mboost-dp1

SXC - Scyza

Piratbiograf viser film hentet via fildeling

- Via Politiken - , redigeret af Emil , indsendt af mr.ringgaard

I København findes der en biograf, der ikke har aftaler med danske eller udenlandske filmdistributører, alligevel viser den den de nyeste film – ja faktisk viser den film, der først får premiere i Danmark om flere uger.

Der er tale om The Pirate Cinema, og som navnet antyder, så viser biografen film, som er anskaffet ulovligt, eftersom der er tale om ulovlige kopier hentet via internettet. Ejeren af caféen i biografen mener ikke, det er et problem.

Michael til Politiken skrev:
Ophavsretten er jo kollapset rent praktisk. Film, viden, kultur og så videre er tilgængelig via internettet, så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at benytte sig af det.

Hos Antipiratgruppen er man ikke enig og mener, det er et dårlig argument, at blot fordi filmene er tilgængelige på nettet, så er det i orden at hente og vise dem.
Peter Schøning, APG til Politiken skrev:
Der er meget i det her samfund, som er muligt, uden at det af den grund er i orden. Hvis man har en Mazzeratti, kan man køre 200, hvor man kun må køre 80.





Gå til bund
Gravatar #1 - nioxic
16. mar. 2009 07:40
well det er måske et lille bitte hint til de der tykke amerikanere..

giv os nu "vores film" samme tid som i får dem :(
Gravatar #2 - amorph
16. mar. 2009 07:42
Han kommer da til at stå til en kæmpe bøde.
Ved ikke om jeg er for eller imod.. Neutral er et godt ord.
Gravatar #3 - marzman
16. mar. 2009 07:44
Synes det er utroligt han tør udtale sig til pressen. Jeg ville da være bange for en kæmpe bøde...
Gravatar #4 - rpey60
16. mar. 2009 07:45
Rent juridisk synes jeg det er et problem, at dette sker, men på samme tid er det en god provokation til filmproducenterne om, at det går for langsomt med at få film fra udlandet i de danske biografer.

Problemet er bare, at filmproducenterne i stedet for at se det som et hint, ser det som en rød klud og straks går til angreb.
Det er de som sådan også i deres gode ret til, da de ejer retten til filmen og alt det der. Det viser blot hvor lidt nytænkning og vilje til at tilpasse sig, der er i den branche
Gravatar #5 - engfeh
16. mar. 2009 07:54
Piratkopiering er en ting, men at tjene penge på det er en helt anden. Det her synes jeg ikke kan forsvares.

I øvrigt en lidt alternativ stavemåde for Maserati de har hos Politiken...

#6

Ok - tak... Så trækker jeg min udtalelse tilbage.
Gravatar #6 - protoz
16. mar. 2009 07:58
@5
Så vidt jeg kan se på deres side tager de ikke penge for at vise filmene.

---
Noget andet er så at de film som de har vist...eller dem som står listed på deres side er mig fuldkommen ukendte. Der er ikke nogen større blockbuster der ligeumildbart... Men de kan jo have fjernet det.
Gravatar #7 - Hald
16. mar. 2009 08:02
men om ik andet kender vi jo konsekvensen af "jam'n alle gør det" effekten.

Hvis nu det er normalt at have en Maserati, og på trods af at man kun må kører 80, vælger alle at ignorere det og kører 200 eller måske bare deroppe ad. Hvad er der så galt? Er det loven? næh, det er bare folks samvittighed der har slået fra.. men hvis det når at blive "normalt" så flytter alle folks holdninger til det. Og så får man et ligegyldigt forhold til det. Så på trods af at det er forkert, så føler folk det ikke forkert længere.
Gravatar #8 - Azuria
16. mar. 2009 08:02
En interessant ting kunne være hvis nyheden var kommet lidt ind på hvor man stod juridisk som tilskuer.

