mboost-dp1

Onfone

Onfone-succes kan føre til fusion, salg eller børsnotering

- Via Mobil Online - , redigeret af Net_Srak , indsendt af kastrup

Teleselskabet Onfone stormer frem på det danske mobilmarked, hvor det har kapret over 150.000 kunder fra konkurrenterne på kort tid. Det er sket ved en aggressiv prispolitik. Resultatet og taktikken kan have flere konsekvenser.

Hos konkurrenterne kan man godt mærke Onfone. Således mener man hos Telenor, at de lave priser skader hele branchen. Den store vækst til trods, har Onfone da også svært ved at tjene penge, men det har været spekuleret i, at det slet ikke er det kortsigtede ønske. Målet skulle være at blive opkøbt.

Hos konkurrenterne har man afvist at ville købe selskabet, men fortsætter Onfones vækst, hvor målet er en halv million kunder om to år, så kan et opkøb blive nødvendigt, eller alternativt kan et par af de nuværende konkurrenter blive nødt til at fusionere.

Sker et opkøb af Onfone ikke, så skal firmaet sikre midler til fortsat drift. Her vil ejerne bakke op om selskabet, men det er også muligt selskabet lader sig børsnotere, for på den måde at skaffe penge.

I sidste ende er det hele et spørgsmål om penge, og her vurderer teleanalytiker John Strand, at Onfones prisstrategi koster branchen op mod 2 milliarder kroner de kommende par år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Alrekr
3. mar. 2011 08:34
Nyheden skrev:
I sidste ende er det hele et spørgsmål om penge, og her vurderer teleanalytiker John Strand, at Onfones prisstrategi koster branchen op mod 2 milliarder kroner de kommende par år.


Og de 2 milliarder kroner kommer så ikke ud af kundernes lommer. Det er jo genialt for forbrugerne. Konkurrence når det er bedst; jeg tvivler på at én eneste kunde kan brokke sig over det.
Gravatar #2 - Kian
3. mar. 2011 08:35
Åhja... Det var onfone der flåede penge ud af mig for ca 2 år siden da de ikke kunne finde ud af at portere mit nummer og derfor stadig trak abn-penge ud af min konto. Selvfølgelig virkede mit nummer ikke da jeg somehow var registreret hos to selskaber.
Mine 300 kroner så jeg aldrig.
Iøvrigt var deres support elendig, deres website lige så elendigt og ligeså deres priser.
Aldrig mere onfone.
Gravatar #3 - Kolklik
3. mar. 2011 08:44
jeg har brugt onfone et stykke tid på min privat telefon, og jeg må indrømme jeg er glade for dem.

Lave priser, god dækning, ingen problemer.

På min firma telefon har jeg 3, og der er min oplevelse at de har høje priser (Jeg betaler så ikke selv, så det gør ikke mig personligt så meget) og dårlig dækning.
Gravatar #4 - idiotiskelogin
3. mar. 2011 08:57
Plejer strategien for sådanne firmaer ikke at være at man rager en masse kunder til sig med priser der ikke er bæredygtige hvorefter man man sælger hele forretningen med kundeportefølje til et af de gamle etablerede selskaber?
Gravatar #5 - AmbY
3. mar. 2011 09:04
Fakta er:

Onfone har 167000 kunder

Onfone har haft underskud de sidste 2 år
(hhv. 10 og 15millioner)

Onfone har faldende kunde tilgang
(hhv. fra 35000 til 22000 til 16000 - dec, jan, feb)

Onfone har først en sikker forretning ved 600000 kunder
(de har som sagt 167000 i dag)

Onfone skal have 10000 nye kunder pr måned for at overleve.
(deres kunde tilgang er som sag faldende)

----

Det er ikke af 'fri vilje' at de nu snakker om at blive børsnoteret, eller lade sig overtage af 'et stort internationalt firma'... Det er af tvang/overlevelse, de kan IKKE fortsætte sådan som de har til nu.

De har hele tiden fremlagt over for de større selskaber at deres forretnings-model kan vise indtjening og dette er også det der er oplyst som 'joker' i TDC, Telia, Telenor og '3's udmelding angående et evt opkøb:

"vi får nu af se om deres forretnings-model om at sælge til priser under indkøbs-pris, eller priser der ligger til indkøbs-pris med ren indtjening på ekstra forbrug som salg af ekstra services, holder vand"

----

Personligt ser jeg hele denne onfone-sag som en meget vigtig sag!

