mboost-dp1
Vladimir Jovovic
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
alt for genialt.
og ideen til biler/autobranchen er også ret aktuel taget de stigende brændstof priser taget i betragtning.
en hybrid bil bruger jo noget af fremdriften ved konstante hastigheder til at genoplade el-motorens batterier.
kunne jo være smart at den også gjorde det når den blev belastet 70-100%
men også på f.eks computere hvor en cpu/gpu/N og SB udvikler immense varmegrader, dog ikek i området der er tale om iartiklen, men mon ikke de får rafineret funktionaiteten nok til at en køler til f.eks. en cpu ville kunne aflaste strømforsyningen.
Endnu et spændene kapitel i den store nano-teknologi bog.
og ideen til biler/autobranchen er også ret aktuel taget de stigende brændstof priser taget i betragtning.
en hybrid bil bruger jo noget af fremdriften ved konstante hastigheder til at genoplade el-motorens batterier.
kunne jo være smart at den også gjorde det når den blev belastet 70-100%
men også på f.eks computere hvor en cpu/gpu/N og SB udvikler immense varmegrader, dog ikek i området der er tale om iartiklen, men mon ikke de får rafineret funktionaiteten nok til at en køler til f.eks. en cpu ville kunne aflaste strømforsyningen.
Endnu et spændene kapitel i den store nano-teknologi bog.
Ikke for at gnide salt i såret, og 1.5 point er da et skridt på vejen, men vi skal op på 3-4 ZT værdi før det er et reelt alternativ til mekanisk konvertering af varmeenergi.
#1
Jo varmere cpuen bliver, jo hurtigere kørere fanen. Skide smart! =D
Jo varmere cpuen bliver, jo hurtigere kørere fanen. Skide smart! =D
4 skrev:Ikke for at gnide salt i såret, og 1.5 point er da et skridt på vejen, men vi skal op på 3-4 ZT værdi før det er et reelt alternativ til mekanisk konvertering af varmeenergi.
Det har du ret i, men er også det de håber at opnå. Lidt mere info om emnet kan læses i denne artikel: http://www.technologyreview.com/Energy/21125/ Her fremgår det, at de 1,5 point svarer til en konverteringsgrad på ca 10% af varmen til elektricitet - så ikke en mirakel løsning :)
OFFTOPIC, don't waiste your time on this if you think you are important.. :-P
#3 jeg har fået mange flere timer ude i naturen efter jeg skiftede til Mac.. førhen sad jeg jo inde bag rullegardinet hele dagen, men nu virker det bare, og jeg kan bruge tiden på at fotografere osv.
Det er faktisk lidt sørgeligt, jeg holder jo af at sidde og arbejde med computeren, men det er bare ligsom at der ik er noget galt mere, og alt hvad jeg vil lave spiller bare.. såå.. kan man jo ligeså godt gå udenfor lidt.. og se hvad der sker i verden, selvfølgelig lidt af gangen indtil man vænner sig til den rene luft udenfor sit svampe/fugt-befængte værelse.
Nu har jeg det meget meget bedre... Tak for hjælpen Mac
Mac: "Selv tak"
#3 jeg har fået mange flere timer ude i naturen efter jeg skiftede til Mac.. førhen sad jeg jo inde bag rullegardinet hele dagen, men nu virker det bare, og jeg kan bruge tiden på at fotografere osv.
Det er faktisk lidt sørgeligt, jeg holder jo af at sidde og arbejde med computeren, men det er bare ligsom at der ik er noget galt mere, og alt hvad jeg vil lave spiller bare.. såå.. kan man jo ligeså godt gå udenfor lidt.. og se hvad der sker i verden, selvfølgelig lidt af gangen indtil man vænner sig til den rene luft udenfor sit svampe/fugt-befængte værelse.
Nu har jeg det meget meget bedre... Tak for hjælpen Mac
Mac: "Selv tak"
1 skrev:..... dog ikek i området der er tale om iartiklen, men mon ikke de får rafineret funktionaiteten nok til at en køler til f.eks. en cpu ville kunne aflaste strømforsyningen....
bare for lige at påminde om at jeg godt er klar over der er laaaaaaangt før det kan lade sig gøre.