Iøvrigt et fedt debat skabende koncept.
Gravatar #9 - KaffeGoblen
16. mar. 2009 08:03
Jeg kan da også køre 200 i min Peugeot... Eller i hvert fald 175 :-)

Wroom :)

Men hmm - utroligt at han tør! Og jeg tror da ikke at jeg som gæst ville bryde mig om at besøge sådan en biograf!
Gravatar #10 - AcidCrow
16. mar. 2009 08:03
Jeg synes ligeledes det er utroligt at han taler med pressen om det.
Det tyder enten på at han for alvor tror at han er i sin gode ret, eller også er en idiot... Sandsynligvis er begge dele tilfældet her.

En anden ting er om han forlanger penge for at vise filmene. Gør han det, tjener han jo rent faktisk penge på noget han ikke har ophavsretten til..
#6
Aha....
Det stiller ham vel en smule bedre, når han får smækket en bøde i hovedet, eller bliver hevet for retten.
Gravatar #11 - Sikots
16. mar. 2009 08:04
#9 hvordan vil du så være gæst hvis du ikke besøger biografen?

Nå men - sjov idé, men er det ikke lige risky nok?
Gravatar #12 - Hald
16. mar. 2009 08:04
Men rent juridisk har han jo ikke engang lov til at tage en købt dvd eller blueray og afspille det for en større offentlig forsamling uden at betale specielt for det. Så det er ikke kun piratdelen der er ulovlig..
Gravatar #13 - BeLLe
16. mar. 2009 08:07
Ikke ET ord om hvor den biograf ligger - jeg vil da godt ind og se nogle film og vise min støtte til det politiske projekt


#7

Hvis flertallet af befolkningen synes det er i orden at en lov bliver brudt så er der noget galt med loven for da vi lever i et demokrati bør loven afspejle flertalles holdning.

Altså hvis flertallet mener det er i orden at køre 200 på landevejen bør det være lovligt og hvis flertallet mener det er ok at downloade film gratis bør det være lovligt
Gravatar #14 - TigerShark
16. mar. 2009 08:09
Gad vide hvordan tilskuerne er stillet juridisk. Selvom de ikke har betalt for at se filmene, er de jo stadig meddelagtiggjort i en "forbrydelse" (om man vil mene det er eller ej).
Selvfølgelig kan de argumentere med at de ikke vidste filmene var ulovlige og derfor er uskyldige, men det tvivler jeg nu på en domstol vil hoppe på.
Gravatar #15 - astor
16. mar. 2009 08:12
Hald (12) skrev:
Men rent juridisk har han jo ikke engang lov til at tage en købt dvd eller blueray og afspille det for en større offentlig forsamling uden at betale specielt for det. Så det er ikke kun piratdelen der er ulovlig..


Spørgsmålet er om det kan defineres som en privat filmklub. Altså en fremstilling blandt venner...og det er vel ikke ulovlig?
Gravatar #16 - TwoZero
16. mar. 2009 08:20
BeLLeDK (13) skrev:
Hvis flertallet af befolkningen synes det er i orden at en lov bliver brudt så er der noget galt med loven for da vi lever i et demokrati bør loven afspejle flertalles holdning.


Lige netop derfor er demokrati farligt. Pøblen tænker generelt ikke ret meget længere end til sin egen næse.
Gravatar #17 - Magten
16. mar. 2009 08:25
En eller anden form for penge må han tjene på det her.. Øl, sodavand, popcorn og slik er vel også noget han sælger?

Kunne man gøre det fuldstændig uden profit, så havde jeg ikke noget imod det..
Gravatar #18 - mark
16. mar. 2009 08:30
At tjene penge på noget man "får gratis" [Læs: Stjæler]...fandenmig en god forretning.

Normalt har jeg ikke noget mod pirater, de skal sku ha lov skønt de er nogle idioter fra tid til anden, men lige så snart de begynder at sælge det de downloader på den ene eller den anden måde syntes jeg sku det for meget!