For det første fordi den har vist at de store selskaber har holdt sammen om at de ikke gider flere selskaber der sælger til underskud i håb om senere opkøb af et større selskab som kan give ejerne en stor fortjeneste.

For det andet fordi at vi ved en evt. børsnotering får indsigt i deres økonomi, samt ideer til udvikling.

----

Alt i alt håber jeg da på det bedste for det lille selskab, men jeg er nok nødt til at sige at set fra mit synspunkt så bliver det en svær og ret sikkert grim kamp for overlevelse...
Gravatar #6 - Rischel
3. mar. 2011 09:05
#4

Jo det plejer at være strategien. Men Onfone bliver jo beskyldt for at sælge ydelser til under cost-prisen, hvilket, ligemeget hvordan du vender og drejer det, altid vil være en underskudsforretning.

Dette er også grunden til at de store teleselskaber har meldt ud at de ikke vil købe Onfone, og Onfone har siden meldt ud (rygter) at de overvejer at blive børsnoteret.

Nu er konkurrenterne så kommet med lignende produkter, og hørte så sent som i morges at M1 faktisk er billigere end Onfone (hvis man vælger en af de pakker som Onfone tilbyder). Altså er deres mål rimelig højt sat, da de andre teleselskaber nu rider med på bølgen med disse pakkeløsninger. Og kan kunderne ikke spare noget ved at flytte selskab, jamen hvorfor så flytte?
Gravatar #7 - Unold
3. mar. 2011 09:08
Jeg er glad og tilfreds Onfone kunde. Som kunde, er det da bare lækkert at kunne få de lave priser de tilbyder... De sparer mig for adskillige hundrede kroner, hver måned! Før var jeg kunde hos Telia, hvor min regning var på 700-1000 kr om måneden. Nu er den på 149, og jeg bruger min mobil ligeså meget.
Så jeg er glad så længe det varer, for de store selskaber ripper en for sindssygt.
Gravatar #8 - Dr_Mo
3. mar. 2011 09:21
Unold (7) skrev:
Før var jeg kunde hos Telia, hvor min regning var på 700-1000 kr om måneden. Nu er den på 149, og jeg bruger min mobil ligeså meget.

Enten arbejder du for onfone, ellers er du en tåbe når det kommer til valg af abonnementer. Selvom du havde valgt en total overkill abonnement, fx Teila On 50 til 600 kr. om måneden, hvordan har du kunne bruge 100-400 kr. ekstra?
Gravatar #9 - Alrekr
3. mar. 2011 09:31
Må indrømme at jeg heller ikke kan se hvordan man kan bruge mere end 500 kr om måneden hvis man har bare et nogenlunde abonnement. Jeg tænkte også mit da jeg så Luksusfælden i mandags hvor der blev brugt fo 2500 kr (!) af to personer på mobiltelefoni. Det er jo næsten umuligt, hvis man bare har sat sig en my ind i markedet.
Gravatar #10 - El_Coyote
3. mar. 2011 09:32
Alrekr (1) skrev:
Og de 2 milliarder kroner kommer så ikke ud af kundernes lommer. Det er jo genialt for forbrugerne. Konkurrence når det er bedst; jeg tvivler på at én eneste kunde kan brokke sig over det.


Tja, der er jo samtidigt også bare færre penge til udbygning og investering i ny teknologi.
Gravatar #11 - BurningShadow
3. mar. 2011 09:33
Jeg er lige skiftet fra 3, hvor jeg gav ca. 860 kr/mnd for mobil og mobilt bredbånd, til Onphone og Oister, hvor jeg giver hhv. 149 og 159, for noget der i realiteten er samme produkt. Det er en god plov sparet hver måned, plus at jeg nu ringer gratis til USA og Canada.
Jeg har kun været kunde hos Onphone i en enkelt måned, så jeg kan endnu ikke udtale mig om, om jeg er tilfreds eller ej.
Gravatar #12 - Nicolai
3. mar. 2011 09:56
AmbY (5) skrev:
Fakta er:

Onfone har 167000 kunder

Onfone har haft underskud de sidste 2 år
(hhv. 10 og 15millioner)

Onfone har faldende kunde tilgang
(hhv. fra 35000 til 22000 til 16000 - dec, jan, feb)

Onfone har først en sikker forretning ved 600000 kunder
(de har som sagt 167000 i dag)

Onfone skal have 10000 nye kunder pr måned for at overleve.
(deres kunde tilgang er som sag faldende)
Jeg er helt enig i din besked, men hvor har du dine tal fra? Jeg har nemlig hørt en lille fugl i teleselskabernes brancheforening synge om at 167000 kunder er en løgn.

