mboost-dp1

Flickr - openDemocracy

Omfattende ACTA-dokument lækket

- Via Michael Geist -

Det har netop været fremme, at Danmark er modstander af gennemsigtighed i forbindelse med udarbejdelsen af ACTA-aftalen, hvilket skete på baggrund af et lækket dokument. Nu er yderligere et dokument lækket, denne gang indeholdende de fleste detaljer til dato.

Der er tale om et dokument på 44 sider (i pdf), der er dateret den 12. februar med titlen “ACTA negotiations: EU counterproposals – possible flexibility”. Dokumentet beskriver især USA’s og EU’s position på området for håndteringen af intellektuelle rettigheder på det digitale område.

Juraeksperten Michael Geist har kigget nærmere på dokumentet og har fundet en del punkter, hvor parterne i forhandlingerne er uenige. Det drejer sig bl.a. om det famøse three-strikes-forslag og om omgåelse af kopibeskyttelse, hvor USA ønsker en indførelse af deres DMCA, hvilket EU og New Zealand dog er imod.





Gå til bund
Gravatar #1 - Wickedmike
2. mar. 2010 07:25
Jeg gruer overhovedet ikke hvad alt dette skidt går ud på.

- Men det er da dejligt at se EU er imod den såkaldte DMCA.
Men mon ikke der bliver lavet et alternativ under pres?
Gravatar #2 - Jakob
2. mar. 2010 07:36
DMCA og tre-strikes , fy for s....

Tydeligt at se hvor styret de er af de store firmaer.
Gravatar #3 - Lundt
2. mar. 2010 07:44
Jeg har lige downloadet den og må ærligt indrømme at jeg absolut intet forstår af den pdf...
Gravatar #4 - thethufir
2. mar. 2010 07:57
Jeg håber efterhånden de folk der for et år siden nedgjorde mig og andre i sagen om thepiratebay blokeringen, efterhånden er ved at få en så kvalmende lortesmag i munden at det går op for dem hvad dem og folk med samme holdning er ved at skabe her i verden.

Problemerne opstår så snart de forkerte mennesker læner sig tilbage og siger: "Arrh.. Så slemme er der sku ikke nogen der er!"

Gu fanden er der så! Så længe det omhandler penge, og store skruppelløse firmaer, så er der ingen grænser for hvad man vil gøre.

Jeg håber inderligt at Regeringen har nosser nok til at få trækket stikket på den her aftale.. Men ligesom så mange gange før er det jo nok ikke tilfældet.
Gravatar #5 - Orange
2. mar. 2010 08:02
thethufir (4) skrev:
Problemerne opstår så snart de forkerte mennesker læner sig tilbage og siger: "Arrh.. Så slemme er der sku ikke nogen der er!"


Jeg sidder også lidt og tænker på alle de "lol tinfoil hat" kommentarer der har været på newz i den her slags sager. Man kan da kun håbe, at der er nogen blåøjede mennesker, der vågner lidt op fra deres naivitet på baggrund af det her.
Gravatar #6 - atrox
2. mar. 2010 08:09
Vi er allesammen bare paranoide. Lev videre uforstyret og så skal det hele nok ende med at vi som borgere bliver tilgodeset af firmaerne.

Der er slet ingen grund til alarm. Store firmaer ønsker jo bare at nedlægge en verdensomspændende lovgivning for alles færdsel på Internettet, der har til formål at sikre deres egne økonomiske interesser langt ud over det sædvanlige.
Gravatar #7 - thethufir
2. mar. 2010 08:43
#6 The irony is strong in you! :P

#5 Præcis det jeg mener, der er så mange folk herinde på sitet der har så travlt med at nedgøre folk der forholder sig kritisk overfor diverse emner.... Jeg mener.. Det er bare for nemt at læne sig tilbage og tænke: "Det går nok alt sammen".
Gravatar #8 - Mulpacha
2. mar. 2010 09:30
Det er forfærteligt at se at private firmaer har så meget magt og indflydelse på vores lovgivning at de kan overtale politikkerne til at lukke fuldstændigt for indsigt i forhandlingerne.
Det er os der skal leve med konsekvenserne af denne aftale, hvordan kan man i et (påstået) demokratisk land som Danmark være en del af noget så korrupt?

