Vladimir Jovovic

Nyt materiale dobbelt så godt til at omdanne varme til elektricitet

Via Renewable Energy World - , redigeret af Emil

Biler med en forbrændingsmotor har flere ulemper, hvor den største er forurening, hvilket til dels skyldes, at en forbrændingsmotor er meget dårlig til at konvertere den frembragte energi til fremdrift. Det meste af energien forsvinder som varme.

Materialer, der omdanner varmeenergi til elektricitet, har eksisteret længe, men der forskes konstant i at forbedre dem, og nu har en gruppe forskere fra Ohio Universitet i USA opnået et gennembrud.

Hidtidige materialer har, på en skala for termoelektrisk effekt, opnået en effektivitet på 0,71 point. Det nye materiale, der er baseret på tallium-bly-tellurid-forbindelse, opnår på den samme skala 1,5 point.

Det nye materiale opnår sin maksimale konvertering ved ca. 500 grader celcius, en temperatur der kan opnås i en forbrændingsmotor. Forskerne er ved at tage patent på materialet, men forventer, at de kan forbedre det yderligere.





Gå til bund
Gravatar

#1 hvalpen 28. jul. 2008 10:00

alt for genialt.
og ideen til biler/autobranchen er også ret aktuel taget de stigende brændstof priser taget i betragtning.
en hybrid bil bruger jo noget af fremdriften ved konstante hastigheder til at genoplade el-motorens batterier.
kunne jo være smart at den også gjorde det når den blev belastet 70-100%

men også på f.eks computere hvor en cpu/gpu/N og SB udvikler immense varmegrader, dog ikek i området der er tale om iartiklen, men mon ikke de får rafineret funktionaiteten nok til at en køler til f.eks. en cpu ville kunne aflaste strømforsyningen.

Endnu et spændene kapitel i den store nano-teknologi bog.
Gravatar

#2 Hald 28. jul. 2008 10:09

Det var dog en dejlig nyhed, nu vil jeg gerne snart se en oplader til min macbook.. Så kan man sidde rundt om lejerbålet ude i ødemarken, og stadig lade på batteriet :-)
Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!
Gravatar

#3 karga 28. jul. 2008 10:24

#2 jeg har bare svært ved at kombinere folk der bruger mac og lejerbål hehe.. men kan være jeg har en forkert opfattelse af spejdere?
www.karga.dk
Gravatar

#4 MinMening 28. jul. 2008 10:37

Ikke for at gnide salt i såret, og 1.5 point er da et skridt på vejen, men vi skal op på 3-4 ZT værdi før det er et reelt alternativ til mekanisk konvertering af varmeenergi.
Gravatar

#5 Daniel-Dane 28. jul. 2008 10:38

#1
Jo varmere cpuen bliver, jo hurtigere kørere fanen. Skide smart! =D
You are in control of your breathing, your arms have weight, you are controlling your blinking, and you can feel your tongue in your mouth.
Gravatar

#6 hvalpen 28. jul. 2008 10:57

#5

eller pumpen hvis man er til den slags.
men nu var det ikke køling alene jeg havde i tankerne,
men en energi kilde kombineret med køling. ^_~
Gravatar

#7 SpYkE112 28. jul. 2008 11:09

Tallium???? WTF? Ikke fedt hvis det stof går i opløsning :S
Badabum
Gravatar

#8 Decipher 28. jul. 2008 11:26

#1 Nu bliver komponenter i en PC vist normalt ikke 500C varme.

I øvrigt er nyheden ikke en nyhed - det har været på slashdot og diverse andet tidligere på året.
Uenig er ikke det samme som irrelevant.
Gravatar

#9 Pernicious 28. jul. 2008 11:35

4 skrev:
Ikke for at gnide salt i såret, og 1.5 point er da et skridt på vejen, men vi skal op på 3-4 ZT værdi før det er et reelt alternativ til mekanisk konvertering af varmeenergi.


Det har du ret i, men er også det de håber at opnå. Lidt mere info om emnet kan læses i denne artikel: http://www.technologyreview.com/Energy/21125/ Her fremgår det, at de 1,5 point svarer til en konverteringsgrad på ca 10% af varmen til elektricitet - så ikke en mirakel løsning :)
Gravatar

#10 Hald 28. jul. 2008 11:38

OFFTOPIC, don't waiste your time on this if you think you are important.. :-P

#3 jeg har fået mange flere timer ude i naturen efter jeg skiftede til Mac.. førhen sad jeg jo inde bag rullegardinet hele dagen, men nu virker det bare, og jeg kan bruge tiden på at fotografere osv.