Det kan godt være der ikke tages entre i PB [heh] men han tager nok mere end butiks pris for slikket...
Gravatar #19 - casperbruun
16. mar. 2009 08:31
Hvor er folk da latterlige at høre på. Hvor mange kvalitetsfilm tror I blev lavet, hvis alle hentede dem gratis?

Han tjener penge, ulovligt, på andres hårde slid. Stop da jeres patetiske nasseri.
Gravatar #20 - Mock
16. mar. 2009 08:37
Jeg synes helt klart det ikke er ok, måden de viser filmene på. Og især ideen om man gør det for at opnå et politisk budskab, men her skal også siges hader når antipiratgruppen kommer med deres udtalelser. Som virker ret forældet og slet ikke fanger befolkningen med der måder at formulere tingene på. lad os komme med nogle statestikker fra USA, så tænker folk nok mere over tingene. Eller at hvis man besøgere pirat biografen så er det= med at tabt salg til en nordisk film biograf. Personligt ville jeg nok ikke besøge pirat biograffen. Da jeg så heller ville spare tiden og selv finde den film de nu viste i piratbiografen. der imod byder en rigtig biograf på en masse ting jeg ikke kan opnå ved at sidde og download og se filmene før de kommer i biografen.

Måske lyder det lidt sort. men f.eks. hvorfor tager folk ud og spiser når de tit kan lave maden ligså god derhjemme og meget billigere. i dette tilfælde forbinder jeg bare piratbiograffen med et billigt kebab sted
Gravatar #21 - lorric
16. mar. 2009 08:37
#19 og du er ikke selv latterlig når du ikke kan se at det er en happening? En politisk demonstration? Det drejer sig om en meget lille biograf, der står ingen steder at de tjener på det.

Hvis han ønskede at tjene på det, havde han jo nok ikke talt med pressen om det.

I øvrigt synes jeg at Peter Schønnings svar er lidt skægt - vi skal have internet udbyderne til at klare det! Hvis APG er så glade for kontrol over ISP branchen, så synes jeg de skulle starte en selv ;-)
Gravatar #22 - LaMaH
16. mar. 2009 08:38
:D

Han er modig, det må man give ham.
Men om igen, der skal kun en idiot til og vise vejen - så kommer resten af lemmingsne væltende lidt efter.

Så det er sikkert ikke det sidste vi har set til "Piratbiograf"

Forresten, andre end mig der syntes ordet "pirat" i brug af "en som henter ting ulovligt" er - tilgrin? ^^
Gravatar #23 - JacobN
16. mar. 2009 08:53
Hmm, manden er vel enten meget meget dum, eller det stik modsatte, men det vil tiden vise. Om end jeg synes det er et fornuftigt om at ting skal være tilgængelige samtidig verden over(+/- 1 dag). Er lidt træls når ens Amerikanske venner ser en god film, og man så skal vente 1-2 måneder på den.

Men måske han skulle have valgt en anden metode?(Ja ja, havde det været gjort lovligt så havde det været som i dag og intet ville ændres)

Helt enig med #22, "pirat" er latterligt, det ord bruges kun for at få brud på copyright-loven til at lyde som om du tager ud og skyder folk for så at stjæle deres egendom.
Gravatar #24 - Abech
16. mar. 2009 08:57
Måske et dumt spørgsmål.
Men her er da ikke tale om en fysisk biograf som nogle i denne tråd tror... Der er bare tale om en side som pirate bay...som formidler torrent-filer.
Gravatar #25 - Magten
16. mar. 2009 09:07
Abech (24) skrev:
Måske et dumt spørgsmål.
Men her er da ikke tale om en fysisk biograf som nogle i denne tråd tror... Der er bare tale om en side som pirate bay...som formidler torrent-filer.

http://www.piratecinema.net/screenings

Umiddelbart ligner det da en biograf? At de har links til torrent søgermaskiner gør det ikke til en tracker..