Vores kerneværdier bliver trådt på, og folk siger bare "meeh, hvad kan vi gøre? Jeg forstår alligevel ikke hvad det går ud på. Det ordner sig nok".
Det var helt sikkert den holdningen der gav os demokratiet til at starte med (or maybe not!)

Dem der ikke udnytter deres demokratiske rettigheder mister til sidst retten til dem, på den ene eller anden måde.
Gravatar #9 - Aserone
2. mar. 2010 09:36
Tag det nu helt roligt..... ikke.
Det er jo sådan at de fleste borgere i lille Danmark ikke bekymrer sig en disse om det de ikke forstår og da det meste information om den slags består af dokumenter med et lix-tal over 3 er det ikke det der ligger forrest i folks bevisthed.
Desværre går det først op for dem hvad det drejer sig om når det er forsent og konsekvenserne rammer den almindelige dansker (og det vil det) og så bliver der travlt ved håndvasken, hvor de ansvarlige politikere vil stå i kø for at vaske deres hænder og fraligge sig ethvert ansvar.
Og så går livet videre....
Sådan er livet i lille Danmark, væn dig til det....
Gravatar #10 - Loke76
2. mar. 2010 10:21
Tjah ville ikke undre mig hvis den danske regering støtter DMCA. Med alle de andre uhyrligheder de støtter ville dette jo ikke engang være så slemt. Uhyggeligt at se hvilken retning lobbyisme driver verden i.
Gravatar #11 - snesman
2. mar. 2010 10:32
Helt enig DMCA's har fanden skabt. Og de bliver i den grad misbrugt, bl.a. på youtube af folk der vil lukke munden på andre de ikke er enige med (Creationist vs. Atheists). Det er desværre også rigtigt, at den brede befolkning ikke involverer sig i det her før det rammer den enkelte i face...
Gravatar #12 - jjj
2. mar. 2010 10:36
Efter at have læst dokumentet, og forstået det meste, har jeg følgende input:

EUs input til aftalen er for det meste sagligt og fornuftigt og i høj grad i tråd med hvad jeg ser som rimeligt. F.eks. er EU 100% imod "punitive damages", altså erstatninger hvis størrelse er baseret på den præventive effekt. Faktisk inisterer EU på at erstatninger skal være lig med de faktiske skader, dvs. beviselig tabt omsætning ala 'antal produkter ej solgt'*'faktisk pris på produktet'.

Mht. 3-strikes, så er det lidt mere uklart for mig hvor EU står. Reglen nævnes ikke direkte, men der er noget der minder om det. Dog nævnes der noget om at det må afhænge af de enkelte landes lovgivning.

Mht. omgåelse af DRM, indførelse af DMCA, så nævner EU explicit at det kun skal være strafbart hvis formålet er brud på ophavsretten. Jeg tolker det altså som om EU vil have luft til at kopiering til eget formål skal være lovligt og mere generelt at det ikke er det at bryde DRM i selv som skal være strafbart, men derimod brud på DRM med distribution som formål. Hvordan det så skulle adskille sig fra at brud på ophavsretten generelt er ulovligt ved jeg ikke.

Alt i alt så ser det fornuftigt ud for mig og så længe at EU ikke falder på knæ for lobbyisterne så har jeg intet at frygte. Til gengæld så har jeg også fået et billede af hvor galt det kan blive, så jeg kan da kun håbe på at der bliver mere åbenhed om denne proces, så vi kan holde dem lidt i ørene.

-John

Gravatar #13 - McMerlin
2. mar. 2010 10:54
Måske jeg tager fejl, men jeg mente at kunne huske, at DMCA specifikt omhandler enhver form for forsøg på brud af DRM. I normal tale -> DMCA (Amerikansk lov der omhandler copyright) vil gøre folk til forbrydere, der forsøger at omgå copyrightspærringer på digitale medier (DRM - digital rights management).

Så man kan ikke tale om flere DMCA'er, som nogen har gjort. Og igen, hvad er det Danmark forsøger at modarbejde? Som en sagde, hvilke danskere er det der deltager i de forhandlinger?