Det er faktisk lidt sørgeligt, jeg holder jo af at sidde og arbejde med computeren, men det er bare ligsom at der ik er noget galt mere, og alt hvad jeg vil lave spiller bare.. såå.. kan man jo ligeså godt gå udenfor lidt.. og se hvad der sker i verden, selvfølgelig lidt af gangen indtil man vænner sig til den rene luft udenfor sit svampe/fugt-befængte værelse.

Nu har jeg det meget meget bedre... Tak for hjælpen Mac

Mac: "Selv tak"
Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!
Gravatar

#11 hvalpen 28. jul. 2008 11:43

1 skrev:
..... dog ikek i området der er tale om iartiklen, men mon ikke de får rafineret funktionaiteten nok til at en køler til f.eks. en cpu ville kunne aflaste strømforsyningen....


bare for lige at påminde om at jeg godt er klar over der er laaaaaaangt før det kan lade sig gøre.



8 skrev:
.... I øvrigt er nyheden ikke en nyhed - det har været på slashdot og diverse andet tidligere på året.....


for os som ikke kigger de steder, så er det jo en nyhed.


men nok om det.
Gravatar

#12 RMJdk 28. jul. 2008 11:59

Jo jo, er jo udmærket, så dog hellere at vi stadig kom helt væk fra Benzin / Diesel af.
Gravatar

#13 Izaaq 28. jul. 2008 12:03

"blablabla 60% af energien fra forbrændingsmotorer slippes ud som varme, og det kan vi bruge til at lave elektricitet blabla"

Fint nok, men hvis nu journalisten gad at spørge det eneste relevante spørgsmål: "Hvor stor del af varmen kan man så omdanne til elektricitet?" i stedet for at blive spist af med "Ja før var vi på 0,7 'point' og nu på 1,5 'point'...", så ville diskusionen nok være lidt mere relevant.

Hvad er 1 'point'? Hvis det svarer til 0.0001% så kan det jo slet ikke svare sig at øge bilens vægt med omdannerne + elektromotorer osv bagefter.

Jeg er træt af sløsede journalister, der bare skriver råt ned, hvad de får fortalt. Vær nu lidt kritiske...

Tilføjelse:
En bruger her skriver, at udnyttelsesgraden kan ligge så lavt som 1%. Vi er så nu på 2%? Hurra!
http://www.physorg.com/news136127265.html
Gravatar

#14 Hald 28. jul. 2008 12:22

#13 rolig nu, vi brainstormer :-P
Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!
Gravatar

#15 Izaaq 28. jul. 2008 12:32

#14 Jeg brokker mig ikke over brugerindlægene her på siden, men over journalisten fra kilden ;-).

#topic
Man kan få biler, der kører 25 km/l og biler, der kører 5 km/l. Hvis man virkelig vil gøre noget ved benzinforbruget, så skulle man forbyde biler, der kører mindre end X km/l og skærpe reglerne for udstødningsgasser, indføre krav om partikelfilte osv.

Der er så meget mere relevant at gøre, end at forske i, hvordan man får 2% eller 5% eller 10% mere ud af motorerne, når man ved simple tiltag kunne halvere benzinforbruget i verden.
Gravatar

#16 Hald 28. jul. 2008 12:51

#14 Helt enig :-) personligt har jeg købt bil for ca. ½ år siden, og der gik ikke 3 måneder før der kom reklamer om én der kører længere på literen men ellers magen til.. jeg føler mig helt pinligt over at hvis jeg kører pænt blandet kørsel giver det mig ik mere end 16km/l i en helt ny bil. syntes måske de skulle tage sig lidt sammen dem der designer bilerne. Vi lever jo nærmest i fremtiden, og vi har teknologien, så lad os da se det!
Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!
Gravatar

#17 Jarl-g 28. jul. 2008 14:40

Bare så jeg har forstået det... Har en bil forbrændingsmotor eller en mekanisk motor? For betyder det så ikke i så fald (hvis det er forbrændingsmotor) at bilen kan køre dobbelt så langt på literen?
Gravatar

#18 myplacedk 28. jul. 2008 15:04

17 skrev:
Har en bil forbrændingsmotor eller en mekanisk motor?

