mboost-dp1

SXC - blacktom1

Privat månemission afsted i år

- Via TFOT - , redigeret af Net_Srak

For cirka et års tid siden annoncerede Google en konkurrence, hvor hovedgevinsten er 20 millioner dollars, en præmie man kan vinde hvis man bliver den først til at sende et fartøj til månen.

Gevinsten er en del af i alt 30 millioner dollars som Google har stillet på højkant i deres ”Lunar X-Prize”-konkurrence, hvor de resterende penge fordeles til andenpladsen med 5 millioner dollars, og 5 millioner gives til de, der kan finde efterladenskaber fra Apollo missionerne på månen.

For at få alle 20 millioner dollars, så skal det lykkes at sende et fartøj op på månen, der mindst skal køre 500 meter samt sende billeder og video tilbage til jorden, deadline er den 31. december 2012.

Organisationen ARCA (Aeronautics and Cosmonautics Romanian Association) overrasker nu ved at offentligøre, at de regner med at gennemføre et forsøg allerede inden for 3 måneder.

ARCA vil opsende deres ELL (European Lunar Lander) over havet, ved at opsende deres HAAS 3-trins-raket i en kæmpe ballon, der frigøres i 18 kilometers højde, hvor de tre rakettrin vil blive afviklet i træk for at bringe ELL i kredsløb om jorden, herfra vil ELL’s egne rakettrin bringe den til månen.





Gå til bund
Gravatar #1 - briandanielsen
24. jun. 2008 13:57
Kan godt lide at de giver fem millioner til dem, der kan bevise at amerikanerne rent faktisk har været på månen. Set ud fra mit synspunkt kunne det godt se ud som nogle folk hos Google, med fingre langt nede i pengekassen, ikke tror på amerikanerne har været deroppe endnu.

Men det selvfølgelig kun en teori jeg har.
Gravatar #2 - fjols
24. jun. 2008 13:59
Eller også er de også bare trætte af at høre på alle hippiernes konspirationsteorier.
Gravatar #3 - mathiask
24. jun. 2008 14:12
Så nogle rumænere vil forsøge.

Deres boss har i øvrigt en 'gmail'. Skørt at det ikke er en mere officiel mailadresse.

Deres raket er ikke engang aerodynamisk.

Det lugter lidt af fis og ballade.
Gravatar #4 - Mort
24. jun. 2008 14:16
#3: Så vidt jeg kunne læse så skulle deres raket løftes op af en ballon og starte derfra. Hvis det er tilfældet så er luften alligevel så tynd at aerodynamik ikke burde gøre en større forskel.
Gravatar #5 - mwn
24. jun. 2008 14:32
pis, var ikke klar over der var denne konkurrence, var der i går, så landings stellet fra eagle, men mit canon digicam gik i stykker.
Var jeg klar over at der var denne konkurrence ville jeg have ofret pengne på et ekstre digicam.

Nå, men jeg smutter derop næste gang ormehullet åbner. de penge er så godt som mine.

Hvis der er nogen der vil med, så bare pm mig, men i skal selv medbringe våben,
Gravatar #6 - Thalion
24. jun. 2008 14:32
#1

Der har aldrig nogensinde været den store tvivl om USA har været på månen...

Den tvivl der er, er omkring de var det i 1969...

Ontopic:
Fedt... men alligevel utroligt at der er nogen der har kapital til at lave den mission, for jeg kan ikke tro at de 20 mio $ kan dække det...

Men thumps up fra mig!
Gravatar #7 - thomasp
24. jun. 2008 15:46
6 skrev:
#1
Der har aldrig nogensinde været den store tvivl om USA har været på månen...

Den tvivl der er, er omkring de var det i 1969...


Hvornår skulle det ellers have været da?
Gravatar #8 - BurningShadow
24. jun. 2008 16:09
#7

Hvornår skulle det ellers have været da?
Du har ret, de har nok slet ikke været der. Måske fordi månen i virkeligheden ikke eksisterer.
Gravatar #9 - Thalion
24. jun. 2008 16:19
#7

ehm...

De har været der 6 gange i alt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_program

Så kom igen.. du troede vel ikke bare at de tog derop sagde hej og så droppede det igen?

sweet mother of jebus.. ignorants

EDIT:
Bare for at gøre det mere klart: De har 381.7 kg månesten, så jo de har været der oppe...
Gravatar #10 - johan
24. jun. 2008 16:41
#9
EDIT:
Bare for at gøre det mere klart: De har 381.7 kg månesten, så jo de har været der oppe...