Faktisk sjovt.. De har kørt siden april 2006, og først nu kommer der fokus på det..
Gravatar #26 - TullejR
16. mar. 2009 09:11
IANAL, men hvis tilskuerne ikke er klar over konceptet, så kan de vel ikke have gjort noget ulovligt, ligesom man da heller ikke kan holdes ansvarlig for hvis den almindelige biograf man besøger ikke har betalt $$$ til KODA.
Gravatar #27 - myplacedk
16. mar. 2009 09:21
Hald (12) skrev:
Men rent juridisk har han jo ikke engang lov til at tage en købt dvd eller blueray og afspille det for en større offentlig forsamling uden at betale specielt for det. Så det er ikke kun piratdelen der er ulovlig..

At købe en DVD/Bd, eller at downloade den fra nettet, giver samme resultat: Han har ikke rettigheder til at fremvise filmen. Hverken mere eller mindre.
Gravatar #28 - myplacedk
16. mar. 2009 09:24
astor (15) skrev:
Spørgsmålet er om det kan defineres som en privat filmklub. Altså en fremstilling blandt venner...og det er vel ikke ulovlig?

Det kommer an på din definition af en "klub". Hvis i er en 4-5 venner der mødes hos ham med den fedeste hjemmebiograf, så er det en "privat forestilling". Det er tydeligvis ikke det, der er tale om.

Hvis det reelt er en klub, i ordets sædvanlige forstand, så vil jeg tro en retssag vil kalde det en "offentlig fremvisning". Ellers ville BlockBuster jo bare være en privat film-klub, hvor man låner film af hinanden.
Gravatar #29 - Remmerboy
16. mar. 2009 09:37
Der er meget i det her samfund, som er muligt, uden at det af den grund er i orden. Hvis man har en Mazzeratti, kan man køre 200, hvor man kun må køre 80.

sjovt at han lige nævner det.
motorvejshastigheden blev hævet til 130, da det blev muligt for biler at køre i dette hastighed, uden at være til fare.
internettet er kommet, og de fleste har bredbånd. ergo må man vurdere hvad man må kopiere på nettet.
Gravatar #30 - astor
16. mar. 2009 09:37
http://www.diku.dk/hjemmesider/?obvius_proxy_url=http%3A%2F%2Fwww.diku.dk%2FOLD%2Fhjemmesider%2Fdikufilm%2F#jura

I følge Kulturministeriet er offentlig fremførelse når arrangementet er åbent for alle og enhver. Det virker det jo som om dette er.
Hvis det derimod kan sannsynliggøres at publikum er familie, venner eller bekende så står man bedre stillet.
Gravatar #31 - madeinrussia
16. mar. 2009 09:44
Hmm set på de penge han kan tjene kan bøden ikke leve po til det, han betaler ikke for filmene og viser dem en måned før alle andre, mon ikke han har full house HELE tiden? han må tjene kassen..
Gravatar #32 - thomasmorkeberg
16. mar. 2009 09:46
Syns ikke han har haft præmiere på Watchmen endnu... tsk tsk... han er allerede en hel uge bagefter mine hjemmebiograf præmierer...

//edit

^^ alt i den kommentar er selvf sagt for sjovt og fratager mig derved alt ansvar... ;)
Gravatar #33 - coday
16. mar. 2009 09:49
#32 Du fik ikke fat i at de mest viste smalle film?..
Gravatar #34 - thomasmorkeberg
16. mar. 2009 09:53
coday (33) skrev:
#32 Du fik ikke fat i at de mest viste smalle film?..


Hvor står det...?
Gravatar #35 - Magten
16. mar. 2009 10:05
madeinrussia (31) skrev:
Hmm set på de penge han kan tjene kan bøden ikke leve po til det, han betaler ikke for filmene og viser dem en måned før alle andre, mon ikke han har full house HELE tiden? han må tjene kassen..
Øh hvad?

