mboost-dp1

unknown

Opera 9.0 final udgivet

- Via Opera - , redigeret af Net_Srak

For to måneder siden blev Opera 9 betaen frigivet, og den er nu udkommet i en endelig udgave. I forhold til betaen er der ikke sket de store ændringer udover bugfixes.

En komplet changelog over ændringerne siden 8.54 afslører dog ting som Widgets, BitTorrent understøttelse, content blocker, samt en omlægning af (standard) tastaturgenveje, så de bedre matcher Firefox. Af de mere tekniske ændringer kan nævnes at browseren klarer Acid2 testen, samt forbedret SVG og CSS 2.1 understøttelse.





Gå til bund
Gravatar #1 - benzo
20. jun. 2006 11:19
Jeg har aldrig været den store fan af Opera, eller for den sags skyld andet end Iexplorer.. synes det er små irriterende at man skal bruge 2 forskellige browsere, fordi ens mainbrowser ikke kan åbne alle sider
Gravatar #2 - davp
20. jun. 2006 11:31
#1 Velkommen til en verden med konkurrence :)
Gravatar #3 - lst
20. jun. 2006 11:32
#2
Eller velkommen til en verden hvor ikke alle overholder standarden, eller i det mindste laver en fallback løsning så siden i det mindste så vil virke med basis features.
Gravatar #4 - Mr.DNA
20. jun. 2006 11:38
-> #1 firefox + "IE tab" to browsere i en. Jeg ville da også helst have en browser der kunne klare det hele. Det er bare ikke IE der er den bedste browser så derfor klare firefox 99% af mit internet forbrug resten må IE så tage sig af. Dvs med "IE tab" kan jeg rent faktisk bruge netbank + windows update i en tab i firefox.

Man føler sig en lille smule hævet over gennemsnittet første gang windows update kører i en firefox tab :P
Gravatar #5 - davp
20. jun. 2006 11:38
#3

Nu er IE ikke ligefrem notorisk kendt for at rendere sider korrekt sammenlignet med "brug af standarder", så det er vel ikke *andre* browseres ansvar at lave en "fallback" løsning som tager forbehold for IE6's fejlende fortolkning af visse elementer?

Det er jo webdesignerne's ansvar at skrive korrekt (X)HTML, og angive den DOCTYPE man validerer op i mod.

Ingen browser er perfekt, men nogle er altså også *langt* fra at være acceptable...
Gravatar #6 - DeadMeZ
20. jun. 2006 11:45
Hmm... er det bare min installation af opera 9.0 der er helt gal.. eller har andre osse problemer med at få vist newz.dk og dr.dk ordenligt ?
Det virkede fint i opera 8.5, men nu spazzer den helt ud i 9.0.. :S

edit: hmm.. plat... den var sat som standard til at vise sider i brugertilstand.. og ikke i forfattertilstand.. :S

nu virker det..
Gravatar #7 - lst
20. jun. 2006 11:53
#3 Hvor nævner jeg noget om IE? Eller andre browsere konkret? Jeg siger blot at så længe der ikke bliver overholdt standarden eller folk vil smidde flag og lort på deres hjemmesider, så vil det være nødvendigt med mere end en browser for at kunne klare alle sider.
Gravatar #8 - Disky
20. jun. 2006 11:53
Ja jeg har en beta af Opera 9 installere, når jeg spørger om der er nye versioner siger den 'nej'.

Så enten har jeg i laaang tid haft den færdige version, eller også har de nogle problemmer derinde.

Men hvad pokker den er kun installeret for at se om de under 1% der bruger den også kan se ens sider korrekt.
Gravatar #9 - DUdsen
20. jun. 2006 12:07
#8 hmm har det egentligt ikke altid været et problem for opera og upgrade fra beta til final mener jeg så det samme problem omkring v7.

Opera er i rent look and feal meget meget lækrerer ihvertfald på overfladen end IE og firefox, men ikke nok til at jeg får vennet mig af med at klikke på firefox ikonet når jeg skal på www'et.
Gravatar #10 - Disky
20. jun. 2006 12:17
#9

Opera er i rent look and feal meget meget lækrerer ihvertfald på overfladen end IE og firefox,

Det er bestemt et diskussions spørgsmål.

Jeg synes Opera's GUI er irriterende at arbejde med, og kønt er det bestemt heller ikke. deres GUI er for mystisk i forhold til alle andre programmer jeg bruger.

Jeg foretrækker til enhver tid Firefox, og ikke mindst de fede extensions jeg har til den.