Er månesten ikke bare ost?
Gravatar #11 - Arconaa
24. jun. 2008 17:18
Vi har da også Mars sten, så det er da ikke et bevis. Og ubemandede missioner kan også sendes tilbage til jorden med sten. Men hvis vi ikke har været deroppe med mennesker er det fantastisk godt fupnummer :)
Gravatar #12 - mortengp
24. jun. 2008 17:36
Personligt vil jeg mene at de har været der alle gangene, og den væsentlige årsag til at de ikke kan have løjet må være, at Russerne ikke tog dem i snyd under den kolde krig, hvor de havde spioner overalt. Hvis USA havde snydt, kan vi have været sikker på at Russerne ville have gjort opmærksomme på det!
Gravatar #13 - GammelFar
24. jun. 2008 17:45
At folk kan tro på at vi ikke har været på månen fatter jeg simpelt hen ikke. Tegn på uintelligens hvis du spørger mig.

#11, vi har da ikke sten vi har hentet fra mars har vi? Vi har noget fra meteor og ligende, men vi har da ikke hentet nogen selv.
Gravatar #14 - Tumleren
24. jun. 2008 18:36
#11

Nu er USA jo også en regering, som har midlerne til et fup-nummer af den størrelsesorden (de opfører sig i hvert fald sådan), så hvem siger de ikke "bare" har forfalsket stenene? Det er jo i bund og grund det konspirationsteorister (teorister, ikke terrorister) prøver at bevise, selvom der næppe er hold i det.
Gravatar #15 - ufomekaniker2
24. jun. 2008 18:54
Der er én ting som jeg ser som et faktisk bevis på at de har været deroppe mindst én gang.

Og det er, at de kan måle afstanden mellem Månen og Jorden på milimeteren. Men hvordan det?

Det kan de nemlig fordi en flink mand har opstillet en refleks deroppe. Og så når NASA, ESA eller anden argentur sender en laserstråle derop, bliver den reflekteret tilbage igen. Med det tidsspænd der sker der med stålens afgang og ankomst, kan de udregne meget precis hvor langt Jorden og månen er fra hinanden.

(off topic)
Dog tror jeg på at USA's regering dækker over noget langt vildere som fx Iluminati/Frimurer ordenen og WTC komplottet.
Gravatar #16 - -Kasper-
24. jun. 2008 18:55
Uha !!!!!!!!! JEG SKAL I GANG MED DEN KONKURRENCE :D

.. Begynder allerede i morgen :)
Gravatar #17 - Hůňděštějlě2
24. jun. 2008 19:25
5 skrev:
pis, var ikke klar over der var denne konkurrence, var der i går, så landings stellet fra eagle, men mit canon digicam gik i stykker.
Var jeg klar over at der var denne konkurrence ville jeg have ofret pengne på et ekstre digicam.

Nå, men jeg smutter derop næste gang ormehullet åbner. de penge er så godt som mine.

Hvis der er nogen der vil med, så bare pm mig, men i skal selv medbringe våben,


Mig, mig! Jeg vil med. Hvilken slags våben virker på månen? Jeg har en Uzi og to stk. M6 .45 samt ammunition ad libitum. Hvordan er våbenloven på månen?

14 skrev:
#11

Nu er USA jo også en regering, som har midlerne til et fup-nummer af den størrelsesorden (de opfører sig i hvert fald sådan), så hvem siger de ikke "bare" har forfalsket stenene? Det er jo i bund og grund det konspirationsteorister (teorister, ikke terrorister) prøver at bevise, selvom der næppe er hold i det.


Konspirationsteoretikere*

Man har for meget tiltro til regeringers effektitivet, hvis man tror de kan fyre sådan en stunt af. Regeringer er oftest temmelig uduelige og ville slet ikke være i stand til den slags.

Edit: Og ja, ARCA er en joke. Ingen tvivl om det... Det tror jeg i al fald :|
Gravatar #18 - dk-hat
24. jun. 2008 20:32
At de har månesten beviser intet... At der står spejl reflefs ting gør da heller ikke.. ? ruserne sendte nogen op også i 1970... ubemandet..