Hvis man tæller sammen hvor mange kunder teleselskaberne har mistet + hvor faldet i nye kunder, så giver det LANGT fra 167K, hvilket jo bare gør Onfones sag endnu dårligere.

Personligt ser jeg gerne Onfone går konkurs meget snart, da det går ud over de faste kunder, når smarte forretningsmænd går igang med " køb meget taletid + sms'er og sælg dem til ingen penge for at få mange kunder, og derefter sælge firmaet til en af 'de store' "-scams (scam kan man vel godt kalde det?).

Hvem tjener mest på underskuds forretningen? Tja, det gør chefen der løber med massere af cash (hvis altså det lykkes at sælge).
Gravatar #13 - floe
3. mar. 2011 09:56
idiotiskelogin (4) skrev:
Plejer strategien for sådanne firmaer ikke at være at man rager en masse kunder til sig med priser der ikke er bæredygtige hvorefter man man sælger hele forretningen med kundeportefølje til et af de gamle etablerede selskaber?


Jo lige netop. Deres omsætnings- og omkostningsstruktur er ikke bæredygtig i længden. Jeg er imponeret hvis de overhovedet kan få forretningen til at løbe rundt, og ikke har et underskud.

Den slags forretningsmodeller er selvsagt svære at konkurrere imod. Det danske telemarked er noget af en turbulent affære, og jeg kan i og for sig godt forstå at de etablerede teleselskaber klynker lidt engang imellem.
Gravatar #14 - Alrekr
3. mar. 2011 10:00
floe (13) skrev:
Jeg er imponeret hvis de overhovedet kan få forretningen til at løbe rundt, og ikke har et underskud.


Det giver så også underskud, står der i nyheden.
Gravatar #15 - BluepaiN
3. mar. 2011 10:02
Nu er Danmark så også et af de lande med allerhårdest konkurrence på mobilsiden. Men mere konkurrence er kun godt.

Men hvis de andre selskaber at onfones priser kun ligger på break-even, så må det jo være fordi forholdet mellem omkostning/indtjening er for stort. Det koster jo ikke et teleselskab 25 øre i omkostninger for én sms. Langt fra. Det er jo fordi der er nogle der skummer fløden et sted og forventer at man kan komme ud med 3-cifrede overskud ved at malke kunderne mest muligt.

Ps. Der er en god artikel om Telenor og Onfone her:
Gravatar #16 - Lynge
3. mar. 2011 10:11
#1 Du må da mene det i sjov..?
Pengene kan aldrig komme fra andre steder end kunderne. Hvor skulle de ellers komme fra? Selvom pengene lige nu bliver taget fra de andre teleselskaber, så skal de jo ud og hente dem hos deres kunder bagefter.

Det er ganske som når Bilka sælger bananer og mælk til under indkøbspris.
Det er et godt tilbud, men det ødelægger markedet fulstændigt.

#Thread
Jeg skal aldrig nogensinde have onfone. Ikke om de så giver en gratis sportsvogn med til deres abonnementer.
"abonnement med fri trafik" Siger de i reklamerne og så står der at det er 1 eller 5 gb.
Det har sgu da aldrig været fri trafik!
Mage til uærligt foretagende skal man da vidst lede længe efter.
Gravatar #17 - inckie
3. mar. 2011 10:12
Glæder mig til den dag, John Strand holder op med at sige kloge ting, som vi alle godt ved i forvejen.
Gravatar #18 - Kolklik
3. mar. 2011 10:18
#16, og når alle de andre teleselskaber siger "fri tale" - "i 2 timer" så er det ikke uærligt også?

De er vidst alle ligegode til at pynte på sandheden ;)

Jeg har DATATrappen hos onfone, det er en rigtig fin løsning
Gravatar #19 - Alrekr
3. mar. 2011 10:19
Lynge (16) skrev:
#1 Du må da mene det i sjov..?
Pengene kan aldrig komme fra andre steder end kunderne. Hvor skulle de ellers komme fra? Selvom pengene lige nu bliver taget fra de andre teleselskaber, så skal de jo ud og hente dem hos deres kunder bagefter.

Det er ganske som når Bilka sælger bananer og mælk til under indkøbspris.
Det er et godt tilbud, men det ødelægger markedet fulstændigt.