En film som Be Kind rewind vist han d. 14/9-08. DVD'en kom den 26/8-08... Det var lige den eneste på den liste jeg spottede som jeg kendte..
Gravatar #36 - coday
16. mar. 2009 10:07
#34 Fra kilden:

"Han henviser til biografens program, som kun har budt på et par kendte film som ’No Country For Old Men’, ’Sange Fra Anden Sal’ eller ’The Wrestler’ og mange film, som er for smalle til biografernes repertoire, for eksempel filmen ’Wild Style’ om grafitti og filmen ’Steal This Film’ om fildeling. "
Gravatar #37 - zin
16. mar. 2009 10:19
Sjovt at Peter Schøning benytter præcis lige en bilanalogi. Man skulle næsten tro, at han var newz.dk bruger! :O
Gravatar #38 - lennardg
16. mar. 2009 10:28
hej alle brugere af de gratis film/musik/ etc, på nettet

- hvornår går i op til jeres chefer og siger: Jeg arbejder gratis fra nu af!

nej vel?...

Gravatar #39 - Opensalut
16. mar. 2009 10:30
Hvis man syntes om en film så støtter man den..
Har en umiddelbar opfattelse at det kræver penge for at få skuespillere til at arbejde?
Hvorfor giver han ikke øl væk gratis?
Gravatar #40 - Magten
16. mar. 2009 10:32
Hensemand (39) skrev:
Hvis man syntes om en film så støtter man den..
Har en umiddelbar opfattelse at det kræver penge for at få skuespillere til at arbejde?
Hvorfor giver han ikke øl væk gratis?
Som du selv siger, synes man om filmen, så støtter man den.. Det kan være i form af merchandise eller dvd køb..

#38
lalala.... læs herover..
Gravatar #41 - trylleklovn
16. mar. 2009 10:36
Hvorfor snakker folk om bøder? Så vidt jeg ved udstilles der ikke bøder til overtrædelse af lov om ophavsret, derimod kan ophavsretsejerne stille krav om erstatning, som de kan opbakkes i af en domstol.
Gravatar #42 - Orange
16. mar. 2009 12:50
Hensemand (39) skrev:
Hvis man syntes om en film så støtter man den..
Har en umiddelbar opfattelse at det kræver penge for at få skuespillere til at arbejde?
Hvorfor giver han ikke øl væk gratis?


Fordi bryggeriarbejdere ikke tjener 10 millioner på at komme ind af en dør og sige "I'll be back". Lad nu de åndsvage analogier ligge.
Gravatar #43 - pote
16. mar. 2009 13:19
Hvis vi vil have film hurtigere til dk skal vi oftest ikke spamme producenterne, men derimod de danske biografer. Det koster nemlig mere at købe en film, jo hurtigere man vil have den, og de danske biografer er i forvejen (min mening) nogle glubske sataner med afsindige overpriser.

Sammenligningen med at køre for stærkt holder ikke en meter pga. konsekvenserne, hvis det går galt.

At han gør det her kan forhåbentlig skabe noget debat, men jeg synes faktisk ikke det er i orden. Han tjener måske ikke direkte på at vise filmen, men hvad med det gæsterne køber?
Gravatar #44 - Bachy
16. mar. 2009 13:25
pote (43) skrev:
og de danske biografer er i forvejen (min mening) nogle glubske sataner med afsindige overpriser.


Okay .. så du synes de danske biografer er dyre, hmm .. har du nogensinde været udenbys, boet i et andet land ?

Jeg har boet i Tyskland, og der koster en af de stor blockbuster successer omkring €9 - 9,50 at komme ind og se.

Da jeg boede i Irland, og gik i bio derovre, kostede en billet, alt efter hvilken film man villse se selvf. også omkring de € 8 - 10.