Det hedder en forbrændingsmotor, men den er da også vældig mekanisk, så der er såmen intet i vejen med at kalde det en mekanisk motor. Sådan i princippet.

17 skrev:
For betyder det så ikke i så fald (hvis det er forbrændingsmotor) at bilen kan køre dobbelt så langt på literen?

Nej. Det betyder kun at de kan udnytte dobbelt så meget af overskudsvarmen, som de kunne før. (Og så vidt jeg har forstået var det "næsten intet" før.)

Forbrændingsmotoren "konverterer" brændstoffet til rotationsenergi og varme. Rotationsenergien benyttes til fremdrift (via gearkassen), elektricitet (via en generator) og diverse andre ting (fx. A/C).
En lille del af varmen benyttes eventuelt til at varme kabinen op, men i det store og hele smides den bare væk.

Hvis nu man kunne lade batteriet ved hjælp af denne overskudsvarme, kunne man undgå at tage kraft fra fremdriften. En slags "gratis energi", da energien er til stede, men blot bliver smidt væk.
Gider du lige sætte navn på bagsiden af mit Möbius pandebånd?
Gravatar

#19 Friwwies 28. jul. 2008 19:19

så vidt jeg ved er der ingen af de biler vi normalt køre i her i danmark der benytter sig af varmen fra en forbrændings motor udover til at varme kabinen med. varmen er generelt kun til gene idet at en motor der bliver for varm bryder ned og man havner med kølevand i ansigtet mens man venter på dansk autohjælp på motorvejen.
den energi vi lader bilens batteri op med i dags danmark er gode gamle dynamoer.
Gravatar

#20 rackbox 28. jul. 2008 19:43

Sjovt, når jeg bliver bekræftet i at mine egne tanker om energiudnyttelse af spildvarmen ikke kun er noget, jeg går og tænker på...

Da jeg kørte på sommerferie i år sad jeg indimellem og spekulerede over en løsning, der kunne konvertere overskudsvarmen til brugbar energi, og fandt frem til en "løsning" med nogle væsker, der ville drive en dampturbine, da motoren er varm og luften udenfor er kold(ere)... Energiomformningen ville måske ikke være så stor, men det er jo blot et kredsløb, der ville erstatte kølersystemet, og dermed muligvis ikke veje meget mere end bilen gør i forvejen.

"Gratis" energi har altid interesseret mig. Hvorfor installerer man ikke generatorer i fitness-maskiner? Hvorfor bruger man ikke i højere grad bremseenergien til at oplade energi med? Og hvornår mon videnskaben kan trække energi ud af tordenvejr?

Jeg elsker den slags nyheder og håber at det snart går hurtigt med udviklingen.
http://www.pbtryk.dk
Gravatar

#21 Jakob Jakobsen 28. jul. 2008 20:35

Nice... så ka man lave en evighedsmaskine hvis man har en Nvidia GPU?
Science gives me a hadron.
Gravatar

#22 Cuco2 28. jul. 2008 21:13

#20
Og hvorfor udnytter vi ikke varmen fra krematorierne i vores fjernvarmesystemer?
Gravatar

#23 klh 28. jul. 2008 21:30

22 skrev:
#20
Og hvorfor udnytter vi ikke varmen fra krematorierne i vores fjernvarmesystemer?


Fordi, der er nogen der mener det er etisk forkasteligt. Personligt har jeg nu intet imod det.

On-topic
Smart, smart... Så mangler vi bare +10 års forskning, før det bliver et produkt, der reelt kan bruges :)
Edison forsøgte 1.000 gange at lave glødepæren - han fejlede aldrig men fandt blot metoder der ikke virkede
Gravatar

#24 Baxeno 29. jul. 2008 18:56

FIA indfører KERS (Kinetic Energy Recovery System) næste år i Formel 1. Nu når ex. deres moter er frossen, så må de jo bruge deres R&D millioner (milliarder) på andre områder. Dog må de maksimalt indvinde 400kJ/omgang som svare til 80hk ekstra i 6,67s. Et teams løsning bliver kort beskrevet her: http://www.f1fanatic.co.uk/2007/09/26/kers-technol...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login