Hvis det ødelægger markedet, og det ikke kan løbe rundt, så går Onphone konkurs, og priserne indstiller sig igen. Nej, jeg mener det ikke for sjov. Ganske vist stemmer jeg rødt, men jeg tror nu på, at markedets usynlige hånd våger over os alle i denne verden.

Lynge (16) skrev:
[...]Det har sgu da aldrig været fri trafik!
Mage til uærligt foretagende skal man da vidst lede længe efter.


Desværre er mange begyndt at abe efter. Fri tale (2, 5 eller 10 timer, forstås), fri data (op til 200 MB, 500 MB, 1 GB, forstås). Jeg hader det, for det forplumrer markedet mere end lave priser fra Onphone gør, da mange flere end Onphone benytter sig af det. ITST burde regulere brugen af ordet 'fri', men den diskussion har vi vist haft herinde allerede.
Gravatar #20 - nerdalmighty
3. mar. 2011 10:36
Jeg håber personligt på at OnFone går nedenom og hjem, da den måde det kører deres forretning på er meget konkurrenceforvridende.

Som kunde er jeg selvfølgelig glad for lavere priser, men det ødelægger forretningen for alle de selskaber som opbygger og vedligeholder telenettet (og har brugt millioner og milliarder på det) at de her små selskaber snylter på dem i håbet om at tjene en hurtig skilling.

Det kan kun gå ud over kunderne på længere sigt, hvis de rigtige teleselskaber går konkurs eller mister indtjening i sådan en grad.

I det hele taget er lovgivningen på området lidt absurd. I følge loven skal selskaberne (eller i hvert fald TDC) åbne op for at andre kan leje sig "billigt" ind på nettet, uden yderligere omkostninger for de nye selskaber end en fancy hjemmeside, en helvedes masse reklamer og så 1,2,3 så har du hugget en masse kunder som du så kan sælge tilbage til et af de selsakber du har stjålet dem fra igen og score kassen.
Det er jo komplet åndsvagt og er sket igen og igen. Håber virkelig at TDC, Telia, 3 og Telenor er kolde i røven denne gang og lader selskabet dø ud.

Gravatar #21 - briandetaah
3. mar. 2011 11:06
@20:

Faktisk er reglerne i forhold til mobilnet blevet ændret for godt stykke tid siden, således at ingen selskaber i Danmark (heller ikke TDC) er reguleret i forhold til at skulle give adgang til serviceprovidere så som onfone.

Der er stadig masser af regulering, men ikke lige her.
Gravatar #22 - Wickedmike
3. mar. 2011 12:00
Når John Strand er citeret i nyheden, så kan jeg desværre ikke tage den seriøs.
Gravatar #23 - AmbY
3. mar. 2011 13:52
Nicolai (12) skrev:
AmbY (5) skrev:
Fakta er:

Onfone har 167000 kunder

Onfone har haft underskud de sidste 2 år
(hhv. 10 og 15millioner)

Onfone har faldende kunde tilgang
(hhv. fra 35000 til 22000 til 16000 - dec, jan, feb)

Onfone har først en sikker forretning ved 600000 kunder
(de har som sagt 167000 i dag)

Onfone skal have 10000 nye kunder pr måned for at overleve.
(deres kunde tilgang er som sag faldende)
Jeg er helt enig i din besked, men hvor har du dine tal fra? Jeg har nemlig hørt en lille fugl i teleselskabernes brancheforening synge om at 167000 kunder er en løgn.

Hvis man tæller sammen hvor mange kunder teleselskaberne har mistet + hvor faldet i nye kunder, så giver det LANGT fra 167K, hvilket jo bare gør Onfones sag endnu dårligere.

Personligt ser jeg gerne Onfone går konkurs meget snart, da det går ud over de faste kunder, når smarte forretningsmænd går igang med " køb meget taletid + sms'er og sælg dem til ingen penge for at få mange kunder, og derefter sælge firmaet til en af 'de store' "-scams (scam kan man vel godt kalde det?).

Hvem tjener mest på underskuds forretningen? Tja, det gør chefen der løber med massere af cash (hvis altså det lykkes at sælge).