8 skrev:.... I øvrigt er nyheden ikke en nyhed - det har været på slashdot og diverse andet tidligere på året.....
for os som ikke kigger de steder, så er det jo en nyhed.
men nok om det.
"blablabla 60% af energien fra forbrændingsmotorer slippes ud som varme, og det kan vi bruge til at lave elektricitet blabla"
Fint nok, men hvis nu journalisten gad at spørge det eneste relevante spørgsmål: "Hvor stor del af varmen kan man så omdanne til elektricitet?" i stedet for at blive spist af med "Ja før var vi på 0,7 'point' og nu på 1,5 'point'...", så ville diskusionen nok være lidt mere relevant.
Hvad er 1 'point'? Hvis det svarer til 0.0001% så kan det jo slet ikke svare sig at øge bilens vægt med omdannerne + elektromotorer osv bagefter.
Jeg er træt af sløsede journalister, der bare skriver råt ned, hvad de får fortalt. Vær nu lidt kritiske...
Tilføjelse:
En bruger her skriver, at udnyttelsesgraden kan ligge så lavt som 1%. Vi er så nu på 2%? Hurra!
http://www.physorg.com/news136127265.html
Fint nok, men hvis nu journalisten gad at spørge det eneste relevante spørgsmål: "Hvor stor del af varmen kan man så omdanne til elektricitet?" i stedet for at blive spist af med "Ja før var vi på 0,7 'point' og nu på 1,5 'point'...", så ville diskusionen nok være lidt mere relevant.
Hvad er 1 'point'? Hvis det svarer til 0.0001% så kan det jo slet ikke svare sig at øge bilens vægt med omdannerne + elektromotorer osv bagefter.
Jeg er træt af sløsede journalister, der bare skriver råt ned, hvad de får fortalt. Vær nu lidt kritiske...
Tilføjelse:
En bruger her skriver, at udnyttelsesgraden kan ligge så lavt som 1%. Vi er så nu på 2%? Hurra!
http://www.physorg.com/news136127265.html
#14 Jeg brokker mig ikke over brugerindlægene her på siden, men over journalisten fra kilden ;-).
#topic
Man kan få biler, der kører 25 km/l og biler, der kører 5 km/l. Hvis man virkelig vil gøre noget ved benzinforbruget, så skulle man forbyde biler, der kører mindre end X km/l og skærpe reglerne for udstødningsgasser, indføre krav om partikelfilte osv.
Der er så meget mere relevant at gøre, end at forske i, hvordan man får 2% eller 5% eller 10% mere ud af motorerne, når man ved simple tiltag kunne halvere benzinforbruget i verden.
#topic
Man kan få biler, der kører 25 km/l og biler, der kører 5 km/l. Hvis man virkelig vil gøre noget ved benzinforbruget, så skulle man forbyde biler, der kører mindre end X km/l og skærpe reglerne for udstødningsgasser, indføre krav om partikelfilte osv.
Der er så meget mere relevant at gøre, end at forske i, hvordan man får 2% eller 5% eller 10% mere ud af motorerne, når man ved simple tiltag kunne halvere benzinforbruget i verden.
#14 Helt enig :-) personligt har jeg købt bil for ca. ½ år siden, og der gik ikke 3 måneder før der kom reklamer om én der kører længere på literen men ellers magen til.. jeg føler mig helt pinligt over at hvis jeg kører pænt blandet kørsel giver det mig ik mere end 16km/l i en helt ny bil. syntes måske de skulle tage sig lidt sammen dem der designer bilerne. Vi lever jo nærmest i fremtiden, og vi har teknologien, så lad os da se det!
Bare så jeg har forstået det... Har en bil forbrændingsmotor eller en mekanisk motor? For betyder det så ikke i så fald (hvis det er forbrændingsmotor) at bilen kan køre dobbelt så langt på literen?
17 skrev:Har en bil forbrændingsmotor eller en mekanisk motor?
Det hedder en forbrændingsmotor, men den er da også vældig mekanisk, så der er såmen intet i vejen med at kalde det en mekanisk motor. Sådan i princippet.
