mboost-dp1

unknown

Øget offentlig interesse for e-mærket

- Via e-handelsfonden - , redigeret af ZOPTIKEREN

Forbrugerstyrelsen har netop fået e-mærke certificeret deres netbutik på forbrug.dk, skriver e-handelsfonden i en pressemeddelelse. I netbutikken kan forbrugerne og virksomhederne bl.a. kan købe bøger og redegørelser samt undervisningsmateriale. e-handelsfonden ser meget positivt på den voksende interesse, som de større virksomheder og offentlige instanser viser e-mærket.

”Det er helt klart en blåstempling af e-mærket, at den højeste forbrugermyndighed i Danmark har valgt e-mærket til deres netbutik. Vi håber, at dette signal vil blive opfanget og efterfulgt af andre offentlige instanser, som i stigende grad bruger Internettet, når de handler eller kommunikerer med borgerne,” fortæller Lars Schmidt Larsen, e-handelsfondens direktør.





Gå til bund
Gravatar #1 - DrHouseDK
29. sep. 2005 08:05
Det er utroligt hvad et par hundrede tusinde under bordet kan gøre :)
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
29. sep. 2005 08:14
#1 - e-handelsfonden er en non-profit organisation, så vil ikke regne med det :-P

Men jeg synes da også det er godt, at de offentlige støtter erhvervslivets tiltag, med e-mærket - som er en af de to krav jeg har til de netbutikker jeg benytter. Det andet krav er, at siden virker perfekt i Firefox.
Gravatar #3 - Windcape
29. sep. 2005 08:17
:D Nu bliver jeg glad, først e-mærket butik jeg ser med

<meta name="generator" content="HTML Tidy for Linux/x86 (vers 1st August 2004), see www.w3.org" /> og korrekt doctype :)

Nogle ville måske sige at det er irrelevant, men jeg ser alt for mange e-mærket butikker med elendige layouts, uoverskuelig kode, og de virker kun i IE.

Kravenen er alt for lave !-) Men rart at se at folk gør noget ved det.
Gravatar #4 - plazm
29. sep. 2005 08:17
#2 - Det kan jeg sagtens klare for dig
Indtægter: 300000 kr
Udgifter: 10xPengeLigeNedILommen = 300000kr
Profit: 0kr
Gravatar #5 - DrHouseDK
29. sep. 2005 08:29
#4 - Den var faktisk helt fin ;) Og understreger ganske fint min mening med det jeg sagde :)

// Troels
Gravatar #6 - el_barto
29. sep. 2005 08:30
E-mærket er muligvis non-profit men det koster sgu en god røvfuld penge at få klistermærket sat på.

Næh du, Danmark skulle vise sig som den store IT-nation vi gerne vil være og gøre en ordentligcertificering gratis.

Jeg fatter slet ikke butikker der afviser brugere unden Internet Explorer kan få et "kvalitetsstempel" som E-mærket.
Gravatar #7 - thomaxz
29. sep. 2005 08:42
Er det bare mig det ikke kan finde ud af det eller?

>>Forbrugerstyrelsen har netop fået e-mærke certificeret deres netbutik på forbrug.dk,

hvilken butik?
Gravatar #8 - DrHouseDK
29. sep. 2005 09:24
#7 - Hmm, nu du siger det? 8-)
Gravatar #9 - athlon
29. sep. 2005 09:32
#7 og #8 > Fra forsiden, klik på Publikationer :)
Gravatar #10 - zoolook
29. sep. 2005 09:48
Jeg må indrømme, jeg har svært ved at være begejstret over E-mærket, idet det reelt set ingen som helst sikkerhed giver, skulle der opstå en tvist mellem køber og sælger omkring reklamation eller fortrydelsesret.

E-handelsfonden hverken kan eller vil påtage sig rollen som en reel myndighed, og dermed afgøre eventuelle problemer, hvilket i sidste ende levner forbrugerklagenævnet som resterende mulighed. Og med de uhyrlige tidsrammer, der er for sagsbehandlinger (typisk op til to år), er forbrugerklagenævnet næppe at betegne som reel, brugbar mulighed længere.