Jeg har bla. mine tal fra:
http://borsen.dk/avisen/avis/1531/side/6/
Gravatar #24 - nielsbuus
3. mar. 2011 14:25
Hvis det er rigtigt at Onfone har 167.000 kunder, så kunne vi passende lave følgende beregning:

Vi antager at 90% af kunderne har 5-timers pakken, mens de sidste 10% har 10-timers pakken. Når vi trækker moms fra, så får vi følgende:

149 / 1,25 = 119,20
199 / 1,25 = 159,20

90% af 167.000 er 150.300.
Det betyder at Onfone formentligt har 150.300 kunder der hver måned indbetaler 119,20 kroner - det er 17.915.760 kroner.
Derudover er der også 16.700 kunder som indbetaler 159,20 - det giver 2.658.640

Samlet set så giver det Onfone en månedlig omsætning på 20.574.400 kroner.

På 12 måneder bliver det til 246.892.800 kroner.

Sidste år havde Onfone et underskud på 15 millioner kroner - eller godt 6% af den nuværende omsætning.

Det er faktisk ikke særligt meget. Det betyder at hvis Onfone lod sine abonnementer stige med en flad tier, ville regnskabet gå i nul.

Så skal vi ikke liiiige holde lidt igen med dommedagsprofetierne.

Det er ærgerligt at vi ikke har dataene til at trække kapacitetsomkostningerne ud af regnestykket og se på hvad det gennemsnitlige dækningsbidrag pr. kunde ligger på.

Men lad os lege lidt med tanken alligevel. Her er nogle beregninger der viser hvad skal til - med forskellige gennemsnitlige udgifter til "råvarer" (dvs. minutter fra Telenor) pr. kunde.

Gennemsnitlig indkøbspris (GIP) 40
Salgspris (SP) 119,2
Dækningsbidrag (DB) 79,2
Underskud pr. år (UPÅ) 15.000.000
Underskud pr. måned (UPM) 1.250.000
Nye kunder til break-even (UPM/DB) 15.783

Med GIP på 60 - 21.115
Med GIP på 80 - 31.888
Med GIP på 100 - 65.104
Med GIP på 110 - 135.870

Husk på - bare fordi kunderne betaler for 5 timer og uendeligt mange sms-beskeder, så er det ikke ens betydning med at de også forbruger dem - derfor er det svært at gennemskue hvad Onfone tjener i DB pr. kunde - selv hvis vi kendte engrosprisen for minutterne.
Gravatar #25 - discotizing
4. mar. 2011 13:48
Nogle der kender til hastigheden på disse abo de har, mange af selvskaber med disse abo. er 1mbit ved god dækning, og det er for langsomt efter min smag, telenor kørte meget langsom hastighed i min by Næstved, altid under 1mbit.
Gravatar #26 - Wickedmike
5. mar. 2011 10:51
#25 Det kommer jo helt an på mængden af brugere der er på den pågældende mast.

Men du skal nok regne med omkring 250kb/s når du er heldig, og det kan så somsagt variere pr. antal af brugere rigtig meget.
Gravatar #27 - drbravo
5. mar. 2011 11:31
Hvad sker der med ens telefonnummer hvis selskabet går konkurs? Er jeg den egentlige ejer af mit telefonnumer, eller tilfalder nummeret konkursboet?
Gravatar #28 - nielsbuus
5. mar. 2011 11:48
#27 - Det er kreditorene som begærer et selskab konkurs og selvom de har penge i klemme, så ved de formentligt godt at værdien af selskabet ved frasalg er højere, hvis der rent faktisk er (tilfredse) kunder i boet. Derfor tror jeg at driften vil fortsætte mere eller mindre uændret, mens alt markedsføring vil blive indstillet og kundeservicestaben vil blive kraftigt barberet ned, mens man arbejder på højtryk for at finde en køber.

Når det så er sagt, så vil det efter 25. maj 2011, hvor den nye telelov træder i kraft, være relativt uproblematisk. Der står nemlig:

Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester skrev:
§ 27. Slutbrugere skal have mulighed for portering af abonnentnumre, senest ved udgangen af den næstfølgende arbejdsdag efter at anmodningen er kommet frem til den afgivende udbyder. Portering af abonnentnumre må dog tidligst ske, når slutbrugerens abonnement hos den udbyder, som skal modtage abonnentnumre, er trådt i kraft.


Se mere: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id...

Dvs. hvis du vil flytte nummeret, så skal det ske inden for 2 arbejdsage efter dit nye teleselskab har sendt porteringsforespørgsel.

Hvad der så sker hvis selskabet/konkursboet overtræder den danske telelov... det ved jeg ikke. Men du har i hvert fald lovformeligt ret til at få dit nummer med dig, så jeg vil ha' svært ved at tro at det kan tilfalde konkursboet.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login