Hvorfor er det folk taler om at vi skal frygte dit og dat? "Åh nej de store grimme elite folk derovre...!!" Jeg elsker dem. De gør verdenen farverig og spændende. :-)
Gravatar #14 - Axl
2. mar. 2010 19:37
McMerlin (13) skrev:
Måske jeg tager fejl, men jeg mente at kunne huske, at DMCA specifikt omhandler enhver form for forsøg på brud af DRM. I normal tale -> DMCA (Amerikansk lov der omhandler copyright) vil gøre folk til forbrydere, der forsøger at omgå copyrightspærringer på digitale medier (DRM - digital rights management).

DMCA= Digital Millinium Copyright Act.
http://en.wikipedia.org/wiki/DMCA skrev:
It criminalizes production and dissemination of technology, devices, or services intended to circumvent measures (commonly known as digital rights management or DRM) that control access to copyrighted works. It also criminalizes the act of circumventing an access control, whether or not there is actual infringement of copyright itself. In addition, the DMCA heightens the penalties for copyright infringement on the Internet.

Så fik vi vist det på plads.

McMerlin (13) skrev:
Så man kan ikke tale om flere DMCA'er, som nogen har gjort. Og igen, hvad er det Danmark forsøger at modarbejde? Som en sagde, hvilke danskere er det der deltager i de forhandlinger?

Så vidt jeg ved, men læser ikke op på det lige nu (håber en anden vil uddybe her), er det noget med en "Safe Harbor"-paragraf i DMCAen, hvor hjemmesider kan/skal lukke for en bruger efter x antal copyright infringement claims, eller DMCA claims.
Et claim bliver behandlet som en DMCA-sag, hvorfor det giver fint mening at give flere DMCAs mod en given bruger på, fx, YouTube.

McMerlin (13) skrev:
Hvorfor er det folk taler om at vi skal frygte dit og dat? "Åh nej de store grimme elite folk derovre...!!" Jeg elsker dem. De gør verdenen farverig og spændende. :-)

Når det kommer til DMCA er jeg humorforladt.
Gravatar #15 - karstenharder
3. mar. 2010 21:33
Gravatar #16 - terracide
4. mar. 2010 05:01
thethufir (4) skrev:
Jeg håber efterhånden de folk der for et år siden nedgjorde mig og andre i sagen om thepiratebay blokeringen, efterhånden er ved at få en så kvalmende lortesmag i munden at det går op for dem hvad dem og folk med samme holdning er ved at skabe her i verden.

Problemerne opstår så snart de forkerte mennesker læner sig tilbage og siger: "Arrh.. Så slemme er der sku ikke nogen der er!"

Gu fanden er der så! Så længe det omhandler penge, og store skruppelløse firmaer, så er der ingen grænser for hvad man vil gøre.

Jeg håber inderligt at Regeringen har nosser nok til at få trækket stikket på den her aftale.. Men ligesom så mange gange før er det jo nok ikke tilfældet.


Hvad jeg synes er kvalmende er folk der tager begreber som "ytringsfrihed" og prøver at tage patent på dem..bare for at kunne nasse gratis.

Piraterne er problemet...ganske som alle andre gratister vil de have og have...men ikke yde...og som mener at de har en REt til at nasse.
Kunne ho være ting ikke lgie faldt i deres "smag"...og så skal man selføgelig ikke betale *host*

Terra - Generation Fucked Up'ed slår til igen....
Gravatar #17 - m_abs
4. mar. 2010 14:16
terracide (16) skrev:
Terra - Generation Fucked Up'ed slår til igen....

Det er nok det bedste win fra Terra nogensinde. Terra er generation fucked up.
Gravatar #18 - Magten
4. mar. 2010 14:23
terracide (16) skrev:
Piraterne er problemet...ganske som alle andre gratister vil de have og have...men ikke yde...og som mener at de har en REt til at nasse.
*suk*
Gravatar #19 - mazing
4. mar. 2010 18:22
Skammer mig over at Danmark tilsyneladende var storspiller i at holde dokumentet tilbage:
http://www.michaelgeist.ca/content/view/4819/125/ skrev:

Throughout the debate over ACTA transparency, many countries have taken public positions that they support release of the actual text, but that other countries do not.

(..snip..)

However, the memo indicates that several countries are not fully supportive including Belgium, Portugal, Germany, and Denmark. Of these four countries, the Dutch believe that Denmark is the most inflexible on the issue.


I do not approve.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login