Typisk er der ikke de store problemer med reklamationer over defekte varer, idet der for brugere af/kunder hos E-mærket er opstillet nogle ret klare retningslinier herfor.

Mere problematisk forholder det sig åbenbart med fortrydelsesretten ved fjernhandel: Hvor Forbrugerstyrelsen tolker de relevante paragraffer i Forbrugeraftaleloven (varen skal returneres i væsentlig samme stand og mængde) således, at man ved fjernhandel har ret til at bryde emballagen (såfrem emballagen i sig selv ikke udgør en del af varen som helhed eller har nogen reel værdi) og afprøve varen (visse typer varer er undtaget), så synes der ikke at være nogen officiel udmelding herom fra E-handelsfonden, hvilket stiller de enkelte forretninger ganske frit til at opstille krav om ubrudt emballage m.v., uagtet om disse skulle være i strid med Forbrugerstyrelsens fortolkning.

Og skulle en forretning handle i strid med retningslinierne for E-mærket, vil det typisk blot medføre en advarsel og som alleryderste konsekvens ekskludering - fra en ordning/skiltning forretningen i øvrigt selv har betalt for.

Summa summarum: E-mærket opstiller nogle krav til forretningerne omkring købsprocessen, behandling af kundedata, fakturering m.v., men er reelt uden indflydelse, påtager sig ikke at vurdere konkrete sager og er dermed stort set værdiløst, hvis der opstår uenighed f.eks. omkring berettigelsen til at fortryde et køb.



Slutteligt skal jeg dog lige indskyde, at jeg da er helt overbevist om, at Forbrugerstyrelsen nok skal overholde gældende regler og praksis ;-)
Gravatar #11 - ali babba
29. sep. 2005 09:52
det har altid undret mig, hva sker der hvis butikker med e-mærket overtræder loven ? (udover de mister e-mærket) får jeg så en erstatning af e-mærket.dk ?

for ellers ka jeg da os bare lave en ali'smærke.dk og kræve 4.000 kr om året for at jeg skriver mit navn på andres side og kalder det en rigtig dejlig butik.

jeg mener bare, man ka jo godt overholde reglerne, uden at smide penge til en tilfældigt forening. Hvis prisen er den samme og barometerne (edbpriser.dk) er lige højt handler jeg altid hos den uden e-mærket.

EDIT: ja indlægget var så lidt hurtigere ind mig :)
Gravatar #12 - vandfarve
30. sep. 2005 12:09
På den anden side...

Brug at tænke jer til folks reaktion, hvis Forbrugerstyrelsen netop IKKE havde E-mærket? Der står selvfølgelig skrevet mellem linierne, at hvis ikke Forbrugerstyrelsen gad at have E-mærket, hvem skulle så gide at have det?

For at få andre netbutikker til at overholde god moral og etik og derved erhverve E-mærket, så skal Forbrugerstyrelsen sgu også have mærket.
Gravatar #13 - illuzion
30. sep. 2005 22:45
#10, kunne ikke sige det bedre selv ;)

Har desværre selv stået i den situation, hvor jeg har kæmpet en 1 års lang sej kamp mod Midtdata. De har e-mærket, som angiveligt står for 'dit sikkerhedsnet'. I min sag er faldet lige igennem 'nettet'. Stort set intet hjælp at komme efter. Bevars forbrug.dk med lidt gratis juridisk vejledning og et forbrugerklagenævnet som har en behandlingstid der er til grin.
Stod overfor Midtdata's advokat som privatforbruger. Så kan man altså ikke stille meget op, medmindre man slæber dem i retten.

Fik løst min sag, efter +100 telefonopkald og +20 sendte e-mails over en 1 års periode. Ikke en tilfredsstillende løsning, men fik da de fleste af mine penge igen.

Så e-mærket, giver jeg altså ikke meget ros til. Nærmest til grin.

[Edit]
Efterfølgende oprettede jeg en hjemmeside, men blev herefter truet af Midtdata's advokat. Jeg ville risikere at blive slæbt i retten, hvis jeg offentliggjorde den. Så turde ikke oprette den. Truet til tavshed, kan man vel egentligt sige :|
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login