bygger han denne påstand på? Hvis rumvæsner eksisterer så ved vi jo ikke om de tænker som green peace. De kunne jo lige så godt være religiøse fanatikere eller mere forurenende end os. Mennesker antager at rumvæsner per definition er rationelle udfra menneskelige kriterier, men det er jo kun det som flest folk gerne vil have, således der kan komme nogle rumguder udefra og belære os dumme mennesker om hvad vi skal gøre....
Gravatar #46 - Zombie Steve Jobs
22. aug. 2011 08:04
Kun én ting at gøre, caps + bold - engage!
FUCK EN RETARDERET OMGANG PIS. HELT ÆRLIGT, NU MÅ DE SGU SPÆNDE HJELMEN MED ALT DERES PROPAGANADLORT.
"HMM, FLUFFY POLARBEARS DIDN'T WORK, NOW LET'S BRING ON THE HEAVY ARTILLERY: OMG! ALIENS!" FUCKTARDS


Håber de bliver fyret eller spærret inde et eller andet sted.

Meh, vi klarede den kolde krig, hvad der nu er tilbage af udfordringer i planetens levetid er ingenting.

Jaja, I'm rooting for the zombieapocalypse.
Gravatar #47 - lorric
22. aug. 2011 08:06
#46, læs #6
NB: og spænd hjelmen
Gravatar #48 - Nucifer
22. aug. 2011 10:56
Rapportens konklusion er ikke helt tosset.

Som terracide pointerer er der for lidt data. Vi ved ikke, om der er liv - intelligent eller ej - andre steder. Ergo har vi heller ingen anelse om eventuelle ekstraterrestrielle intelligensers eventuelle etik.

Så skulle man lave en rapport om konsekvensen af kontakt med ETI, ville bedste bud være at antage, at de tænker på PRÆCIS samme måde som os.

Prøv at forestille jer følgende scenario: Menneskeheden begynder at rejse til andre solsystemer. Efterhånden når vi ret langt omkring i galaksen. Endelig finder vi én anden planet med højtudviklet liv på. Den er bare beboet af en teknologisk race, som øjensynligt er ved at slå alt liv på planeten, dem selv inklusive, ihjel.

Ville vi så ikke konkludere, at den planet er mere værd uden idioterne?
Gravatar #49 - Seth
22. aug. 2011 11:28
Hvis der var en årsag til hvorfor aliens skulle udrydde os, så var det på grund af den måde vi behandler hinanden på, just sayin'.
Gravatar #50 - kblood
22. aug. 2011 12:38
Det er nok ret usandsyndligt at der ikke er liv i rummet ud over på vores planet, men om det er intelligent, og har mulighed for nogen sinde at finde vores planet, og rent faktisk udrydde os, det er nok det mere usandsynlige i det.

Noget helt andet er om de ikke ville vente med at udrydde os, givet de har alt det andet påkrævede teknologi, efter at vi rent faktisk havde bare en lille chance for at kunne komme uden for vores solsystem? Jeg mener hvad er det helt præcis de skulle have at frygte fra at vi er milliader eller billioner af mennesker hvis vi kun ødelægger vores egen planet?

Jeg synes der er mange huller i den undersøgelse. Ja, reducer da gerne udledningen af drivhus gasser, men alt med måde, og omtanke.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login