17 skrev:For betyder det så ikke i så fald (hvis det er forbrændingsmotor) at bilen kan køre dobbelt så langt på literen?
Nej. Det betyder kun at de kan udnytte dobbelt så meget af overskudsvarmen, som de kunne før. (Og så vidt jeg har forstået var det "næsten intet" før.)
Forbrændingsmotoren "konverterer" brændstoffet til rotationsenergi og varme. Rotationsenergien benyttes til fremdrift (via gearkassen), elektricitet (via en generator) og diverse andre ting (fx. A/C).
En lille del af varmen benyttes eventuelt til at varme kabinen op, men i det store og hele smides den bare væk.
Hvis nu man kunne lade batteriet ved hjælp af denne overskudsvarme, kunne man undgå at tage kraft fra fremdriften. En slags "gratis energi", da energien er til stede, men blot bliver smidt væk.
så vidt jeg ved er der ingen af de biler vi normalt køre i her i danmark der benytter sig af varmen fra en forbrændings motor udover til at varme kabinen med. varmen er generelt kun til gene idet at en motor der bliver for varm bryder ned og man havner med kølevand i ansigtet mens man venter på dansk autohjælp på motorvejen.
den energi vi lader bilens batteri op med i dags danmark er gode gamle dynamoer.
den energi vi lader bilens batteri op med i dags danmark er gode gamle dynamoer.
Sjovt, når jeg bliver bekræftet i at mine egne tanker om energiudnyttelse af spildvarmen ikke kun er noget, jeg går og tænker på...
Da jeg kørte på sommerferie i år sad jeg indimellem og spekulerede over en løsning, der kunne konvertere overskudsvarmen til brugbar energi, og fandt frem til en "løsning" med nogle væsker, der ville drive en dampturbine, da motoren er varm og luften udenfor er kold(ere)... Energiomformningen ville måske ikke være så stor, men det er jo blot et kredsløb, der ville erstatte kølersystemet, og dermed muligvis ikke veje meget mere end bilen gør i forvejen.
"Gratis" energi har altid interesseret mig. Hvorfor installerer man ikke generatorer i fitness-maskiner? Hvorfor bruger man ikke i højere grad bremseenergien til at oplade energi med? Og hvornår mon videnskaben kan trække energi ud af tordenvejr?
Jeg elsker den slags nyheder og håber at det snart går hurtigt med udviklingen.
Da jeg kørte på sommerferie i år sad jeg indimellem og spekulerede over en løsning, der kunne konvertere overskudsvarmen til brugbar energi, og fandt frem til en "løsning" med nogle væsker, der ville drive en dampturbine, da motoren er varm og luften udenfor er kold(ere)... Energiomformningen ville måske ikke være så stor, men det er jo blot et kredsløb, der ville erstatte kølersystemet, og dermed muligvis ikke veje meget mere end bilen gør i forvejen.
"Gratis" energi har altid interesseret mig. Hvorfor installerer man ikke generatorer i fitness-maskiner? Hvorfor bruger man ikke i højere grad bremseenergien til at oplade energi med? Og hvornår mon videnskaben kan trække energi ud af tordenvejr?
Jeg elsker den slags nyheder og håber at det snart går hurtigt med udviklingen.
22 skrev:#20
Og hvorfor udnytter vi ikke varmen fra krematorierne i vores fjernvarmesystemer?
Fordi, der er nogen der mener det er etisk forkasteligt. Personligt har jeg nu intet imod det.
On-topic
Smart, smart... Så mangler vi bare +10 års forskning, før det bliver et produkt, der reelt kan bruges :)
FIA indfører KERS (Kinetic Energy Recovery System) næste år i Formel 1. Nu når ex. deres moter er frossen, så må de jo bruge deres R&D millioner (milliarder) på andre områder. Dog må de maksimalt indvinde 400kJ/omgang som svare til 80hk ekstra i 6,67s. Et teams løsning bliver kort beskrevet her: http://www.f1fanatic.co.uk/2007/09/26/kers-technol...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.