Altså den kolde krig rassede i 1969 russerne havde lige smidt den første mand i rummet... hvad gør usa så... sender en rakat gennem rummet lander og tager tilbage igen.... I første forsøg og helt uden nogen uheld...arhh... stinker det ikke bare lidt i jeres ører...?

Så tager de der op 5 gange mere inden for de næste 3 år,,, for ikke at gentage bedriften mere.... hvis det ikke stinker, er i sku da for naive.

Ved i forresten hvad deres oficielle forklaring er på det blaffrende flag...? At pga, vægt måtte de bruge en meget let titanium stang, og austronaternes FODTRIN skabte så vibrarationer som fik flaget til at blafre....

Og hvem fanden er det der filmer de første trin...?

En ting er sikkert, og det er at retten til månen (plant et flag) bliver ufatelig mange penge værd, både hvad vi kan hente der og når vi engang har smadret jorden..


Min teori:
Kineserne REGNER med at de kan tage der op i 2020, og lur mig om USA og kina ikke deler den.... hvorfor afslører kina ikke usa...? Fordi at de kan som de eneste give dem den anden halvdel....? ellers vil usa og resten af verden gøre den til fælles eje...

PS jeg er ikke helt overbevist om at de ikke var der, , men jeg er meget skeptisk...
Gravatar #19 - Ramong
24. jun. 2008 21:42
Er ikke i tvivl om at USA har været der.
Månesten beviser det, et spejl på månen beviser det.. Der var ikke nogen robot der kunne placere et spejl på månen så præcist dengang.
Soviet vil uden tvivl have kommet med beviser på at USA ikke var der hvis de havde nogle dengang, de var jo praktisk talt i krig.
Månestenene kunne sikkert godt være hentet fra månen men de kunne ikke være fra Jorded da de er ander ledes en sten fra Jorden.
Det er jo ikke bare USA der siger de var der, der er samtlige nationer i verden der siger at USA har været der. Dem der er imod er mænd (eller kvinder) som "siger de har hørt fra en eller anden som arbejdede med en raket engang, at USA snød.. måske".
Gravatar #20 - Arconaa
24. jun. 2008 22:11
#19 spejlet skal vel bare lægges på overfladen?

Vi har sten fra Mars som er fundet på isen i Grønland eller var det Antarktis. De er små meteore. De er slynget væk fra Mars ved at en vulkan er gået i udbrud, eller et meteor har ramt Mars også er sten slynget ud i rummet.

Kan du huske den berømte Mars sten...
http://www.space.com/scienceastronomy/solarsystem/...

Tyngdekraften på Mars er 1/3 af jordens, og Månens er 1/6 så sten kan slippe væk endnu lettere fra Månen.
Gravatar #21 - mwn
24. jun. 2008 22:34
Kære venner, det spejl er IKKE et bevis, før nogen har set det. Det har alle dage været muligt at måle afstand via reflektion til alt, på nær intet og sorte huller.

Det bedste bevis er stadig den risiko USA ville have løbet ved at fake den, og USSR så kom op nogen tid efter og så at det der eagle landingsstel ikke var der - major failure.

18 skrev:
Altså den kolde krig rassede i 1969 russerne havde lige smidt den første mand i rummet... hvad gør usa så... sender en rakat gennem rummet lander og tager tilbage igen.... I første forsøg og helt uden nogen uheld...arhh... stinker det ikke bare lidt i jeres ører...?

Du har ret, det der 11 tal var en typo, de skulle kun have skrevet 1 1-tal.
18 skrev:

Så tager de der op 5 gange mere inden for de næste 3 år,,, for ikke at gentage bedriften mere.... hvis det ikke stinker, er i sku da for naive.

Havde de glemt noget?

18 skrev:
Ved i forresten hvad deres oficielle forklaring er på det blaffrende flag...? At pga, vægt måtte de bruge en meget let titanium stang, og austronaternes FODTRIN skabte så vibrarationer som fik flaget til at blafre....

link? Flaget der blafre uden luft, den officiele forklaring er altså at flaget er afstivet. (Den køber jeg, tror der er for mange kloge hoveder i NASA til at lave sådan en bommer)

18 skrev:

Og hvem fanden er det der filmer de første trin...?


Eagle havde et kamera på sine ben, som den eneste luna lander, for netop at kunne tage disse billedere.
Gravatar #22 - Alrekr
24. jun. 2008 22:42
#18, du er en ignorant. Har du hørt om Apollo 11? Tror du, at NASA startede med at tælle fra 11?

