mboost-dp1

Tesla

Rapport: Autopilot var ikke skyld i fatal Tesla-ulykke

- Via Ars Technica -

En ulykke endte fatalt for to texanere i april: En rapport fra USA’s nationale transportsikkerhedsmyndighed (NTSB) afviser at autopilot blev benyttet.

To mænd omkom da en af mændenes Tesla Model S brød i brand efter et sammenstød med et træ. Førersædet var tomt da ulykkesstedet blev undersøgt.

Føreren af bilen blev mistænkt for at have benyttet sig af Autopilot-funktionen til at styre bilen under køreturen. Men den påstand bliver nu afvist af trafikmyndighed.

USA’s National Transportation Safety Board (NTSB) har udgivet en ny rapport, hvori de inddrager videooptagelser, der viser mændene stige ind i henholdsvis bilens føre- og passagersæde.

NTSB fremhæver også at de ikke var i stand til at igangsætte en del af Autopilot-funktionen på den vejstrækning, hvor ulykken skete.

Efterforskerne kunne starte cruise control, der er en del af Autopilot-funktionerne,m en autostyringsfunktionen var ikke muligt at slå til på strækningen.

Læs også: Musk svarer igen efter Tesla-ulykke: FSD og autopilot var ikke slået til

Efterforskningen fortsætter og NTSB siger, at de vil blive ved med at indsamle data for at analysere ulykken.

Der er dog stadig usikkerhed om, hvorfor føreren ikke blev fundet i førersædet.

Ars Technica fremlægger den skræmmende hypotese, at dørene muligvis ikke har været mulige at åbne, efter ulykken stoppede strømtilførslen til dørene, der brugere elektroniske låse.





Gå til bund
Gravatar #1 - p1x3l
14. maj 2021 10:20
Arstechnica: skriver netop at fordørene ville forsætte med at virke selv uden strøm men bagdørene ikke virker, men så igen de skriver også "Although this specific Tesla Model S was equipped with Autopilot, the NTSB investigation so far suggests that the driver-assistance system was not active." .. der forskel på cruise control og FSD !! musk kommenteret kort efter ulykken via twitter den pågældende bil ikke havde FSD hmm
Gravatar #2 - MOA
14. maj 2021 12:00

p1x3l (1) skrev:
Arstechnica: skriver netop at fordørene ville forsætte med at virke selv uden strøm men bagdørene ikke virker, men så igen de skriver også "Although this specific Tesla Model S was equipped with Autopilot, the NTSB investigation so far suggests that the driver-assistance system was not active." .. der forskel på cruise control og FSD !! musk kommenteret kort efter ulykken via twitter den pågældende bil ikke havde FSD hmm

Der er 3 versioner af de selvkørende funktioner i en Tesla.

Alle Teslaer har Autopilot (nyere Teslaer fra slut 2019 start 2020), men så er der Enhanced Autopilot der kan lidt mere og så er der FSD (Full Self-Driving Capability) der er aktivt i USA.

Autopilot er super fedt, men FSD er en upgrade ligesom Enhanced Autopilot... og det var FSD Elon siger ikke var i den bil.
Gravatar #3 - dugfrisk
14. maj 2021 21:01
det var ikke sket under trump. han havde grounded alle tesla biler.
Gravatar #4 - Lasse O
17. maj 2021 06:31
dugfrisk (3) skrev:
det var ikke sket under trump. han havde grounded alle tesla biler.


Så var det jo teknisk set stadig sket..........
Gravatar #5 - dugfrisk
20. maj 2021 03:39
ja
Gravatar #6 - arne_v
20. maj 2021 12:53
Nogen gange kan man godt undre sig lidt over hvordan en historie kan udvikle sig.

Original https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReport... siger:


NTSB tests of an exemplar car at the crash location showed that Traffic Aware Cruise Control could be engaged but that Autosteer was not available on that part of the road.


og konkluderer ikke noget.

Arstechnica https://arstechnica.com/cars/2021/05/ntsb-finds-no... siger:


Additionally, the NTSB was unable to engage a component of Autopilot on the stretch of road where the crash happened.


og konkluderer:


Fatal Tesla Model S crash unlikely to involve Autopilot according to NTSB


Her siger man:


NTSB fremhæver også at de ikke var i stand til at igangsætte en del af Autopilot-funktionen på den vejstrækning, hvor ulykken skete.


og konkluderer:


Rapport: Autopilot var ikke skyld i fatal Tesla-ulykke


Arstechnica kunne begrunde deres konlusion. Den fatale køretur fra start til stop var kun 167 meter. En test af om autopilot kan aktiveres på 167 meter må kunne laves rimeligt sikkert.

Det er så stadig uklart hvordan de to passagerer endte op på bagsædet.

Og jeg undrer mig også over at en bil efter at have kørt 167 meter på en villavej kan havarere med to døde. Normalt ville man forvente en skadet bil, udløste airbags og to chokerede men levende passagerer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login