Jeg tror det er en rimelig ens pris igennem det meste af europa, uden at jeg dog kender til andet end DK, DE, amt IE :)

At det så måske er ved at være halv dyr generalt at gp i bio, det er så en anden side af sagen :)

Men er det så så dyrt ... man betaler jo ikke kun for at se filmen, men for at få en oplevelse, altså, en oplevelse udover den du får ved at se filmen hjemme i sofaen med konen og de 5 unger i alderen 0 - 5 :)
Gravatar #45 - greylion
16. mar. 2009 13:26
lennardg (38) skrev:
hej alle brugere af de gratis film/musik/ etc, på nettet
- hvornår går i op til jeres chefer og siger: Jeg arbejder gratis fra nu af!

Der findes altså folk, som udfører frivilligt (gratis) arbejde.
Det gør jeg dog ikke, men jeg er bloddonor..
Gravatar #46 - bobsum
16. mar. 2009 13:38
greylion (45) skrev:
lennardg (38) skrev:
hej alle brugere af de gratis film/musik/ etc, på nettet
- hvornår går i op til jeres chefer og siger: Jeg arbejder gratis fra nu af!

Der findes altså folk, som udfører frivilligt (gratis) arbejde.
Det gør jeg dog ikke, men jeg er bloddonor..


I mange film er der også folk der udføre gratis arbejde, statister er ikke altid med på lønningslisten.
Gravatar #47 - DrHouseDK
16. mar. 2009 13:44
Nasserøve! Pirater! Hyklere! Biografgængere!

Hov... Jeg skal til lægen :( Har fået terracitis...
Gravatar #48 - Zombie Steve Jobs
16. mar. 2009 13:46
De viser:
Film der tager 100000 år om at komme til DK. Taken, som de har vist:
Den har ikke haft premiere endnu men den havde premiere den 27. februar 2008 i Frankrig. Det er over et år siden. Stadig ingen dansk premiere.

Jeg synes det er komplet latterligt, at der ikke er premiere på film nogenlunde samtidig, hvad er meningen med det? Det er ikke ligefrem noget, der sætter en stopper for pirateri, når man kan få en screener eller en R5 længe før premieren i ens land.
Nå nej, de skal selvfølgelig lige måle successen først, inden de gider købe filmen ind.


Yderligere viser de film, der slet ikke kommer i de danske biografer, det kan jeg slet ikke have ondt i røven over, men:

Måske lidt en ringe idé med PiratBiograf, da Vester Vov Vov og Øst for Paradis (og andre) har en tendens til at vise nogle ret seje og smalle film - de biografer skal IMO støttes til man eksplodere, for det er ikke ligefrem sorte tal, der pynter på deres bundlinjer.
Så da i hvert fald Old Boy i bio, det var sweet. Men forstil jer den i en Nordisk Film biograf? Nah.


Yderligere er jeg ret kynisk, når The Dark Knight kan tjene en milliard dollars på biograf og dvd/BD med et budget på 150 millioner - det er da et tegn på, at de ikke ligefrem er ved at dø. Måske burde de skære lidt i skuespillernes lønninger?
Gravatar #49 - zin
16. mar. 2009 13:47
Jeg har i en længere periode (tror det var 1½ år) arbejdet gratis som livredder. Tror heller ikke det havde været fair om jeg fik løn - alt jeg gjorde var jo at stå og overbeglo kvinderne. :D
#topic:
Hmm, well.. Så længe han ikke tjener penge på det, så er det vel et fedt om han viser dem i sin skumle, snaskede bio eller om han seeder en torrent.
Gravatar #50 - johanmw
16. mar. 2009 14:20
#Alle der tror at der bliver tjent penge på det her

De fleste film, efter hvad jeg kan se på hjemmesiden, foregår i en kaffe der er drevet af frivillige, og som er et non-profit sted. Det er ikke en almindelig kaffe, men mere et medborgerhus. Pirate Cinema har sikkert bare lånt et af deres lokaler, og så har de måske adgang til at lave en smule kaffe.

Jeg synes sgu at det er helt fair at se en masse film sammen, om politik og alskens andet. Og jeg giver da manden ret, ophavsretten har jo slået fejl.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login