"Lad os se, vi skal sende en raket til Månen. Hvad skal den hedde?"

"Ino, Ino, den skal hedde 11!"

"Hvorfor?"

"Fordi.. 1.pladsen er den bedste, dobbelt-1 må være dobbelt så godt!!"

For ikke at tale om alle Mercury-missionerne, hvor der blev trænet i sammenkoblinger i rummet.

Comon.. De vender tilbage for at træde rundt i Sovjets sår, og for at undersøge en god del ting - og få sten med tilbage. Apollo 13 alene skulle have haft ~200 kg månesten med hjem (jf. filmen 'Apollo 13')

Hvis du hænger noget op, så vil det blafre pga. ac- og deceleration. Når der ingen modstand er, så vil det fortsætte med at blafre. Hvor tyk er Månens atmosfære? Jeg mener, at der var en grund til at astronauterne hyggede sig i deres tykke dragter - der var nemlig ingen atmosfære. Det svarer til at køre ned ad en stejl bakke i neutralgear uden at bremse - blafringerne ville fortsætte. At de stoppede skyldes Månens tyngdekraft, der netop kun er 1/6-del af Jordens, og derfor vil flaget blafre længere tid end på en atmosfærefri Jord - og det ser underligt ud, fordi vi er vant til at se ting reagere iht. vores tyngdekraft.

Har du kigget på NASAs skematiske tegninger af LMerne? Der sidder, som #21 netop har skrevet, kameraer på benene. NASA vidste da godt hvor stort PR-stunt der her var.

Dit navn passer i øvrigt meget godt - du er virkelig en hat.
Gravatar #23 - CharliWoo
24. jun. 2008 23:34
Nice lige havd jeg ventede på!! hvem er med på og lave en måne mission!?

Jeg har stadig nogle kanonslag fra nytår mon de kan bruges til noget raketbrændstof LOL!!! :D
Gravatar #24 - runeks
25. jun. 2008 06:50
18 skrev:
I første forsøg og helt uden nogen uheld

Hvad fanden snakker du om? Der var masser af uheld. Det var ved at gå galt adskillige gange. Men det betyder sgu da ikke at det ikke lykkedes.

Så tager de der op 5 gange mere inden for de næste 3 år,,, for ikke at gentage bedriften mere.... hvis det ikke stinker, er i sku da for naive.

Ja fordi hvis det først er lykkedes at komme op på en lille kugle med en masse sand og sten så VIL man da nødvendigvis have lyst til at tage derop igen og igen.

Ved i forresten hvad deres oficielle forklaring er på det blaffrende flag...?

Ja, og den er ikke det du siger. Jeg har læst at grundet manglen på luft deroppe og mest af alt den ringe tyngdekraft tager det meget længere tid for flaget at stå stille igen efter det er blevet sat i bevægelse.

Og hvem fanden er det der filmer de første trin...?

Ja vi ved jo alle at et kamera SKAL holdes af et menneske. Kameraer som kan sættes fast på fx et landingsstel var ikke opfundet i 1969, de kom først til senere.

Helt ærligt. Hvis det er dine bedste bud på "beviser" for at månelandingen i '69 ikke har fundet sted er du enten meget dårlig til at bruge Google eller også har du bare lyst til at tro at det ikke har fundet sted.
Gravatar #25 - mhartvig
25. jun. 2008 07:52
Pænt nice at være superman.. Lige et smut til månen - tage et par billeder, gå 500 meter og tilbage til jorden..

20 mil.. ja tak:P
Gravatar #26 - SirClickAlot
25. jun. 2008 08:12
Ikke for at afbryde den über-interessante debat om hvorvidt vi har været på månen før eller ej (topic anyone? ;), men så vidt jeg kan læse på arca's side, så drejer det sig i første omgang ikke om et egentligt forsøg på at vinde de 20M, men bare om en test flyvning. Dette påpeges også i en kommentar til den nyhed, der linkes til som kilde.
Gravatar #27 - Ramong
25. jun. 2008 10:55
For at komme lidt ind på topic igen..
Nasa har også et par konkurrencer kørende, 7 faktisk..

Mere kan læses her: http://centennialchallenges.nasa.gov/
eller her på dansk: http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login