mboost-dp1

Forbrugerstyrelsen

Ombudsmanden skal uddele bøder til spammere

- Via Jyllands-Posten - , redigeret af Pernicious

Forbrugerombudsmandens særlige spampostkasse modtager hver måned op mod 1.000 klager fra forbrugere, der modtager uønskede reklamer via email eller sms. Den type reklameudsending er ikke tilladt ifølge loven, men da hver enkelt sag først skal anmeldes til politiet, og derefter en tur igennem retssytemet, har forbuddet ikke nogen stor effekt. Det skriver Jyllands-Posten.

Mandag fremlægger erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) en forbrugerpolitisk handlingsplan, der skal give Forbrugerombudsmanden mulighed for at uddele administrative bøder til firmaer, som spammer forbrugerne med vildledende og uønskede reklamer.

De administrative bøder kan kun uddeles i klare tilståelsessager, siger Ole Sohn, men de fleste spamsager er ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe tilståelsessager.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe til JP skrev:
Firmaerne ved typisk udmærket, at de har overtrådt reglerne, men går den, så går den. Nu kan vi afslutte langt de fleste sager hurtigt og effektivt med administrative bøder; det er et kæmpe fremskrid.

Bøderne bliver på mindst 10.000 kroner plus 100 kroner for hver udsendt mail eller sms.





Gå til bund
Gravatar #1 - Valkar
22. aug. 2012 08:44
1 million mails sendt ved at trykke på en knap er lig med en bøde på 100.010.000. Så kan de lære det !!!

Fantastisk ide. Og i de sager hvor beløbene er store nok (større end advokat regningerne) skal de bare tage sagerne med det samme. De virksomheder der spammer skal bare straffes hårdt. Så kan politiet gå efter de privatpersoner som hacker/spammer i stedet.
Gravatar #2 - kladze
22. aug. 2012 09:07
Lyder som en rigtig god ide, men jeg tvivler på det kommer til at virke optimal i praksis.. der vil helt sikkert være nogen som får bøder.. men tror at langt de fleste finder en anden vej at sende det på
Gravatar #3 - moulder666
22. aug. 2012 09:25
Personligt synes jeg, at det er en glimrende ide.

Jeg kender da i hvert fald til eet firma, der har "taget chancen" og sendt en lang række uopfordrede reklamer ud til udvalgte potentielle kunder, fordi de regnede med, at det nok skulle gå. Med hårdere straffe kan det være, at vi kan minimere den slags!
Gravatar #4 - kasperd
22. aug. 2012 09:27
de fleste spamsager er ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe tilståelsessager.
De fleste sager kommer ifølge undertegnede aldrig til politiets eller forbrugerombudsmandens kendskab. Men måske ignorerer han fuldstændigt de sager, hvor afsenderen er udenfor Danmark.
Gravatar #5 - TrolleRolle
22. aug. 2012 09:56
Så er det jo bare ærgeligt at 99,9% af alt spam sendes via botnet i Kina osv.

De er da komplet ligeglade med ombudsmanden, eller har han også mulighed for at ramme dem?
Gravatar #6 - Jaqen
22. aug. 2012 10:27
har en enkelt gang for nogle år siden med held anmeldt en dansk virksomhed der spammede til deres egen internetudbyder, med et cc til virksomhedens egen adresse. det lod til at virke
Gravatar #7 - Taxwars
23. aug. 2012 21:52
Synd der ikke er nogle spam regler for papir post: Yousee sender adresseret reklame, til "beboeren" på en adresse - og så smider postvæsnet det ind uanset man har meld sig til "ingen reklamer".
Røvhuller!
(Ja man kan skrive til dem og bede dem sætte en på en listen, men det er jo latterligt hvis man skal gøre det med alle som vil skide "ingen reklamer" skiltet en lang march)
Gravatar #8 - Chewy
24. aug. 2012 02:50
De administrative bøder kan kun uddeles i klare tilståelsessager, siger Ole Sohn, men de fleste spamsager er ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe tilståelsessager.


Kunne man evt. forestille sig at antallet af klare tilståelsessager falder drastisk når alt firmaet skal gøre, er at nægte?
Gravatar #9 - TrolleRolle
24. aug. 2012 20:36
#7 Du kan tilmelde dig Robinsonlisten hvis du vil undgå addresserede reklamer.

https://www.borger.dk/Sider/Robinsonlisten.aspx

Alle virksomheder skal overholde den, men ja.. der er naturligvis enkelte som ikke gør det.

Mange virksomheder har dog ofte en erklæring som du skriver under på når du f.eks. i en bank åbner en konto, og heri står så at du gerne vil modtage divs. "relevant information om nye produkter" eller lign.
Her er du nødt til at kontakte den enkelte virksomhed for at stoppe snail-mail-spam.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login