Men det er selvfølgelig en smagssag, men ser man på udbredelsen af Opera i forhold til Firefox og specielt IE, så er der nok ingen tvivl om hvilke der er mest populære.
Gravatar #11 - SandSand
20. jun. 2006 12:27
Nice. Har brugt Opera 9 beta i et par måneder nu og bruger kun sjældent IE.
Det er lækkert :)
Gravatar #12 - BeLLe
20. jun. 2006 12:28
Så har jeg lige opograderet til ver. 9.0 og den ligner sig selv. rart :)

Men jeg kom til at tænke på... hvad faen er widgets??
Gravatar #13 - fidomuh
20. jun. 2006 12:38
#12

Det er smaa programmer som ligger paa din skaerm :)

Det kan vaere alt fra rss readers til tetris spil :)

#10

Operas GUI kraever en del tilvaenning.. ( sidder selv og klikker forvirret atm ) Men grimt syntes jeg nu ikke det er :)

Og hvis det er fordi man foretraekker klassisk tema i windows, saa kan man jo vaelge "Windows Theme" tingen som saa tilpasser sig :)

Saa det er vel saa koent som man gider at goere det til ;)

Mouse Gestures FTW :)

Teh lazy boy :)
Gravatar #14 - GreatMilenko
20. jun. 2006 12:48
opera er brugervenlig, slut finale.. Men hver mand sin browser.
Gravatar #15 - fidomuh
20. jun. 2006 12:51
Btw, opdagede lige en sjov "bug" i opera :)

Paa Filmz.dk bliver billederne og rammerne vist lidt skaevt ifht. hinanden :)

Funky stuff :D
Gravatar #16 - Disky
20. jun. 2006 12:54
#13
Synes stadigvæk i windows tema at den er grim, måden de viser faneblade på er ikke som faneblade er i virkeligheden. De sidder på default over toolbaren, hvilket er ret ulogisk, de ligner mere knapper end faneblade.

Mouse gestures er da smart nok, men jeg bruger dem alligevel aldrig så jeg savner dem ikke i andre programmer.

Men det er vel smag og behag.
Gravatar #17 - fidomuh
20. jun. 2006 13:10
#16

Nu du siger det, saa har du da ret :)

De ligner ikke tabs, men de er trods alt paene :)

Address baren er inde i tab'en fordi teksten i "address" feltet aendrer sig sammen med tab'en :)

Men ville da egentligt gerne have det ovenover.. Men det kan man jo selv rode med :)
Gravatar #18 - NFX
20. jun. 2006 13:43
#10/16:
Jeg vil give dig ret i at Operas standard menulayout mm. er en ordentlig kikser siden de indførte det nye layout i... 8.2 eller sådan noget.
Men så er det jo heldigt at man fuldstændigt frit kan ændre det. Den menu-konfiguration jeg normalt bruger har jeg smidt ud på min side, det burde virke uden problemer.
Gravatar #19 - DUdsen
20. jun. 2006 13:57
#16 Firefox/mozilla har understøttet mouse gestures via et plugin ret længe, men opera var de første der rigtigt begyndte at eksperimentere med UI'et, hvilket selvføgeligt også er det der skiller vandene, opera ligner ikke andre systemer, opera forsøger ikke engang at please nye brugere ved at imitere det vante.

#10 det er jo det smukke ved standarder jeg kan få UI'et som jeg vil og du kan få det som du vil uden at vi har nogle problemer ved at dele filer og se de samme hjemmesider.
Gravatar #20 - Disky
20. jun. 2006 14:29
#19
Netop og det at de vil være anderledes gør jo netop at man enten elsker det eller hader det.
Som jeg ser det har Opera intet at byde på som jeg savner ved IE eller Firefox, men derimod har den en del irritationsmomenter.

Din kommentar til #10, du har så ret, så ret :)
Gravatar #21 - fidomuh
20. jun. 2006 15:17
Oho, ville lige komme med lidt flere meninger..

Har endelig faaet installeret den paa min mac, og maa sige at her ser det lidt bedre ud..

Den integrerer ret godt med OS X, og tabs her har en linie under sig ( Disky :) ) saa man kan se at det aktive vidue er forbundet med tab'en :D

Ser ud til at det kan blive en erstatning til Safari, men dunno.. PithHelmet er et vigtigt aktiv :D
Gravatar #22 - frygtl0s
20. jun. 2006 20:01
Nogen der ved hvordan man deaktiverer operas bittorrent klient?
Gravatar #23 - fidomuh
20. jun. 2006 20:41
#22

Lytter med her :)

Er ret irriteret atm.. Den kan ( saa vidt jeg kan se ) ikke slaaes fra..

Jeg har proevet at tilfoeje mimetypes og filetype .torrent ting, men niks virker.. Den proever ikke engang paa at hente dem.. Den starter blot BT med det samme..

