mboost-dp1

SXC - blacktom1

Privat firma vil sælge månerejser inden 2020

- Via Space Travel - , redigeret af Net_Srak

Det er over 43 år siden menneskeheden første gang satte fod på månen, men 40 år siden det skete sidst. Det vil et privat firma nu lave om på.

“The Golden Spike Company” (TGSC), et firma stiftet af 2 tidligere medlemmer af NASAs ledelse, vil inden slutningen af dette årti sælge rejser til månen.

Privatiseringen af rummet, har været et mål for den amerikanske regering, og et argument brugt af Præsident Obama til at skære ned på NASAs budget.

TGSC mener at kunne sende mennesker til månen med samme omkostninger som NASA idag har ved at sende robotter derop.
Besparelserne findes ved at benytte nuværende gennemtestede løsninger fra private producenter af raketter, et marked hvor der så småt er ved at blive skabt konkurrence.

Læs også: SpaceX: ESAs Ariane-raket chanceløs

Den 7/12 var det præcis 40 år siden den sidste bemandede mission til månen (Apollo 17) blev sendt af sted.





Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
10. dec. 2012 12:20
http://soshable.com/wp-content/uploads/2012/09/shu...

Jeg vil helt klart følge denne nyhed, og evt starte med at spare op nu. Jeg ville være fløjtende ligeglad med risikoen i sådan en tur, hellere dø ved launch/i rummet end at dø uden at tage chancen. Ville sgu give min højre arm for sådan en chance!
Gravatar #2 - Wicker
10. dec. 2012 12:25
Var denne her nyhed her ikke også for et par dage siden? :O
Gravatar #3 - Unbound
10. dec. 2012 12:37
Så det tog 66 år fra Wright brødrene havde deres første flyvning, til det første menneske satte sine ben på månen... Og vi er jo sørme kommet langt i de efterfølgende 43 år må man da sige...
Gravatar #4 - foo_master
10. dec. 2012 12:48
Til den tid er der sikkert et firma der har fået patent på "landing på runde planeter" =)

(sorry, kunne ikke lade være =) )
Gravatar #5 - 1000tusind
10. dec. 2012 13:12
Det er godt med konkurrence mellem virksomhederne, så længe konkurrencen går ud på hvem der kan gøre det først.

Problemerne opstår først, når de skal til at konkurrere om hvem der kan gøre det billigst. Jeg ville meget nødigt rejse til Månen med Easyjet eller Ryanair. :)
Gravatar #6 - gramps
10. dec. 2012 13:47
#3
Dengang, tilbage i slut-60'erne, var turbojet-motoren lige kommet ud, og turistflycninger var begyndt at blive populære.

Siden dengang har der været rutineflyvninger på over Mach 1 til passagerer, jagerfly kan supercruise med en hastighed over Mach 1, der findes helikoptere og fly som kan fjernstyres eller flyve selv. Dertil har man udviklet scramjets, som indtil videre kan flyve op til Mach 9,6, men har en teoretisk tophastighed på mellem Mach 12 og Mach 24. Oveni det, så kan man snart flyve fra København til New York for få tusinde kroner tur/retur.

Jeg synes der er sket fantastisk meget, bare på Jorden. Skulle jeg også til at tale om alt det der er sket indenfor raketfart blev jeg aldrig færdig.
Gravatar #7 - nwinther
11. dec. 2012 14:51
Unbound (3) skrev:
Så det tog 66 år fra Wright brødrene havde deres første flyvning, til det første menneske satte sine ben på månen... Og vi er jo sørme kommet langt i de efterfølgende 43 år må man da sige...


Hvad mener du? Vi er da kommet enormt langt. Vi har et hav af satellitter ude i rummet, vi har rumstationen osv. Lindberg fløj over 5000 km. i 1927. Det kan du sammenligne med flyvningsdistancerne i dag. Langt de færreste flyninger er på 5000 km. eller mere. Og du kan i øvrigt stadig ikke komme med en non-stop maskine fra Heathrow-Auckland. Whats up with that?

Armstrong et. al. fløj til månen. Men hvad er det vi har så travlt med at komme til Månen eller Mars efter? Rumfart har bragt enorme landvindinger - men langdistance-rumfart er ikke særlig interessant, set fra et kommercielt synspunkt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login