BT i en browser er da meget fint, til smaa ting, men 5 forskellige ting paa en gang? Sigh, kunne godt bruge lidt mere customization ;)
Gravatar #24 - frygtl0s
20. jun. 2006 21:27
#23 Jeg har fundet ud af det nu.. tast "opera:config" i adresselinjen, der kan man ændre det... Svaret lå som altid hos min ven google...
Gravatar #25 - ejnart
21. jun. 2006 02:59
Opera kører for fedt :)
Gravatar #26 - Lauer
21. jun. 2006 07:03
Jeg har brugt opera i en del år nu, og har kun været positiv over for den. Nogen gange har jeg kørt en beta-version, som f.eks. 9.0 beta, som gik ned hver gang man besøgte eb.dk.
Dette accepterede jeg også, og brugte min tid på noget mere seriøst :)
Nu bruger jeg så også MAC, så IE er ikke en løsning, men bruger f.eks. safari når jeg vil bruge min netbank og firefox når jeg udvikler websider. Jeg har ikke noget imod at bruge flere browsere. Man bruger vel heller ikke Word/Latex hver gang man skal skrive en lille tekstfil. Man skal bruge det værktøj som egner sig bedst til de forskellige formål, og når ingen af de nævnte browsere koster noget, så kan man roligt indstallere dem alle.
Gravatar #27 - elite
21. jun. 2006 10:03
Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg er fuldstændig forelsket i Opera 9. Førhen har den ikke sagt mig noget og jeg har holdt mig til Firefox, som kan sagtens customize's til at have stort set samme funktionalitet med et hav af extensions. Jeg synes bare den bliver lidt sløv af det, hvorimod Opera har lige har det jeg har brug for og stadig er lynhurtig - hastigheden på back-button er især imponerende!
9.0b var desværre lidt buggy, så har virkelig set frem til final! :D
Gravatar #28 - Disky
21. jun. 2006 10:38
Tænkte det nok, Opera 9 færdige version er ligeså dårlig til at håndtere PDF som de gamle udgaver.

Den henter hele filen før den viser noget af dem.
Hvis man f.eks. henter et helt magasin på 15 MB er det RET irriterende den skal hente det hele før den viser noget. Firefox derimod begynder at vise PDF'en imens den loader.

Synes at newz.dk renderer noget langsommere end i Firefox og IE.

Men det mest irriterende er da at hvis man ikke har maximeret vinduet, så kan jeg ikke ændre størrelsen på vinduet :(
Gravatar #29 - jimmi
21. jun. 2006 10:52
Ifølge visse målinger er Opera ret hurtig til at kaste siderne op på skærmen...

All the lovely browsers
Gravatar #30 - Disky
21. jun. 2006 10:57
#29
Ja det var også hvad jeg troede, men første gang jeg besøgte newz.dk med den, var den igang med at rendere uden stylesheet først. Det lignede noget der var løgn. Og gik jeg derefter ind på en tråd, var den også længe om at rendere dette.

Jeg prøvede så at cleare cache i FF, men her skete det ikke.

Men udbredelsen er meget lille, man kan ikke engang se dem på kurven.

fter all, the Opera market share isn’t growing at all, and at 0.6 percent in April, it’s almost below the radar screen.


Muligt den måske er den bedste på mange områder, men folk vil åbenbart ikke bruge den.
Gravatar #31 - Yasw
21. jun. 2006 11:16
#28 - Sært, jeg synes netop at Opera er forbløffende meget hurtigere til at loade en selv lang diskussionstråd her på newz.dk i forhold til Firefox.
Synes egentlig meget godt om den og den er ikke så grafisk bloatet som den har været, og kan jo indstilles til at opføre sig rimelig meget som Firefox. Jeg tror jeg vil prøve at bruge Opera lidt mere fremover.
Gravatar #32 - fidomuh
21. jun. 2006 13:03
#28

Sjovt, jeg har netop praecist modsatte oplevelse.. Opera er vaesentligt hurtigere til at loade sider en FF og IE..

Dog kunne jeg godt bruge de 230 MB ram den har slugt paa smaa 7 timers brug .. WTF :D

#30

Tror det er en bug af en art, det er nemlig slet ikke sket her med Opera ( endnu :P ), men det er sket ret tit med baade FF og Flock :)
Gravatar #33 - elite
21. jun. 2006 14:22
#28: Synes nu også at Opera er en del hurtigere til at rendere f.eks. en kæmpe newz.dk-tråd, end Firefox og IE.

Og det med .pdf kan jeg ikke helt forstå - er det ikke bare en Adobe plugin der håndterer det? Hvis det er, burde det jo ikke have noget med browseren at gøre...
Gravatar #34 - DUdsen
21. jun. 2006 14:53
#30-#33 det virker som om opera igen bare er anderledes den er hurtig men har ikke firefox's kompensation for manglende hurtighed i form af delvis indlæsning selv af komplette div elementer.

Men det er bare baseret på hurtige og uvidenskablige observationer så det kan værre skrup forkert.
Gravatar #35 - Disky
21. jun. 2006 20:06
#33
Helt enig, men det kan være at Opera vil hente hele pdf'en inden den sender den videre til Adobe's viewer, hvor de andre fortæller vieweren at den skal vise den.
Det sidste synes jeg bestemt klart er at foretrække.

Om den ene er hurtigere til at rendere alm. webside, er for mig irrelevant. både IE og Firefox rendere dem hurtigt nok til mig.
Om en side tager 1 sekund eller 1.1 sekunder betyder intet.
At jeg kommenterede at Opera så ud som om den renderede Newz.dk langsomere var bare en observering ikke en kritik.
Gravatar #36 - Hubert
21. jun. 2006 20:25
Så er der allerede proof og concept kode ud til en href denial of service exploit. Man må da sige at de arbejder hurtigt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login